Gå til innhold
Fiskersiden

Mjøsa 16-19 mai 07


erik
 Share

Recommended Posts

Dette er første rapport med bilder, så det er ikke sikkert at dette funker. <_<

Anders og jeg dundret oppover mot Hamar etter jobben på onsdag 16.mai. Vi har i flere år hatt en tradisjon for å dra på tur på Nasjonaldagen, ettersom barnetoget ikke har helt den samme tiltrekningskraften lenger. Anders var stolt som en hane over sin "nye" Spacewagon, som nå skulle ut på sin første tur med båthenger.

26028_s.jpg

Vi la oss i hurtigfila og dundret oppover mot Hamar. Anders hadde nettopp kjøpt seg ny GPS, og med adresse til en slipp som vi hadde lest om på dette forumet, traff vi nesten rett på slippen med en gang. Vi rigget båten ferdig på land og lempet den på vannet. Spenningen var til å ta og føle på. Veldig bra slipp, så takk til de som tipset oss om den! ;)

26030_s.jpg

Vi satte kursen for Furnesfjorden, med 4 woblere på slep bak båten. Som førstereisgutter på Mjøsa var vi veldig i tvil om hvor vi skulle begynne, men med kart og diverse utskrifter fra Fiskersiden følte vi at vi hadde litt kontroll. Mens vi satt og snakket om ting vi ikke har peiling på (hvor fort, hvor dypt, fargevalg, lengde på slep osv), tikket den første timen på Mjøsa avgårde, og vi entret Furnesfjorden.

Ganske nøyaktig 22.30 smalt det til på den ene stangen til Anders. Jeg håpet selvfølgelig at det bare skulle være en liten gjeddefant, men etter noen minutter måtte jeg gratulere ham med turens første (og største) ørret. Vekt og målebånd lå godt pakket ned ett eller annet sted, men vi anslo den til ca 2 kilo før den ble returnert til sitt rette element.

26026_s.jpg

Etter at den fisken var tilbake der den kom fra, kom Anders på at dette strengt tatt var ny pers for ham, og at den burde vært veid skikkelig. :) Vekt og målebånd kom rimelig kjapt frem etter dette.

Dessverre skulle det vise seg at knallstarten på kvelden ikke var et varsel om hva som skulle komme. Rundt 02.00 la vi til ved en egnet teltplass, rimelig stuptrøtte og sultne begge to. Vi hadde basert oss på Real Tumat som basisføde på turen, og ble derfor litt lange i masken når primusen glimmret med sitt fravær. Etter en gjenomsøkning av bagasjen som hadde gjort tollerene på Gardermoen til amatører, måtte vi konstaterer at primusen lå igjen i bilen. Et kaffebål ble redningen:

26027_s.jpg

Etter en noe sen middag og en pils eller to, begynte begge å duppe med hodet.

26025_s.jpg

De neste dagene gikk i ett, med dorging og lite søvn som et gjennomgangstema. Vi hadde mye vekslende vær, med alt fra solskinn og vindstille, til drittvær med stor D. Fredagen krabbet jeg ut av soveposen 04.00 (etter å ha dorget til 02.30) for å prøve meg på en morgentur. Anders nektet å stå opp, og hadde jeg hatt noe vett i skallen hade jeg skjønt at jeg egentlig burde holdt meg i posen jeg også. Men soloppgangen var vakker, og gjorde at det nesten var verdt slitet:

26029_s.jpg

Dessverre ble det med ett napp, som forøvrig var det nærmeste jeg kom fisk på hele turen.

Fredag kjørte vi rundt til Gjøvik, i håp om å komme i le for en stadig økende vind. Litt utpå kvelden fikk Anders nok en ørret. Denne var (heldigvis vil jeg si) litt mindre enn den forrige, og dro vekta til 1,6kg. Også denne fisken ble returnert.

26024_s.jpg

Dessverre ble været bare værre og værre. Vinden ga seg ikke, og når regnværet slo til for alvor sank motivasjonen rimelig kjapt. 4 grader, regn og vind har en litt begrensende effekt på kosefaktoren i en liten båt. Når vi våknet lørdag morgen, hadde riktignok regnværet gitt seg men siden vinden bare økte på, endte vi opp med å returnere en dag tidligere enn planlagt. Det var selvfølgelig litt surt å måtte gi seg når Anders lå foran med 2-0, men det er slike slag som livet gir en innimellom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport. Fine bilder, og som sagt, været kan man ikke gjøre noe med. Så allikevel ut som en fin tur, og dere fikk jo fisk. og det er jo sletts ikke værst, tipper mange har mange blanke turer på Norges største innsjø. Gleder meg til neste rapport. <_< Gratulerer med pers til Andres også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Siden kameraet visstok skal være vanntett, blir det forhåpentligvis en trofast følgesvenn fremover. Begge fiskene tok på en Tomic Tubby 4" i knall gul/grønn.

God rapport og gode farger. Dere var litt uheldige med Furnesfjorden, var elendig fiske der i midtmåneden, tar seg opp igjen nå. 5.5kgs natt til i går, samt flere rundt 4.

Er nok mange FS folk som skal på NM, ich inkludert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport Erik!

Känner igen mig i detta med lite sömn och press att ut och " gnu ". Vad tog fiskarna på?

Är sugen på en tur till Mjösa alltså. Är det några team från FS som ska vara med i NM?

Mvh

Wiberg

Jupp...jeg drar dit :wacko:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.