Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskehelg i Tvedestrand


Perca
 Share

Recommended Posts

velkommen.jpg

Fruen og jeg gjorde som Walmann denne helgen. Inntok Tvedestrand med div. fiskeutstyr og godt med pågangsmot. Planen var å hale opp sjøørret, forsøke oss på en ny art eller to og nyte livet...

FREDAG

Vi kom fram på fredagen og dro rett til sjøs. Og jeg får si som de innfødte sier... FYTTIHOLINGEN! For et vær! Det blåste liten kuling og regnet og jeg hadde selvfølgelig ikke med meg annet en en jakke med Gore-Tex så det ble både fuktig og kaldt. Vi halte opp 9 lyr, 5 sei og 1 torsk før vi ga oss. Ikke en eneste sjøørret hadde vi kontakt med og ikke et bilde ble tatt! Fotoapparatet ble ikke tatt fram i dette været.

LØRDAG

Og så kom lørdag... Det blåste like ille, om ikke værre, men det regnet ihvertfall ikke. Og vi fikk den ene smsèn etter den andre fra Walmann om sjøørretfangst! Men der vi dorget rundt så var det ikke antydninger til denne fiskearten... Men slike fikk vi mange av!

fruen-9.jpg

Lyren var fra denne størrelsen og opp til ca 2 kg.

Så plutselig roper Fruen ut... Jeg har på sjøørret! Jeg griper stanga mi og sveiver inn vobleren og så begynner jeg å flire... :lol: Jeg ser vinkelen på snøret til Fruen og skjønner hva som er på gang. Fruen oppdager ikke hva det er og jeg er med på notene og finner fram kameraet. Så skjønner hun også hvorfor jeg råflirer!

fruen-8.jpg

Hun har fått en fiskemåke på Rapalavobleren! Den sitter heldigvis veldig pent i undersiden av nebbet, men måka er ikke så veldig lysten på å komme ombord til oss. Til slutt så får jeg tak i den, får løsnet vobleren uten at det kommer en dråpe med blod og tar et bilde før den blir sluppet fri.

maakepetra.jpg

Måka var sinna og elgbikkjene var skeptiske til denne nebbete fuggel`n. :D

Vinden økte på og det var alt annet en behagelig og fiske. Plutselig så ser vi en seilbåt som kullseiler!

kullseiling.jpg

Og tre personer havner i vannet! Vi halte opp fiskeredskapen i en fart og ga gass for og komme dem til unnsetning. De hadde på seg våtdrakter, men allikevel ble de rimelig blå rundt munnen på kort tid. Like etter så kom en litt større båt en min for å hjelpe til og vi fortsatte fiskingen.

Og lyrfisket forsatte! Jeg aner ikke hvor mange vi fikk, men at det var mange kan jeg ihvertfall røpe! Og så hogg det på noe som dro annerledes! Og det var den berømte og utskjelte horngjelen!

horngjelsirkel.jpg

Den er ganske vill når den kommer opp i båten! Den glefset rundt seg og til slutt fikk den tak i sin egen hale!

Mulig at jeg er litt rar, men jeg synes horngjelen er fin også...

horngjel19.jpg

Men hva er det jeg ser på horngjelen..?

horngjel-1.jpg

Lus..! Og jeg kan ikke se noen forskjell på disse lusene og de som bruker laks og sjøørret som vertsdyr! Er det samme type lus som går på laksefiskene? Vel, nå har vi vært ute i denne vinden i 7 timer og gir oss med fisket for i dag.

SØNDAG

Denne dagen starter litt dårlig... Fruen og jeg fikk nemlig besøk av naboen på lørdagskvelden og han hadde med seg en bærepose med unevnelige saker... B) Naboen gikk ikke hjem igjen før klokken tidlig på morran søndag. Så inntil vi kunne kjøre bil igjen så gikk det i vedlikehold på eiendommen, det vil si at jeg plukket mark... Da kvelden kom så skulle Fruen og jeg forsøke oss på en ny art, regnlaue!

Jeg hadde to stenger klare med krok nr 16 og så dro vi. Jeg fant regnlaua med en gang, men hvordan i all verden skulle vi få den på kroken? Krok nr 16 var nemlig i største laget for denne fisken! :) Etter litt roting rundt i blandt fiskeutstyret så fant jeg en pose med kroker i størrelse 20! Vel... Ikke mobb meg nå! Du kan jo selv forsøke å knyte på en krok nr 20 på en monosene 0,20 når det blåser og brillene er gjenglemt hjemme... :D Men undrenes tid er ikke forbi! Til slutt så traff jeg hølet i kroken med sena og fikk knytt kroken på. Og det er jeg faktisk litt stolt av!

Og så tilbake til fiskingen. Jeg må bare få opplyse om at det er ingen stor bragd å fiske regnlaue! Det tok kanskje 15 sekunder så hadde jeg arten! :lol:

regnlaue1.jpg

Min første regnlaue og art nummer... Jeg har visst kommet ut av tellinga! :lol:

regnlaue2.jpg

regnlaue3.jpg

Den største fikk Fruen! Som du ser så er det ikke store fiskene, men det er jo alltid moro med en ny art.

Og når vi var i siget for nye arter så dro vi til sjøen for å forsøke oss på noen nye arter der også. Kutlinger... Og kutlinger fikk vi! Og andre arter også...

bergnebb.jpg

Bergnebb...

trepigget-1.jpg

Trepigget stingsild...[/b]

reke.jpg

Reke...

Og selvfølgelig en masse med kutlinger! De aller fleste er sikkert svartkutlinger, kanskje alle... Og her kommer et knippe av de vi fikk.

kutling18-5.jpg

kutling18-2.jpg

kutling18-3.jpg

kutling18-4.jpg

kutling18-1.jpg

Versågod... Her er det bare og artsbestemme!

MANDAG

Vi hadde fri i dag også og tok en rolig tur på sjøen. Og for at ikke unge Hr.Gabrielsen skal føle seg utafor så tok jeg noen bilder av fugler jeg også.

e-kaill-1.jpg

En ærfugl i take-off.

e-kaill.jpg

Her har`n klart og lette! De minner meg egentlig om Widerøefly på en kortbaneflyplass.

e-hunn.jpg

Her er fru ærfugl i farta.

Og jeg må jo ha med et måkebilde jeg også.

maakerede.jpg

Så unge måker har du ikke bilde av Walmann? :lol: Jeg tok bilde av dette reiret for jeg har sjelden sett egg med så stor fargevariasjon som i dette reiret.

Og til slutt et bilde som viser hvordan det kan gå hvis Grete Roede kommer til makta!

tjeldtot.jpg

Joda, vi fikk fisk denne dagen også, men kun torsk, lyr og horngjel. Jeg er nesten imponert av Fruen og meg som har hatt så mange timer til sjøs uten å komme i kontakt med en eneste sjøørret denne helga! Men, men det er ingen grunn til å gråte selv om vi ikke fikk sjøørret. Vi tok med oss noen få lyr og en torsk hjem som vi spiste. Og det smakte også bra.

Før vi skulle dra hjem på kvelden så ble det noe macrofotografering også...

titt-titt.jpg

Titt titt... En bille kikker fram bak en epleblomst.

tittentei.jpg

Samme billa, men her i helfigur.

loevetann.jpg

En blomsterflue sitter på en løvetannblomst.

Og det var "kort" fortalt hva som skjedde denne helgen. Suksess når det gjelder ny art, men fiasko om du ser på sjøørretfisket. Om vi hadde tatt vare på all fisken vi fikk denne helga så hadde vi nok hatt bortimot 50 kg, men jeg regner med at jeg skal klare å få fisk en senere gang også så de fleste svømmer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, en flott rapport med mange lekre bilder. Har forøvrig aldri sett lus på horngjel .Men nå pleier ikke jeg å løfte de opp i båten heller. det med fugl på wobbler hender deverre av og til. Jeg må si at jeg selv har lært meg til å bli rimelig kjapp med å senke stangtuppen ned i vannet da endene tar sats og flyr akkurat i senehøyde bak båten. Er ikke få ganger bremsen hyler som besatt, og en jæv.. andefugl har flydd rett i sena med en rimelig høy fart... Like skuffa hver gang jeg ser den stakkaars fuglen..

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lusen på horngjellen er den såkalte skotte lus som også kan sette seg på torsk, sei og andre marineater.

Gratulerer med flotte fisker :lol:

Edit:

Var litt dårlig skrevet men jeg mente at skottelus (Caligus elongatus) kunne sette seg på de fleste arter i sjøen.

Det vil si de marine arter (torsk, sei, horngjell, osv) men også laksefisk.

Denne lusen er ikke så utbrett i norege enda i forhold til den "vanlige" lakselusen (lepeophtheirus salmonis).

Endret av Fishermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lusen på horngjellen er den såkalte skotte lus som også kan sette seg på torsk, sei og andre ater.

Gratulerer med flotte fisker :)

Takk for opplysningen!

Jeg synes de lusene lignet veldig på de som jeg finner på sjøørreten. Disse skottelusene går kanskje ikke på laks og sjøørret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.