Gå til innhold
Fiskersiden

Suter


havtryta
 Share

Recommended Posts

Vi er etpar karer som etter flere år med fluestanga i handa og ørret i blikket endelig har fått øynene opp for det noble meitefisket. Når man da attpåtil studerer i Bø, er det jo nærliggende å gi suteren i Lundeområdet et forsøk.

MEN; vi er jo rookies og selv etter å ha lest bl.a artikkelen til Syver + endel gamle tråder på forumet her har vi fortsatt noen spørsmål.

Når man skal fôre opp på forhånd, hva er da "lite" og "mye" fôr? Og lønner det seg å fôre "lite" eller "mye"?

Er det viktig med presisjonsfôring eller er det bare å kline ut? Til sist; er smaken som baken når det kommer til fôr, eller er det visse ingredienser som MÅ være med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er etpar karer som etter flere år med fluestanga i handa og ørret i blikket endelig har fått øynene opp for det noble meitefisket. Når man da attpåtil studerer i Bø, er det jo nærliggende å gi suteren i Lundeområdet et forsøk.

MEN; vi er jo rookies og selv etter å ha lest bl.a artikkelen til Syver + endel gamle tråder på forumet her har vi fortsatt noen spørsmål.

Når man skal fôre opp på forhånd, hva er da "lite" og "mye" fôr? Og lønner det seg å fôre "lite" eller "mye"?

Er det viktig med presisjonsfôring eller er det bare å kline ut? Til sist; er smaken som baken når det kommer til fôr, eller er det visse ingredienser som MÅ være med?

Bedre å fore for lite enn for mye. Hva som er passe kommer an på mengden og størrelsen på fisken. Mellom 1 og 2 kg fôr pr natt er et godt utgangspunkt. På steder med mye fisk bør dere ikke være red for å øke mengdene. Foret bør plasseres rimelig presist; innenfor en diameter på maks 3-4 meter. Det kan lønne seg å bevisst spre det litt utover, for å øke sjansene for at foret blir oppdaget. Og hvis det blir for mange fisk på et for konsentrert forområde så øker jo risikoen for at en kroket suter skremmer de andre, eller at sutrene nærmest jager hverandre bort fra matfatet. Så hvor konsentrert man bør fore kommer også an på mengden fisk. Ingen ingredienser er obligatoriske; men det lønner seg som regel med et relativt MØRKT for. Ingredienser som melasse, valnøttmel, blodpulver etc er gode i så henseende. Ellers er det viktig med nok agn i foret, så suteren får noe å spise; mais, mygglarver (kjøp døde larver i akvarioeforretninger), meitemark, maggot osv. Markekstrakt er også en gammel vinneringrediens til suter. Å bruke mygglarver i foret er forresten et risikoprosjekt. Det virker svært lokkende, men kan føre til mer kjip og forsiktig napping... så vær advart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å høre at noen vil fiske litt målretta etter suteren i Nome. Begynner å bli mange år siden den først ble påvist der oppe (Austeråa) så hvordan bestanden ser ut nå er ganske spennende. Skal dere ut i Nomevannet eller skal dere fiske i Austeråa??

I Austeråa var det ihvertfall tidligere veldig mye suter. 10-12 fisk på en natt var ikke uvanlig med snittvekter av relativt beskjeden størrelse med en og annen fin 2-2,3Kg+ fisk innimellom.

Jeg vet jo ikke om dere har tilgang til grunnfor og sånt nede hos dere. Hvis det skulle mangle så går det jo an å lage strøbrød selv eller kjøpe ferdig pannermel i pose på butikken.

Mais på boks (sweet corn) vil uansett fange fisk for dere og mais kan faktisk løsfores på nærdistanse for hånd, med sprettert eller aller helst med en spod. (foringsbeholder som kastes ut med stang). Selv fisker jeg nesten ikke suter lenger uten å ha med meg en reell posjon kokt hamp. Gjerne i kombinasjon med andre små partikler som linser og "partyblend / fuglefor". Selvsagt bløtlagt og kokt. Vegetabilske små partikler funker bortimot like bra som maggot og liknende og er mye lettere å få tak i og ikke minst lettere å oppbevare hjemme. Hvis dere skulle komme over kyllingforpellets av mais så er også disse helt utmerket etter suter. La oss høre hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig funker det bra med duggmark også.

Fisket Østeråa fredag og lørdag kveld siste helg. Største 2190g og ny pers på meg. Ble forøvrg tatt en litt lengre ned på 2482 dagen etter.

Mine er faringer i Østeråa tilsier at man kan fiske nære land og gjerne rett utenfor sivkanten. Suteren ser ut til å trives blant sivet med tykke stengler og som er litt mørkegrønt i fargen (dere vil skjønne hva jeg mener når dere ser det.) Kompis fisket overblyet dupp, jeg fisket med boltrig. Begge deler fungerte bra. Tidligere har det fungert bra bare å klippe opp mark i biter og løsfore rundt fiskeplassen også for oss.

Stikk innom Bø installasjon og spør etter Håvard om dere er totalt ukjente - han vil guide dere til ankomst til en ok plass eller to... (hils fra meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir oppi Østeråa, vi veit ikke om det er en hotspot, men har jaffal finni oss et sted som er lett tilgjengelig fra land, litt ovenfor jernbanebrua. Vi har per moment ikke båt, men det kan vi kanskje få lånt oss ved en seinere anledning, hvis dere lokalkjente anbefaler det!

Grunnet en masteroppgave som henger over oss får vi nok ikke tida til å fôre opp så altfor mye (les: vi gjør det i kveld og fisker i morra kveld og lørdag kveld), og av det som er nevnt av grunnfôr er det vel strengt tatt bare sweetcorn vi har på hånden. Men vi har også en pose med 3000 Barbel Cheese liggende, er dette noe å bruke eller bør den vente til andre anledninger? Dessuten har vi markekstrakt som vi vel kanskje bør blande inn?

Som dere skjønner er vi blanke, både taktisk og utstyrsmessig, men tusen takk for alle tips og triks!

Til sist; Håvard på Bø installasjon skal avlegges et besøk og selvfølgelig skal vi si i fra åssen det har gått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LittleDevil

Forøvrig funker det bra med duggmark også.

Fisket Østeråa fredag og lørdag kveld siste helg. Største 2190g og ny pers på meg. Ble forøvrg tatt en litt lengre ned på 2482 dagen etter.

Mine er faringer i Østeråa tilsier at man kan fiske nære land og gjerne rett utenfor sivkanten. Suteren ser ut til å trives blant sivet med tykke stengler og som er litt mørkegrønt i fargen (dere vil skjønne hva jeg mener når dere ser det.) Kompis fisket overblyet dupp, jeg fisket med boltrig. Begge deler fungerte bra. Tidligere har det fungert bra bare å klippe opp mark i biter og løsfore rundt fiskeplassen også for oss.

Stikk innom Bø installasjon og spør etter Håvard om dere er totalt ukjente - han vil guide dere til ankomst til en ok plass eller to... (hils fra meg)

Jasså, var det fler fra Fiskersiden som var på Kanal-Gjedda og prøvde lykken!

Vi hadde tilgang til båt, og i Nomevann var Suteren nokså velvillig på lørdag kveld, vi landet 9 kun med vanlig meitemark, og ingen forhåndsforing, alle mellom 1,8 og 2,3kg. Det tok riktignok en times tid fra vi hadde kjørt over et område før Suteren kom tilbake, men da kom den i flokk! Det er første gang jeg har fanget Suter, og noterte meg pers på 2,1. Moro fisk og veldig spennende de sekundene vi ventet før tilslaget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.