Gå til innhold
Fiskersiden

Det koker i Dynovika


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg og Los tok en lynrask tur innom der i dag, og smågjørsen var på plass :)

Testet noe jigg-greier, bla.a Prologics Rattle Swimmer og det fungerte:

200620071512172iT47PG8PYyA.jpg?97

Og agn fungerte naturligvis også:

20062007151136T6piAD4s9a7a.jpg?91

Og litt moro for meg så fikk jeg på flue også:

200620071511107v1AJTLj92ks.jpg?68

Typisk at når jeg omsider skulle på gjørs på flue så er det den minste gjørsen i hele den vestlige verden :blink:

220 gram - og dermed er det ikke 100% umulig å forbedre den fluepersen senere :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svingte innom der en tur på dagen igår og fikk ikke så mye som en agnfisk engang.

Jeg snakket forresten endel med den gravemaskinkjøreren som driver der nå og han sa at det var en som hadde fått 10-12 gjørs der på morran.Største på noe over 2 kg.Alle lå pent i en plastpose på land.

Fiskeren hadde vært av norsk opprinnelse. Var det du som hadde vært der? :D;)

Edit:Glemte visst å få med et av poengene her og det var at denne fiskeren og hadde fisket med laue og dupp.

Ellers takk for fin oppsumering av fiske i Dynovika :)

Og selvfølgelig,velkommen til forumet:)

Hei, jeg slepper alltid fisken jeg får tilbake igjen. Så meg var det nok ikke.

Irriterer meg faktisk over folk som bare lar fisken ligge igjen. Blir så ukoselig for oss andre.

Rart du ikke fikk noe.. jaja, bedre lykke neste gang.

Skitt fiske

Ø.B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan ta seg en tur til Dyno i morgen og sparke Rønsingen på hodet uti, knekke stengene og sende meg en sms når jobben er gjort? :D:blush::o

Nå er det ikke så lenge før vi setter i gang, Svein! Skal gi han en liten dytt hvis han drar for mange nye arter. Hvis det er slik at asp`en liker dårlig vær så er det nok fare for at han får den, for her pøser det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynovika: Søppel, fisk og koking.

Var i Dynovika fredag morgen. Tydelig at selv det som blir skrevet her har en effekt.

Møtte et par hyggelige ansatte, som kom ut og målte temperatur på vannet. De hadde fått en del utskrifter herfra ("koking" i vika), og beskjed om å finne ut av hva som har skjedd. (Temp. i strømmen ble målt ca 3 grader høyere enn utenfor, som er litt høyt?, men hva var den når det "kokte"?).

Slik jeg forstod så er Dyno opptatt av å holde seg "inne" med sportsfiskerne.

I og med at jeg var i vika også forrige uke, og opplevde steamen som stod ut av røret, og alt som så ut som ekstrem varme i morgentimene fikk vi en prat om dette. Laua som stod like ved strømmen var utrolig varm, og det "steamet" ut av røret ganske lenge.

Forhåpentlig blir anlegget nå sjekket, og feilen funnet.

Her kommer derfor dagens første oppfordring til dere som fisker i vika, og oppdager "noe galt" med vannet. Ring tlf til 63897100 , det er døgnvakt , og du blir evt viderekoblet til nattvakt. Dette er viktig fordi evt feil da kan bli raskt rettet, og det er lettere å få fastslått feil når den faktisk er der. Nå har jeg lagt inn dette nr. på mobilen!

Siden noen her i forumet tydelig hadde pratet med den fiskeinteresserte gravmaskinsjåføren, så var det altså jeg som hadde 12 Gjørs i plastposen forrige uke. Tenkte jeg skulle prøve meg på stekt Gjørsfilet. Hver sin smak vil kanskje noen si, men helt ok om du legger tanken på de mindre delikate sidene ved vika bak deg.

Det var bra bitt, og jeg tok de som hadde slukt for godt for avkroking. Ble totalt over 20 stk. mellom 1 og 2 kg. Fikk også kilos Asp, og mye annet, og de havnet pent i vannet igjen. Forøvrig kan jeg trøste med at alle andre Gjørs, Gjedder, Asp og annet jeg har tatt der i våres har fått gå pent tilbake i vannet (og det er mange!)

Vel det jeg ville poengtere var at plasposen med Gjørs IKKE ble liggende igjen i vika.

Dermed kommer jeg inn på dagens andre oppfordring.

Hver morgen jeg har kommet til vika ligger det masse død fisk, og råtner på land. Det stinker, og er en skam. Det er heller ikke små mengder søppel, som flyter rundt. Klart man kan oppfordre kommunen til å sette opp søppelkasse m.m., men her er det tydelig mange som har en slett, og forkastelig kultur, og det er ikke bare evt. østeuropeere. Bare så det er sagt, så er vel folk her inne for glad i hobbyen sin til å grise sånn, men ser dere folk som slenger fra seg søppel, og fisk så be dem ta med seg søpla! Dynofolka har ryddet, og kastet store mengder råtten fisk, og søppel, men neste morgen er det plenty mer. Dynovika er i grunnen grisete nok som den er, vi trenger ikke la det bli verre.

På fredag morgen fikk jeg igjen kilos Asp, ca 10 Gjørs opp til 1,5 kg. En del Flire, vederbuk m.m. Dynovika er til tider en fantastisk fiskeplass !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må en tur til Dynovika og prøve en dag!

Ang. søppel så har jeg gjort det til en vane å ha med en bærepose i sekken og tar med hjem søppel når jeg fisker fra land. Da mener jeg ikke eget søppel, det er en selvfølge at blir med hjem uansett, men andres søppel.

Jeg mener ikke at alle fiskere skal ta jobben som renevasjonsarbeidere, men selv syns jeg det blir mye triveligere når jeg får plukket opp dritten som ligger rundt meg, i allefall akkurat rundt der jeg fisker.

Burde ikke være nødvendig egentlig.... men jeg prøver å se på det som noe jeg gjør for egen del, bare for å slippe å irritere meg over dustene som legger dritten sin igjen i naturen. Det gir meg dessuten en god følelse å ha gjort noe for felleskapet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynovika: Søppel, fisk og koking.

Var i Dynovika fredag morgen. Tydelig at selv det som blir skrevet her har en effekt.

Jo det er fint at jungeltelegrafen fungerer fortsatt.

Siden noen her i forumet tydelig hadde pratet med den fiskeinteresserte gravmaskinsjåføren, så var det altså jeg som hadde 12 Gjørs i plastposen forrige uke.

Hehe..Det var ikke for å henge ut noen jeg nevnte det,men det er flott at du står fram :)

Jeg aner ikke stort om gjørsbestanden,men etter det man opplever i DV så tåler bestanden sikkert at det taes ut noe småfisk.

Søppelet er en annen sak. Etter at jeg begynte å vanke på de kjente meiteplassene har jeg blitt helt sjokkert over forsøplingen.Det virker nesten som de fleste gir blaffen .Plastposer,død fisk flere steder på land og ølbokser i div. nasjonaliteter.Virker mer som det har vært raveparty der dagen før,isteden for fiskere. :D Rydd opp etter dere folkens.Fisken er det forresten sikkert bedre å hive uti igjen..Mat til dem stakkarne som svømmer rundt der i vannet,omkranset av Norges vakreste natur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart ikke nødvendig, men jeg fikk høre det var noen eiendomsskattpenger som skulle brukes på synlige tiltak slik at det ble mindre protest mot en vistnok nyinnført boligskatt - eller noe sånt (aner ikke om det stemmer - bare noe jeg hørte langs elva).

Gangstien de har lagd der er i hvert fall veldig bra for fremkommeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk

Det er godt man kan leve på minnene fra dengang Dynovika var jungel - og det er ikke så mange årene siden. Det var kjølevann den gang også, men det kom ut endel lenger inn (nærmere Dyno) slik at det nærmest var en kort elvestubb ut til der røret munner i dag. Dengang var det ingen lense og skulle man over til den siden måtte man vade over fra andre siden - såpass ugjennomtrengelig var det.

Når det er sagt har jeg en videokassett liggende som viser fluefiske herfra fra den dagen vi (jeg) bla tok den gjørsen som fremdeles er gjeldende n.rek på fluelista (snaue 2,8). Om noen forteller meg hvordan jeg kan digitalisere denne hadde det vært artig å legge den ut her.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må en tur til Dynovika og prøve en dag!

Ang. søppel så har jeg gjort det til en vane å ha med en bærepose i sekken og tar med hjem søppel når jeg fisker fra land. Da mener jeg ikke eget søppel, det er en selvfølge at blir med hjem uansett, men andres søppel.

Jeg mener ikke at alle fiskere skal ta jobben som renevasjonsarbeidere, men selv syns jeg det blir mye triveligere når jeg får plukket opp dritten som ligger rundt meg, i allefall akkurat rundt der jeg fisker.

Burde ikke være nødvendig egentlig.... men jeg prøver å se på det som noe jeg gjør for egen del, bare for å slippe å irritere meg over dustene som legger dritten sin igjen i naturen. Det gir meg dessuten en god følelse å ha gjort noe for felleskapet ;-)

Godt att det er flere som gjør dette, skal inrømme jeg ikke gjør det hver gang, men ofte..

Var en familie i vika her om dagen som drepte en 20 fisk, og når de var ferdige kastet de bare fiskene ut igjen.. Ikke noe pent syn, men er ikke alltid så lett å si i fra heller-- Men skal bli flinkere.. Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobbes det i Dyno !!! :blink:

En lastebil kom og dumpet disse steinene rett ved Dynovika i dag:

28062007011142357obK4AnLiy.jpg?22

Det skal visst lages penere bredder langs elva. Blir spennende å se hvordan det blir når de er ferdige der :)

Ny benk og greier. :o Det satses tydeligvis skikkelig der nå.Blir vel snart kortsalg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.