Gå til innhold
Fiskersiden

Back again...


Perca
 Share

Recommended Posts

Hallo folks... Det er fortsatt liv i meg! :)

Det har vært usedvanlig travelt på jobben i den siste tiden så jeg har bare vært på en 4-5 fisketurer siden Gjeddefestivalen. Jeg har ikke orket å sette meg ned og skrive og redigere bilder fra disse turene. Og det har ikke vært så mye og skrive om heller! :) To turer i Nordmarka med brukbar fangst av ørret og to eller tre turer på Mjær uten at de store abborene har latt seg overliste. Abbor på 600 gram er ikke akkurat trofefisk... Det værste av alt er at jeg klarte å glemme og ta med fotoapparatet på begge turene i Nordmarka!

Her er et par bilder fra Mjærvann som trøst.

abbor-4.jpg

Slike abbor er det mange av i Mjær. Og denne vobleren med disse fargene er en "killer" på Mjærabborrene.

gjedde-14.jpg

Ikke en tur på Mjær uten kontakt med slike smågjedder.

doegnflue.jpg

Slike store døgnfluer vrimlet det av på/ved Mjærvann. Det var ganske underholdene å se på lauene som spratt opp i lufta for å fange døgnfluene. Det var ikke sjeldent at de klarte og fange dem!

bever-1.jpg

Det er fortsatt bever i Mjær! Denne var nær på å huke seg på voblern som hang etter båten da den skulle krysse bak båten.

Men, hva fanden har dette med en ny art å gjøre..? Ingen ting!

I dag hadde jeg fri fra jobben og jeg lurte på hva jeg skulle gjøre. Vel, jeg lurte egentlig ikke på hva jeg skulle gjøre, men på hvor jeg skulle gjøre det! For fiske skulle jeg, uansett vær og føre. Disse metereologene våre hadde ikke akkurat meldt så veldig bra vær i dag, men det var opphold da jeg sto opp. Og da bråbestemte jeg meg for å forsøke og få en ny art. Jeg grov opp noen meitemark og fortalte Fruen at jeg skulle forsøke meg på å få solabbor!

Jo nærmere Asker jeg kom jo mørkere ble det! Jeg kom til å tenke på at det er vanskelig å se agnet (meitemarken) nede i vannet og svingte innom KIWI-butikken ved Konglungen for å kjøpe litt agn som synes bedre når det er så mørkt som det var i dag. Jeg kjøpte reker for kr 2.50 :blush: Jeg antar at det var vekta på posen som dro investeringen opp i slike svimlende beløp...

Da jeg finner fram til denne dammen hvor det skulle være solabbor så begynner det å regne. Ikke bare litt, men et skikkelig skybrudd var det! Men hva gjør vel det for en fiskeidiot? Fritjof er med og blir tjora til en buske og så begynner jeg med fisket. Det tar vel nesten et sekund etter at rekebiten har kommet i vannet så er det fast fisk! En sørv... Vel, på med nytt agn og ut igjen. Og det samme gjentar seg, enda en sørv! Og slik fortsetter det. Etter en liten stund så lurte jeg på hvor mange sørv det er mulig å få på en reke. Det vet jeg fortsatt ikke for Fritjof knabba resten av reka da jeg hadde brukt opp halvparten av den! Men jeg fikk drøye 30 sørv på en halv reke såpass vet jeg ihvertfall. Eksakt antall har jeg ikke da Fritjof også spiser sørv... :D

rekersoerv.jpg

Etter en times tid så er jeg gjennomvåt! Og i dette været så er det ikke mulig å se noe fisk nede i vannet så jeg må bare fiske på måfå etter solabboren. Jeg bestemmer meg for at nå er jeg våt nok og skal slutte med fiskingen. Jeg deler opp en reke i flere biter og slipper disse ut i vannet.

einedammen.jpg

Ikke lett å se fisk i vannet når føret er som dette!

Sørven kaster seg over disse bitene og raser avgårde med rekebitene i kjeften. Men hva var det..? Det er en fisk som står stille og tygger på en rekebit uten å rase avgårde som sørven! Kan det være solabborren? Jeg har fortsett et par reker igjen, skreller den ene i all hast og får en rekebit på kroken som er i størrelse 16. Jeg senker kroken med rekebiten ned der jeg hadde sett det jeg antok kunne være en solabbor... Rekebiten blir liggende på bunnen. Jeg stirrer og sliter med å holde fokus på rekebiten. Plutselig så ser det ut som om rekebiten blir mindre og mindre, men det er umulig å se noen fisk slik det regner på vannet. Da jeg ikke lenger kan se rekebiten så strammer jeg opp sena og det er fisk i andre enden! Denne er større en de sørvene jeg til nå har dratt opp og i det samme fisken bryter vannflata så ser jeg hva det er... En SOLABBOR ! Jeg har fotoapparatet med og tar det ut av plastposen, elektronikk og slikt vær er ikke noen heldig kombinasjon. Det er svært mørkt så jeg må bruke blitz for å få tatt noen bilder.

solabbor2.jpg

Her er`n! Min første solabbor og årets tredje nye art!

Jeg har jo sett mange bilder av solabbor, men den er mye flottere å se på i virkeligheten en på bilder!

solabbor4.jpg

solabbor3.jpg

solabbor1.jpg

Det må jo dokumenteres grundig når man får en ny art... :D

Et av årets mål var å få 5 nye arter så nå er det "bare" 2 igjen. Jeg slapp solabboren ut igjen, pakket ned fotoutstyr og fiskesaker og gikk våt, blid og fornøyd til bilen. Og slik fikk jeg snudd en "drittdag" til en "knalldag"! Så når Fruen kommer hjem fra jobben i kveld så møter hun en nydusja og blid gubbe som har laget i stand noe snadder til middag som det passer med rødvin til... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En virkelig våt fiskedag ser det ut til.

Alltid artig med nye arter.

Savner ett bilde av turkompisen din,men det kommer vel med senere i en annen rapport?

Ny art,rødvin,kone og en fornøyd fisker. Kan det bli bedre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he... Et bilde av Fritjof som spiser sørv kan jeg få tatt nårsomhelst, men i dag så var jeg ikke veldig lysten på å dra fram fotoapparatet! :)

Jeg skulle kanskje tatt et bilde av sørven når den ble "relisa" i bagasjerommet på stasjonsvogna... :)

Akkurat nå så ligger Fritjof til tørk på badet. :blush:

Og jeg er like blid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny art, Per! Jeg tipper at du drar kveite på neste havfisketur - om det så er i Drøbaksundet. :)

Apropos hunder som er glad i fisk - Robert, har ikke du bilder av Birk som knasker i seg bergnebb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.