Gå til innhold
Fiskersiden

Havabboren er aktiv NÅ!


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt bilder osv fra min første havabborhelg i år ligger nå i FS-bloggen min: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...=blog&blogid=2&

(Legg også merke til at vår testblogger, OZ, også er i sving med uttesting med tanke på utvidelser av bloggfunksjonen, så ta en sving innom bloggseksjonen med jevne mellomrom eller sjekk oversikten over de nyeste hendelsene i bloggene i den høyre kolonnen på hovedsiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten mobbing dette...

PS: Dro en kjapp tur med Roy fra Gero før jobben. Målet var at han skulle få sin første havabbor på flua. Guiden leverte og fiskeren leverte. Roy debuterte med en fisk på 1,6 og lot seg imponere over fiskens fightingegenskaper.

30360_s.jpg

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg vurderer å sette meg i bilen for å kjøre inn til Oslo i dag for å fiske denne flotte fisken. Er det noen som kan være litt behjelplige med hvor jeg bør dra? Har hørt at det er bra ved Fornebu, men hadde helst tenkt et sted litt nærmere øst.

Noen?

Når jeg bodde i Oslo var bryggene ved Lysaker mot Fornebulandet ,favoritt plassen min. Det ble alltid nok med HA til alle ( også ungene som var langt ifra spesialister) Små Kastewobler 4-10 gr. (lilla rygg - perlemor buk )og flue&dupp var de beste vi brukte til formålet og disse tok så å si til alle døgnets tid .

Skal du østover, kan du med hell prøve den store bukten på utsiden av Malmøya (husker ikke navnet på bukta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært brukbart fisk i det siste i følge rapporter fra de ivrigste, så ingen grunn til å pakke ned utstyret enda. Dessuten er det gjerne på høsten at snittvekten på fangstene går noe opp. Og om været er litt samarbeidsvillig så kan "bassfisket" gjerne strekke seg ut i november...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært brukbart fisk i det siste i følge rapporter fra de ivrigste, så ingen grunn til å pakke ned utstyret enda. Dessuten er det gjerne på høsten at snittvekten på fangstene går noe opp. Og om været er litt samarbeidsvillig så kan "bassfisket" gjerne strekke seg ut i november...

Eller desember--januar--februar. Vi har faktisk fått en god del HA på isen ved Lillesand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labosa Postet i går, 23:32

Hei!

I fjor var oktober en av de beste månedene for min del!

Så her er det bare å fiske.

Lars

Er det fortsatt på morgenen / når det begynner å lysne at det burde være bra fiske HA så sent som i oktober også, eller vil den da være å treffe til alle døgnets tider siden det er kaldere i vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål:

1) Er badestrender og sund de tryggeste plassene å begynne ?

2) Hvor langt nord langs kysten er det registrert HA ?

3) Er dette en konsekvens av varmere vann ?

Det virker som om det er lettere å få HA enn SØ i Oslofjorden. I alle fall i kg. Er ikke dette en litt skremmende utvikling ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt på morgenen / når det begynner å lysne at det burde være bra fiske HA så sent som i oktober også, eller vil den da være å treffe til alle døgnets tider siden det er kaldere i vannet?

Veit kun av egen bitteliten erfaring. Fra det lysner og frem til kl 08. Da er det lett å se om det er noen aktivitet.

Kveld kl 20 og utover til du snubler i mørket.Som regel mere vind. Det er her kunnskapen om observasjonene du har gjort på morrakvisten kommer til sin rett.

Hilsen en som har lite erfaring når det gjelder ha fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt på morgenen / når det begynner å lysne at det burde være bra fiske HA så sent som i oktober også, eller vil den da være å treffe til alle døgnets tider siden det er kaldere i vannet?

Om høsten, når vannet begynner å bli kaldt, vil kveldinga være bra. Mine største og fleste borrer er alle tatt om høsten og om kvelden.

Spørsmål:

1) Er badestrender og sund de tryggeste plassene å begynne ?

2) Hvor langt nord langs kysten er det registrert HA ?

3) Er dette en konsekvens av varmere vann ?

Det virker som om det er lettere å få HA enn SØ i Oslofjorden. I alle fall i kg. Er ikke dette en litt skremmende utvikling ?

HA fiskes ofte på relativt grunt vann, gjerne med tilgang til dypere i akutt nærhet. Badestrender, grunner, viker og sund er en bra plass å starte.

Var på Ha-seminaret til dr. J. Coleman den 21.Juni, og mener å huske følgende:

-Fangst av havabbor er registrert så langt nord som Bodø.

-Utbredelsen av havabbor i norske farvann må ses i sammenheng med varmere vintertemperatur. I Oslofjorden har sommertempsnittet faktisk gått noe ned de siste årene, men det er altså vintertmeperaturen som har bikket over grensen for at reproduksjon er mulig i våre farvann.

Dr Coleman var ikke bekymret, heller entusiastisk over inntoget av arten. Han uttrykte snarere bekymring over at overfiske fra yrkesfiskere vil kunne hindre arten i å etablere seg skikkelig. Ha er ingen direkte konkurrent med Sjøørret, hverken om mat eller habitat.

Sjekk forøvrig denne: http://www.elbe.no/Andre_napp/Havabbor_prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olagaard :wacko: Var vel deg vi preiket med i pausen på seminaret? Blitt noe fangst på deg?

HA'en er i støtet på Jeløya også om dagene. Var i kontakt med et pent eksemplar sist søndag rundt kl 19. Den lot seg (nesten) lure av en lang makrellfilet fisket noen meter over bunn, krokfestet snakker vi ikke om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Magnar, Laksefiskeren og Svenna :angry2: Ja det var meg, takk for sist! Har ikke startet HA- fisket ennå, for min del begynner det nå og utover. Har ikke båt, og de plassene jeg fisker på er nokså traffikert ennå. Men jeg har prøvd meg på laksen i år, og fått opp en på 9,4 :lol:. Har også tørrfluefisket litt i Valdres og havfisket i Nordland med greie resultater siden sist. Kanskje vi skal ta en tur etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått HA helt frem til 11:30 på formiddagen i det siste. Så lenge det ikke er for varmt i vannet kan man få den til alle døgnets tider. Senhøsten med kaldt vann er det ofte best på ettermiddag og kvelder men også midt på dagen kan det være bra. Ved varmt sommervann er morgenfiske mye bedre enn kveld.

Endret av knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt på morgenen / når det begynner å lysne at det burde være bra fiske HA så sent som i oktober også, eller vil den da være å treffe til alle døgnets tider siden det er kaldere i vannet?

Så sent som oktober kan du treffe den (min erfaring) stort sett hele dagen, med noe overvekt på morgenen!

Om det er lettere å få havabbor enn sjøørret, kan vel diskuteres. Så langt i år jhar jeg landet 47 sjøørrett og 7 HA, så fremdeles er det mest sjøørrett, og jo da da det hender det biter HA på 0,5 kg også! Det er for mitt vedkommende nå og utover at HA fisket starter for lavor og da blir vel sjøørrett mer eller mindre en bifangst å regne!

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på Nordvestsiden av Jeløya torsdag kveld.

Det var temmelig stille bortsett fra en stor makrell.

Hadde nesten gitt opp, og skulle sete kursen hjem da jeg så noen kraftige plask

80-90 meter fra land. Satte full fart utover på pontongen (ikke akkurat racerfart da...)

Stoppet ti meter fra stedet. Det var ikke tvil det var havabbor. Kunne tydelig se fisken, og ryggfinnen. Overraskende at de var så langt fra land, og på 15 meters dyp. På andre kastet tok en rakett tak og dro ut 15-20 meter med en gang.

Moroa varte i 10 sekunder, så ble snøret slapt.... litt desperat på å prøve igjen, men da var det for sent.

Stille.

Ikke en krusning.

Speidet som en gal i 30.minutter før jeg ga opp og dro hjem.

Anslår vekta til rundt 2 kilo.

Har hatt kontakt med HA på alle de siste turene mine. På 4 forskjellige steder.

Dette stedet var ingen hotspot, men de var der også.

Gleder meg til neste treff, som blir på morgenen:)

F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på Nordvestsiden av Jeløya torsdag kveld.

Det var temmelig stille bortsett fra en stor makrell.

Hadde nesten gitt opp, og skulle sete kursen hjem da jeg så noen kraftige plask

80-90 meter fra land. Satte full fart utover på pontongen (ikke akkurat racerfart da...)

Stoppet ti meter fra stedet. Det var ikke tvil det var havabbor. Kunne tydelig se fisken, og ryggfinnen. Overraskende at de var så langt fra land, og på 15 meters dyp. På andre kastet tok en rakett tak og dro ut 15-20 meter med en gang.

Moroa varte i 10 sekunder, så ble snøret slapt.... litt desperat på å prøve igjen, men da var det for sent.

Stille.

Ikke en krusning.

Speidet som en gal i 30.minutter før jeg ga opp og dro hjem.

Anslår vekta til rundt 2 kilo.

Har hatt kontakt med HA på alle de siste turene mine. På 4 forskjellige steder.

Dette stedet var ingen hotspot, men de var der også.

Gleder meg til neste treff, som blir på morgenen:)

F

Artig å høre om HA på nord-vest sida også. Jeg vet at det er tatt noen på sør-vest sida. Er det andre fangster fra yttersida? Var det noe sel i farten? Har selv prøvd nord-nordøst på øya, men uten HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å høre om HA på nord-vest sida også. Jeg vet at det er tatt noen på sør-vest sida. Er det andre fangster fra yttersida? Var det noe sel i farten? Har selv prøvd nord-nordøst på øya, men uten HA.

Jeg var på en havabborplass i Oslo å fisket i skumringen i dag og hadde på noe som hogde veldig brutalt og dro rett av gårde med flere meter sene, etter et par utras så ble den borte, men jeg får dra tilbake å se om den er der i morra kveld isteden :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en knallfeit en på halvannen kg tidlig lørdag morgen utenfor Bygdøy. Fisken to de obligatoriske meterne med backing og reddet med det helgen. Utpå formiddagen blåste det opp og det var ingen fugle/fiskeaktivitet å se.

Fisken måtte bøte med livet og etter en runde på grillen iført limepepper og olje smakte den fantastisk bra. Når man sammenlikner med de magre fiskene man får på forsommeren er det utrolig hva litt fett gjør for smaken.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg tilbake på samme plass i dag, når jeg kom gående ned dit jeg skulle stå så stod det en lettere skjelven fisker der med en svær havabbor liggende ved siden av seg, han fikk låne vekta mi og vi veide fisken til 2,68 kilo, det hadde akkurat vært en stim forbi der rett før jeg kom mente han (#"¤%"!!)

Snakk om å bomme med minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur på fjorden denne morran resulterte i fisken under, som dro vekta til 1.4kg. Den tok på en 18g svart/sølv (holografisk) møresild, under drift-kasting forbi et skjær et sted i Bærum. Fikk ikke kontakt med noen av kompisene hans, men både makrellen og horngjelen var aktive, så nå har jeg agn til en Drøbak tur senere en gang :) Tidspunktet for fangsten var forøvrig i 7 tida.

33716_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13736/33716.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graturelerer med kontakt med torpedoen. Det går forøvrig rykter om en 4kgs tatt fra kajakk for få morgener siden. Jeg bekrefter sjelden rykter uten å ha sett bilde, men videreformidling av rykter kan man jo alltids gjøre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.