Gå til innhold
Fiskersiden

Stekes og spises levende


Recommended Posts

Har sett dette tidligere. Sykt! Hvorvidt fisken har smerter eller ikke er vel egentlig irrelevant. Dette er så grotesk at det bør være rimelig enighet om at dette er fullstendig umoralsk, rett og slett fordi det er et uttrykk for manglende respekt for livet. Selv de mest brutale rovdyr dreper vel byttet før de spiser det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere kollega (som reiste mye på Kina) fortalte om dette.

Var visst ganske vanlig mange steder der borte..... Dog sykt i det hele tatt å gjøre slike ting.

MEN kineserne skal ha for en ting, og det er at de er konsekvente.

De behandler menneskene der borte like jævlig som de behandler dyrene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er skikkelig banalt. Med slike får man lyst til å gjøre det samme. Feks med katter som de kaster levende oppi kokende vann i noen sekunder, for så å heise de opp igjen og flå de levende. Kun for å få av skinnet. Hadde jeg sett det ett sted hadde jeg gått til angrep. Kultur eller ikke. Får håpe det blir slutt på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rovdyr spiser byttet sitt levende - ikke fordi de ønsker å gjøre det, men fordi de er sultne og ikke reflekterer over hva de gjør. Er redd mennesker skal slite litt med å finne plausible unnskyldninger for å gjøre det samme...

Empati er jo subjektivt da - hvor går grensen? Ved ambøber, maneter, krabber, fisk, dyr?

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empati er jo subjektivt da - hvor går grensen? Ved ambøber, maneter, krabber, fisk, dyr?

Jepp, subjektivt, og dermed også kulturelt betinget. Respekten for liv er selvsagt også gradert her i landet, både subjektivt, og kollektivt avhengig av hvor høytstående livet er, jf mark vs fisk. Uten at jeg er antropolog kan det likevel virke som om manglende respekt for dyr, deriblant høytstående dyr som pattedyr, reflekteres i manglende respekt for menneskeliv og menneskerettigheter. En tilsynelatende opplagt korrelasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilsynelatende opplagt korrelasjon?

Trodde ikke realfagsfolk dreiv med korrelasjoner basert på synsing. Det finnes tall innen samfunnsfag også vettu, selv om resten av verden tror en synser :D

Men jadda, common sense sier at det kan være visse likheter mellom menneskesyn og dyresyn hos mer eller mindre reflekterte mennesker. En ting er vaffal sikkert. I Kina og diverse naboland står verken mennesker eller dyr særlig høyt i kurs.

Ellers setter jo ting som dette C'n'R debatten i nytt lys, og føyer til et par nye begreper, for å få med hele spekteret av nyanser av mulig plaging av dyr.

Noen som gjetter:

nye utrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man viser ikke nødvendigvis naturen ringeakt fordi man behandler ulike dyregrupper forskjellig, avhengig av hvor "avanserte" organismene er mhp intelligens, evne til å kjenne smerte, følelsesmessig tilknytning osv. Og ja, dette er subjektivt, og i høyeste grad kulturelt betinget. Moral ER kulturelt betinget. Men denne er også delvis tuftet på naturvitenskaplige erkjennelser. Og i dette aktuelle tilfellet, så var mitt poeng at selv om fisken ikke skulle ha så mye smerter slik vi kjenner begrepet forbundet med denne behandlingen, så er dette likevel en handling som i mine øyne er fullstendig uakseptabel moralsk sett, rett og slett fordi den innebærer å behandle et dyr MYE dårligere enn strengt talt NØDVENDIG for å oppnå det man ønsker i den aktuelle situasjonen, nemlig å stille sulten. Å steke (og spise) et dyr levende er kun akseptabelt dersom dette er nødvendig. Å koke krepsdyr er et annet og beslektet tema. Men grunnen til at det kan forsvares å hive ei krabbe levende oppi kokende vann er at krabben dør praktisk talt umiddelbart, kombinert med det faktumet at som det leddyret den er, så er nervesystemet hos en krabbe enda mer primitivt enn hos en fisk, som tross alt er et virveldyr. Og mens krepsdyrene altså dør av tilberedningen, stekes altså fisken her levende, og OVERLEVER behandlingen. Ja, det er så sjukt at jeg har vanskelig for å finne ord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp et matlagingsprogram på SVT tror jeg det var. Han engelske drikkfeldige kokken skulle lage en rett av kreps. Han hadde litt olje i bunnen av pannen - og helte 3 kilo levende kreps oppi. Det tok sikkert 5 minutter før den verste sprellingen ga seg. Jeg tviler på at krepsen føler noe som helst - men dette er ikke mye mindre forakt for dyrene enn å spise en karpe halvdød. Begge deler er forkastlig - og moral og empati er både kulturellt OG subjektivt betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp et matlagingsprogram på SVT tror jeg det var. Han engelske drikkfeldige kokken skulle lage en rett av kreps. Han hadde litt olje i bunnen av pannen - og helte 3 kilo levende kreps oppi. Det tok sikkert 5 minutter før den verste sprellingen ga seg. Jeg tviler på at krepsen føler noe som helst - men dette er ikke mye mindre forakt for dyrene enn å spise en karpe halvdød. Begge deler er forkastlig - og moral og empati er både kulturellt OG subjektivt betinget.

Er det Floyd du har sett på?

Han skulle koke kreps en gang før også, hvorpå han helte dem opp i kaldt vann........

Uansett, det er som Piscator sier SJUKT, måten disse fiskene blir behandlet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rovdyr spiser byttet sitt levende - ikke fordi de ønsker å gjøre det, men fordi de er sultne og ikke reflekterer over hva de gjør. Er redd mennesker skal slite litt med å finne plausible unnskyldninger for å gjøre det samme...

Empati er jo subjektivt da - hvor går grensen? Ved ambøber, maneter, krabber, fisk, dyr?

Jeg kommer til å bli mislikt med dette men sett fra et rent objektivt synspunkt:

Har f.eks. en gnu som blir spist levende av en hyeneflokk mindre smerte enn en fisk som blir spist levende? Vil fisken gå gjennom et sjokk for deretter å ikke kjenne noen verdens ting etter sjokkstekingen? Vil gnuen ha voldsomme smerter av at en hyene røsker av den ene foten for så å spankulere foran gnuen for å spise beinet rett foran øynene på den døende gnuen? (Sett på NGC i dag, gnuen var tydelig vettaskremt og i *enorme* smerter idét den sakte men sikkert mistet førligheten og ble fortært levende)

Hva med en larve som blir spist innenfra og ut? Et insekt eller lite pattedyr som blir hjernestyrt av mikrober til å foreta dumdristige og garantert dødelige manøvrer? Hva med et kattedyr som leker med maten?

Hva er den objektive forskjellen i smerte på når et menneske påfører et dyr smerte og når et dyr gjør det? Hyenene kunne drept gnuen med letthet og uten risiko om de *følte* for det. Et menneske kunne også gjort det med disse fiskene. *Følelser* er gjerne kulturelt betinget og kan ikke objektiviseres.

Eller er jeg på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge forskningen ikke er entydig - så blir det subjektivt - basert på egne erfaringer, oppfattelser og konklusjoner. Pattedyr føler dog smerte generellt sett.

Slik jeg ser det så føler ikke fisk smerte - i verste fall stress. Og gnuen har utvilsomt mer smerter enn en fisk som blir spist levende. Fysiologisk betinget.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.