Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger karper


Dr.Fish
 Share

Recommended Posts

Nå trenger jeg litt hjelp tror jeg.

På en liten søndagstur for en uke siden kom jeg og kona i prat med en dame som bla. holder på med en restaurering av kulturhistoriske karpedammer. På spørsmål om hun også hadde til hensikt å sette ut karper var svaret ja, men sukk - de var jo så dyre. Da var det at jeg (nok en gang) kom til å selge skinnet før bjørnen er skutt - og knapt nok født. Jeg mente nemlig at karper kunne da jeg fikse til en billig penge. I ettertid har jeg tenkt litt mer på hvordan. Før jeg nå selv rigger meg til ved bredden av et karpevann og harver opp et dusin karper må jeg jo spørre hvordan dette vil bli oppfattet. Har selvfølgelig såpass respekt for både store karper og kunsten å fange dem at jeg ikke sikler på store eksemplarer, men kunne tenkt meg noen fra et av vannene med god bestand av mindre karper. Har ikke lyst til å komme i konflikt med noen, og lurer på hvordan dette vil bli oppfattet i karpemiljøet. Vil dette bli oppfattet som stjeling?

Det jeg vel egentlig håper på er at noen der ute svarer på denne tråden eller sender meg en PM om at "disse karpene kan jeg/vi godt påta oss å fange for deg"

Jeg ser for meg at dette kunne vært gjort med følge fra en lokalavis (vi snakker Oslo) som garantert vil synes det ville være spennende både å følge fisket etter karpene (stedet kan anonymiseres) og ikke minst utsettingen av dem i deres nye hjem. Her kunne det ligge litt gratisreklame for NMU eller NCS som sikkert kan trenge litt positiv omtale. Kanskje kan dette være med på å redusere litt av redselen for "karpefisk". Siden dette dreier seg seg om kulturhistorie ville det jo vært morsomt å kunne tilby damen (eller stiftelsen hun representerer) norske karper og nettopp gjort dette til et poeng. Norsk karpe er en kulturhistorisk arv som fortjener å tas vare på.

Den grunnleggende forutsetningen her er at damen/stiftelsen får den nødvendige tillatelsen fra rette myndigheter til å holde karpene. Tror faktisk dette er ordnet allerede. Dammene er ventet å være ferdige i august så det burde gi tid nok til å skaffe fisk.

Hva sier dere?

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ikke ønsker å komme i konflikter, men jeg syns nok du er i overkant forsiktig hvis du hadde til hensikt å fiske karpe i et almennt tilgjengelig vann og frykter at du gjør noe galt ved å fjerne noen av dem. Jeg forutsetter at det formelle er iorden med utsettingen.

Men en mann av ditt kaliber kjenner jo selvfølgelig til hva som må være på plass rent formelt!

Det finnes ingen eiendomsrett til fiskearter i dette landet, mye kan være rart her på berget - men heldigvis er vi ikke kommet dit ennå.

For å snu det litt - med å spørre deg Erik:

Syns du selv det er betenkelig å å fiske karper i et allment tilgjengelig vann og bestemme selv hva du vil gjøre med dem, release dem, ete dem eller slippe dem ut i en lovlig dam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne dammen det er snakk om? Ulefoss

Men det mest intessante her er vel om hun har fått tillatelse og hvilken dam det er snakk om.

Ettersom det er et forbud om og sette karpe i hagedammer synes jeg det er litt underlig at hun har fått lov.My Webpage

Hva fisk angår, skulle jeg tro at de som har hagedammer mer enn gjerne donerer bort fisk som er i ferd med og bli for stor sin egen dam hvis de kan besøke de i et nytt miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er et forbud om og sette karpe i hagedammer synes jeg det er litt underlig at hun har fått lov

Hvis man trykker på de rette knappene er det utrolig hva man kan få tillatelse til, inkludert dispensasjon fra et lovverk som i utgangspunktet er urokkelig, men som praktiseres inkonsekvent. Å sette ut karpe for å etablere et vann for sportsfiske er tydeligvis ikke samfunnet HELT klar for enda, men dersom man bruker kulturhistorie som argument, så er det nok mye lettere å få myndighetene på banen...! :):D

Og misforstå meg ikke; dette er jeg utelukkende positiv til, både fra et kulturhistorisk perspektiv, og fra et mulig fremtidig sportsfiskeperspektiv. For dette kan bidra til litt avmystifisering, og til å fjerne gamle fordommer. DET er kanskje det viktigste hinderet som må passeres før karpe også får en større allmenn aksept som sportsfisk her hjemme. Som så ofte handler dette mer enn noe om informasjon, og dette prosjektet kan nettopp bidra til det.

Jeg forstår for øvrig at Dr.Fish er såpass forsiktig med tanke på å hente karper fra andre vann. Selv om det ikke er noen eiendomsrett til karper eller andre fisk man lovlig fisker opp, er det kanskje ikke uproblematisk å ta opp og flytte fisk andre kanskje har satt ut..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det finnes vann med for mye karpe,vil det beste antagelig vært å hentet karpe der.

Da kan man slå to fluer i en smekk.Tynne ut i ett vann og få større fisk der.Samtidig som man får fisk til

en ny dam.Det var jo en del slike anlegg for karpe tidligere i forbindelse med klostre og gårder.

Men i hvilken grad reproduserer karpe seg i Norge ?

Er det noen som har oversikt over i hvor mange vann karpe reproduserer seg i Norge ? (sånn ca)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

""Karpemiljøet""...hallo...

Du snakker om disse enfoldige fiskerne som om de var en del av Hells Angels....

Du er allerede snill nok siden du vil la de store være i fred.....

Som vanlig vet du ikke hva du prater om Rug (må være kjipt at det er regelen og ikke unntaket...).

Dr Fish spør fordi han trenger mye fisk til en dam. Alle slike kjente dammer med mye fisk er private - spør han ikke så er han per definisjon en tjuvfisker. Flytter han fisk fra vann uten offentlig godkjennelse så er han per definisjon en lovbryter også. Skjønner godt at han spør pent - høfflighet, takt og tone er bare bra. Og ja - karpemiljøet er relativt lukket - pga folk som deg.

Nilsius:

Karpe reproduserer stort sett kun i små lukkede systemer - men med enkelte unntak hvor fordoldene er gode.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet vann hvor karpe beviselig gyter er ikke stort. Dvs de gyter, men det er bare i varme og skjermede småvann det er påvist overlevelse hos karpeyngel. Antallet steder er antagelig ikke større enn 8-10 stykker pr i dag.

Det er for øvrig slik at de aller fleste av disse stedene, og også de vannene som umiddelbart popper opp hos meg som mulig kandidater til uthenting av karpe, er private. Dvs fiskerettigheten fovaltes privat og det er ikke, som laksefiskern hentyder, bare å hente fisk uten å spørre.

Dr Fish: PM med kontakter er sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisket litt etter karpe i ei tjenn i kragerø for noen år siden.der traff jeg karpefiskere fra nmu. fikk ikke inntrykk av at dette var noe lukket miljø...tvert imot! de var vennlige og imøtekommende :) svarte villig vekk på mine spørsmål og ville gjerne ha meg med. var nesten så jeg fortalte om en annen karpe forekomst som ikke er allment kjent :D sammenligningen med Hells Angels er hvertfall heeeelt på jordet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at en nå avdød grunneier til den mest kjente karpe tjenna i kragerø satte garn der og karpene gikk til grisefor.... kona har vel blitt grunneier der nå ville jeg tro.... det er ei koselig dame som sikkert ikke er vanskelig å ha med å gjøre.men spørre først er nok helt essensiellt :) lykke til med etablering av ny karpe dam :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antallet vann hvor karpe beviselig gyter er ikke stort. Dvs de gyter, men det er bare i varme og skjermede småvann det er påvist overlevelse hos karpeyngel. Antallet steder er antagelig ikke større enn 8-10 stykker pr i dag.

Det er for øvrig slik at de aller fleste av disse stedene, og også de vannene som umiddelbart popper opp hos meg som mulig kandidater til uthenting av karpe, er private. Dvs fiskerettigheten fovaltes privat og det er ikke, som laksefiskern hentyder, bare å hente fisk uten å spørre.

Dr Fish: PM med kontakter er sendt.

Mitt synspunkt tok utgangspunkt i at det finnes lokasjoner av karper som er alment tilgjengelig og jeg (også) skjønner at det ikke er fritt fram i private opprettede og regulerte dammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest dette høres ut som et flott prosjekt, og jeg forstår godt at en går forsiktig frem. Bedre å avklare en gang for mye enn en gang for lite.

Jeg har ikke så god greie på karpe, men jeg lurer litt på dette med reproduksjon. I de to karpevannene jeg kjenner til her i Stavangerområdet er det store mengder småkarper. Dykket der en gang på høsten, og da så jeg hundrevis av yngel med lengde på 1-2 cm. Kan det være slik at disse fryser ihjel til vinteren?

Ellers så har jeg også dykket i vannet i november, og da var det mye karpe på 10-15 cm. Regner med at det er vanskelig å si hvor gammel en slik karpe er, men den må vel være minst et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på næringsforhold, predatorer etc. Normalt sett så vokser en karpe kanskje fra 0-20+ cm første året - og deretter kan veksten være fra noen hundre gram til flere kilo hvert år. Yngel på 1-2 cm kan fint være 10-15 iløpet av noen månder under normalt gode forhold. Fisk som er under 5-10 cm når vinteren kommer vil ofte bukke under hvis vinteren er kald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for synspunkter og tips. Ser ikke for meg at det skal hemmeligholdes hvor dammene ligger, men siden dette ikke er mitt prosjekt i det hele tatt vil jeg ikke offentliggjøre stedet.

Jeg har imidlertid fått såpass respons at jeg skal snakke med "karpedamen" igjen og si at jeg med litt hjelp antakelig klarer å holde løftet mitt. Da får jeg høre litt nærmere om utsettingstillatelse etc og så skal jeg holde dere oppdatert.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor som ikke er nevnt er hvor velykkede gytingene er.

Men jeg savner litt engasjement fra trådstarter. Jeg er skeptisk til hele prosjektet sålenge man ikke har blitt informert om noen ting annet enn en gammel dame og en kulturhistorisk karpedam.

Hvis dammen til dama skulle begynne og reprodusere fisk, får hun et problem med antall fisk hvis det ikke finnes predatorer i dammen.

For at hun skal slippe og bekymre seg nevnverdig over overbefolkning burde hun satset på speilkarpe som har en veldig høy dødlighet blandt yngel.

Disse fiskene finnes kanskje blandt dameiere som opplever at fisken dems er i ferd med og vokse seg for stor til sin egen dam.

Men og komme helt dit må alle papirer være i orden.

Det at man plutselig skulle få lov til og kultivere den kulturhistoriske fisken som karpa er blir som en våt drøm. At man plutselig får lov til noe man trodde var veeeldig langt unna, blir liksom litt for godt til og være sant.

Og man skal være yderst forsiktig med og hjelpe folk som sager i greina du selv sitter på. Dette gjelder i aller høyeste grad i dette tilfellet. Mulig dama har en slags godkjenning for og sette ut karpa i dammen sin, men er det rett underskrift på den? Og skulle det bli rabalder om denne flyttingen, så vet jo alle hvem som flyttet fisken i utgangspunktet. Ikke var det dama og ikke var det Dr.Fish, men det var kanskje deg.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg savner litt engasjement fra trådstarter

mulig du skrev dette mens jeg skrev mitt siste innlegg, men jeg startet tråden og tok noen dagers ferie.

Skal ikke lokke folk til ulovligheter her og selv kommer jeg ikke til å hjelpe med en eneste karpe før jeg ser at hele prosjektet er "godkjent" av rette instanser. Slik jeg ser det virker imidlertid prosjektet så seriøst det kan bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev nok mitt innlegg som du antydet.

Men ettersom det er vanskelig og komme med hvem prosjekt det dreier seg om, blir man litt skeptisk.

Mulig det er dette: Bogstad gård

Her er det innvilget 250 000 kr som man kan se.

Og hvis man tar seg bryet med og søke litt på internett vil man finne noe som antyder at det er registrert karpe som har direkte tilknytning til Bogstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.