Gå til innhold
Fiskersiden

Karussfiske


Bad2
 Share

Recommended Posts

Hallo alle fiskefriker.

Jeg håper dere kan være behjelpelig med noen opplysning.

Vi har Karuss i vannet ved hytta, og jeg har observert den på en fast plass ved en brygge. Jeg har aldri forsøk å fiske på den, men det skal det bli slutt på til kvelden, hadde jeg tenkt.

Har jeg forstått det riktig:

Fiskes med mais og liten krok.

Er det best å la maisen ligge på bunn med et minst mulig søkke, og er det like greit å kutte ut duppen?

Napper den aggresivt, eller er det såvidt man kjenner den tar?

Hvor lenge bør man vente med tilslaget?

Hvor stor er Karussen før man kan kalle den "pen"?

Nå må jeg ut på et jobboppdrag, og venter med spenning til jeg kommer tilbake.

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut denne artikkelen her så får du mange tips:

Karussfiske med dupp

Lykke til og bli ikke oppgitt om det ikke funker med en gang, for karussen er utrolig vrien og sær til tider.

Legg særlig merke til det som står om utstyr, tynne snører og små kroker. God presentasjon er helt avgjørende for sær karuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter utallige netter etter karuss har jeg fått oppleve det særeste flere ganger. Kritisk overblyet dupp (kult ord :)) som ved minste berøring beveger seg er brukt, alikevel har jeg tatt opp duppen og funnet kun skallet til maisen igjen :) Men noen ganger tar de mer brutalt, som en mort. Litt skjelving i duppen og avgårde farer den. MEsteparten av gangene kun nesten ikke synlig napping, men også ofte løftenapp når de plukker maisen opp. Fått super god feeling for Owner Mosquito i str 6 og 8 og har nesten utelukket erstattet 10, 12 og 14 krok mot de. De er ganske tynne i godset, men ellers lik chinu. I år og i fjor brukte jeg også lette boltrigger, og det funket. Kos deg med noe av det artigste fiske du kan få, og ikke er det bare litt krevende heller :huh: Å ha en fisk som er mer opptatt av å titte på deg rett foran bena dine enn å spise agnet ditt er moro, men alikevel fryktelig frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg innrømme at jeg bare har fisket etter karuss en gang, men da fikk jeg 12-13 stk. Faktisk var vi en gjeng på 9 stykker som tilsammen fikk 70+ karuss mellom 600-850g, men dette var i et vann der det tydeligvis er særdeles mye av den.

Dette var en vennskapelig konkurranse i en dengang nystarta meiteklubb, og ingen av oss visste egentlig hva vi gikk til. Derfor var metoden bak fangstene meget enkle; dobbe med en fortom som strakk seg ned til bånn, eller like over, agnet med loff eller mais. Og det funka jo!

Fisket foregikk i strålende sol på formiddagen en deilig junidag, og i etterkant har jeg forstått at fiske etter karuss egentlig skal være mer krevende enn dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mye fisk i det vannet ja :) ALtså, skal ikke så mye til i damtjern feks å nappe opp mye karuss ila en kveld, men prøv deg etter de store, ja da har du noe å bryne deg på :) Vann med feks 10fisk eller mindre som er eksepsjonelt sky :huh:

Etter at meitefiskeren i meg mer og mer har tatt kontroll over kroppen min, så er nok det et av satningsområdene etterhvert! Hadde vært stas som fy og klart å lure en sky kg+ kamerat!

Men innlegget var mer ment som at man ikke nødvendigvis må overteknikkifisere (hey... nytt fancy ord!) fisket. Noen ganger KAN det holde med det gode gamle! (Men seff ikke hvergang!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ikke snakk om å overteknifisere noe som helst her. Stort enklere tackle enn en liten antennedupp, noen splitthaggel og en krok får man vel ikke. Har tatt to fine karusser over kilon på bare snøre og krok, med en liten meitemark på. Poenget her var at det var på 0,15 snøre og en liten tynn krok nr 10 fra Kamasan. Marken lot jeg synke sakte ned på bunnen rett forran snuta på karussene. Dette fant de såpass interessant at de måtte bort å plukke opp marken. Det morsomste var det at tidligere hadde jeg sittet 2 netter med dupp og mais på samme sted uten et napp.

I "sultne" vann. Dvs hvis det er mye karuss som har litt lite mat kan man få igang en såkalt "feeding frenzy" ved å fore litt og ofte. Karussene begynner da å konkurrere om maten og mister den vanlige skyheten. Har tatt noen relativt friske bagger med Karuss på Damtjern med den metoden. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ikke snakk om å overteknifisere noe som helst her. Stort enklere tackle enn en liten antennedupp, noen splitthaggel og en krok får man vel ikke.

Overteknikkifisere blei kanskje litt feil, sjøl om ordet var (og er) kult. Det er mere det at man ikke nødvendigvis må tenke at det er kjempevanskelig å fange fisken, for det er jo ikke alltid det er sånn!

Nå veit ikke jeg hvor hytta til Bad2 ligger og hvordan karussbestanden i det vannet er, men muligheten er jo tilstede at det kan være like lett å få den der som på den ene turen jeg har vært på. Men det kan jo også tenkes at den er særere og trenger litt mer gjennomtenkt fiske og mer nøyaktige presentasjoner.

Okkesom er jeg også en læregutt innen dette fisket (og alt annet meitefiske) og sluker nye tips som en sulten bikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste og enkleste etter karussen - er hvis man er våken nok, friline fiske. Stang, krok og maiskorn. Har en rekke over 1800 - og alle er tatt på denne metoden. Bare sett opp stangen med sena i en svak bue - da ser man utras svært tydlig - det samme med drop-backs. Sena bør sef være relativt tynn - og flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapporten er desverre intet spennende lesning, men den kommer her;

Fora fire plasser med ca. 50 maiskorn på hvert sted, tenker jeg sånn utover ettermiddagen på fredagen, og vandra dit med spenning rundt middagstider på lørdagen. Ikke antydning til at det hadde vært noen fisk der i det hele tatt, og hva gjør man da? Ihvertfall ikke fikse fram utstyret og fiske med mais, så derfor tok jeg med to av de tre nydelige og dorga litt abbor, noe iallfall 7- åringen og 2- åringen satte umåtelig pris på. Nok av fisk.

7- åringen fikk grine seg til å låne tifotern av undertegnede og kasta og kasta med den lille kobberspinneren og Fireline også med suksess. For første gang sto hun for alt selv. Både kastinga og landinga av fisken. Usedvanlig fornøyd jente.

På søndagen derimot var de tre første forplassene fremdeles urørt, men den fjerde var rensa for mais. Adrenalinet slo plutselig og med en like stor optimisme som vanlig, ble unga parkert hos kjærringa og undertegnede benka seg ned med maisen og en passe nedblya mikroskopisk balsadupp. Hjalp ikke en dritt. Intet føling med Karuss. Et øyeblikk så jeg for meg et bilde av undertegnede på nettida Wikipedia under ordspråket "Opp som en bjørn og ned som en skinnfell". Men, men; om ikke karussen beit så var iallfall arvingene godt fornøyd med abborfangst - og lunsj.

Mvh Bad2

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.