Gå til innhold
Fiskersiden

Salamander kobbersluk


Sven By
 Share

Recommended Posts

Hei!

Noen som har noen av den gamle Salamander sluken i kobber 16 gram- tror den ble produsert av Paravan? Sølvkrokens nye utgave er nesten messingfarget og veldig blank. I en hobby med mye overtro liker en jo det sikre man vet fungerer. Håper på svar.

Sven

PS: Er også interessert i brukte sluker av denne typen, og jeg håper at noen kan se i gjennom slukboksene.

Endret av Sven By
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som har noen av den gamle Salamander sluken i kobber 16 gram- tror den ble produsert av Paravan? Sølvkrokens nye utgave er nesten messingfarget og veldig blank. I en hobby med mye overtro liker en jo det sikre man vet fungerer. Håper på svar.

Sven

Hei Sven. Det er ikke overtro , nei. Salamander produsert i kobber fiske dypere i vannet en den som produseres i dag, som er produsert i den noe lettere forkobret messing. Men slik er verden blitt når alle roper etter biligere varer ( på bekostning av originalen )

Har ingen av dere lagt merke til at noen av originalene plutselig ikke fisker så bra som før ? Riktig materiall valg er faktisk utrolig viktig og noe av det lille som ga utslag for nappet er pluttselig borte når en annen material brukes.

Så vidt jeg veit er original vertøyet fortsatt i Norge og nåvarende eierne av modellen tar også bestillinger ( custom design) av spesielle produkter mot en minste kvanta på 250 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven. Det er ikke overtro , nei. Salamander produsert i kobber fiske dypere i vannet en den som produseres i dag, som er produsert i den noe lettere forkobret messing. Men slik er verden blitt når alle roper etter biligere varer ( på bekostning av originalen )

Har ingen av dere lagt merke til at noen av originalene plutselig ikke fisker så bra som før ? Riktig materiall valg er faktisk utrolig viktig og noe av det lille som ga utslag for nappet er pluttselig borte når en annen material brukes.

Så vidt jeg veit er original vertøyet fortsatt i Norge og nåvarende eierne av modellen tar også bestillinger ( custom design) av spesielle produkter mot en minste kvanta på 250 stk.

Hei!

Godt å høre at det er hold i det. Noen anelse om stykkpris og hvem man kan kontakte for en bestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er derfor jeg ikke får fisk på salamander lenger altså! Var mye bedre før :D

Salamander er fortsatt en av de beste slukene vi har designet i Norge, især 16 gr. og fisker veldig bra på tross av at denne lages i messing.Material endring skjedde for mange år siden hos den forrige eieren , Paravan. I dag tror jeg det er veldig få som er villige til å betale det som koster å produsere slike i kobber, som også må bestilles tilpaset egnet bredde og platetykkelse. Kobber er forresten også en meget forrurensende materiall især i rennende vasdrag.

Men som før sagt , går det an å prøve med en slik spesiell bestilling. Det er bare å kontakte den nåværende eieren. Man får garantert ett svar.

Jeg ber alle allikevel om å ta vare på originalene for å kunne sammenlikne med oppgraderte modeller. Når ett produkt flyttes til en annen land eller produsent ,er ikke det sikker på at nytt verktøy eller materiall endring fra originalen gir samme sluttprodukt. Man bør ikke køde med klassikeren !

Har noen av dere andre eksempler på produkter som plutselig har sluttet å virke? Størst fare finnes det i støpte produkter som mister original vekt og form eller når nytt verktøy lages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere andre eksempler på produkter som plutselig har sluttet å virke?

Koster fungerer ikke like bra som tidligere (bittelitt mer kompakte) modeller. Mange ser ikke forskjell, men man ser det når man holder slukene mot hverandre, og selv om man får laks på de nye modellene - som man forøvrig bør bytte splittring og kroker på dersom man skal fiske stor laks

25072007000355dAK2ArF3xtHY.jpg?77

så føler jeg meg rimelig sikker på at jeg i hvert fall fisker dårligere med de slukene enn de gamle.

Egentlig helt utrolig at de endret på en slik suksess-sluk som den - viser galskapen i verden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den gamle storauren på 60g fisket mye bedre enn dages modeller.

Dagens modell i 45 gr. og den utgåtte 60 gr er så å si like gamle. At 60 gr. fisket bedre var kun når gjedda ønsket litt mindre bevegelse eller befant seg dypere i vannet. 60 gr. ble produsert flere ganger etter opfordring rundt om Steinfjord og det tok 100 år før små serier ble solgt ut. Konklusjonen er at sluken ikke kan være så givende som det påstås.Det finnes selvfølgelig mulighet til spesialbestilling hos produsenten, det er bare å spørre.

Ellers nevner du en sluk som er utgått og ikke forandret.

Koster fungerer ikke like bra som tidligere (bittelitt mer kompakte) modeller. Mange ser ikke forskjell, men man ser det når man holder slukene mot hverandre, og selv om man får laks på de nye modellene - som man forøvrig bør bytte splittring og kroker på dersom man skal fiske stor laks

25072007000355dAK2ArF3xtHY.jpg?77

så føler jeg meg rimelig sikker på at jeg i hvert fall fisker dårligere med de slukene enn de gamle.

Egentlig helt utrolig at de endret på en slik suksess-sluk som den - viser galskapen i verden. :P

Som nevnt før, skal ikke det mer til en forkjell på platetykkelse for å forandre en god sluk, men legger til at det kan også få en dårlig eller bra sluk til å bli bedre. I denne tilfelle er ikke det noe annet en dårlig internkontroll hos produsenten eller leverandøren og tror ikke at forandringen er gjort med vilje.

Når det gjelder ringer,kroker og hvirvler er det meste av det som leveres av seriøse forhandlere av godt nok kvalitet for allround fiske. Hadde alt blitt montert med topp-topp kvalitet , hadde de færeste hatt råd til å handle sluker og noen hadde allikevel klaget.

Jeg er også veldig overrasket over hvor mye penger man legger i kvalitets stenger,sneller,wobler,sluker,pilker,line og reiser og hvor lite vekt det legges i det som skal holde fisken frem til oss, nemlig kroker og ringer

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen skal bestille 60 grams storauren kjøper jeg gjerne 10 stk :P

Og kjenner minst en som sikkert også vil ha noen.

Når det gjelder sluker som er forandret så lagde de jo Sølvkroken spesial i tyngre utgaver en periode på 80-tallet (kanskje før også). Så forsvant de utgavene, men så dukket "torske-varianten" opp - og den var selvsagt mye dårligere. Skjønner ikke at det går an :D - hvorfor kunne de ikke bare lage den samme som fungerte så bra?

Rart de ikke har funnet på at de må forandre Panther Martin-spinneren enda. (vel, de kuttet jo ut 20 og 28 grams utgavene da). Eller hvorfor ikke forandre på Stingsilda eller Jensen Pirken? Og svenskepilken fanger jo fortsatt fisk som bare det - kanskje på tide å forandre litt på den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig, så enig.

Og ringene på endel sluker er mere egnet som tannpirkere ( :blush: )

Så må man bruke litt ekstra penger likevel da, og kjøpe skikkelige ringer (og kroker) fra ei annen hylle.

Ei "jernplate" kan da ikke være allverden i kostnad å produsere. Og fiskeutstyret er heller ikke noe unntak, i forhold til andre produkter, "smarte" produsenter gjør sitt ytterste for å "lure" handlerne.

Ett eksempel: Hvorfor putte 10 treblekroker i ei eske, når man kan bruke 8 (uten å minske prisen selvsagt).

Snikøkonomi, som alt annet nå for tiden.

Gjør som danskene, de er meget nevenyttig, og støper slukene selv. Og hvilke sluker de lager. Kobbersluker

med fantastisk gange, jeg har plukket opp noen fra elva. De selges ikke <_<

Minner meg litt om den tiden tobakken kun var å få kjøpt som 35 gram.

-"Åh, tobakken var blitt billigere"!

Mange gikk fem på. Skal ikke mere til for å lure naive nordmenn :-)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig, så enig.

Og ringene på endel sluker er mere egnet som tannpirkere ( :D )

Så må man bruke litt ekstra penger likevel da, og kjøpe skikkelige ringer (og kroker) fra ei annen hylle.

Ei "jernplate" kan da ikke være allverden i kostnad å produsere. Og fiskeutstyret er heller ikke noe unntak, i forhold til andre produkter, "smarte" produsenter gjør sitt ytterste for å "lure" handlerne.

Ett eksempel: Hvorfor putte 10 treblekroker i ei eske, når man kan bruke 8 (uten å minske prisen selvsagt).

Snikøkonomi, som alt annet nå for tiden.

Gjør som danskene, de er meget nevenyttig, og støper slukene selv. Og hvilke sluker de lager. Kobbersluker

med fantastisk gange, jeg har plukket opp noen fra elva. De selges ikke :blink:

Minner meg litt om den tiden tobakken kun var å få kjøpt som 35 gram.

-"Åh, tobakken var blitt billigere"!

Mange gikk fem på. Skal ikke mere til for å lure naive nordmenn :-)

Er veldig enig med deg , flere burde lage fiskeutstyret selv ( du kan forsøke å lage jernplater :-) Det er det dyreste av alt å produsere og man bør selge flere 100 000 før verktøyet er betalt,. Nordmenn har faktisk bevist gjennom tidene at de er også veldig nevenyttige når behovet eller nøden er tilstedet. Det er ikke tilfelle nå og mange gidder ikke engang å bytte rustnede kroker eller ringer på brukbare sluker ( latskap eller nok med penger til å handle nye)

Nordmenn er langt ifra naive, dog utrolig lite prisbeviste. Bare se på utstyrprisene ( samme produkter og fra samme produsentene) i Danmark,Sverige,Tyskland eller andre vestlige land vi kan sammenlikne oss med, kontra prisen i Norge. Det som gjør prisene så høye i Norge er uten tvil altfor mange mellomledd fra produsent til forbruker ( opptil 6 mellomledd eller "agenter" på de verste tilfellene)og alle dobler prisen. Er ikke det rart at prisen på slukene er den samme i butikkene uansett om slukene er laget i Kina eller i vår dyre Norge ? Det er ikke produsenten som bestemmer prisen - Det er " markedet" herav resten av leddene og forbrukeren som ikke nøle med å betale..Produsenten sitter utvilsom med minst fortjeneste og mest risiko av alle- butikken med mest fortjeneste ,minst risiko og kun ved å formidle produktet. Ved dårlig salg kan inkjøpte varer alltid selges til innkjøpspris og er lett å omsette.

Hvis noen skal bestille 60 grams storauren kjøper jeg gjerne 10 stk :blink:

Og kjenner minst en som sikkert også vil ha noen.

Når det gjelder sluker som er forandret så lagde de jo Sølvkroken spesial i tyngre utgaver en periode på 80-tallet (kanskje før også). Så forsvant de utgavene, men så dukket "torske-varianten" opp - og den var selvsagt mye dårligere. Skjønner ikke at det går an ;) - hvorfor kunne de ikke bare lage den samme som fungerte så bra?

Rart de ikke har funnet på at de må forandre Panther Martin-spinneren enda. (vel, de kuttet jo ut 20 og 28 grams utgavene da). Eller hvorfor ikke forandre på Stingsilda eller Jensen Pirken? Og svenskepilken fanger jo fortsatt fisk som bare det - kanskje på tide å forandre litt på den også?

Enig og jeg har forsøkt utalige ganger å få til en såkalt tidsgaranti for modeller og farger av respekt til forbrukeren som finner sin favoritt sluk eller farge. Det bør i det minste varsles om når sluken forsvinner eller tas ut ett år i forveien.

( Panther Martin produseres ikke av Sølvkroken , denne er kun formidlet i 3. ledd. Stingsilda - Jensen er ikke lik den opprinnelig)Så å si alle støpede klassiske sluker & pilker på markedet i dag er forandret i formen i forhold til originalen. Dette skjedde hos de fleste produsenter som gikk fra smid & press forming til maseproduksjon med slingrestøping.

Legger til også at forbrukeren er utrolig pasiv med å stille leverandøren spørsmål om produkter som ikke holder mål eller er blitt forandret. Blandt annet slike som du stiller i forumet

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er jo også forsåvidt enig i det du sier. Det koster å produsere, og konkurransen er stor.

Og det er jo akkurat det som er så forbaska synd !

Det er jo som alt annet, det går utover kvaliteten. Når jeg går inn på en sportsbutikk idag så ser jeg ikke

de gode slukene vi hadde tidligere. "Kulpkrokodilla" som vi kalte den f.eks. Og Koster-sluken er heller ikke den samme (annen og billigere legering og tykkere). Og Trønderskeia virker det som produsenten har gått tom for rødmaling på de aller fleste ! Og med dårligere feste på lakken. Store flak ramler av !

Og det aller mest tragiske for oss laksefiskere var når Hørgård ble lagt ned. Bjørastengene, Forrastengene, Gaulastrengene, Hørgårdnymfene etc. Markstenger som er beregnet på storlaks og tung redskap !

Synd, men slik er tiden blitt. De "små" klarer ikke å overleve, og produksjonen av det meste foregår i Østen. Med andre legeringer og dårligere kvalitet på lakk. Og stenger som er en vits for grovt laksefiske.

Har hatt Gaulstanga mi i 18 år, og den har fått kjørt seg noen ggr. I år sa den takk for seg.

Kjøpte meg ei markstang, som visstnok var beregnet på Gaula, Nidelva etc. Tilpasset våre forhold.

Etter 3 uker sa toppringen takk for seg. Snøret fliset opp hele ringen og snøret ble ubrukelig.

Så når det gjelder fiskeutstyr synes jeg utviklingen stort sett har gått i feil retning.

Vi er mere opptatt med det som funker, så får det heller koste litt ekstra

:P

Jeg bare nevnte dette for å bekrefte at vi laksefiskere er dypt besviken over kvaliteten over det som finnes idag. Hvorfor f.eks. kan ikke produsentene begynne å selge storspoler (mono) igjen, som vi fikk tak i tidligere. 2,5km. line ! 0.60 0.55 0.50 etc. Er litt bevisst dette, for at man skal tjene mere på "småspoler" (dyrere pr. løpemeter).

I Danmark er det ikke noe problem. Så vi handler det meste der.

Men de som selger dette (Sølvkroken spes.) blir vi aldri enige med :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på Europris (ved City Syd) Sølvreven, og se hvor trist det er å se juggelet som henger på fiskeutstyrveggen deres. "Hørgård" står det på utstyret. Vemodig å se dette nostalgiske kvalitetsnavnet bli brukt på søppel. Gode, gamle sluknavn i skikkelig rævva kvalitet.

En skam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på Europris (ved City Syd) Sølvreven, og se hvor trist det er å se juggelet som henger på fiskeutstyrveggen deres. "Hørgård" står det på utstyret. Vemodig å se dette nostalgiske kvalitetsnavnet bli brukt på søppel. Gode, gamle sluknavn i skikkelig rævva kvalitet.

En skam...

Ja jeg har sett det, mulig de lurer andre fiskere

:D

Kan like godt handle på Biltema, der får man et helt brett med spinnere for en billig penge.

At jeg ikke kjøpte 3-4 stenger og nymfemaskina til Hørgård når de hadde konkurs-salget sitt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at Gaula trenger andre stenger enn det vi bruker med stor suksess i Drammenselva? Hva kan det komme av da?

-og storspoler mono burde det også være lett å få tak i, men det er mulig du må rette en henvendelse til butikken og få de til å bestille for deg. Men det er kanskje merkeavhengig?

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at Gaula trenger andre stenger enn det vi bruker med stor suksess i Drammenselva? Hva kan det komme av da?

-og storspoler mono burde det også være lett å få tak i, men det er mulig du må rette en henvendelse til butikken og få de til å bestille for deg. Men det er kanskje merkeavhengig?

Rette en henvendelse til butikken ? Har nok prøvd det, i de aller fleste butikker.

Men heller ikke de er jo interessert å selge stort.

Og de er 100% avhengig av sine leverandører.

Men de er meget lette å få tak i (i Danmark)! Og mye billigere, ikke i nærheten av våre priser. Men slik er det bare.

Vi har ikke noen private kneiker lenger sjø, i dalen, som vi kjente og kunne forhandle med !

Eller hos Lefstad, eller Axel Bruun etc. i Tr.heim!

Bare for noen år siden fikk vi storspoler hos Sybutikken på Lundamo !

De store aktørene kom på markedet, og da ble det brått slutt. Har nevnt navnet tidligere

:D

Og Gaulastengenes kvalitet på tungt laksefiske, år etter år, er ingen i nærheten av.

De varte i minst 15 år !! Enkelte hadde de et helt liv. Det gjør ikke dagens stenger. Men det er jo mulig at vi fisker litt tyngre enn Drammenselva også da. Og at snittvekta på laksen er litt høyere stort sett :D

Og at høydeforskjellen i Gauldalen har litt å si

:P

Tillegg: Ei fiskestang skal ikke være en estetisk nytelse, den skal fungere (gjerne på mange sore bamser, år etter år).

Og det skjønte Hørgård. Men det er historie, som jeg har sagt. Og en gang til : SYND !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på Europris (ved City Syd) Sølvreven, og se hvor trist det er å se juggelet som henger på fiskeutstyrveggen deres. "Hørgård" står det på utstyret. Vemodig å se dette nostalgiske kvalitetsnavnet bli brukt på søppel. Gode, gamle sluknavn i skikkelig rævva kvalitet.

En skam...

Jeg får vondt i magen selv. En skam og forsøpling av godt norsk slukhistorie. Det er allikevel de opprinnelige eierne som lot slik skje som har ansvaret og ikke de som overtok bedriften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke får tak i storspoler i nærheten skyldes ikke at det ikke er storspoler å få tak i, men snarere en uvilje i de butikkene du har gjort henvendelse...sånn er det bare.

Jeg regner med at du har prøvd stangmerker som Berkley, Sjösländan og Tricast og funnet de alle helt ubrukelige i elva di.:P

-Men kastevekter opp mot 150 gram blir tydeligvis for lite i den ville elva.

-At fargen på sluker o.lign flasser av skyldes tildels, men ikke bare, at det er andre miljøkrav nå enn før og da kan ikke maling som er helseskadelige brukes. Dette er selvølgelig ikke en forsvarstale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale de som savner kobbersluker å slå opp en graf for prisutvikling på kobber siste 3 år. Den kneika som dukker opp der er bratt for å si det mildt, noe som ville gjøre sluker i rent kobber til en investering for spesielt interesserte og dermed ramlet bunnen ut av det markedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en danske jeg fisker sammen med (veteran) og han har (hadde) noen gamle Koster 40gram i kobber. Han har tatt mange storlaks på disse slukene i juni gjennom årene. Og skrøt av at han fremdeles hadde noen igjen :unsure:

Misunnelig: JA :D

I år gikk den siste rett vest (ligger nå på bunnen en plass), og en tristere fisker har jeg ikke sett i år :D

Han "måtte" kjøpe de nye, men syntes ikke de var noe bra. Og fangstene stoppet prompte :)

Litt overdrevet er nok våre vurderinger. Men at det gamle er knall, det er nok sikkert.

Men alt har nok sin pris ja. Heldigvis er marken likedan idag, som tidligere.

Den markstanga jeg kjøpte er forøvrig en Lawson 12` max.150gram. og har fått navnet "Nidelva".

Spesialutviklet for våre elver her oppe.

Men stanga er bra den, for vekter på 60-80gram som vi bruker i snitt. Så når jeg får byttet toppringen i en

svææær fuji-ring, så er den nok modifisert til det bedre.

Her er den fine sluken jeg fant på bunnen i fjor. Finner mange, men de fleste blir kastet :lol:

Men denne ble jeg oppslukt i tvert ! Og har pusset den i stålull, og skal spares til en god dag.

Traff jaggu dansken i år, som laget de. Og de var ganske så berømt i Dk. Disse skulle vært produsert i stor skala i Norge :lol:

Den er "liten", men likevel 28gr. og har en perfekt knekk som gir den en fabelaktig gange !

En liten killer.

2707200710077yE3gPLRUrIgPbiFX4.jpg?34

270720071010xvAzqEbBcfrMEDIftO.jpg?62

Fikk likegodt en danske til å kjøpe med en rull Maxima til meg i juni, så jeg har noen år til :P

Finnes sterkere sener (Siglon f.eks.) men denne holder til meg opptil 18-20kg.

Og jeg er svak for Maxima, da det er stivt (fine rette fortommer) og knutene er sterke og tåler en god del på disse ! Og sena blir jo byttet ut ett par ggr. likevel i løpet av sesongen.

Og så billig, er ikke til å tro :P

2707200710144sRNzBcyIGpzLtxPbZ.jpg?77

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke får tak i storspoler i nærheten skyldes ikke at det ikke er storspoler å få tak i, men snarere en uvilje i de butikkene du har gjort henvendelse...sånn er det bare.

Jeg regner med at du har prøvd stangmerker som Berkley, Sjösländan og Tricast og funnet de alle helt ubrukelige i elva di.:blink:

-Men kastevekter opp mot 150 gram blir tydeligvis for lite i den ville elva.

-At fargen på sluker o.lign flasser av skyldes tildels, men ikke bare, at det er andre miljøkrav nå enn før og da kan ikke maling som er helseskadelige brukes. Dette er selvølgelig ikke en forsvarstale.

At fargen flasser av for de fleste slukene og pilker i dag skyldes det at viktige prosesser før hovedlakkeringen blir spart eller ungått. Argumenter jeg har hørt :

" Hvorfor skal slik gjøres , lakken faller allikevel etterhvert " Økonomene har desverre fått for stor vekt i faget og de kjenner prisen for alt men ikke verdien for noe !

Seriøse produsenter som kan faget har ikke sjanse med å komme på markedet om disse følger riktig rettnnigslinjer for overflatebehandling. Kvaliteten på lakk har aldri noensine vært så bra som dagens ,det er kvaliteten på utført arbeid og følge av rett prosses som aldri har vært så dårlig.

Bare se på alle pilkene. Du handler en med farge du har tro på og etter en tur sitter du igjen med en dyr søkke.

Når det gjelder miljøet, finnes det få stoffer som er så miljøskadelig som mykkgjørere som brukes i såkalte shads og jigghaler. Det dreper organismer i naturen og selvfølgelig også reproduksjonsevnen til mange stakkars arbeidere i østen som ikke blir informert om faren, men som en bedrifteier sa til meg en gang i Kina, når jeg konfronterte ham med det sa : De står i kø for a få jobb allikevel

Japan har for lengst innført forbudt mot å bruke disse stoffer. EU og USA er allerede igang og takk for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som har noen av den gamle Salamander sluken i kobber 16 gram- tror den ble produsert av Paravan? Sølvkrokens nye utgave er nesten messingfarget og veldig blank. I en hobby med mye overtro liker en jo det sikre man vet fungerer. Håper på svar.

Sven

PS: Er også interessert i brukte sluker av denne typen, og jeg håper at noen kan se i gjennom slukboksene.

Har lagt til siste linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stenger er eg enig med sølvbarte om at stengene i dag tåler mindre enn før. har prøvd Lawson 13` 30-80 en tur bytte av 2 ringer berkley brukket 2. bruker i dag Lawson etter div ringbytter.

Hører at sjøslendan tåler røff behandlig ,som stengene får i dr elva.

Puh alt var meget bedre før glassfiber var tingen(men akk så tunge) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Ta deg en tur på Europris (ved City Syd) Sølvreven, og se hvor trist det er å se juggelet som henger på fiskeutstyrveggen deres. "Hørgård" står det på utstyret. Vemodig å se dette nostalgiske kvalitetsnavnet bli brukt på søppel. Gode, gamle sluknavn i skikkelig rævva kvalitet.

En skam...

Legger til denne tidligere tråd:

Ifølge ryktebørsen ser det ut som om Hørgård navnet endelig ikke blir å finne på Europris neste år. Det er vist Fairpoint som tar over sportsfiske delen.

Løp og kjøp ! Du får sikker mer (fiskeutstyr ) til overs neste år.

Ja jeg har sett det, mulig de lurer andre fiskere

:D

Kan like godt handle på Biltema, der får man et helt brett med spinnere for en billig penge.

At jeg ikke kjøpte 3-4 stenger og nymfemaskina til Hørgård når de hadde konkurs-salget sitt :D

Svarer på gammel tråd:

Jeg har sjekket kvaliteten på Biltema sine sluker og pilker. Bedre en forventet og mye bedre en mye av fiskeutstyret som henger i flere sportsfiskebutikker som handler fra "billige" danske kjeder.

Woblerne anbefales på det sterkeste om gangen sjekkes og øvrige beslag byttes. Billige og gode.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.