Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan fiske mulle?


Recommended Posts

Hei

Det er en del muller på 20-25 cm som sviver rundt nede på stranden min. Når det er mørkt kryper de rundt på bunnen og leter etter mat med de lange skjeggtrådene sine. Om dagen svømmer de rundt og er helt propell og veldig redde for dykkere.

Siden det er 10 meter å gå fra hagen min til stranda, og det faktisk er blitt bittelitt størrelse på dem nå, tenkte jeg at jeg skulle se om jeg kunne få en på stang. Må vel fiske etter det er mørkt for å ungå gyltene.

Er det noen her som har peiling på hva som er rette fiskemetoden for å lure Mulla på kroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var i Danmark, fisket de etter muller med biter av hvetebolle. Funka også med loff og mais.

Norgesrek er vel tatt på reke hvis jeg ikke husker feil

Ikke helt utenkelig at det var multe de fiska etter.

Og Øyvind... Lærer, hæ? "Da jeg var i Danmark"...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er en del muller på 20-25 cm som sviver rundt nede på stranden min. Når det er mørkt kryper de rundt på bunnen og leter etter mat med de lange skjeggtrådene sine. Om dagen svømmer de rundt og er helt propell og veldig redde for dykkere.

Siden det er 10 meter å gå fra hagen min til stranda, og det faktisk er blitt bittelitt størrelse på dem nå, tenkte jeg at jeg skulle se om jeg kunne få en på stang. Må vel fiske etter det er mørkt for å ungå gyltene.

Er det noen her som har peiling på hva som er rette fiskemetoden for å lure Mulla på kroken?

Vannlig å fiske etter denne på G. Canarias sandstrender. Sandreker,strandreker, fjæemark og børstemark ,er ypperlig agn til formålet. Bruk helst glideboom med fluorkarbon sene ( denne er tyngre og legger seg pent på bunnen.

Mulle er lett å trekke til en bestemt plass ved å fore på forhånd.

Lykke til og for all dell nytt fisken ved bordet, det er en delikatesse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannlig å fiske etter denne på G. Canarias sandstrender. Sandreker,strandreker, fjæemark og børstemark ,er ypperlig agn til formålet. Bruk helst glideboom med fluorkarbon sene ( denne er tyngre og legger seg pent på bunnen.

Mulle er lett å trekke til en bestemt plass ved å fore på forhånd.

Lykke til og for all dell nytt fisken ved bordet, det er en delikatesse !

Takk for nyttig svar. Er litt skeptisk til å fore i og med alle gyltefiskene og småmorten som går innpå her, men det skal prøves en kveld.

Vet du om den er nattaktiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne stranda skal nok få besøk av meg også :unsure:

Kom med oppdatering når du har fått prøvd deg på dem :blush:

Lykke til

Takk for det. Håper jeg snart får til noe der. Har fisket en del etter småsil og havsil i sommer uten å få annet enn tare, så nå hadde det vært greit med et napp ihvertfall :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig svar. Er litt skeptisk til å fore i og med alle gyltefiskene og småmorten som går innpå her, men det skal prøves en kveld.

Vet du om den er nattaktiv?

Disse blir som regel tatt om dagen og vet ikke om de er nattaktive. Prøv, det er ikke mange meter ned til stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du lykkes med dette prosjektet. Du kan jo fore opp en plass som du holder litt under oppsyn. Da vil du jo fort se om det lokker mullene inn. Men faren er jo rimelig stor for att leppefiskene rensker plassen rimelig kjapt.

Hadde egentlig tenkt meg innover en tur for å fiske etter noe av det andre spennende som svømmer uti der. Forrige gang du dukket så du vel minst 4 arter eg mangler, og minst en av dei bør være mulig å lure :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du lykkes med dette prosjektet. Du kan jo fore opp en plass som du holder litt under oppsyn. Da vil du jo fort se om det lokker mullene inn. Men faren er jo rimelig stor for att leppefiskene rensker plassen rimelig kjapt.

Hadde egentlig tenkt meg innover en tur for å fiske etter noe av det andre spennende som svømmer uti der. Forrige gang du dukket så du vel minst 4 arter eg mangler, og minst en av dei bør være mulig å lure :unsure:

Du får ta deg en tur, så kan jeg stille med kaffe og campingstoler hvis jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det helt klart. MULLE :mellow:

rsv072cd217.jpg

Bildet er forøvrig tatt på stranda her høsten 2006.

Du nevnte at fiskene ble skremt av dykkerne og dette skjer pga. luftboblene. Jeg har vært aktiv fridykker i mange år og det er utrolig hvor mye man kan lære om forkjellige arter når du befinner deg i vannet og prøver å få disse til å nappe ved å bruke håndsnøre eller varpestikke (mens du ser på). Slik erfaring overfører du deretter til sportsfiske og du kan forestille deg hvordan disse arter reagerer når agnet presenteres og blir da lettere å lure. Det er faktisk veldig spennede og lærerikt !

Ellers kan du prøve å fore alle leppefiskene nær land og mullene litt lengre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er tatt på natten ja. Mullene har mye finere nattdrakt enn dagdrakt. Da er de mer rosa/hvite.

Jeg har fridykket mye på stranden her i sommer og de gangene jeg har sett muller på dagen i år, er det under fridykking, så der var det nok en skrivefeil ja. De var like redde da som tidligere år da jeg har truffet dem på dagen under dykking med pressluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er tatt på natten ja. Mullene har mye finere nattdrakt enn dagdrakt. Da er de mer rosa/hvite.

Jeg har fridykket mye på stranden her i sommer og de gangene jeg har sett muller på dagen i år, er det under fridykking, så der var det nok en skrivefeil ja. De var like redde da som tidligere år da jeg har truffet dem på dagen under dykking med pressluft.

Hvor dypt var det ? Holder de seg noenlunde på samme område? Du kan evt. prøve å ankre med en liten jolle og bruke vannkikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen for å få de på land er bare å la Hermy prøve med en coctail av halv makrell og to gulp av fritt valg. Etter en time vil nok hermy ha dratt opp muller, st.petersfisk og muligens også en og annen svartfisk..

:DD:

Flotte bilder Rudolf, håper du får de til å sitte.

ser du de fra land sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 2-3 meter dypt inne på sanden her. 4,5 der marebakken begynner og de holder seg helst innpå her ja. Har ikke sett dem fra land, men jeg kan kaste ut dit de er uten problemer. Tror de liker seg best der det er varmt vann og så er det jo fin sand her med børstemark og annet snacks.

Når jeg tenker over det, så var den første jeg så i går helt inne på under en meters dyp. Den hadde ikke fått på seg nattdrakten ennå og var ganske skvetten.

Har ikke sett så mye etter dem på dagen, de har kun pilt forbi, men de er i samme område da også i motsetning til fjesingen som jeg kun ser på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.