Gå til innhold
Fiskersiden

Bli med å bygge opp et havfiskemiljø i Bergensområdet...


PerH
 Share

Recommended Posts

Bergen Jeger og Fiskerforening ønsker å styrke tilbudet på havfiskesiden til sine medlemmer og andre fiskeinteresserte i området. Det vurderes derfor fortløpende hvorvidt vi skal gå til anskaffelse av havgående fartøy til formålet. Ideelt sett satses det på et kondemnert fiskefartøy mellom 45-60 fot. At fartøyet er kondemnert er slett ikke det samme som at skipet er et vrak - det betyr bare at det er faset ut av ordinært fiske og skal "forsvinne" fra vannets overflate, eller - at det kan overdras "allmennyttige formål"..!

For at vi skal få det hele opp å gå trenger vi "ildsjeler" som kan tenke seg å ta ansvar for en del av driften/fisket, gjerne noen med nødvendige sertifikater (båtfører/kystskipper). Vet at det er mange kystmeitere i området, som jevnlig frekventerer forumet her inne med så ymse. Derehar det sikkert godt i fjæra og på diverse kaier rundt om, men det burde da også være interessante ting ute i rom sjø? De rette personene vil kunne legge opp fellesturer og bruke båten til eget fiske, men samtidig ha et ønske om å bygge opp et havfiskemiljø i foreningen.

Dette burde da være en unik mulighet for noen av dere..? blush.gif

Selve båten kan stasjoneres i Sandviken, men vi vil også vurdere å legge den annetsteds hvis dette forkorer veien ut til de fiskeplassene ildsjelene finner det interessant å benytte seg av. Her vil selvsagt deres kyndige innspill telle med i vurderingen av lokalitet.

Dette tilbudet vil aldri bli en "kommersiell" sak med formål å tjene penger, med tilhørende sertifiseringer og omkostninger. Båten tenkes brukt av de som måtte være interesserte til kostpris, altså skal diesel og nødvendig vedlikehold dekkes inn. Dette fordi flest mulig skal få anledning og råd til å hive seg med etter lange, brosme, skolest og what not...

Bruk gjerne tråden til å diskutere forskjellig, f. eks. hvordan et slikt tilbud ideelt sett burde sett ut for at flest mulig skal fatte interesse, type fartøy som er å foretrekke (vi ser for oss et fartøy med rorhuset foran og helt eller delvis shelterdekke), tipse om kandidater til "ildsjel-status", osv.

Eller - send pm! wink.gif

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da umulig være kun en eneste av dere saltvannsfrikene som er interessert i dypere vann? Har heller ikke fått noen henvendelser på pm.

Trodde skikkelig fartøy skulle være et tilbud flere ville ha benyttet seg av, ja kanskje selve nøkkelen for mange når det gjelder å komme i gang og på sikt skape et godt havfiskemiljø. Er det manko på folk som viser oppriktig interesse i Bergen og omegn - vel, da handles det vel heller ingen båt...

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo allerede minst to havfiskeklubber i Bergen og omegn da, så liten interesse kan det umulig være. Vet om en (mulig det finnes flere) båt som tar med folk (turister og slikt) ut på fiske, men det er ikke spesielt seriøst... Jeg tipper det garantert er mange som er interessert i dette, men at det kan bli vrient å få tak i folk som har en brennende interesse for sportsfiske fra båt samtidig som de har peil på gamle båter, motor og kompetanse til å styre skuta. Ikke utenkelig at disse "kravene" skremmer vekk enkelte. Hadde jeg fremdeles bodd i Bergen ville jeg vist interesse, men kunne ikke tatt på meg noe ansvar da jeg vet like mye om vedlikehold og manøvrering av en slik båt som jeg vet om dyrking av bananer. Fint lite der altså...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en (mulig det finnes flere) båt som tar med folk (turister og slikt) ut på fiske, men det er ikke spesielt seriøst... Jeg tipper det garantert er mange som er interessert i dette, men at det kan bli vrient å få tak i folk som har en brennende interesse for sportsfiske fra båt samtidig som de har peil på gamle båter, motor og kompetanse til å styre skuta. Ikke utenkelig at disse "kravene" skremmer vekk enkelte.

Mvh Oz

Hmm - du har selvsagt rett i det du sier. Innlegget får det jo nærmest til å høres ut som at de stakkars gutta som melder seg må gjøre alt. Det var ikke akkurat det som var mitt budskap, selv om jeg ser teksten kan tolkes dithen...

Nå er det jo for det første ikke slik at vi bare kjøper ei skute og lar den ligge uten å fra før ha folk i foreningen som har stålpeil på både motor og båt, det være seg tre, plast eller stål. Den saken er grei, ellers hadde vi ikke luktet på ideen en gang...

For det andre; det som menes med ildsjeler og "miljø" er ikke = "dugnadsslaver", men ildsjeler som kan danne et miljø rundt båten. Disse krumtapene skal gjerne ha litt erfaring og kunne vise noen tjuvtriks til mer uerfarne på havet, dra i gang turer til nye steder, lede an i jakten etter nye arter, mm. Meningen er jo at båten skal bli et samlende sted for folk med samme interesse, den skal nemlig brukes mest mulig av flest mulig!

Har noen karer med kystskippern både i foreningen og noen som nå har meldt seg pr pm, så nå begynner dette å bli interessant.

Lurer fremdeles på hva som ville være det perfekte sted å legge en slik båt? Hva ville det vært mest attraktivt å fiske etter? Hvor langt ut ville det være interessant å operere? - osv Tanker rundt dette mottas med takk, da dette er med på å bestemme hvilken type båt vi skal satse på! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per,

Dersom det er bare klubb medlemmer som fiske på fartøyet, og båten er ikke over 25 brutto T eller 15m, er det ingen krav til sertifikat til føreren av fartøyet (90% sikker på det). Det forenkle din jobb i å finne noen som skal ta ansvar for dette, og gir klubben slingringsrom på skipperen.

Å få tak i et strukturert fartøy med styrehus framme i den størrelsen du nevne er det verre med ville jeg tro. De alle fleste er tr, og med styrehus bak. Men hvorfor styrehus framme? Min tidligere skute kvitstein var fantastiskt å kontrollere mot vinden med mesan og vridbart prop, med utrolig mye dekksplass - og sertifikatfri til deres bruk.

Lykke til,

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bergen Jæger og Fiskerforening har i samarbeid med stiftelsen Motivasjon og Mestring (ungdomsarbeid) endelig fått tak i båt..!

3x3 HURRAHHHH...! :unsure:

Som nevnt innledningsvis har vi (altfor) lenge søkt etter et strukturert fartøy som er tiltenkt havfiske. Målsetningen er selvsagt at havfiskesiden i Bergen Jæger og Fiskerforening skal styrkes, slik at det på sikt kan bygges opp et aktivt miljø i foreningen også på den siden. Nå ligger en nyinnkjøpt 46 fots båt i Sandviken. Båten er helt overbygd med god takhøyde så man kan fiske i allslags vestlands-vær, med store hydrauliske luker i sidene med god plass til mange stenger. Alternativt kan man fiske fra øvre dekk når sola skinner. Maskinen er en 300 hk Volvo Penta og båten har inntil nylig gått i aktivt fiske. All elektronikk som hører til en båt for yrkesfiske til havs fulgte med, så denne båten har få begrensninger i bruk. Denne kan man dra så langt ut til havs man bare vil med!

Inspiserte saken i dag og er virkelig storfornøyd - en meget bra båt..!

Kommer tilbake til bilder og annen info senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med skuta.

kanskje jeg skal melde meg inn?

Trenger man kystsertifikat for å kjøre en sånn?

Takk!

Nei, du trenger ikke kystskipperen til denne. Når det er sagt, så kan vi selvsagt ikke slippe til hvem som helst bak roret, for dette fartøyet er litt mer avansert enn som så...

Vi vil søke å bygge opp en kjerne av båtkyndige folk som settes grundig inn i båtens utstyr og finurligheter, slik at vi kan være sikre på at disse kan ta med folk ut ofte nok og at båten er i gode hender under bruk. Mijøet selvsagt utvikle seg i takt med iver og interesse hos de folk som har interesse for dette og selve fisket vil selvsagt bestemmes av hvilke særinteresser ildsjelene har. Aktivitetsnivået likeså - vil du dra i gang noe, så skal du gis muligheter!

For foreningen er den sentrale målsetningen å legge til rette for at de som vil satse aktivt på sjøfiske i fjord eller til havs får muligheter og dugelig redskap til å gjøre dette til en billig penge (les: kostpris). Vi vil også ha fiskeutstyr tilgjengelig ombord til utlån for nybegynnere, familie, etc. slik at allle interesserte bare kan droppe inn på turer uansett om de har fisket før eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan stille som lettmatros ;)

Må vel gjerne melde meg inn i BJF først da?

Lettmatroser er meget velkomne - med eller uten familie.

Men her som ellers, surt opptjente foreningskroner som omgjøres til foreningsgoder forbeholdes medlemmer, selv om det kan bli åpninger for "foreningsløse lettmatroser" hvis det finnes ledige plasser. Slik sett er det selvsagt bedre å være medlem, for da kan du lettere sikre deg plass ombord på de turene du har lyst på og tid til. Men for et aktivt medlem er selvsagt selve gullrosinen i pølsa at du selv kan dra i gang turer som passer med dine egne fiske- og turinteresser!

Går nok med noe tid for å få båten "ship-shape", men medlemsskap kan vi selvsagt PM'es om senere!

Hva med en rekrutteringsdag, med prøvetur og omvisning?

Som lorden sier, alt kan læres, og jeg er ihvertfall interessert i opplæring.

Det skal vi selvsagt ha - båten må innvies med et (Champagne)smell...

For de som ikke har mye erfaring med større fartøy, er vel beste hjemmeleksa å avlegge Båtførerprøven, selv om vi "oldisene" klarer oss uten på denne båten hvis de nye reglene skal tas til følge. Uansett godt å vite forskjellen på hvilke sektorer som er seilbare og ikke, samt hva grønne og røde lanterner på andre fartøy betyr i praksis!

For dere i sentrum: Båten bærer foreløpig sitt gamle navn "Mot" og ligger ved kaia i Sandviken der du tar av til Helikopterplassene (eller hva det nå står på skiltet).

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut. Maskinkyndig med båtførerprøven melder seg for å ta i et tak for å få båten sjøklar. Regner med det kommer noe info internt i foreningen etterhvert?

Holder på å skrive sammen et nytt infor om aktiviteter, jakt o.l. der info om båten skal inngå.

Mye stæsj ombord, dobbelt sett ekkolodd (elektroniske, fargelodd), dobbelt sett radar, WHF'er etc. Rormaskin/gasspådrag/gear/revisering kan betjenes fra dekk så vel som i rorhus. Har bestilt linekveiler og rull hvis noen vil prøve line eller teiner. Denne båten har masse muligheter og er bygget for tøffe farvann vinterstid, så her bør ingen fisk føle seg trygg..!

Ellers kokemuligheter, dusj/toalett, lugar, 220V opplegg, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ta en titt ja. Ser ut som det kan bli en bra båt det der. God plass hele veien rundt i alle fall.

Kanskje vi kunne fått til en prøvetur med noen kunder om det passer?

Det kan fiskes fra dekk i dritvær, da står du helt tørt. I godvær kan du stå oppå shelterdekket å fiske, og fisken lands nede på dekk av andre matroser. Men før vi kan ta med barn og andre på solskinnsdekket, må vi få hevet rekkestøttene og orget litt mer sikkerhetsutstyr.

Om du kan ta med kunder er et annet spørsmål. Det er strenge grenser for hva som er tillatt, dvs. hva båten til enhver tid er klasset for. For foreningsmedlemmer som avtaler å ta en tur ut for å fiske er alt greitt, så om du som medlem stikker ut med noen kunder burde dette gå. Men når man begynner med kommersielle opplegg der båten skal leies ut eller man skal ha inn betalende kunder som genererer et overskudd, se da begynner papirmølla virkelig å gnage. Kevin her inne vet mye om det! Da må man klasse båten annerledes, foreta visse ombygginger, og det stilles plutselig krav om kystskipper, sikkerhetskurs, etc.

Vår intensjon er som sagt ikke å tjene penger på dette, men skape rimelige, fleksible muligheter for de som vil fiske. Båtens 300 Hk's maskineri bruker ca 25 liter diesel i timen under marsjfart på 8-9 knop, så vi må selvsagt kreve at drivstoffutgifter dekkes pluss et lite påslag for annet vedlikehold som følger av bruken. Altså kostpris. Etter at båten har vært driftet en stund vet vi mer om hvilke utgifter vi kan regne med på forskjellige turer og kan stipulere kostnader pro pers mer presist. Men det å anskaffe båt er ikke det samme som å investere i en pengemaskin - vi skal (forhåpentligvis) kun gå i null på prosjektet. Vi vil legge til rette for et mangfold av rimelige og lett tilgjengelige tilbud til medlemmene, uten at dette nødvendigvis gir en feitere bankkonto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.