Gå til innhold
Fiskersiden

Ukjent art for meg...


 Share

Recommended Posts

For en tid tilbake så kjøpte jeg en 5 kg`s kasse med Grenland prawns, altså reker på godt norsk. Og oppi denne kassa så lå denne lille raringen på 10-15 cm lengde. Og nysgjerrig som jeg er så lurer jeg på hvilken art dette er? Fisken er nok kokt sammen med rekene, men eksemplaret var forholdsvis helt så jeg antar at det skal være mulig å artsidentifisere den.

raring1.jpg

Her ligger den i helfigur oppå lokket av rekekassa.

raring2.jpg

Og et portrett av fisken...

Forøvrig så var jeg MEGET skuffet over kvaliteten på rekene i denne kassa! Mange av rekene var bare halvkokte og var gulbrune og svarte i hele kroppen/kjøttet samt vassne i konsistensen. Ganske irriterende når du investerer i en kasse med reker i størrelsen 50-70 og har invitert gjester på litt snadder... Det var også en hel "stim" med slike småfisker i kassa, men de fleste var så maltrakterte at de var uigjennkjennelige.

Men tilbake til saken... Hvilken art er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som en knurr da ved første øyekast, men det er det ikke mtp de strålene foran under haka. Kontakt leverandøren ang kvaliteten og bonusene i kassa. fyyy...

Jeg er ikke uenig i at det ligner en knurr, men samtidig så er jeg 99,99% sikker på at det ikke er en knurr! Kanskje en slektning..? ;)

Desverre så kastet jeg rekekassa hvor dataene om hvilken båt som hadde fisket, "kokt" og pakket denne fangsten. Man kassa var innkjøpt på Smartclub og det var kanskje ikke så smart..?

Tiskjegg ja... Da skal jeg forsøke å lese meg opp på tiskjegg. Helt ærlig så hadde jeg ikke engang hørt om tiskjegg jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett disse jevnlig blant rekene, regner med det er tiskjegg. Artig at disse lever på mudderbunn på flere hundre meters dyp. Blir mange kroker på taklene fremover, 24 til laksesild og lysprikkfisk, 6 til smørflyndre, 6/0 til skolest og 11/0 til diverse skater, samt 18 (?) til tiskjegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vært noen sesonger på reketråling i barentshavet, og vi fikk til tider ganske mange av disse i trålen,

så de lever på dypt vann. Nøyaktig hvilken art det er skal jeg ikke si bare at det er ei panserulke av et eller annet slag. Har også fått de på sildegarn helt oppe i fjæresteinene, om det var akkurat denne arten kan jeg heller ikke si. Så det kan være mulig å få de på stang også. Dette var i troms på sandbunn på 5-6 m dyp.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.