Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er det som gjelder av Multi til surf?


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Har to Shimano Aero Twintip. Vil det funke med multi på disse? Eller må jeg ha nye stenger også?

Kjøper heller to sneller som jeg vet jeg vil bli fornøyd med, enn å kjøpe to ganger. Så kom gjerne med forskjellige tips. Også gjerne hvor det er bra priser på dem.

EDIT: Har lest nå, att disse stengene hovedsaklig kun er til haspel. Så da må jeg i tilfelle bytte ut dem også :)

Men, kom gjerne med tips til sneller også. Har kikket litt på forumet, men endel av de gamle linkene fungerer ikke lenger. Virker som om endel av trådene rundt dette er blitt borte.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to Shimano Aero Twintip. Vil det funke med multi på disse? Eller må jeg ha nye stenger også?

Kjøper heller to sneller som jeg vet jeg vil bli fornøyd med, enn å kjøpe to ganger. Så kom gjerne med forskjellige tips. Også gjerne hvor det er bra priser på dem.

Usikker på hvor gode de stengene er til multisneller, så det tør jeg ikke si noe om.

Når det gjelder sneller er vel Penn 525 supermag Xtra eller Ambassadeur 6500 CT Premium Mag Elite blant de tøffeste. Du så jo på min 525 GS. Det er eksakt samme størrelsen. Jeg er i alle fall grisefornøyd med den, men nå bruker ikke jeg min til å kaste med...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baardsen har nettop fått in 3 nye finfine surfsneller... sikler litt på disse selv... så det betyr jo jo igrunn at jeg har to sneller for salg :)

Disser er det Baardsen har :

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...95892297feb3787

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...73f60ec64d7254d

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...7e40c6ed2854fa1

Disser har jeg to av...

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...7e40c6ed2854fa1

en CS og en CT

Ellers er det Penn 525 (mag/smag/mag xtra osv) som gjelder, men disse får man i utgangspunktet ikke i Norge, samt at de koster skjorta i utgavene med kastebrems

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke stengene, men når det gjelder multisneller til surf, spørs det vel litt hva du er ute etter, til fiske på reine strender er vel ABU 6500 MagElite eller tilsvarende topp, til litt mer blandet bunn/røffere forhold er Penn 525 MagExtra topp.

Til grovere fiske, etter Havål etc,- med tøff bunn vil eg vel anbefale Penn 535 eller Daiwa SL0SH 30, har også to Okuma Magnetix i 30 størrelsen deres som funker fint til dette, men dersom du går for Okuma kan det være lurt å sjekke etter den nye utgaven Contoura, den har ikke noen irriterende lyd ved innsveiving, noe større spolekapasitet (noe som gjør 20 størrelsen til en mulig konkurent for Penn 525) og ser dessuten mye bedre ut enn magnetixen :)

GS utgavene til Penn, og SLOSH snellene til Daiwa er lette å kontrollere med riktig olje i lagrene, har sett en del kommentarer om at 535GS Mag snellen er vanskeligere å konntrollere enn den vanlige GS utgaven.

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil sikkert funke.... men det er nok en grunn til at de 2 mest populære snellene er Abu sine 6500 Mag (Mag Elite og Sportsmag) og Penn 525 Mag sneller...

Er grønn når det gjelder surf fiske.

Det jeg lurer på er om en Amb 6500/7000 Syncro som en tar bort snøreføreren på vil funke like bra som 6500 Mag Elite eller Sportsmag??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6500 Synchro har aluminiumsstativ med bare stagene i bronse. Dette vil nok blir for mykt, og gi vibrasjoner som reduserer kastelengden og etter hvert ødelegger snella. Det er mulig å få kjøpt stag som du kan sette inn i stedet for snøreføreren, 7000 snella som har forkrommet messingstativ bør fungere greit med et slikt stag. Vet ikke hvor du får kjøpt slike stag, må sikkert bestille fra England.

Du vil jo fortsatt ikke ha magnetbrems som på CT Mag Elite, som er en stor fordel ved surfcasting. Med de prisene som Baardsen nå operer med er nok det lureste å kjøpe en CT som har et enda mer stabilt stativ enn hva en modifisert snelle som opprinnelig hadde snørerfører vil gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte denne ambissen kun for surfcasting, spolte på 234 meter 0,36mm PP og det gikk meget bra.

Da den skulle prøves skikkelig på skatefiske i helga ble det null og nada, men kastingen med 210 grams søkker gikk bra.

Det virker ikke som om den høyere utvekslingen gjør innsveivingen noe tynger, men hvem vet hvordan det blir med tung fisk ;)

Ambassadeur er og blir skikkelige sneller.

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...95892297feb3787

Ambassadeur C-3 CT MAG, er nok kanskje bedre for litt tyngre fiske, pga at den ikke har hi-speed (høyere utveksling).

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om 6500CT Mag Elite Premium (Den med orange stativsider) har aluminium eller messing stativsider?

6500CT Mag Elite Premium

Hvis den har aluminium kommer jeg til å kjøpe en vanlig Mag Elite i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kan si det er 99% sikkert at 6500 CT Mag Elite Premium har stativsider i aluminium. Dette er konklusjonen etter undersøkelser foretatt hos Baardsen i ettermiddag, de studert og veide noen av delene i Premiumen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.