Gå til innhold
Fiskersiden

rare navn


Recommended Posts

Da jeg jobber i fiskebutikk så hører jeg mye rart. Hummer har vært både krabbe og kreps og krabbe har vært hummer. østers har blitt kalt kamskjell, torsk=sei, lange=ÅL eller torsk. Breiflabb har blitt kalt steinbit og steinbit har blitt kalt havål. Pigghå har blitt kalt håbrand osv. Dette er bare noen av eksemplene jeg har hørt.

Jeg ble litt lei i sommer av et bestemt spm. "Er svarte som kryper i bunn av fiskekummene våre torsk?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å kalle å si at sørv heter karuss. Ler godt hver gang jeg hører det.

Folk sier lissom. "Vi fikk 30 karusser på en halvtime". Jeg sier "Det var garantert ikke karuss", "jo det vare vel", jeg: "hvor fiska dere da?", De "leirkup" (i leirkup er det bare sørv), jeg: "ja da er det garantert sørv", De: "Ere vel ikke!!!"...

Typisk samtale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og fiska røye på isen oppe på Geilo en gang, da en nisse fra Larvik peika på røyene på isen og spurte(med tomhet i blikket..): "Erre tryte eller?" Svarte selvfølgelig med autoritet i stemmen at det var torsk..... Det var også en lettere dement Bergensfrue som spurte "E det fjællørret æller?"

Konklusjonen er vel at du HØRER mye rart fra ikke-fiskere!![8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mavi

Da jeg jobber i fiskebutikk så hører jeg mye rart. Hummer har vært både krabbe og kreps og krabbe har vært hummer. østers har blitt kalt kamskjell, torsk=sei, lange=ÅL eller torsk. Breiflabb har blitt kalt steinbit og steinbit har blitt kalt havål. Pigghå har blitt kalt håbrand osv. Dette er bare noen av eksemplene jeg har hørt.

Jeg ble litt lei i sommer av et bestemt spm. "Er svarte som kryper i bunn av fiskekummene våre torsk?"

Men sjøkreps-kongereke debatten da, har dere den også?

Og hva mener du er rett navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av mavi

Da jeg jobber i fiskebutikk så hører jeg mye rart. Hummer har vært både krabbe og kreps og krabbe har vært hummer. østers har blitt kalt kamskjell, torsk=sei, lange=ÅL eller torsk. Breiflabb har blitt kalt steinbit og steinbit har blitt kalt havål. Pigghå har blitt kalt håbrand osv. Dette er bare noen av eksemplene jeg har hørt.

Jeg ble litt lei i sommer av et bestemt spm. "Er svarte som kryper i bunn av fiskekummene våre torsk?"

Men sjøkreps-kongereke debatten da, har dere den også?

Og hva mener du er rett navn?

Sjøkreps er sjøkreps (Nephrops norvegicus).

Kongereke blir av og til nevnt som scampi, kjempereke eller tigerreke. Hva som er riktig navn vet jeg egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.