Gå til innhold
Fiskersiden

Begrensning av redskap


Bryterkongen
 Share

Recommended Posts

Jeg kommer over et utsagn på Verdalselva.no sin hjemside som jeg kunne tenke meg å utfordre noe, utalelsen kom i fra Tore Aarstad i et intervju NRK Trøndelag vedr redskapsbegrensning og freding av hunlaks.

[Trøndelag NRK 30.07.07 vedr Begrensninger rundt fiskeredskap.

Jeg fisker masse med flue, men fisker også med mark og sluk, ser i en uttalelse fra Tore Aarstad 30 juli 2007 om at han ikke skjønner argumentene til markfiskere om urettferdighet og favorisering av redskap, de kan fiske med sluk og dupp og flue.

Jeg skulle ønske sett ut i fra et nøytral syn, om Aarstad kunne gå god for at vi begrenset markfiske og fluefiske, slik at begge partene kunne kaste med sluk og flue og dupp, jeg antar at fluefiskere ville på lik linje som i hugget markfiskere ha protestert vilt, det å fiske med mark er like spennende og vanskelig å kunne, og ikke minst vanskelig å legge fra seg, som det å bare fiske med flue, om de fikk forbud mot fluefiske og markfiske så kunne begge interessene kastet med dupp/flue og sluk, jeg vil gå så langt å mene at jeg har mye rett i mine påstander.

Gå heller inn og lukk elvene 1 august eller 15 august, så blir det rettferdig for alle parter og ikke forskjellbehandling og ikke minst slik noen føler at man favoriserer enkelt redskaper for det er det som skjer.

Skjønner egentilig ikke hvorfor det er så vansklig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite poeng som kanskje er noe å tenke over: Det er ikke lett å rykke fisk med flue. Med utstyr for mark og også sluk er det vesentlig enklere og dette skjer også mye mer enn folk tror når fisken samler seg på begrensede områder som f.eks når det er lite vann godt utpå sommeren. Enkelte steder faktisk så vanlig at de ikke fatter poenget når man påtaler hva de driver med. Dette er nok med i totalvurderingen når redskapsbegrensinger pålegges. Dermed får man et forbud for å ivareta et annet forbud som jeg har nevnt tidligere - hadde folk holdt seg til eksisterende reglementer rundt om hadde trolig ikke vært nødvendig.

Forøvrig er det fluefiskemetoder som er klart mer effektivt enn både sluk og mark på lite vann.....

(Ikke ment som noen stigmatisering av utøvere av noen metoder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av grunnen til at mark uglesees er diskutert i denne tråden. Men små fluer er jo førstevalget under vanskelige forhold, eller kanskje også en frilinemeitet lite mark, mens det til andre tider kun er tungt fortynget mark som duger. Ser i alle fall ut til at tradisjonelt fiskede markklyser kroker dypt og gjør C&R på hunnlaks vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok enig i at mark kroker dypt, men det var ikke poenget mitt.

Mitt poeng er hva som er moralsk riktig sett i forhold til laksbestanden oppgang osv, hadde det ikke vært bedre å stenge elven 1 august/15 august så slipper man all diskusjon om favorisering av type redskaper, da sparer man i tillegg laksen være seg røkt eller C&R.

Det hadde vært interesant å pålegge restriksjoner på flue dvs ingen fluesfiske på lav vannstand, et poeng fra Espen at sluk kan rykke fisk på lav vannstand når de står tett. derfor så skjønner ikke jeg all redskapsbegrensningene. på ekstrem lav vann stand burde all fiske være forbudt, det er mitt budskap.

Jeg må understreke at jeg selv er en fluefisker, men bruker andre redskap også når forholdet tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortere sesong (kombinert med f.eks baglimet e.l.) vil være et naturlig tiltak dersom man ønsker å begrense uttak av laks i et vassdrag. Men det er jo selvsagt ikke de som tjener penger på laksefiskerne enige i.

De er jo best tjent med at sesongen er så lang som mulig og at alle slipper ut all fisken de får -det er jo det som gir mest penger i kassa for dem - Og i tillegg kan grunneierne virkelig gni seg i henda - for i tillegg til at folk har betakt i dyre dommer for å fiske på laks de har sluppet ut igjen er kulpene fulle av laks når de kommer med garna sine.

Det er ikke bare grunneiere som har økonomisk interesse av at begrensningen foregår ved hjelp av c&r og ikke kortere sesong - når man tenker etter er det temmelig mange. Kanskje noe å ha i bakhodet når man lytter til ekstreme c&r-folk - selv om jeg håper og tror at de fleste c&r-profeter har laksebestanden som motiv og ikke det økonomiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Og i tillegg kan grunneierne virkelig gni seg i henda - for i tillegg til at folk har betakt i dyre dommer for å fiske på laks de har sluppet ut igjen er kulpene fulle av laks når de kommer med garna sine.

Ehhh - garna sine? Hvor i verden er vi nå, Drammenselva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrensning av redskap er vel og bra når elva er liten (under en viss vannføring i vassdraget).

I Gaula fungerer dette meget bra, tross mange sinte laksefiskere som absolutt vil fiske med sluk, mark i de små hølene hvor laksen enkelte steder samles i store stimer. Grunnen til denne begrensningen er kun at man er redd for riving og feilkroking av laksen, i og med at sluken går rett gjennom stimen. Grunnlaget for denne begrensning har ingenting å gjøre med effektivitet av fisket. Men personlig synes jeg at redskapsbegrensningen kunne vært iverksatt på en høyere vannstand enn 20kbm/s. Målingene er i Gaulfossen og elva er mye mindre lenger opp i dalen ! Og der er det meste av laks samlet i august. Hølen i Haltdalen sentrum f.eks. Jeg er både markfisker og fluefisker, men klarer fint å unnvære marken i hele august. Egentlig kunne det vært kun fluefiske i hele august for den saks skyld, hadde ikke gjort noe det.

Når elva er liten synes jeg også at det er lite trivelig å se laksen sprette vilt i en liten høl som blir bombadert med digre sluker i timesvis. Det stresser laksen når elva er varm og ligner en bekk, og minner lite om laksefiske. Fluefiske er et mye mere anonymt fiske hvor laksen ikke stresses unødvendig, og bare det synes jeg er et godt nok argument for at laksen må få fred på visse vannstander.

Og for de som sier at de ikke behersker fluefiske (har hørt det av mange) så vil jeg bare si at da får de lære seg det da. Er ikke noe nytt at kun fluefiske er tillatt i august i våre elver.

Å frede laksen i august synes jeg er bare tull. Hvorfor akkurat i august ?

Ser ikke forskjell på om man tar laksen i juni eller august. Skal man først frede ei elv hvor laksestammen er i fare, så er det best å totalfrede laksen hele sesongen da.

Å fiske med flue i august er også halve sjarmen for oss laksefiskere og å ta bort det sånn bare for en måned blir egentlig litt meningsløst. Kan jo evt. kun være tillat med C&R i august, det er jo evt. et alternativ fremfor å ta fra fiskerne gleden med fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Du skriver her er basert paa ganske sun fornuft og jeg stoetter dine forslag fullt ut! Vi maa ta ansvaret og det har dessverre ganske mange ikke forstaatt eller akseptert ennaa. Holdningen er at fisken er her for aa bli tatt, uansett vannstanden, stress, fremtidige utsikter osvd. Om ikke jeg tar den fisken, saa vil en annen ta den og det gaar ikke an! Eller jeg har betalt ganske mye for min uke og maa faa igjen for de pengene jeg har lagt ut! Klarer vi aa forandre denne tankegangen, saa har vi i hvert fall gjoert vaar del for aa bevare laksen's fremtid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite poeng som kanskje er noe å tenke over: Det er ikke lett å rykke fisk med flue. Med utstyr for mark og også sluk er det vesentlig enklere og dette skjer også mye mer enn folk tror når fisken samler seg på begrensede områder som f.eks når det er lite vann godt utpå sommeren. Enkelte steder faktisk så vanlig at de ikke fatter poenget når man påtaler hva de driver med. Dette er nok med i totalvurderingen når redskapsbegrensinger pålegges.

Jo da, men selv om det er større risiko for å rykke fisk med mark og flue i høler med mye fisk på lavt vann; er dette et argument mot metodene som sådan, eller er det HOLDNINGENE hos fiskerne som er problemet, som jeg har vært inne på før? Jeg er prinsippielt i mot restriksjoner på utstyr, og et forbud mot mark på lav elv en uting, som også Hugh Falkus var inne på i sin bok om laksefiske (og ja, jeg deler også Falkus oppgitthet overfor forbudet mot reke). Han hevdet jo at lett markfiske på lav elv er noe av det mest spennende fisket som fins, et synspunkt jeg deler. Og i slike situasjoner er det jo ikke særlig bra å stå å plaske med et fluesnøre, som mange gjør, selv om man ikke krøker særlig mange laks på denne måten. Poenget mitt er at det bør være fiskeren, som på bakgrunn av sin "faglige" kompetanse, som skal velge den mest hensiktsmessige metoden i en gitt situasjon, og ikke få tredd en tvangstrøye ned over hodet. Og ingen seriøs laksefisker denger et tungt søkke uti en høl full av laks, og krøker fisk. I en slik situasjon er det jo mer enn noen gang viktig å fiske lett. Så når det kommer til stykket er det vel her kanskje snakk om at det er noen idioter som ødelegger for flertallet, eller er det slik at mange som fisker laks er så primitive at de vil krøke laks dersom de får sjansen? I så fall er dette en fallitterklæring, spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men selv om det er større risiko for å rykke fisk med mark og flue i høler med mye fisk på lavt vann; er dette et argument mot metodene som sådan, eller er det HOLDNINGENE hos fiskerne som er problemet, som jeg har vært inne på før? Jeg er prinsippielt i mot restriksjoner på utstyr, og et forbud mot mark på lav elv en uting, som også Hugh Falkus var inne på i sin bok om laksefiske (og ja, jeg deler også Falkus oppgitthet overfor forbudet mot reke). Han hevdet jo at lett markfiske på lav elv er noe av det mest spennende fisket som fins, et synspunkt jeg deler. Og i slike situasjoner er det jo ikke særlig bra å stå å plaske med et fluesnøre, som mange gjør, selv om man ikke krøker særlig mange laks på denne måten. Poenget mitt er at det bør være fiskeren, som på bakgrunn av sin "faglige" kompetanse, som skal velge den mest hensiktsmessige metoden i en gitt situasjon, og ikke få tredd en tvangstrøye ned over hodet. Og ingen seriøs laksefisker denger et tungt søkke uti en høl full av laks, og krøker fisk. I en slik situasjon er det jo mer enn noen gang viktig å fiske lett. Så når det kommer til stykket er det vel her kanskje snakk om at det er noen idioter som ødelegger for flertallet, eller er det slik at mange som fisker laks er så primitive at de vil krøke laks dersom de får sjansen? I så fall er dette en fallitterklæring, spør du meg...

SÅ ENIG, SÅ ENIG,

tror at de fleste lakse fisker innreter seg etter forholda å regler i elva.

men dette er vanskelig tema,

du snakker med 100 fiskere å det 100 uenige svar,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en fallitterklaeringen er det nok ikke ennaa, som Mao sier, tror jeg nok at de fleste laksefiskere er villige til aa innrette seg etter forholda og regler i elva, men vi ALLE kjenner forhold som ikke er akseptable, det nevnes Haltdalen brua lenger opp for eksempel og det finnes slik forhold i nesten alle elver, her hjemme og i utlandet. Det er det som vi (serioese fiskere) maa klare aa stoppe. Vi hadde aldri akseptert at en full person skulle kjoere sin bil, men vi aksepterer at noen (bevisst) kroeker fisk etter fisk og toer ikke blande oss opp i det. Det er der holdnings forandringen maa skje. :lol:

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med redskapsbegrensninger setter ofte sinnene i kok til mange laksefiskere. Det som skjedde i år i Gaula/Orkla er slettes ikke bra, å plutselig forandre på reglene langt ute i juli. Når mange fiskere hadde forberedt seg på f.eks. markfiske og heller ikke hadde basert i det hele tatt på fluefiske (tilreisende). Så reglene bør helst være klare før sesongen starter mener jeg, slik at alle har mulighet til å planlegge/innrette fisket i god tid.

Og Gaula Natursenter gjør en meget god jobb med å begrense fisket på en viss vannstand !

De får masse pepper hvert år, ikke bare fra oss fiskere, men også grunneiere (spesielt nedenfor Gaulfossen). Så jeg sendte de likegodt en mail og roste de opp i skyene, og de trengte visst det i en vanskelig stund.

Dessverre er det endel laksefiskere (enda) som ikke klarer å dy seg når de ser en liten høl svart med laks. Og det er mange slike høler oppe i Gaula, hvor det kan stå 2-300 laks. Og erfaringene tidligere har vist at fiskere krøker en god del laks på disse stedene ! For vi vet jo at laksen slettes ikke er særlig villig til å ta hverken mark eller sluk langt ute i sesongen når elva er liten og enda "verre", varm !

Så enten krøkes laksen i buk etc. eller så tar den i frustrasjon/sinne redskapen og feilkroking er helt normalt under slike forhold. Har fisket tidligere også med flytemark under slike forhold, det har alltid vært tillatt tidligere, men ikke i år. Og det var mere uskyldig enn å fiske med sluk, med tanke på for store skader på laksen. Eneste problemet med markfiske er jo at hunnlaksen skal nå settes ut (2007) så derfor falt den bort. Jeg personlig har ikke noe problem med å sette ut laks som jeg tar på mark. Men jeg kan ikke garantere at 100% av laksen overlever. Men det er egentlig helt uinteressant hvordan akkurat jeg fisker. Alle fisker forskjellig så derfor disse reglene for å være litt mere sikker på at større andel av hunnlaksen overlever !

Det verste tilfellet jeg har hørt om når det gjelder krøking var under Vigor-brua ved flomålet i Orkla.

Der finner kastet uti lange kobber-rør fyllt med bly hvor det stakk ut kveitangler i alle retninger. Og de dro dette svineriet i høy hastighet frem og tilbake over elva (sprang på brua). rett over flakene med laks som ventet på å gå opp elva. Men dette var ekstremt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo si meg enig i de fleste synspunktene som "Sølvreven" fremhever.Shit- han vet hva han snakker om. Det er jo ikke mange andre som har hans erfaring vedr. fisket i Gaula - for ikke å si antall fisk han tar pr. fisket time!

Men jeg skvatt jo litt når han uttaler seg som fluefisker. Kanskje ting har ting forandret seg de siste par/tre årene - så nå fisker han med flustang? I "gamle dager" når "Sølvreven" fisket med flue - byttet han ut blysøkket med dupp og satte en flue i enden. Og fremdeles tok han flere laks enn de fleste!

Som lakseturist i Gaula har det hendt meg et par/tre ganger at jeg har fyldt dags-kvoten - iflg. "Sølvreven" er det en skuffelse hvis han ikke får kvoten i løpet av en kort tid.

Jeg hvet ikke hvor nicknamet "Sølvreven" har kommet fra, men jeg tror at vårt gamle navn på ham "Røyskatten" er mer dekkende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lakseturist i Gaula har det hendt meg et par/tre ganger at jeg har fyldt dags-kvoten - iflg. "Sølvreven" er det en skuffelse hvis han ikke får kvoten i løpet av en kort tid.

Jeg hvet ikke hvor nicknamet "Sølvreven" har kommet fra, men jeg tror at vårt gamle navn på ham "Røyskatten" er mer dekkende!

Nåh, en skuffelse er det nok ikke. Mange dager (ofte uker ute i juli/august) at man ikke kjenner laks eller at det er lite laks i området jeg fisker. Men man kan bli litt frustrert over egne fiskeferdigheter når man vet at det går mye feit og fin laks på elva, og man ikke kjenner snurten av et drag på flere dager. Og ca. 5 tonn med storlaks går forbi og flirer.

Tror nok skuffelsen over å ikke ta laks på en uke eller to er større hos de som har reist langt og lagt mere ressurser i fisket. Forståelig nok !

Sølvreven er nok bare et resultat av at man begynner å bli middelaldrende

<_<

Røyskatten er en bra betegnelse ja

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, en skuffelse er det nok ikke. Mange dager (ofte uker ute i juli/august) at man ikke kjenner laks eller at det er lite laks i området jeg fisker. Men man kan bli litt frustrert over egne fiskeferdigheter når man vet at det går mye feit og fin laks på elva, og man ikke kjenner snurten av et drag på flere dager. Og ca. 5 tonn med storlaks går forbi og flirer.

Tror nok skuffelsen over å ikke ta laks på en uke eller to er større hos de som har reist langt og lagt mere ressurser i fisket. Forståelig nok !

Sølvreven er nok bare et resultat av at man begynner å bli middelaldrende

:glare:

Røyskatten er en bra betegnelse ja

:)

sølvreven??litt middelaldrene??????tenkte du på hårfarven?

Røyskatten??mannen er jo stiv som en stokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.