Gå til innhold
Fiskersiden

Vegring for rapportskriving, karpe vs sjøfisk osb


Chironomus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er vel ikke av de ivrigste til å legge ut rapporter - føler jeg har mange "hverdagsfisketurer" etter "vanlige" fiskeslag med "vanlige" metoder (...gjesp..?) som vel heller ikke er interessant for de fleste. La ut noen rapporter fra laksesesongen, men fellestrekket ved dem er at de skildrer sterke opplevelser, enten det nå er spesielle botsøvelser mot gainning eller minnerike turer med barna det gjelder. Rekreasjonsturer der jeg prøver og feiler eller kjappe kokfiskturer lar jeg ligge. Føler liksom at jeg må formidle noe spesielt for at det skal være interessant, men kanskje er det tvert i mot alle de små koseturene vi FS brukere tar som kan være vel så interessante å formidle til andre..? :)

Når det gjelder språk er det meg knekkende likegyldig hvordan folk velger eller evner å skrive, så lenge jeg forstår budskapet og det er fisk eller emner som kan relateres til fisket det handler om. Jeg har vel ikke mottatt direkte "tyn" heller, men ser ofte at folk tar mannen og ikke ballen. Det er ikke bra - så FY dere! :wub:

Andre ganger kan jeg lese lange, interessante debatt-tråder der helt utenforliggende ting dukker opp a la "Har du chips lager jeg dip", osv. Mao fytti så kjedelig dette ble - eller hva i all verden nå disse tullepostene har som budskap. Disse innleggene bør fjernes! Andre ganger er det mer humoristiske avsporinger som faktisk evner å pigge opp trådene og gir litt avveksling fra temaet - dette er langt greiere å forholde seg til... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler liksom at jeg må formidle noe spesielt for at det skal være interessant, men kanskje er det tvert i mot alle de små koseturene vi FS brukere tar som kan være vel så interessante å formidle til andre..? :wub:

Jeg synes ihvertfall små tuer kan være interessante :) Et hbilde av fiskeplassen, noen ord om hva man fisket etter og hvordan f.eks.... skal ikke så mye til synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter denne debatten ser jeg at jeg sist uke kakka en fisk på rødlista, hadde jeg visst dette hadde den jo fått friheten tilbake. Ligger denne lista ute på nett? Ellers slipper jeg ut over 90% av fangsten, blir en og annen middag og litt agn...

Her :wub:

Rødlisten, 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den komplette rødlista over norske fiskearter inkl underarter/typer.

Disse fiskene bør man så langt det lar seg gjøre sette tilbake etter fangst.

Stizostedion lucioperca - Gjørs

Aspius aspius - Asp

Abramis bjoerkna - Flire

Cottus gobio - Hvitfinnet steinulke

Myoxocephalus quadricornis - Hornulke

Lethenteron camtschaticum - Arktisk niøye

Ammodytes marinus - Havsil

Anguilla anguilla - Ål

Bathyraja spinicauda - Gråskate

Cottunculus konstantinovi - Ikke norsk navn

Cyclopteropsis mcalpini - Dvergkjeks

Dipturus nidarosiensis - Svartskate

Dipturus oxyrinchus - Spisskate

Galeorhinus galeus - Gråhai

Gymnammodytes semisquamatus - Glattsil

Gymnelus andersoni - Ikke norsk navn

Gymnelus viridis - Ikke norsk navn

Hippoglossus hippoglossus - Kveite

Lamna nasus - Håbrann

Leucoraja fullonica - Nebbskate

Molva dypterygia - Blålange

Molva molva - Lange

Dipturus batis - Storskate

Dipturus linteus - Hvitskate

Raja montagui - Flekkskate

Sebastes marinus - Vanlig uer

Sebastes mentella - Snabeluer

Somniosus microcephalus - Håkjerring

Sprattus sprattus - Brisling

Squalus acanthias - Pigghå

Theragra finnmarchica - Theragra (berlevågfisk)

Trisopterus esmarkii - Øyepål

Gadus morhua - Kysttorsk nord for 62N

Gadus morhua - Nordsjøtorsk

Gadus morhua - Kysttorsk Skagerak

Liparis tunicatus - Tangringbuk

Salmo salar - Namsblank, Laks

Salmo salar - Bleke, Laks, Byglandsbleke

Lycodes rossi - Nordlig ålebrosme, Porsanger

Boreogadus saida - Polartorsk, Porsanger

Amblyraja hyperborea - Isskate

Careproctus derjugini - Ikke norsk navn

Careproctus dubius - Ikke norsk navn

Careproctus knipowitschi - Ikke norsk navn

Careproctus tapirus - Ikke norsk navn

Careproctus telescopus - Ikke norsk navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan artsdatabanken stiller seg til "nye" arter, men vil vel tro at flere arter burde være på denne lista i hht de kriterier som settes.

Arter som:

Sandsmett

Solabbor

Sterlett

Gresskarpe

Europeisk malle

er alle "nye" arter med begrenset utbredelsesområde.

Skjønner heller ikke hvorfor ikke canadarøye er på lista.

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan artsdatabanken stiller seg til "nye" arter, men vil vel tro at flere arter burde være på denne lista i hht de kriterier som settes.

Arter som:

Sandsmett

Solabbor

Sterlett

Gresskarpe

Europeisk malle

er alle "nye" arter med begrenset utbredelsesområde.

Skjønner heller ikke hvorfor ikke canadarøye er på lista.

På grunn av (stort sett) negative erfaringar med introduksjon av nye artar i opprinneleg fauna og flora, har myndighetene og Artsdatabanken lagt seg på ei prinsipiell linje mot desse. Eit godt døme er kaninen som blei utsett i Australia, som beita ned mykje og gjorde skade på den måten. Mottiltaket var å setje ut rev. Problemet var at reven fekk lettare tak i pungdyr (opprinnelig fauna), og reduserte bestanden av desse kraftig. Kaninene var (så godt som) upåverka av reven.

I denne samanhengen bør ein òg nemne Mysis relicta , som blei sett ut i mange vatn, for å fungere som ein "energiheis". Teoretisk skulle den beite på detritus (halvvegs nedbrote biologisk materiale) på botnen, og skulle sjølv fungere som matkjelde for aure og røye lenger oppe i vatnet. Det uheldige var at M. relicta-heisen gjekk feil veg. Den beita på planktonet som fisken vanlegvis åt, og tok med seg energien i djupet (utilgjengeleg for fisken). Dei fleste er nok i dag enige om at prosjektet var ein katastrofe, kanskje bortsett frå laken.

Så sjølv om nokre i dag hevdar at i alle fall nokre artar på lista til Avkroken ikkje påverkar opprinneleg fauna/flora, så nyttar forvaltningsorganene eit føre var-prinsipp.

Artsdatabanken har utarbeidd ei svarteliste, les meir her: Svartelista

:angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den komplette rødlista over norske fiskearter inkl underarter/typer.

Disse fiskene bør man så langt det lar seg gjøre sette tilbake etter fangst.

"Kutta litsta"

Litt overraska over ikke å finne kloskate på lista?

Trodde vaffal den var plaga godt på østlige deler av sørspissen av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overraska over ikke å finne kloskate på lista?

Trodde vaffal den var plaga godt på østlige deler av sørspissen av landet?

Eg veit ikkje om denne var ironisk meint, men kloskate er av mange rekna som den vanlegaste skatearten i norske farvatn :angry2: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overraska over ikke å finne kloskate på lista?

Trodde vaffal den var plaga godt på østlige deler av sørspissen av landet?

Kloskate er ikke spesielt uvanlig eller sjelden, Bunker. De fleste skater har liten populasjonstetthet og selv om den titulerer sjelden i fangstrapporter o.l., så betyr det ikke at den er sjelden. Kloskata tas endel i trål som bifangst, Pethon nevner den som en av våre vanligste skater.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje om denne var ironisk meint, men kloskate er av mange rekna som den vanlegaste skatearten i norske farvatn :angry2: .

Faktisk ikke. Da kan jeg kanskje til og med tørre å smake på en uten å bli dengt. :) (hvis jeg da mot formodning noensinne får den igjen, og det da overgår min pers på 150 gram :D)

Men gjelder dette yttre oslofjord også? Har vært opptil flere innlegg som har sagt at denne absolutt bør slippes ut igjen.

Ellers er vel den fisken jeg har blitt strengest med å slippe ut torsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den komplette rødlista over norske fiskearter inkl underarter/typer.

Disse fiskene bør man så langt det lar seg gjøre sette tilbake etter fangst.

Stizostedion lucioperca - Gjørs

Aspius aspius - Asp

Abramis bjoerkna - Flire

Cottus gobio - Hvitfinnet steinulke

Myoxocephalus quadricornis - Hornulke

Lethenteron camtschaticum - Arktisk niøye

Ammodytes marinus - Havsil

Anguilla anguilla - Ål

Bathyraja spinicauda - Gråskate

Cottunculus konstantinovi - Ikke norsk navn

Cyclopteropsis mcalpini - Dvergkjeks

Dipturus nidarosiensis - Svartskate

Dipturus oxyrinchus - Spisskate

Galeorhinus galeus - Gråhai

Gymnammodytes semisquamatus - Glattsil

Gymnelus andersoni - Ikke norsk navn

Gymnelus viridis - Ikke norsk navn

Hippoglossus hippoglossus - Kveite

Lamna nasus - Håbrann

Leucoraja fullonica - Nebbskate

Molva dypterygia - Blålange

Molva molva - Lange

Dipturus batis - Storskate

Dipturus linteus - Hvitskate

Raja montagui - Flekkskate

Sebastes marinus - Vanlig uer

Sebastes mentella - Snabeluer

Somniosus microcephalus - Håkjerring

Sprattus sprattus - Brisling

Squalus acanthias - Pigghå

Theragra finnmarchica - Theragra (berlevågfisk)

Trisopterus esmarkii - Øyepål

Gadus morhua - Kysttorsk nord for 62N

Gadus morhua - Nordsjøtorsk

Gadus morhua - Kysttorsk Skagerak

Liparis tunicatus - Tangringbuk

Salmo salar - Namsblank, Laks

Salmo salar - Bleke, Laks, Byglandsbleke

Lycodes rossi - Nordlig ålebrosme, Porsanger

Boreogadus saida - Polartorsk, Porsanger

Amblyraja hyperborea - Isskate

Careproctus derjugini - Ikke norsk navn

Careproctus dubius - Ikke norsk navn

Careproctus knipowitschi - Ikke norsk navn

Careproctus tapirus - Ikke norsk navn

Careproctus telescopus - Ikke norsk navn

:angry2:

Oj, oj, oj...

Jeg tror jeg bør ekskluderes fra FS! Jeg har i de senere år både drept og spist(!) flere av disse artene! Og til og med hatt glede av det...

Der har dere meg... :)

Ellers så er det etter min mening viktigere at det kommer en rapport med diverse ortografiske og grammatiske feil fra en fisketur enn at folk lar være å skrive om den. Og skulle jeg kun ha skrevet rapporter fra de fisketurene hvor jeg fikk noe helt spesielt eller stort, ja da hadde jeg ikke hatt mye å skrive om. :D

Jeg vil også komme med et lite oppgulp. Enkelte her på forumet bør tenke litt bedre gjennom hva de skriver og hvordan de ordlegger seg. Og da mener jeg sure kommentarer om hva de mener at rapportskriveren/forfatteren har gjort feil. Det er alltid mulig å gi en positiv vinkling på en kommentar og allikevel få fram budskapet sitt.

Noen av oss er så tykkhudete (les tjukke i hue) at vi driter i det, men slike kommentarer er svært lite motiverende for ferske FS brukere (og kanskje eldre også!). Det er ikke alle som har lyst til å risikere en masse drittslenging når de i utgangspunktet tror at de har hatt en fin tur og fått en flott fangst og tar mot til seg og skriver en rapport.

Årsaken til manglende rapportskriving fra meg i høst har ingenting med sure kommentarer å gjøre! Dere har hørt om at høsten er jaktsesong..? Akkurat! Så der har dere årsaken, men dere har nok ikke savnet meg kan jeg tenke meg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt overraska over ikke å finne kloskate på lista?

I nordnorge( hvor den ofte kalles trollskate) er den i alle fall meget tallrik, og er en veldig vanlig og uønsket fangst ved linefiske og tråling. Som regel er det små eksemplar opp til 1,5kg som dominerer i fangstene. Skatene blir stort sett returnert, men behandlingen ombord er vel ikke alltid like pen. så det spørs vel hvor mange som overlever.

La merke til at øyepål var på lista over fisk vi bør returnere, vel å bra, men med en årlig fangst på 100 000 tonn blandet øyepål/kolmule, er det nok lite vi stangfiskere får gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.