Gå til innhold
Fiskersiden

Det blir ikke havålfiske ikveld nei


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Congerfiske er og vil alltid bli et fiske for svært spesielt interesserte. Kult at sporten får et mediaoppslag med innslag av bra fisk. Moljå kommer nok fortsatt til å bli brukt av folk med slukstang - men de som tilbringer nettene der etter vår slimete venn forblir nok - kjent eller ukjent fiske - SVÆRT få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg hadde jo med meg Vegard til moljå etter berggylte sist søndag.

På "utsida" av mojå stod polakkene tett som hagl, en kineser med salvøydialekt blandet seg inn og til slutt tre stk innfødte veabuer.

Jeg snakket faktisk med de fleste, veabuene og kineseren hadde samme dialekt, men med polakkene gikk det i engelsk.

Hyggelige folk med haspelstenger som halte på fisk.

Som Øystein sier, congerfisket i mørket er for en liten, veldig liten klan av sportsfiskere.

Tipper ingen, ingen utenom FS medlemmer fisker etter ålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gangen jeg å Bin Ladden var der hadde vi med en liten Alu Fish. Vi rodde ut å dregga opp å fisket litt rundt der i 4,5 timer på natta, koselig det også.

Faren for å miste utstyret blir jo også betydelig redusert med "rett ned fiske".

Jeg har lagt igjen en del kroner i blylodd kroker å fortommer i steine der etterhvert.

Vi som synes dette er spennende kommer vel sikkert å møter der igjen, følesen, skjelvingen å adrenalin rushet jeg fikk der nede glemmer jeg alldrig å håper å få oppleve det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"rett ned fiske" er nok ganske så pengebesparende i steinrøysa der, uten tvil.

Var noen timer der i gårkveld uten resultat, jeg sveivde inn seks ganger og la igjen fire tackl med søkker.

Det var faktisk helt stille i går kveld, fikk bare oppleve noe sludd innimellom, men håpet og spenningen er der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Hva er dette da, mr Pedagog? Krav, påstand eller trussel?

Hva med:

Det er opptil enhver hva man gjør med sin fangst, men vær klar over at hvis man tar ut for mange havåler på en avgrenset plass som denne kan det få negative følger for den lokale bestanden og sportsfisket i årene fremover.

Dette var en påstand, og poenget med å komme med denne påstanden var å fra en reaksjon fra personen selv for så å utdype hva jeg mente med det. Og jeg mente som du nevner at det kan få negative følger for den lokale bestanden om det tas ut flere åler.

Hvis ålen må avlives da??...det hender ofte at fisk må avlives, om du vil eller ei pga skader.

Og hvordan er det med bestanden??..er det noen som vet??

Conger er en art som for få år siden var umulig å få, enkelt og greit pga ingen viste hvor eller hvordan den skulle fåes på kroken.

Nå er det flere som får den på flere forskjellige plasser, i Bergen fikk de fire stk på en time.

Tenk hvis en som ikke er på FS får en, de fleste vil ikke tatt i den engang, den blir nok avlivet og sparket på sjøen igjen.

Kjenner en som fikk en i ei ruse på Selen, han dro rusa på land, slo ålen ihjel med en spade for å få den ut av rusa, deretter gikk den rett på sjøen.

Her er det jo utbredt panikk for en fisk som svært få vet noe om, spesielt hos artsfreaker.

Ikke det at jeg har tenkt å ta livet av en, må først få en :lol: ....men får den alvårlige skader, da kakker jeg den.

Slipper ikke tilbake en fisk som kommer til å pines ihjel, det er verre enn alt.

Ser på det som en selvfølge at en fisk avlives om det blir vurdert slik at den ved c&r ikke skulle overleve.

Havål blir avlivet i fleng hele tiden av fiskere. På røvær får de MYE havål, og den er til tider en plage for fiskere. de nevner 4 havål i ei ruse som har stått 1 døgn på 1 meter dypt vann. Dette er stort sett relativt små havåler, og de rister på hodet når jeg spør om de ikke bare kan sette dem ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket på vraket i den engelske kanal viser at sportsfiske påvirker bestander av havål. Da disse er forholdsvis små på små lokaliteter. Og våre bestander (som kan nåes fra land)er helt klart mindre enn hva de VAR på engelske vrakene. Vi har alle sett bildene fra engelske vrakfiskere med haugevis av digre havåler ombord i båten etter en kort tur ut i kanalen på ett vrak... dette skjer ikke lenger, og det er ikke yrkesfiske som har påvirket bestanden. Nå må man timesvis, kanskje 4-8 timer østover for å finne vrak som fremdelen inneholder bestander med havål å snakke om.

Og allerede nå det tatt ut minst 2 havåler av bestanden på Moljå på Vea (en under sportsfiske, og en som lå på kaien død (mest sannsynlig lagt der av teine/rusefiskere). Det er verdt å nevne at den som lå død på kaien var større enn alle de som er tatt på sportsfiske, og det sier en del om potensialet der! Skal vi om er interresert i sportsfiske etter sære arter ha ett håp om å kunne fortsette dette fisket i mange år fremover, på forhåpentligvis større og større individer så er det viktig at vi setter ut igjen disse fantastiske skapningene. Hvem vet, kanskje det lurer en 30kg fisk der :lol:

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.