Gå til innhold
Fiskersiden

Gi din støtte - Saltstraumen for alle!


LasseB
 Share

Recommended Posts

Fikk denne tilsendt av en kompis i Saltstraumen, og jeg oppfordrer alle til å signere oppropet for at Saltstraumen - en av Norges største naturperler - fortsatt skal være "ubebodd" og vill, samt det viktigste - at allmennheten fremdeles får bevege seg fritt langs Saltstraumen

http://www.opprop.no/opprop.php?id=saltstraumen

Jeg har selvfølgelig signert....

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet under. Bra tiltak dette lasse.

Men så ikke deg på lista Bad2, skryter du på deg gode gjerninger eller??

Etter å ha lett forgjeves etter navnet mitt i lista,så kan jeg bekrefte at jeg ikke var blitt registrert første gangen.

13.11.2007, ca1430-1450 var ikke registrert.

Så bad2 kan ha gjort samme feilen som tydeligvis jeg må ha gjort.

Ser at flere fra forumet også har signert. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet under. Bra tiltak dette lasse.

Men så ikke deg på lista Bad2, skryter du på deg gode gjerninger eller??

Aldri, men du veit, opererer man med nick (les; skjult identitet) og har småparanoide trekk (

:o ) så sørger man for å ikke å skrive under i samme stund som man bekrefter sin signering, veit du. ( Nå må jeg faktisk vente "en stund" til før jeg signerer <_< .................

Men når sant skal sies, så har jeg prøvd et par ganger, og fått beskjed om at jeg ikke hgar skrevet inn riktig kode. Det er jo ærlig talt vanskelig å se om det er F eller E enkelte ganger. Veit dere forresten om det har betydning om man skriver store eller små bokstaver?

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hei - og takk for støtte til Saltstraumen for alle!

1. Du har huka av for å kunne bli oppdatert. 2350 har til nå skrevet under på nett og på papir. Igår (lørdag) samla vi inn 575 underskrifter på gata i Bodø. Folk flest er enig med oss. Vi kan vinne!

Dataproblem på opprop.no som ligger i Dagbladet har i perioder vært et stort problem for kampanjen. Noen har feilaktig fått opp beskjed om at oppropet er avslutta - andre får rett og slett ikke navnet sitt notert. Likevel har 1380 lykkes i å skrive under på nett - de fleste kom de to første ukene. Ca halvparten av disse er fra andre deler av landet enn Salten, noen også fra utlandet.

2. Men sterke interesser presser på for utbygging. Ett av prosjektene hadde alt fått rammetillatelse da motstanden kom igang. Fylkesmannen har latt muligheta for innsigelse gå fra seg - etter skandaløs villedende framstilling fra kommunen. Flere utsettelser er grunngitt i tvist om vegrett og sak om verdensarv - som begge blir avklart i januar/februar. Altså må presset både på Miljøverndepartementet og Bodø kommune øke - vi må ha flere underskrfter!

3. Det er fint om du kan sende lenke for underskrift til venner og kjente. Under er tekst med lenke som du kan bruke. Om du alt har gjort det, kan du jo vurdere om dataproblema som har vært er grunn nok til å gjøre det igjen. Kanskje kommer du også på nye navn.

4. Til nå har WWF, Naturvernforbundet, Forum for Natur og Friluftsliv i Nordland (paraply over organisasjoner med 20 000 medlemmer), Bodø Jeger og Fiskerforening, Bodø sportsdykkerklubb og Bodø ornitologiske forening stilt seg bak oppropet. Likeså lederne i Bodø FIHV og Nordland fortidsminneforening, gruppelederne for Rødt, SV og Venstre i Bodø bystyre og Nordland fylkesting, og for Sp i bystyret, samt leder og nestleder for Rødt nasjonalt

Er du med i en organisasjon som burde vedta støtte, er det fint om du tar initiativ til det. Og får støtten kjent offentlig.

5. I høst har det vært befaring i Saltstraumen for å vurdere verdensarvstatus. I forbindelse med den foreløpige rapporten har det skapt en del oppmerksomhet lokalt at Direktoratet for naturforvaltning sannsynligvis ikke vil tilrå å arbeide for slik status nå. Fordi Lofoten er satt på dagsordenen - og fordi andre verdensdeler enn Europa er underrepresentert på Unescos liste. Men i verdensarvgruppa, som har tatt initiativ til "Saltstraumen for alle", ser vi positivt på den foreløpige rapporten. Den synliggjør de store natur og kulturverdiene ved Saltstraumen. (Se bodo.kommune.no/politikk/innkallinger komite for Plan næring og miljø november) Og alt tyder på temaet verdensarv uansett vil spelle en positiv rolle for å ta vare på strandsonen og allemannsretten ved Saltstraumen.

Håper du har tid til noen tastetrykk for Saltstraumen i adventstida!

Beste hilsen

For Saltstraumen som verdensarv

Ole-Peer Gullhav Brigt Kristensen

Saltstraumen for alle

Til venner og kjente

Vil du slå et slag for natur og kulturperla Saltstraumen, allemannsretten og strandsonen - og kanskje få flere til å gjøre det?

Da har du sjansen nå - ved å trykke på lenka, skrive under -og sende videre til adresselista di.

Trykk: http://www.opprop.no/opprop.php?id=saltstraumen.

Initiativtakerne representerer et bredt politisk spekter, kunstnere, personer fra en rekke organisasjoner innafor friluftsliv og natur - miljø, kulturvern og reiseliv i Bodø og Nordland.

Dette er langt mer enn ei lokal sak! Tross dataproblem i perioder har 2350 skrevet under til nå på nett og på papir, men vi må bli enda flere.

Utdrag av begrunnelsen, som står i sin helhet over underskriftslista på nettet:

"Vi støtter kravet om at lokale og sentrale myndigheter setter en stopper for planene om å bygge hyttebyer i strandsonen ved Saltstraumen. Vi krever at staten bidrar med oppkjøp av aktuelle arealer og at Bodø kommune endrer sitt planverk for å hindre nedbygging i strandsonen.

Saltstraumen er kjent som verdens sterkeste malstraum. Dette særpregete naturfenomenet, med gjennomstrømming av store vannmasser mellom flo og fjære, er grunnlag for et biologisk mangfold som har gitt levebrødet til mennesker gjennom årtusener. Spor av bosetting i de ulike tidsaldrene er fremdeles synlige. Saltstraumen og dagens levende kulturlandskap utgjør et enestående bidrag til verdensarven, som det er et stort lokalt og nasjonalt ansvar å ta vare på og utvikle videre.

For å skape ei skikkelig "storbåre" for Saltstraumen på nettet er vi avhengige av å få til en kjedereaksjon der du - dersom du er enig - kan bidra slik:

1) klikk deg inn og skriv under (det tar mindre enn ett minutt!)

2) bruk det du har av nettkontakter til å formidle oppropets innhold og adresse.

3) be om at de du sender til gjør likedan.

osv

Og kontroller at navnet ditt kommer opp øverst på lista. Skjer ikke det, er det fint med tilbakemelding til brigtk@frisurf.no. Prøv i tilfelle igjen, eller signer via SMS.

Kom igjen, folkens! Dette er vandalisme av en naturperle av de sjeldne!

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.