Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor du skal være forsiktig med børstemark


 Share

Recommended Posts

Var et program på Discovery her om dagen ("Dirty Jobs") hvor fyren som har showet var med en gjeng som gravde opp det de kaller "bloodworm" i USA. Utifra hva jeg skjønner så er det det samme som børstemark. Der var det ei dame som hadde utviklet allergi etter å blitt bitt mange ganger. Vet ikke om den amerikanske varianten har noe i seg som gjør den ekstra lumsk, men børstemark biter bra uansett. :)

Samme type kjeve-opplegg som de gjennomsiktige larvene (husker ikke i farten hva de blir til) som man finner under råtnende løv etc i bekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må korrigere kollega Chironomus og si at familien heter Nereidae og ikke Nereididae! Begge navnene blir brukt, men i følge ICZN (International Code of Zoological Nomenclaure) så er det gjeldende navnet Nereidae.

Og jeg tør påstå at det med stor sannsynlighet er snakk om Neris virens.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må korrigere kollega Chironomus og si at familien heter Nereidae og ikke Nereididae! Begge navnene blir brukt, men i følge ICZN (International Code of Zoological Nomenclaure) så er det gjeldende navnet Nereidae.

Og jeg tør påstå at det med stor sannsynlighet er snakk om Neris Virens.

Eg lêt meg ikkje korrigere av ein som brukar stor bokstav i artsnamnet.

EDITH: Her dreit eg visst på draget sjølv. Det gjev ingen meining å snakke om artsepitet i zoologien - det høyrer botanikken til. Artsnamn er det rette i zoologien. Trøsten er at Triturus ikkje la merke til det :) .

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva spiser de da, når det er fjæremarken som lager haugene?

Sitat fra "Dyreliv i havet" om familien Nereidae:

"De er, størrelsen tatt i betraktning, skrekkinngytende rovdyr med to kraftige, kitinholdige kjever som selv for oss kan være svært ubehagelige å stifte bekjentskap med."

De jakter trolig på små krepsdyr og andre ormer under steiner og mellom alger i fjæren.

Sjekk denne karen, han fant noe lignende (bare 1.5 meter lang) i akvariet sitt:

http://www.oregonreef.com/sub_worm.htm

Endret av norskfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.