Gå til innhold
Fiskersiden

Klubbtur i mårra.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Genialt havfiskebilde!!!

Tur8.jpg

Gratulerer med mye fin fisk. Får ikke mye sånt på Østlandet lenger....

Spiste mye av den ene langa på bilde til middag i dag, meget godt, å må tilstå........... dette var mitt første langemåltid.

Østlandet kan ikke sammenlignes med fiske her nei, er selv født på Bislet i oslo å har fisket mye rundt omkring i alle vann å i Oslofjorden, bunnefjorden.

Savner Gjeddefiske da, det blir det lite av her, finnes jo ikke gjedde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jo der er gjedde på øya.

Har hørt, men ikke fått det bekreftet.

Ett vann med gjedde i, stemmer det. "smågjedder"

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fine fangster der ja.

Smaker svarthå godt?

Neppe, men skinnet kan man lage fløyelsputetrekk av vist man ønsker, merkelig konsestens kan man si, veit faktisk ikke om den er spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du ikke skal spise de, hvorfor ikke slippe de ut igjen da?

Den er rimelig dau etter å ha blitt dratt opp fra 300 meter å opp till 0 på noen få minutter.

Kjenner du noen som kan livreddende førstehjelp på fisk som har vært utsatt for denne påkjenningen så tips meg, jeg skal gi det et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er rimelig dau etter å ha blitt dratt opp fra 300 meter å opp till 0 på noen få minutter.

Kjenner du noen som kan livreddende førstehjelp på fisk som har vært utsatt for denne påkjenningen så tips meg, jeg skal gi det et forsøk.

;) Bruskfisk har få problem med å takla trykkforandringa du utset dei for, dersom du ikkje skal nytta dei til mat er det berre å setta dei ut att. Det er ei fiskegruppe som ikkje har endra seg på mange tusen år fordi dei er perfekte i sitt miljø. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er rimelig dau etter å ha blitt dratt opp fra 300 meter å opp till 0 på noen få minutter.

Kjenner du noen som kan livreddende førstehjelp på fisk som har vært utsatt for denne påkjenningen så tips meg, jeg skal gi det et forsøk.

Helt fritt for nedlatende undertoner: Bruskfisk har ikke svømmeblære og tåler opp og nedturen, derfor er det ikke vits å slenge de på land. Sprengte brosmer går det dårlig med ja.

Jaja, vi lærer så lenge vi lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruskfisk tåler det utroligste, så de kan dere slippe ut igjen-de andre trives nok best i panna/gryta etter turen opp.

Noen tåler det ja, å ja, jeg slipper de ut når jeg IKKE er med i konkurangser når vekt, arter , kilo osv teller.

Da er det snakk om poeng, å ikke livreddende førstehjelp på dustete fisk jeg ikke vill ha men som er så dumme at de biter på agnet mitt.

De svarthåene burde fårstå at det er konkurangse på gang å la være å bite i mitt agn, det er tidskrevende å irriterende å få agnet spisst opp av pigghå/svarthå till tider, bruke tid,energi på å dra opp å sette på ny agn, det kan faktisk "på sikt" gå utover makrell bestanden.

Noen ganger må vi faktisk flytte på oss pga disse fiskene, dette er ikke mijø vennelig siden vi må starte motoren, bruke bensin, olje osv.

Kan ikke noen lære de fiskene å la oss være i fred ????

"Håper noen forstår min østlands ironi"

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tåler det ja, å ja, jeg slipper de ut når jeg IKKE er med i konkurangser når vekt, arter , kilo osv teller.

Da er det snakk om poeng, å ikke livreddende førstehjelp på dustete fisk jeg ikke vill ha men som er så dumme at de biter på agnet mitt.

De svarthåene burde fårstå at det er konkurangse på gang å la være å bite i mitt agn, det er tidskrevende å irriterende å få agnet spisst opp av pigghå/svarthå till tider, bruke tid,energi på å dra opp å sette på ny agn, det kan faktisk "på sikt" gå utover makrell bestanden.

Noen ganger må vi faktisk flytte på oss pga disse fiskene, dette er ikke mijø vennelig siden vi må starte motoren, bruke bensin, olje osv.

Kan ikke noen lære de fiskene å la oss være i fred ????

"Håper noen forstår min østlands ironi"

Hva i huleste er dette for et innlegg? Makan til ignoranse og mangel på respekt. " å ikke livreddende førstehjelp på dustete fisk jeg ikke vill ha men som er så dumme at de biter på agnet mitt." Ok, hvilken planet befinner du deg på egentlig?

Denne typen konkurransefiske burde vært forbudt, og jeg har ikke snev av respekt for noen som utøver det. Slikt steinalderfiske og de antikvariske holdningene en finner i det miljøet der, har ingenting med sportsfiske å gjøre. Unødvendig slakt er IKKE sport. Jeg blir uvel, skikkelig uvel av at det eksisterer slike holdninger der ute.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom reglene er slik at fisk som ikke skal spises tas opp for å veies og kastes må reglene endres. Stort punktum.

Krokene jeg bruker gjør desverre at svarthåen jeg får noen ganger er såppas skadet at den desverre må avgå med døden.

Har ved flere anledninger sluppet de ut å sett de prøve å komme seg over vannflaten å ikke ned som de skal.

Både fiskeri dagene å nordsjøfestivalen bør endre sine regler da i så fall, det er der jeg startet å blei rimelig sjokkert når jeg så hvor mye fisk som blei kasta på sjøen eller gikk i søpplekassa etter innveging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!!! går dere i barnehagen alle sammen eller??

Det er her snakk om en havfiskekonkurranse, ikke en tur for å kose med fisken.

Merkelig at ingen har begynt å snakke om fiskens følelser... :(

Synes at de som kun er ute etter å hakke på og fortelle hvor fælt allt dette konkurranse greiene er, burde enten melde seg selv inn i klubben(for å kunne påvirke) eller henvende seg til klubbens styre.

Jeg synes det er knallgøy med konkurransene i tysvær havfiskeklubb, og det kan ingen av dere sytepaver ødelegge. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drepe fisk for å kaste dem etterpå hører ikke hjemme i 2007. Hvis dere ikke klarer å arrangere en konkurranse uten denslags står det jaggu dårlig til, for mange andre klubber klarer det.

Jeg har dårlig samvittighet forde jeg fisker for morro skyld og slippper fisken tilbake etterpå ...

Er det seriøst at det finnes konkurranser der man kaster fangsten etterpå ?

Er det noen her som driver med det ? Forsvar det da !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig samvittighet forde jeg fisker for morro skyld og slippper fisken tilbake etterpå ...

Er det seriøst at det finnes konkurranser der man kaster fangsten etterpå ?

Er det noen her som driver med det ? Forsvar det da !!

:( Jeg skal ikke forsvare noe som helst.Bare bekrefte.....

Fra 1987 til 1997 var jeg aktiv havfisker ,reiste rundt i hele landet på havfiskestevner.Enkelte stevner hadde regler der all fisk skulle veies inn,UTEN minstemål.Det ble et rovfiske uten like .Spesiellt på østlandet ble masse yngel dratt opp og kastet...På NM Karmøy 1988 Skulle all fisk veies inn,vi fiska som galne i solsteiken og arrangøren leverte ut svarte søppelsekker som fangsten skulle oppbevares i .....Kan vel tenke dere hvordan kvaliteten på denne fisken var etter 5 timer i sola på dekket til Olav Østensjø jr .Andre festivaler hadde ex 30 cm minstemål på sei,småseien på rundt dette målet ble slått i rekka på båten slik at den ble et par cm lengre...Kunne jo bli kontrollmåling på kaien ved innveiieng.

NM på hustadvika ble det kastet store meengder småbrosme etter innveiing ,Ble helt kvalm av å se på dette.

Det kom seg etterhvert ,slik som på NM Fedje i 92.Minstemål sei 50cm ,Her skulle også all fisk bløgges direkte etter opptak.og all fisk som kom i land ble sløyd og levert av medlemmene i Bergen Havfiskeforening.

Havfiskefestivalene har fått mye kritikk for hvor dårlig fisken blir tatt vare på.Flere båtførere har nektet å delta på flere turer når de har sett hvordan fangsten blir behandlet.

For meg er fisk mat ,en ressurs jeg vil ta vare på . :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Vi har alltid pleid å slippe Svarthåen uti igjen når vi fisker på dypet. Med det resultat at den ligger i vannflata og rykker. Ingen av disse fiskene overlever. Jeg har derfor kommet til at det er bedre å avlive disse fiskene fullstendig. Bruskfisk tåler mye i vann, men jeg har aldri sett en svarthå dykke ned igjen etter en kroking på 300-600m..

Endret av Rein Egil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.