Gå til innhold
Fiskersiden

Klubbtur i mårra.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi er jo alle preget av miljøet vi kommer fra også-jeg var en skikkelig versting før, som gjerne sparka fisken fra kaikanten om det var "ufisk :)

Jeg er oppvokst med en bestefar som har drevet yrkesfiske siden ganske nøyaktig 1929, og jeg skal love dere at det er ikke mye smålige hensyn til småfisk/ufisk. Fisk var mat og penger, så enkelt. Men slik er det ikke lenger, og ihvertfall ike for oss sportsfiskere.

Jeg husker godt når vi trakk ruser f.eks, og vi ikke gadd bruke 10sek på å tømme ut småfisken før rusa ble lagt klar til utsetting, kanskje 100-200 leppefisk, ulker osv i hver ruse enkelte steder..... måkene og krabbene blomstret i de tider, kanskje er det ikke minken som er skyld i tilbakegangen :) Nå lener jeg meg frem over kaikanten og blir våt på knærne for å redusere fallhøyden til leppefisken som skal over kanten.... hadde min bestefar sett meg hadde han ledd godt :)

Men hva med oss som fortsatt fisker litt for matauk med ruser, garn, liner o.s.v. Og samtidig koser oss med sportsfiske.

Det er ikke alle som er SÅ interessert at de vet hvilken fisk som har svømmeblære eller ikke og hvilken fiske som tåler å bli satt ut. Hva med "truede" arter, det er ikke alle som er inne på dette. Vet at det er mange som leser og setter seg inn i slikt, men det er sikkrt flere som ikke gjør det.

Det som jeg mener kan forlanges av en sportsfisker er at regler som er satt skal følges, med fisketider, minstemål.o.s.v

Jeg mener heller ikke at vi skal styre på akkurat som vi vil, hensyn må vi jo ta og jeg har lært enormt av å være medlem her på FS, så jeg har forandret meg mye når det gjelder mitt fiske.

Og til de som "belærer" oss hele tiden, det er fullt mulig å fremlegge ting som en måte Du/Dere praktiserer det på så kan den som vil ta dette opp som lærdom. Den "tøffe" belæringsmetoden" "jeg vet og kan, gjør som meg så redder vi fiskebestanden" tonen kommer en ikke langt med.

Jeg tenker ikke bare på denne tråden med mitt innlegg, men generelt på hele FS.

Hilsen en som:

1. Ikke lar seg avbilde med hummer, for det er altfor mange som mener at den burde vært fredet.

2. Heller ikke lar seg avbilde med død fisk som åpenbart ikke skal spises.

3. Ikke lar seg avbilde med "liten" torsk som skal stekes til kvelds, p.g.a at bestanden er "truet" og den bør ha et minstemål.

4. Jeg har også sluttet å spørre om prester, gjeddesakser og andre avliningsmetoder av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med oss som fortsatt fisker litt for matauk med ruser, garn, liner o.s.v. Og samtidig koser oss med sportsfiske.

Det er ikke alle som er SÅ interessert at de vet hvilken fisk som har svømmeblære eller ikke og hvilken fiske som tåler å bli satt ut. Hva med "truede" arter, det er ikke alle som er inne på dette. Vet at det er mange som leser og setter seg inn i slikt, men det er sikkrt flere som ikke gjør det.

Det som jeg mener kan forlanges av en sportsfisker er at regler som er satt skal følges, med fisketider, minstemål.o.s.v

Jeg mener heller ikke at vi skal styre på akkurat som vi vil, hensyn må vi jo ta og jeg har lært enormt av å være medlem her på FS, så jeg har forandret meg mye når det gjelder mitt fiske.

Og til de som "belærer" oss hele tiden, det er fullt mulig å fremlegge ting som en måte Du/Dere praktiserer det på så kan den som vil ta dette opp som lærdom. Den "tøffe" belæringsmetoden" "jeg vet og kan, gjør som meg så redder vi fiskebestanden" tonen kommer en ikke langt med.

Jeg tenker ikke bare på denne tråden med mitt innlegg, men generelt på hele FS.

Hilsen en som:

1. Ikke lar seg avbilde med hummer, for det er altfor mange som mener at den burde vært fredet.

2. Heller ikke lar seg avbilde med død fisk som åpenbart ikke skal spises.

3. Ikke lar seg avbilde med "liten" torsk som skal stekes til kvelds, p.g.a at bestanden er "truet" og den bør ha et minstemål.

4. Jeg har også sluttet å spørre om prester, gjeddesakser og andre avliningsmetoder av fisk.

Enig med dette.

Jeg brukte en halv time på å "redde" en pigghå etter en konkurangse for et par mnd siden, dette etter den hadde ligget i bøtta uten vann leeeeenge, å etter innveging.

De andre "latter milde" tillskuerne lurte på hva jeg dreiv med, tok bilder å mente det var nyttesløst.

Jeg så den rørte på seg i bøtta å under innveging så jeg ville gi det et forsøk, å hva skjedde etter jeg hadde gitt den 100 turer fram å tilbake med hånkraft å litt hjertekompresjon ?????????? å en pils eller to til meg selv.....

Den svømte avgårde.

Bilder av dette skal jeg få tak i å legge ut her, som et plaster på såret får de som desverre er avgått med døden.

Vi er alle fiskeintresert, noen mere enn andre, noen i forskjellig fiske, noen forguder fisken, andre fisker for å fiske, noen er C&R fiskere, noen er fiskere med pannelugg å katt, noen er fiskere med pannelugg å har katt med pannelugg osv.

Vi har alle en felles lidenskap å en sunn hobby, men kan vi være like å tenke likt....... NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble da forferdelig med suttring her.

Kan da ikke folk få gjøre som dem vil?

Dersom de vil slippe fisken ut, så må da det være greit.

Dersom de vil mate måkene, så må da det være greit.

Det jeg i hovedsak mente med det frøken, er bl.a at dere sutrer som jentunger.

Ja du blir sikkert irritert på meg, men det er greit. :glare:

Er mye positivt i bunn på de fleste innleggene i denne tråden, men det legges ofte frem på en grinete og agressiv måte synes jeg.

Her folkens, livreddende førstehjelp praktiseres faktisk i klubben.

Denne pigghåen fikk livet tillbake å kunne svømme til fammilien sin etter en rundtur i bøtta blandet med fisk det kansje ellers alldrig ville truffet i livet sitt, de rakk desverre ikke knytte sterke bånd, men rakk sikkert å utveksle noen morsomme historier om hvordan de lurer agnet av kroken til fiskerne de har møtt gjennom årene.

Denne pigghåen hadde HELT SIKKET gitt opp allt håp om å få møte sine venner i havet igjen, Nemo, Flipper, Willy, men med en hjepsom hånd fra Mr Bigfish å litt tolmodighet fikk den livet tillbake å kunne svømme avgårde som en "rystet" men happy pigghå.

Den fikk også sett hvor fin natur det er i Jøsenfjorden å har nå en fanastisk historie å fortelle i lystige lag på havets bunn.

Med denne lille gladstoryen fra oss onde fiskemenn ønsker jeg alle i forumet en riktig GOD JUL.

Piggh.jpg

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironien din morer ingen, men bra å se at dere har gode holdninger innerst inne.

Meldte meg ikke inn få dette forumet for å more noen heller jeg, bare en del av meg som er sånn, på lik linje med alle kritikerne her inne, de er bare sånn de også, å klarer ikke la være å kritisere.

Men det er kansje greit, kansje litt humor i hverdagen faktisk er sundt, men vær forsiktig DET KAN JO VÆRE FARLIG OGSÅ.

Jeg mener man lever et bedre liv om mann kan ha det gøy, le litt å smile litt i hverdagen, jeg skal ikke dø som en gretten gammel ensom gubbe stua bort på ett eller annet hjem.

Meldte meg heller ikke inn på dette forumet får å få meg venner.

Venner får man kjøpt, bare man har litt finere, dyrere bil enn naboen, fiender får man faktisk HELT GRATIS.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal men ellers fortelle folk om det da Richard ? Men kan jo ikke pakke alt inn i bomull heller ? Da skjønner jo ofte folk ikke en dritt.. men det er jo alltid noen som tar ALT ille opp.. uansett hvordan man fremlegger det !

Jeg tror litt bomull kombinert med solide argumenter fungerer bedre enn "dine holdninger gjør meg uvel". Se bare på tidligere diskusjoner hvor for eksempel bomull&kunnskapsmesteren piscator har dundret avgårde UTEN å ty til ufint språk og kristning med sverd. Enn hvor enig jeg skulle være med Tritoris så tror jeg neppe at hans "metode" omvender særlig effektivt.

Og hva med: "ironien din morer ingen"??? Snakk om oversikt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med oss som fortsatt fisker litt for matauk med ruser, garn, liner o.s.v. Og samtidig koser oss med sportsfiske.

Det er ikke alle som er SÅ interessert at de vet hvilken fisk som har svømmeblære eller ikke og hvilken fiske som tåler å bli satt ut. Hva med "truede" arter, det er ikke alle som er inne på dette. Vet at det er mange som leser og setter seg inn i slikt, men det er sikkrt flere som ikke gjør det.

Det som jeg mener kan forlanges av en sportsfisker er at regler som er satt skal følges, med fisketider, minstemål.o.s.v

Jeg mener heller ikke at vi skal styre på akkurat som vi vil, hensyn må vi jo ta og jeg har lært enormt av å være medlem her på FS, så jeg har forandret meg mye når det gjelder mitt fiske.

Og til de som "belærer" oss hele tiden, det er fullt mulig å fremlegge ting som en måte Du/Dere praktiserer det på så kan den som vil ta dette opp som lærdom. Den "tøffe" belæringsmetoden" "jeg vet og kan, gjør som meg så redder vi fiskebestanden" tonen kommer en ikke langt med.

Jeg tenker ikke bare på denne tråden med mitt innlegg, men generelt på hele FS.

Hilsen en som:

1. Ikke lar seg avbilde med hummer, for det er altfor mange som mener at den burde vært fredet.

2. Heller ikke lar seg avbilde med død fisk som åpenbart ikke skal spises.

3. Ikke lar seg avbilde med "liten" torsk som skal stekes til kvelds, p.g.a at bestanden er "truet" og den bør ha et minstemål.

4. Jeg har også sluttet å spørre om prester, gjeddesakser og andre avliningsmetoder av fisk.

Jeg har blitt en bedre fisker med årene, kan bare se noen år tillbake i tid hvor min bror å jeg hadde "Gjedde fiske syken"

Vi fisket masse gjedde å abbor i foskjellige vann bl.a i Oslo, abbor spiste vi men ikke gjedde, allikevel slapp vi kun ut igjen de små.

Fryseren til mutter`n ble flere ganger tømt for gjedde vi alldrig fikk lagd gjeddekaker av å kastet i søpla, å hu blei faktisk småsur når vi kom med flere på den tiden.

Hadde jeg dratt i dag til foreksempel Årungen"med Bin Ladden", hvor det er en del gjedde hadde jeg helt sikkert sluppet den ut igjen siden jeg veit at den ikke blir spist, men SINNSYKT spennende å fiske.

:)

Takker for innspill uten plumpo.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bruskfisk tåler det utroligste, så de kan dere slippe ut igjen-de andre trives nok best i panna/gryta etter turen opp.

Dette er gammle greier å en DØD diskusjon fra min side, men jeg vill si at når det gjelder svarthå tåler den faktisk ikke å bli slippt ut igjen etter å ha blitt dratt opp fra x antall meter, Pigghå ja, Hågjell ja, men svarthå har større problemer.

Måkene har veldig morro av det da, bite på hive rundt å kakke på, når den ene måken er ferdig er det 35 andre måker som venter på tur.

Kansje putevar er bedre ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.