Gå til innhold
Fiskersiden

Klubbtur i mårra.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig i at det har vært mye "sutring og klaging " i det siste men ikke i denne tråden !!!

Vi må jo kunne påpeke at vi synes at det er latterlig å drepe fisk som ikke skal brukes til noe kun for å plukke poeng ...eller skryte av totalt antall kg ..

Jeg trodde ikke dette var mulig jeg ,at dere fisker på denne måten ....

(tips :les hele tråden )

Tips: les hele tråden, det FLOMMER OVER av syting.

Tips 2: Oppfordre til alternative "bra" ting, ikke hamre løs på folk.

Men nå skal ikke jeg poste mer i denne tråden.

Har fått sagt det jeg ville av "on topic", og off topic blir bare krangling.

Snart jul... :D

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal men ellers fortelle folk om det da Richard ? Men kan jo ikke pakke alt inn i bomull heller ? Da skjønner jo ofte folk ikke en dritt.. men det er jo alltid noen som tar ALT ille opp.. uansett hvordan man fremlegger det !

Måten vi klarte og gjøre det på i det gamle forumet... Før superhakkerne og deres etter apere kom inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss,

Takk skal du ha :D Godt en del av de nye brukerne ikke var her før da, for da hadde de vel fått fnatt hele gjengen ;)

men jeg lar nye og yngre krefter overta ;)

NEI ! Thor Du kan ikke erstattes og du har mye og komme med når du bare kverulerer. ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi lever ikke i en barbie verden jenter", hva mener du egentlig med dette. At det er jentete å behandle fisk en ikke skal bruke som mat med respekt? At det ikke er maskulint nok å slippe ut fisk som man ikke skal spise? Isåfall er det noe av all-time low- kommentarer her inne på forumet. Hva med å finne seg et fiskeslaktingsforum å holde på i? Slike holdninger er overflødig her inne. Her er det ingen som griner eller er "jentete", her opplyser vi hverandre om enkle ting som utvikler oss, fiskemessig. De som ikke klarer å ta til seg noe av innput og lever i 30 år bak oss andre, kan heller ikke kreve at vi lar slike utsagn gå ukommentert forbi. Hvorfor er vi inne på slike fora da? Jeg er her for å lære og for å kunne dele mine erfaringer, og for å møte likesinnede. Hver og ens motivasjon til å frekventere forumsider skal jeg ikke gå inn på, men jeg tør vel påstå at dersom man ikke klarer å plukke opp hva som er innenfor normal behandlingsmetode for fisk i løpet av sin tid som forumgjenger, så er må det være noe galt med tilegnelsen, eller viljen til å tilegne seg kunnskap.

Flott svar. :D

Edit: kom litt for sent, men allikavel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det har vært mye "sutring og klaging " i det siste men ikke i denne tråden !!!

Vi må jo kunne påpeke at vi synes at det er latterlig å drepe fisk som ikke skal brukes til noe kun for å plukke poeng ...eller skryte av totalt antall kg ..

Jeg trodde ikke dette var mulig jeg ,at dere fisker på denne måten ....

(tips :les hele tråden )

Det er en vesentlig forskjell på å opplyse og å hakke.

Konstruktiv kritikk er ofte på sin plass men nedlatende og irettesettende kritikk bør en bli spart for.

Dette hjelder ikke bare denne tråden men flere andre også.

Forøvrig er jeg enig i at konkurranseregler bør endres slik at fisk ikke drepes unødvendig. Da mener jeg at fisk som ikke skal spises, er truet eller er under et eventuelt minstemål ikke skal telle i konkurranser og dermed settes ut igjen så skånsomt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på å opplyse og å hakke.

Konstruktiv kritikk er ofte på sin plass men nedlatende og irettesettende kritikk bør en bli spart for.

Dette hjelder ikke bare denne tråden men flere andre også.

Forøvrig er jeg enig i at konkurranseregler bør endres slik at fisk ikke drepes unødvendig. Da mener jeg at fisk som ikke skal spises, er truet eller er under et eventuelt minstemål ikke skal telle i konkurranser og dermed settes ut igjen så skånsomt som mulig.

Der fikk vi det med rene ord støtter siste taler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal sjefshakkern få forklare litt:

Jeg syns folk bør ta ordet "hakke" i munnen, hakking er noe umotivert, negativt. Det bl.a. jeg har gjort i denne tråden er ikke hakking. Jeg har som intensjon å prøve å komme til livs håpløse holdninger som er med å forurenser sporten vår. Jeg uttaler meg stort sett om de tingene som jeg er engasjert i og har en viss peiling på. Jeg er biologistudent og har tenkt å jobbe med fisk fremover både i jobbsituasjon og på hobbybasis, og noe av de jeg brenner for er at folk behandler fisk på en ok måte. Jeg er ingen C&R-fanatiker, jeg kakker masse fisk - av arter som tåler beskatning selvsagt, og slipper ut igjen den fisk jeg ikke spiser, og/eller som tåler gjenutsetting. Jeg er altså grunnleggende i mot å kaste fisk på land uten at det skal brukes som mat, konkurranser eller ei. Jeg blir altså grusomt provosert av slike tåpelige utsagn som det bl.a kom i denne tråden, at jeg synes vedkommende fortjente en motkommentar. Jeg har ingen intensjon å virke besserwisser og belærende (i negativ forstand), men voksne folk må da tåle at andre ikke synes noe om måten de bedriver sin (og vår) sport på. I alle sporter/hobbyer/whattevver så er det et visst sett av normer, som man kan velge å følge eller ikke følge. Men når noen beveger seg så til de grader langt unna normen som i dette tilfelle, da er en naturlig følge at det kommer reaksjoner.

Det er mye i det gotland sier i denne tråden, at dersom ikke vi sportsfiskere kan legge om og ha et fnugg av sunne holdninger, hvorfor skal yrkesfiskerne gidde det da. Så det er det dere gjør når dere har med barna på tur? Fisker opp fisk, så kaster de i søpla etterpå? Nei, ikke sant. Thats my point.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt svar fra "sjefshakkeren" forsåvidt og/men jeg skal komme med en oppfølging.

Jeg så allerede på første kommentaren på svarthåene at man var ute og "fisket" etter et svar på om de ble kastet i søpla eller utnyttet. Jeg ventet og fikk en forklaring på forholdsvis grei måte hvor man oppklarte at svarthåen KAN klare seg godt ved gjenutsetting til tross for gangske brutale fiskedyp.

MEN så tok det av fordi noen kanskje følte seg litt tråkket på, ertet litt i svaret eller lignende. Det er DA vi alle må se an, for det er DA det fort går fra konstruktiv informasjon til hakking. Om man f.eks hadde latt en person stå for videre dialog samtidig som partene tenker seg litt om så tar det ikke disse vendingene. Det er når 5 til gjerne slenger seg på på den ene eller andre siden at mange oppfatter det som hakking.

OG når vi alle klarer kjenne igjen situasjonen som tilnærmet beskrevet av meg her OG når vi klarer besinne oss OG vi klarer la være å la sinnet eller temperaturen ta overhånd, det er DA vi har fått et vesentlig mer fungerende forum, så ta med dere oppfordring i tråden Richard startet som jeg låste, sammen med tankene fra meg her, så er vi godt på vei mot noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal sjefshakkern få forklare litt:

Jeg har som intensjon å prøve å komme til livs håpløse holdninger som er med å forurenser sporten vår. Jeg uttaler meg stort sett om de tingene som jeg er engasjert i og har en viss peiling på. Jeg er biologistudent og har tenkt å jobbe med fisk fremover både i jobbsituasjon og på hobbybasis, og noe av de jeg brenner for er at folk behandler fisk på en ok måte

. Jeg er altså grunnleggende i mot å kaste fisk på land uten at det skal brukes som mat, konkurranser eller ei.

. Jeg har ingen intensjon å virke besserwisser og belærende (i negativ forstand),

Det er mye i det gotland sier i denne tråden, at dersom ikke vi sportsfiskere kan legge om og ha et fnugg av sunne holdninger, hvorfor skal yrkesfiskerne gidde det da. Så det er det dere gjør når dere har med barna på tur? Fisker opp fisk, så kaster de i søpla etterpå? Nei, ikke sant. Thats my point.

Først litt redigering av sitat..

Mitt stå sted er at jeg stort sett ikke får nok fisk til og spise selv(takk til de som donerer de vet hvem de er ;) )

Det er heller ikke noe som provoserer meg mer en når folk kaster fisk som heller burde leve.Det har jeg til og med vært ute i media og proklamert på radio og i aviser.Så her er vi like :D

Det skinner litt gjenom at du er engasjert ,men med økt kunskap er det litt lett og være litt hard på gassen.

Det jeg er litt opptat av at dette forumet skal være en grei felles platform for alle med felles interesser.

Viss en ønsker det si pent ifra og vær grei selv om nevnte handling ligger langt utenfor eget handlingsmønster.

Det er mye gode innspill du kommer med, men det er måten det kommer ut på som jeg reagerer på .

Det som nesten er like ille er de uendlige etter aperne som sier fy fy i ente etter at du har sagt ditt.

Det holder med en gang.

Er vel mer på linje med deg en det du tror, men er blitt litt mer rundere i kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo alle preget av miljøet vi kommer fra også-jeg var en skikkelig versting før, som gjerne sparka fisken fra kaikanten om det var "ufisk :o

Jeg er oppvokst med en bestefar som har drevet yrkesfiske siden ganske nøyaktig 1929, og jeg skal love dere at det er ikke mye smålige hensyn til småfisk/ufisk. Fisk var mat og penger, så enkelt. Men slik er det ikke lenger, og ihvertfall ike for oss sportsfiskere.

Jeg husker godt når vi trakk ruser f.eks, og vi ikke gadd bruke 10sek på å tømme ut småfisken før rusa ble lagt klar til utsetting, kanskje 100-200 leppefisk, ulker osv i hver ruse enkelte steder..... måkene og krabbene blomstret i de tider, kanskje er det ikke minken som er skyld i tilbakegangen ;) Nå lener jeg meg frem over kaikanten og blir våt på knærne for å redusere fallhøyden til leppefisken som skal over kanten.... hadde min bestefar sett meg hadde han ledd godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo alle preget av miljøet vi kommer fra også-jeg var en skikkelig versting før, som gjerne sparka fisken fra kaikanten om det var "ufisk :o

Jeg er oppvokst med en bestefar som har drevet yrkesfiske siden ganske nøyaktig 1929, og jeg skal love dere at det er ikke mye smålige hensyn til småfisk/ufisk. Fisk var mat og penger, så enkelt. Men slik er det ikke lenger, og ihvertfall ike for oss sportsfiskere.

Jeg husker godt når vi trakk ruser f.eks, og vi ikke gadd bruke 10sek på å tømme ut småfisken før rusa ble lagt klar til utsetting, kanskje 100-200 leppefisk, ulker osv i hver ruse enkelte steder..... måkene og krabbene blomstret i de tider, kanskje er det ikke minken som er skyld i tilbakegangen :o Nå lener jeg meg frem over kaikanten og blir våt på knærne for å redusere fallhøyden til leppefisken som skal over kanten.... hadde min bestefar sett meg hadde han ledd godt :)

...men verden går fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo alle preget av miljøet vi kommer fra også-jeg var en skikkelig versting før, som gjerne sparka fisken fra kaikanten om det var "ufisk :o

Jeg er oppvokst med en bestefar som har drevet yrkesfiske siden ganske nøyaktig 1929, og jeg skal love dere at det er ikke mye smålige hensyn til småfisk/ufisk. Fisk var mat og penger, så enkelt. Men slik er det ikke lenger, og ihvertfall ike for oss sportsfiskere.

Jeg husker godt når vi trakk ruser f.eks, og vi ikke gadd bruke 10sek på å tømme ut småfisken før rusa ble lagt klar til utsetting, kanskje 100-200 leppefisk, ulker osv i hver ruse enkelte steder..... måkene og krabbene blomstret i de tider, kanskje er det ikke minken som er skyld i tilbakegangen ;) Nå lener jeg meg frem over kaikanten og blir våt på knærne for å redusere fallhøyden til leppefisken som skal over kanten.... hadde min bestefar sett meg hadde han ledd godt :)

...men verden går fremover ;)

Jada, og fortsetter denne "fremgangen" vil det ikke gå mange år før oppdraget "deres" er utført og alle som agner en krok blir behandlet som det de er, nemlig kriminelle :P

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeeer det mulig slutt og herp inlegga til folk ......ellers kommer dere til og få ett problem etterhvert

.Folk må få legge ut en raport uten om og få en 5 siders klaging går ann og ta det penere med komentarer .Ellers gidder ikke folk legge in noen raporter. og da kan det jo bli fryktelig kjedlig her. Og det var ikke snakk om noen mengder med fisk heller :)

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt til hakke mentalitet her på forumet for tiden. Her er det og ta seg litt i skinnet noen og en vær. Er dette fremtiden til forumet er jeg på vei ut av hakke forumet.

Å eg o, som de sier her på vestlandet.

Siste tur før siste konkurangse jeg var på gikk jeg for store fisk, men fikk MASSE kolje, sei, osv osv.

De ble pent tatt av kroken å sluppet ut igjen en etter en, men det reagerte skipperen på, han ville ha kolje for det det var det beste han visste STEKT.

Han fikk med seg en halv pose hjem til kona, skulle jeg sluppet de ut eller var det greit at han fikk de ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig hadde du ikke trengt å slippe ut i de igjen. Om de skal brukes til mat, så er jo saken grei!

Tror kanskje du har misforstått kritikken, hvis du tror det er feil å bruke fisk til mat.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drepe fisk for å kaste dem etterpå hører ikke hjemme i 2007. Hvis dere ikke klarer å arrangere en konkurranse uten denslags står det jaggu dårlig til, for mange andre klubber klarer det.

Enig i dette jeg, delvis.

I år 2000 kom jeg hit til Vestlandet, begynte å delta på Norsjøfestivalen, Fiskeridagene på Åkra.

Disse havfiskekonkurangsene er mitt læregrunnlag når det gjelder havfiskekonkurangser.

Her dompes MYE fisk rett på sjøen etter innveging.

Kansje noen regler bør settes i disse konkurangsene som mange nybegynnere debuterer i, det hadde muligens hjulpet litt på holdningen til noen?

Veit ikke jeg.

Min fisk etter endte konkuranser blir spist, gitt bort. IKKE KASTET.

Slipper masse fisk ut igjen jeg, bare så det er sagt, men ikke i konkurangser.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.