Gå til innhold
Fiskersiden

Støvler til Isfiske


charlie
 Share

Recommended Posts

Var en tur på isen i går. Hadde gått til innkjøp av DAM isfiske støvler.

Det var ett smart trekk. De var meget behagelige og gå med og var gode og varme.

Har Canada boots fra før men disse er jo håpløse å gå med. Dessuten er de ikke noe særlig når det er mye overvann.

En annen fordel med DAM støvlene er mønsteret under sålen. Jeg skulle opp en bratt skråning til bilen og støvlene satt som spikret.

Jeg bruker 42 til 43 men kjøpte 44 til 45 og det passet utmerket.

Det står at de kan brukes til -30 på esken.det kan du bare glemme, men de holder fint varmen til vanlig isfiske. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 42 til 43 men kjøpte 44 til 45 og det passet utmerket.

Det står at de kan brukes til -30 på esken.det kan du bare glemme, men de holder fint varmen til vanlig isfiske. :D

Vær klar over at innleggsforet "setter seg" og støvlen vil bli romsligere etter en stunds bruk. Foret må taes ut en gang i mellom og støve/for tørkes, utolig hvor mye fuktikghet som dannes inni der gitt, kanskje ikke så rart at vi lukter tåfis.....

Har hatt mine (husker ikke merke i farta) i mange år og er super fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med utgangspunktet, men alternativene er ikke mye bedre. Canadaboots har minst samme tyngde og er enda verre å få av.

Disse gummistøvlene har man ivertfall muligheten til å sparke av seg.

Uansett har jeg ingen planer om å gå gjennom isen. og ispiggene er alltid med.

2068091621_028a6803dd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ikke liker gummi påler på is eller i båt :lol: Bra tyngde om de fylles med vann og du ligger og kaver + veldig leie og få av da .Men smak og behag

Dette har jeg aldri skjønt. Hvis jeg fyller støvlene mine med vann og hiver de i sjøen vil de synke, såvidt (ble litt i tvil om de vil synke i det hele tatt..).

Så stapper jeg føttene oppi og hopper i sjøen, da får jeg vel såvidt plass til 1/2-1 ltr vann i hver støvel. Men det er ikke noe problem før jeg prøver å dra føttene opp av vannet. Så lenge jeg ligger i vannet er vekta av støvlene lik vekta av støvlene minus evt. oppdrift, dvs veldig liten.

Hva er problemet? Og hva er det som skiller vanlig støvler fra annet skotøy? Har andre former for støvler/boots/jaktstøvler en eller annen form for selvlensing, som tømmer de for vann når man er på vei opp? Eller er dette en myte (som jeg har hørt fra mine nordnorske foreldre utallige ganger)?

Min påstand er at man ikke flyter dårligere med støvler enn annet skotøy, forskjellen er uansett ikke større enn hva støvlene veier (på land, en støvel blir ikke tyngre under vann, den blir lettere pga evt. oppdrift).

Og ja, jeg har badet mange ganger med, og uten, støvler, og annet skotøy. Var aktiv jolle, og seilbrett, seiler i min ungdom. Det er definitivt lettere å dra en fot med joggesko ut av vannet, men forskjellen, når man ligger i vannet, er liten/uvensentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har disse selv og de er ok, men ikke noe mere.. Har vært på tur og blitt kald på bena med disse jeg.

Prøv og sitt i båt og dorge midtvinters, da er det ikke mye som holder deg varm på bena.

Hmm. Når man sitter å pilker med beina planta i is og snø er ikke det kaldere enn å sitte i en båt??

Har selv sittet mye i båt under snøvær og kuldegrader.

Hvis man har et par gode ullsokker i Power Bootsene er det ikke mye som slår det de. Isfiskere velger de støvlene på nytt når de skal ha nye støvler så det sier vel litt.

Når det gjelder strikken rundt leggen så fjerner jeg denne på mine egne støvler. Mye bedre.

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har Power Boots og er meget godt fornøyd med dem! De er ideelle slik jeg ser det. Tåler vann og ekstrem kulde. Kjøp heller en halv str større og ta på deg en ekstra ullsokk. Det gjør mye. Selv om du sitter i en båt midtvinters! :)

Har prøvd det. Det skal sies at de er ikke noe dårligere enn andre støvler jeg har prøvd. Minuset er at det tar lang tid og tørke dem da innerforet ikke er til og ta ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dukker spørsmålet mitt opp; hvordan har du klart å bli våt?! Skjønner det dersom det er svette, men da blir det jo ikke klissvått og tørkes relativt fort.

Endel fukt vil det bli i form av svette. Og fisker du flere dager på rad uten gode muligheter til og tørke skoene så er det vanskelig og få dem tørre. Da er de ikke så varme lenger gitt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.