Gå til innhold
Fiskersiden

Bestillt nytt kamera: Pentax K10D


Helge S
 Share

Recommended Posts

Har gått og sikla etter speilreflex lenge og nå er julegaven fra meg til meg bestillt. :)

Pentax K10D

Pentax DA 16-45/4,0 ED AL

Pentax PEN DA 50-200/4-5,6 ED

Sigma Blits EF-530 DG Super till Pentax

LowePro Veske Nova 4 AW

Sandisk 4Gb Ultra II SDHC + leser Micromate

Hoya HMC UV-filter 52 og 67 mm.

Pentax D-BG2 Batterigrep

Pentax D-L150 Batteri for K10D

Pentax Zoom LS Remote Control F

Senere skal det handles inn et lysterkt normalobjektiv og et ca 100mm macroobjektiv.

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterigrepet ville jeg gått for med en gang, da å ha utløserknapp også vertikalt er gull verdt, samt at du får mye bedre balanse i kameraet med litt tyngre (lyssterk) optikk

Ser du skriver du vil ha mer lyssterkt normalobjektiv, du har jo 16-45 f/4 ? Eller tenker du mer i banen av 50mm f/1.4 og ikke normalzoom ?

edit :

Grattis med kongekamera forresten :) (men du burde jo ha venta bittelitt til nå, så kommer kanskje K20D ;) - ryktene sier ihvertfall det)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, K1D blir nok en annen klasse..

Vertikalgrep finner du nok til en billig penge på eBay - men som ivrig eBay bruker så vet du nok allerede det :)

Jeg kjøpte meg batterigrep til D300 på bayen, og sparte rundt 1000 lappen inkl moms og frakt - tror jeg enda på 2100, mot 3200 som laveste pris jeg har sett på norsk nettbutikk

Men jeg tror nok uansett att ett grep til Pentax er en del rimeligere, da grepet til D300 er noe spesielt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er på eBay grepet kommer til å bli kjøpt. Har funne et sett med grep, originalt batteri og fjernkontroll til ca 1100,- NOK med frakt. Men moms blir det ca 1400,- og i Norge koster bare grepet ca 2000,-

Edit:

Da er vertikalgrep, ekstra batteri og trådløs fjernkontroll kjøpt. :)

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk amazon.com for priser på 50mm/f1.4

Fant denne på eBay men han sender dessverre ikke ut av USA. :(

Pentax SMCP-FA 43mm f/1.9 Limited:

http://cgi.ebay.com/New-Pentax-SMCP-FA-43m...1QQcmdZViewItem

Fant ingen 50mm/f1,4 på amazon, Karl Inge men eg fant denne macroen til knallpris:

http://www.amazon.com/Pentax-100mm-Samsung...98067360&sr=1-8

Og den ville dei heller ikkje sende ut av landet. :angry2:

Endret av Helge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som vurderer å kjøpe digital speilreflekskamera; i siste nummer av bladet Fotografi er det en stor kjøpsguide over det som fins av DSLR på det norske markedet, med en vurdering av fordeler, ulemper og bruksområder. Svært nyttig. I tillegg har norges kanskje største ekspert på kameratesting; Thoralf Sandåker, testet både Nikon D300 og Olympus E-3 svært grundig. Her er det mye god informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50mm f/1.4 får du såpass billig hos ScandinavianPhoto at det er minimalt å hente på å kjøpe den i utlandet

Ja, kjøper det heller der hvis det ikkje dukker opp noe billig på eBay. Har forøvrig handla det meste hos Scandinavian Photo.

Bør vel nevne at Fotografi som har en meget seriøs og bra testdel konkluderer med at Nikon D300 er det beste digitale speilreflekskameraet på markedet i dag

Vurderte Nikon D300 men eg fekk så god pris på K10D at eg gjekk for det. Det holder nok plenty til mitt bruk. Får heller bytte til K20D seinare eller kanskje det heter K30D da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kjøper etter hva de er kjent med fra før :)

Tidligere dårlig smak er ingen unnskyldning

Merketrofastheten skal man ikke undervurdere...! ;) Og god eller dårlig smak er vel egentlig ikke tilfellet her. De fleste DSLR på markedet i dag er utmerkede kameraer, ihvertfall hvis man holder seg til anerkjente merker som Nikon, Canon, Pentax, Olympus, Leica mfl. Men det alle bør gjøre er å vurdere hva slags kamera man faktisk har behov for uavhengig av produsent, og dette behov opp mot pris for eksempel. Så kan det være så mange grunner - mer eller mindre rasjonelle - til at man ender opp med det merket man hadde fra før. Å fortsatt kunne bruke gammel optikk er en grunn. At man synes et bestemt merke har finest design, eller ligger best i ens egne hender kan være andre grunner.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.