Gå til innhold
Fiskersiden

Regler for elvefiske 2008


sølvreven
 Share

Recommended Posts

He he, ja jeg skjønner jo hva du mener. Men det blir jo ikke store forskjellen egentlig fra tidligere år. Bare 1 laks mindre pr. dag. Og at man ikke får fiske ubegrenset med laks ved C&R. Men jeg synes akkurat dette er litt urettferdig på en måte for de som vil ha med en laks hjem. De vil det selv selvsagt, men det er like viktig da å ikke dømme dem for det så lenge de holder seg til reglene. Det er viktig !

Og når fremdeles C&R-fiskerne får fortsette er vi dypt inne i diskusjonen igjen med at disse drar en stor "fordel" fremfor andre, som igjen velger å ta med evt. en 10-kilos hjem.

Her er det snakk om at noen har en "fordel" fremfor andre, og jeg er veldig sterkt imot det.

Jeg er svært opptatt av at alle fiskere skal trives og ha muligheten for å fiske hver dag, så lenge regelverket opprettholdes !

Vær så snill kjære fiskebrødre og ikke slakt meg:

-"Ja men man kan da velge selv, å drepe laksen eller ikke ".

bare min personlige mening dette, ikke alle er like.

:D

Jeg liker ikke at den ene fiskemetoden blir presset opp mot den andre (er jeg på gyngende grunn nå ?).

Og de som er ivrig etter å slippe uti laksen sier jo også at man føler den samme gleden ved elva, kanskje enda større også :lol:

1 laks pr.døgn, vekk me`n :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi er vel alle litt på gyngende grunn her, og selvfølgelig bør alle få kose seg ved elva. Jeg synes bare at om du velger å sette ut en flott laks, så har du tatt ansvar for bestanden, og bør kanskje på en måte "belønnes" for det, ved å få fiske videre. Trist å måtte avslutte fisket etter bare noen minutter da, når kanskje forholdene er på topp, selv om man har fått en flott, men noe kort opplevelse.

Det blir som å innføre "første målet vinner" i fotball.

Lerkendal stadion med 20 000 på tribunen, RBK-BRANN, Ivers scorer etter to minutter. RBK slo BRANN 1-0

kampen over. Greit nok å vinne, men det kunne liksom vart litt lenger..........

(Var kanskje litt drøy den.....)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er jo egentlig enig på en måte :)

I utgangspunktet vil nok alle ha muligheten av å kose seg glugg ihjel nede ved elva, og ta en fisk av og til.

Og disse kvotene som kommer nå kan korte inn fisketiden betraktelig for mange.

Men det må gå an i dette herrens landet å få til et kompromiss mellom fiskerne og høvdingene på toppen så vi kan møtes på halvveien. Det er litt typisk norsk dette som du sier, enten eller !

Så mine personlige synspunkter der fremdeles laksen blir regulert kraftig ( i forhold til tidligere), samt at fiskerne kan fiske hver dag og holde seg innen de forskjelige tidskvotene må gå an å få til.

Personlig så synes jeg begrensningene ikke har noe å si, men som du sa hadde det vært kjekt iallefall å ha fått lov til å fiske litt mere enn hva tilfellet kan bli i år. Mulig at de høye herrer finner ut at man kan fiske så mye man vil bare all laksen slippes uti igjen.

Men på mitt vald ser jeg fordelen av at noen forsvinner når man har tatt den ene laksen (også C&R).

Også jeg inkludert. På en god dag vil nok 10-15 fiskere ta en storlaks hver på valdet. Alle de andre fiskerne har ikke fått noe og må fremdeles "plages" med disse C&R-fiskerne som fisker på godplassene:blush:

Men dagen etter er det fritt fram for hver enkelt. Synes det var et godt forslag jeg :angry2:

Og det blir jo også triveligere for de som fisker på valdene ovenfor å vite at det ikke er ubegrenset C&R i stor stil på Borten/Losen (og andre vald). Halvredd laks som er vanskelig å ta (som har vært på redskap).

Tror sjansen for fiskerne ovenfor blir nesten like dårlige som det har vært tidligere da. Må jo tenke på de også :)

Bare tenk på all den halvt svimeslåtte og forskremte laksen vi må slite med når du driver og slipper uti ubegrenset med laks rett nedenfor

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper uti ubegrenset med laks ja, den var god.....

Neida, jeg kommer vel til å fiske litt roligere, drikke mere kaffe og sitte å glane mer utover elva. Forstår godt at det til tider kan være mye folk på "åpne" vald, men det handler jo også litt om hva man er villige til å betale for. Synd, men slik har det desverre blitt, man må kjenne noen som kjenner noen, eller ha feit lommebok. Selv er jeg i den heldige stilling at jeg har slekt som eier elv, og kan dermed fiske forholdsvis alene på et ok strekk. (Hvem vet Sølvreven, plutselig kan det bli en åpning for en erfaren og trivelig laksefisker)

Hadde egentlig ikke tenkt å sende C&R laksene mine fra juni opp til dere da, men ha dem gående slik at jeg kan C&R dem en gang til. Denne gangen på enhåndsen i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne da. Nå er jeg blitt kaffesjenker og wienerbrødservitør hos Fylkesmannen !

Og jeg har mektige venner (oppi dalen).

Jeg må bare si at vi fiskere (lokale) absolutt ikke har noe med reglene å gjøre, heller ikke en kalori av påvirkning overfor de høye herrer. Men det er ganske naturlig at vi kjenner en av grunneierene som er med i elveeierlaget.

Pass dåkk kara, æ ha mæktige vænna ! :):D

Nei laksefiskera e nån snodige vesen ;)

http://fluefiske.net/forum/index.php?showt...=0entry178845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne da. Nå er jeg blitt kaffesjenker og wienerbrødservitør hos Fylkesmannen !

Og jeg har mektige venner (oppi dalen).

Jeg må bare si at vi fiskere (lokale) absolutt ikke har noe med reglene å gjøre, heller ikke en kalori av påvirkning overfor de høye herrer. Men det er ganske naturlig at vi kjenner en av grunneierene som er med i elveeierlaget.

Pass dåkk kara, æ ha mæktige vænna ! :):D

Nei laksefiskera e nån snodige vesen :)

http://fluefiske.net/forum/index.php?showt...=0entry178845

Ja det er vel slik informasjon når folket før kunngjøringen. Noen kjenner en som kjenner noen andre som har en bekjendt som har hørt. Det gjelder å være tilstede i det rette selskap med store ører, og godt tak i kaffekanna og kakebrettet. ;)

Forøvrig så deler jeg ditt syn mht C&R, la oss alle få sjansen til å fiske hvær dag, men får du din døgnkvote enten bonk eller frislipp fritt valg, så bort med deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lakseelver.no/Nyheter/2008/febr...g-07feb2008.pdf

Her står det litt om kvoter og C & R.

Øyvind

Ja det er hva Norske Lakseelver mener, og ønsker. Mange andre har måttet svare med grunnlag i det som var kjent før 15.01. Hvor de langt fleste har tolket deler av dette annerledes. Fks at C&R skal belaste din kvote. Ser helt klart deres begrunnelse i dette ved at det da blir et større fiskertrykk langs elvene, og dermed mer penger i kassa. Ulempen kan være at sjansen for skadet fisk, og høyere beskatning av gytebestanden enn forutsatt pga noe dødelighet i forbindelse med C&R. Fiskere får da mulighet til selektivt fiske på fisk man ønsker skal belaste sin kvote. De langt fleste er ikke dummere enn at det blir stor og mellomstor fisk som får unngjelde ved en slik ordning. Som også de fleste er klar over er det i disse vektklassene hufisken er i overtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er hva Norske Lakseelver mener, og ønsker. Mange andre har måttet svare med grunnlag i det som var kjent før 15.01. Hvor de langt fleste har tolket deler av dette annerledes. Fks at C&R skal belaste din kvote. Ser helt klart deres begrunnelse i dette ved at det da blir et større fiskertrykk langs elvene, og dermed mer penger i kassa. Ulempen kan være at sjansen for skadet fisk, og høyere beskatning av gytebestanden enn forutsatt pga noe dødelighet i forbindelse med C&R. Fiskere får da mulighet til selektivt fiske på fisk man ønsker skal belaste sin kvote. De langt fleste er ikke dummere enn at det blir stor og mellomstor fisk som får unngjelde ved en slik ordning. Som også de fleste er klar over er det i disse vektklassene hufisken er i overtall.

Ja det spørs hva de forskjellige elveeierlagene kommer fram til. For de kan gå inn å bestemme dette, om C&R skal inngå i kvoten for det aktuelle vassdrag. Hvis laksefiskerne blir satt opp mot det faktum at de kan sortere størrelsen på laksen (C&R inntil de evt. er fornøyd med størrelsen og kverker den) er jeg overbevist om at det ikke vil skje. Til og med de som fisker mye langs elva vet inderlig godt at setter man uti en laks, så er sjansen minimal for at man får en laks til samme dag. Ta Gaula f.eks. Det er jo nesten bare stort i juni, og det aller meste er hunnlaks. Får man en 7-kilos (lavere enn snittet) setter man ikke den uti igjen hvis man ikke tenker på C&R da ! Så kommer juli, snittvekta ligger da på et vesentlig lavere nivå. Oppimot 90% av laksen er smålaks (hvis den kommer da), eller noen mellomlaks. Dessuten blir det kvoter mest sannsynlig på 2 laks i både juli og august (?). Man slipper ikke uti en 2-kilos for å håpe på en storlaks i juli ! Det er å tro på julenissen eller å spille lotto med tanke på oddsen for fiskeren.

Jeg ser egentlig ingen ulempe for laksen at fiskeren må avslutte fisket etter at han har sluppet uti den ene som evt. inngår i kvoten i juni ! "Ulempen" er kun for fiskeren, spesielt de som er tilhengere av C&R, at de kan ikke stå i elva hele dagen og evt. slippe uti laks. Og jeg selv synes det er litt synd hvis det skal skje. Men da tenker jeg ikke på dagskvoten, men på ukes/sesongkvoten. 1 laks (med eller uten C&R) får være nok til dagens happening. Mens det er nye muligheter neste dag. Men det er igjen bare et personlig ønske fra meg.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det spørs hva de forskjellige elveeierlagene kommer fram til. For de kan gå inn å bestemme dette, om C&R skal inngå i kvoten for det aktuelle vassdrag. Hvis laksefiskerne blir satt opp mot det faktum at de kan sortere størrelsen på laksen (C&R inntil de evt. er fornøyd med størrelsen og kverker den) er jeg overbevist om at det ikke vil skje. Til og med de som fisker mye langs elva vet inderlig godt at setter man uti en laks, så er sjansen minimal for at man får en laks til samme dag. Ta Gaula f.eks. Det er jo nesten bare stort i juni, og det aller meste er hunnlaks. Får man en 7-kilos (lavere enn snittet) setter man ikke den uti igjen hvis man ikke tenker på C&R da ! Så kommer juli, snittvekta ligger da på et vesentlig lavere nivå. Oppimot 90% av laksen er smålaks (hvis den kommer da), eller noen mellomlaks. Dessuten blir det kvoter mest sannsynlig på 2 laks i både juli og august (?). Man slipper ikke uti en 2-kilos for å håpe på en storlaks i juli ! Det er å tro på julenissen eller å spille lotto med tanke på oddsen for fiskeren.

Jeg ser egentlig ingen ulempe for laksen at fiskeren må avslutte fisket etter at han har sluppet uti den ene som evt. inngår i kvoten i juni ! "Ulempen" er kun for fiskeren, spesielt de som er tilhengere av C&R, at de kan ikke stå i elva hele dagen og evt. slippe uti laks. Og jeg selv synes det er litt synd hvis det skal skje. Men da tenker jeg ikke på dagskvoten, men på ukes/sesongkvoten. 1 laks (med eller uten C&R) får være nok til dagens happening. Mens det er nye muligheter neste dag. Men det er igjen bare et personlig ønske fra meg.

Ja jeg ser situsajonen i tidligfisket, men fra midtsommer og framover er jo mulihetene store for "lett blandig" med godt innslag av mellomlaks og de store er fortsatt attraktive framfor en "steikefisk".

Visst deler jeg din oppfatning om at en i døgnet er nok, så fiskeforbud resten av døgnet. Dette da uten sesongkvote. Hva en gjør med sin fangst får være eget valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir kvote på 2 laks i juli og august (noe jeg tror) så blir det egentlig ingen forskjell fra tidligere år.

Jeg tror at de som bestemmer dette også har vurdert at man skal prøve å spare endel av storlaksen i juni, og heller være litt mere "slepphendt" med reglene i juli/august da snittvekta er mye lavere.

Og det er jo også store muligheter for at det kun blir lett fiske i august.

En ting er sikkert, det blir mere attraktivt å fiske lenger oppe i elva på storlaksen, som kommer litt senere der oppe. Kanskje det blir normalisert nåda slik det pleide å være tidligere. At ikke alle skal fiske nedenfor Gaulfossen når det gjelder Gaula.

Notfiskerne må nok legge ned hobbyen sin nå hvis laksen i sjøen blir fredet hele juni.

Og når det iverksettes slike "strenge" tiltak for de, tror jeg nok også at man ikke kan gjøre noe annet oppe i elvene enn å statuere et eksempel. Hadde tatt seg ut hvis ikke reglene ble innskrenket her, da hadde det blitt baluba. Kanskje det blir det også, hvem vet ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om de skiller fjøslaks kontra laks jeg da?

Veldig godt spørsmål. Lurer på det selv, har ikke sett det noen plass i forslagene. Mange tvilstilfeller kan det bli her. Ikke akkurat i Gaula, der ser jeg så å si aldri fjøslaks. Sånn rent utseendemessig da.

Men får jeg evt. en fjøslaks der det ikke er noen som helst tvil, så blir den tatt opp, gitt til grunneier til kattemat evt. Mange katter på gårdene.

Og jeg fortsetter å fiske, så lenge det ikke er spesifisert i reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en rapport fra Namsen der de påsto at 60% av laksen det var sendt inn sjellprøver på var O-Laks, så det er jo litt rart at disse elvene skal få de restriksjoner de nå får, da jeg i hele mitt laksefiskende liv har alltid fått beskjed om og få F--,.... på land og gravlegge den.

Jeg har valgt Tana som min lakseelv siden midten av 90 tallet, men nå har de kommet ditt også.

Laks tatt i øvre del august er det stort innslag O-laksen.

Dette er en av de siste elvene som har flertall av vill fisk, så om det ikke har ringt en bjelle enda, så tror jeg det er på tide at noen ringer i den.

Innføre restriksjoner på elver de vet ikke får opp en "normal" og frisk lakse stamme igjen er fånyttes etter mitt synspunkt på lakseforvaltningen av atlanterhavslaksen i Norge som jeg må bare rette store spørsmålstegn til.

http://www.tanalaks.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fylkesmannen i S-T har talt:

Generelle regler for S-T er 2 laks/døgn, der kun 1 laks over 3kg. er tillatt. Dvs. at fisket må avsluttes etter at man har tatt 1 laks over 3kg. (samme fiskedøgn).

Max. 1 S-Ø/døgn, se Fylkesmannen.

De lokale fiskeforvaltninger i Gaula, Orkla og Skauga vil fastsette egne regler, men jeg vil tro at det ikke blir noen forskjell, med et lite forbehold.

I praksis for Gaula og Orkla vil jo disse reglene bety at det kun blir mulighet å ta 1 laks/døgn i juni ihvertfall i og med at nesten all laks da er over 3kg. :lol: Men vi får se når de har bestemt seg.

Står ingenting om ukes- eller årskvoter. Venter i spenning på hva de høye herrer finner ut.

Det endelige resultat fra møtene vil bli offentliggjort her for Gaula sin del.

www.gaula.no

Se link Fylkesmannen:

http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=4153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo logisk ut og er noe de fleste vil kunne rette seg etter uten problem..

Nå får en håpe at "flertallsvedtaket" ikke ødelegger logikken med begrensninger som utenfor logikken

(jfr. at dette er elver som ikke under spesielt press eller er spesielt utsatt slik endel andre elver er).

Viser her til mulige uke og sesongkvoter som må være laget av Norsk Veganforbund..

http://vegansiden.com/mt/2006/12/spoersml_om_veganisme.html

Ps. For meg kan det likevel bety to pr. dag, da jeg trolig vil få problem med å komme over minstemålet uansett.. inntil jeg har opparbeidet det kliniske blikk de Herrer Sølvreven og Nils Master har, for laksefiske.

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkesmannen i S-T har talt:

Generelle regler for S-T er 2 laks/døgn, der kun 1 laks over 3kg. er tillatt. Dvs. at fisket må avsluttes etter at man har tatt 1 laks over 3kg. (samme fiskedøgn).

Max. 1 S-Ø/døgn, se Fylkesmannen.

De lokale fiskeforvaltninger i Gaula, Orkla og Skauga vil fastsette egne regler, men jeg vil tro at det ikke blir noen forskjell, med et lite forbehold.

I praksis for Gaula og Orkla vil jo disse reglene bety at det kun blir mulighet å ta 1 laks/døgn i juni ihvertfall i og med at nesten all laks da er over 3kg. :D Men vi får se når de har bestemt seg.

Står ingenting om ukes- eller årskvoter. Venter i spenning på hva de høye herrer finner ut.

Det endelige resultat fra møtene vil bli offentliggjort her for Gaula sin del.

www.gaula.no

Se link Fylkesmannen:

http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=4153

dette ser greit ut det, :) Står ingenting om ukes- eller årskvoter. :lol: det er jeg mest spent på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.