Gå til innhold
Fiskersiden

Regler for elvefiske 2008


sølvreven
 Share

Recommended Posts

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjelder kvoten sjöörret også? Hvis ikke kan det jo bli mange tvilsomme fangster der man "tror" at det er sjöörret selv om det er laks? Har selv sett folk ta opp laks i Aurlandselva, da det var forbudt med laksefiske men tillatt med sö fiske, stor laks ble til stor sö...

Tror også att dette kan före til lavere priser på fiske i Gaula, som jo er positivt. Det er sikkert mange som meg som tar en uke i elven, hvis man da kan riskere å få fiskeforbud etter tre dager, så er det kanske mindre vilje til å betale alt for mye for en uke.

De fleste som fisker har sikkert problemer med å få kvoten uansett, inklusive meg selv. Men når man gleder seg i et år til å få komme på en ukes fiske, så ville man jo ha hatt litt blandede fölelser hvis man etter tre dager hadde fått tre laks. Det viktigste er jo ikke å få fisk, men det er jo spenningen med å vite at man kan få en fisk på neste kast som er mye av gleden for meg. Blir jo litt kjedelig å fiske uten krok i resten av uken, bare for opplevelsen, hvis man vet at man ikke kan få fisk.

Jeg vil tro at det er de som er i elva hele sesongen, som også kjenner elvene best og tar mest fisk per uke. Tviler på at så mange fiskere kommer opp en uke og tar 14 lakser (2 per dögn som var kvoten i fjol). Så jeg kan väre enig i dögnkvote på en fisk, og at man kanske har en sesongkvote, synes dog at 10 er litt lavt.

Ukeskvoten kan man droppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke prisene vil synke Cantona, skal jeg være ærlig. Grunneierne skal nok ha sitt uansett.

Men jeg forstår at enkelte reagerer på akkurat 3 laks i uka (hvis det blir iverksatt). Særlig for de som betaler mye og fisker på elva når det nesten bare er smålaks som går. Kan bli noen meget korte fiskeøkter hvis man er så "heldig" å råker på et flak :blush: Kjedelig da å vente til neste uke for en ivrig laksefisker.

Kjøpesentrene i byen frister nok heller ikke :blush: Ofte får jeg den første smålaksen på det første kastet om morran, på flue eller mark, men vi får prøve å finne ut av hvordan laksen løsner av seg selv etter fighten.

Krokløse fluer blir nok en kort happening vil jeg tro :lol: Og å klippe av lina i smug er heller ingen bra løsning (for laksen) :)

De seneste årene har juni vært den desidert mest populære måneden i Gaula ihvertfall, og det er ikke noe rart. Snittvekta kan jo da ligge på 8 kilo, med flere laks på 10-12kg. og oppover. Så trykket i juni vil nok bli enda større nå, da ingen har så stor tro på et godt smålaksår i år heller. Vil tro det er mere gjevt med en 10-kilos enn en laks på 1,5kg.

Sjøørretkvotene bør da ikke være med i laksekvotene nå mener jeg da (usikkert). Det hadde nok vært å holde laksefiskerne for narr hvis man skulle være så uheldig å få inn en sø-pinne og man ikke kunne fortsette å fiske :angry2:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengest i juni ser det ut til (1 laks), og kanskje kvote fortsatt på 2 laks i juli og august.

Om kvoten skal gjelde ved C&R er avhengig av Mattilsynet, så det er nå håp enda. For de som vil fiske etter at laksen slippes ut

:lol:

Men man kan uansett ikke fiske etter at kvoten (dag/uke/sesong) er tatt (med tanke på at man slipper uti laksen etterpå) ! Vet jo ikke om laksen berger, blør ihjel f.eks.

Sikkert mange som "misforstår" denne med vilje eller uvilje :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ved dette offentlige doumentet som kom på email forleden:

(Fra DN til alle Fylkesmenn)

07/13154 ART-FF-SJ 30.01.2008 456.3/1

Ang. regulering av fisket etter anadrome laksefisk i perioden 2008-2012 - gjenutsetting av fisk

Viser til vedlagte brev av 28. januar 2008 fra Miljøverndepartementet.

Som det fremgår av brevet fra Miljøverndepartementet, kan gjenutsetting av fisk ikke benyttes i større omfang enn tidligere ved regulering av fisket inneværende år. Dette innebærer at fylkesmannen og rettighetshaverne i større utstrekning må benytte fisketid som virkemiddel i reguleringssammenheng, og at kvoter blir det eneste reelle alternativet til innkorting av fisketid. Rettet fiske mot arter i vassdrag med mer enn en art av anadrome laksefisk, og mot rømt oppdrettsfisk, kan fortsette med de samme retningslinjene som tidligere. Det samme gjelder rettet fiske mot størrelsesgrupper for å bidra til å gjenopprette en mer normal bestandsstruktur i vassdraget.

Vedlegg: Brev av 28. januar 2008 fra Miljøverndepartementet

Gjenpart: Miljøverndepartementet, deltagere på samarbeidsmøte om lakseforvaltning

Egenrtlig så e detkanskje lurest å vente å se på hva utfallet blir istedetfor å spekulere seg ihjel på alle mulige utfall. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva fylke er du fylkesmann i, Rigor?

:rolleyes:

Hallo?

I Renna seffen, et selvstendig bittelite fylke som ligger gjemt inne i Sør-Trøndelag fylke, representert ved kommunene Røret, Gapahuken, Brekket, Kraftledningen, Sandstranda, 1. pynt, 2.pynt og Kvernsteinen.

;)

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo?

I Renna seffen, et selvstendig bittelite fylke som ligger gjemt inne i Sør-Trøndelag fylke, representert ved kommunene Røret, Gapahuken, Brekket, Kraftledningen, Sandstranda, 1. pynt, 2.pynt og Kvernsteinen.

:lol:

Årsbeste på FS så langt. RESPECT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i huleste skal man kontrollere kvotene?

Ser for meg et system på linje med reinsjakt. Man får utdelt 10 merker sammen med fisketrygdskortet, disse skal umiddelbart deles i to og festes på fisk man slår ihjel. Blir man tatt med umerka fisk, så kan man glemme laksefiske på noen år.

Og smålakselvene??? Der kan man vel bare avskrive å fiske, iallefall om C&R skal telle med i kvoten.

Er man uheldig/heldig så bruker man fort opp hele sesongkvoten sin på ei helg på Fosen. Om man gjenutsetter 10 slips i Nordelva, så har man altså ikke lov til å fiske mer i 2008??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter i spenning på akkurat dette ang. at C&R inngår i kvotene. Det er hva jeg har fått info om, men usikkert enda om det blir innført (??) Og om det blir innført i alle elvene her oppe.

En ting er sikkert for evt. tvilere, man kan uansett ikke fortsette fisket med tanke på C&R etter at kvoten er oppnådd (drept laks). Ikke er det bra heller at man er redd for å oppnå en evt. kvote der enkelte lakser aldri skulle sluppet uti igjen (tvilstilfeller der laksen blør, er nesten dau etc.). Så det blir nok mye triksing og juksing og i verste fall gjemmer unna fangsten og fortsetter å fiske !

For å ha mulighet til å fiske i sommer har jeg "taktikken" klar. Ta ferie fra elva etter 4-5 lakser i juni.

Fiske litt i juli og "spar" 2-3 lakser slik at jeg kan fiske i august. Håper ikke laksen er så veldig villig til å ta redskapen for da kan det bli korte fiskeøkter :) Hvis C&R inngår i kvoten.

Og i år skal jeg bruke mye tid på det som er forsømt i moderne tidsalder.

1) Ta med kjerringa på ferietur.

2) Mange turer i fjellet og fiske ørret. (Monsen på tur liv)

3) Inngå et nytt vennskap med marken. (akkurat den kan bli vanskelig)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter i spenning på akkurat dette ang. at C&R inngår i kvotene. Det er hva jeg har fått info om, men usikkert enda om det blir innført (??) Og om det blir innført i alle elvene her oppe.

En ting er sikkert for evt. tvilere, man kan uansett ikke fortsette fisket med tanke på C&R etter at kvoten er oppnådd (drept laks). Ikke er det bra heller at man er redd for å oppnå en evt. kvote der enkelte lakser aldri skulle sluppet uti igjen (tvilstilfeller der laksen blør, er nesten dau etc.). Så det blir nok mye triksing og juksing og i verste fall gjemmer unna fangsten og fortsetter å fiske !

For å ha mulighet til å fiske i sommer har jeg "taktikken" klar. Ta ferie fra elva etter 4-5 lakser i juni.

Fiske litt i juli og "spar" 2-3 lakser slik at jeg kan fiske i august. Håper ikke laksen er så veldig villig til å ta redskapen for da kan det bli korte fiskeøkter :) Hvis C&R inngår i kvoten.

Og i år skal jeg bruke mye tid på det som er forsømt i moderne tidsalder.

1) Ta med kjerringa på ferietur.

2) Mange turer i fjellet og fiske ørret. (Monsen på tur liv)

3) Inngå et nytt vennskap med marken. (akkurat den kan bli vanskelig)

Det er bra at du ser ting positivt! Eg har eit par ting til du må prøve på:

4. Starte med kystmeite

5. Samle artar tatt på stang

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og leser gjennom forslaget for regler til Verdalselva 2008-12.

Der ønsker man å fortsette å fiske etter at kvoten er oppnådd ved bruk av C&R etterpå.

Døgnkvote på 1 laks i juni, og 2 i juli og august.

Sesonkgkvoten er på 3 laks!

Det er det sprøeste jeg har sett, hvis det er tilfelle da !

Vil jo si i teorien at man kan fiske 100 laks etter kvoten (C&R). Enn om laksen er skadet og ikke kan slippes uti igjen ?

Skal den gå til det lokale eldresenter ? Likevel om det evt. kun er tillatt med flue så synes jeg forslaget er sprøtt.

Har tatt mang en laks på tube, og mange sitter langt nede i svelget (treblekroken). Ganske vanlig at laksen gjør det på tuber.

Tenker meg bare dette scenariet oppe i Gaula hvis det hadde skjedd der. Mange har tatt kvoten, men fremdeles står de og fisker. Blir ikke enkelt for oppsynet (som også er altfor sjelden i elva) å få noen oversikt. Og "smertegrensen" er nok også meget tvilsom for endel fiskere hvis de skulle være så "uheldig" at det beit på en 15-kilos på flua.

Enten blir det mye fomling for å få veid laksen, med mye styr for laksen sin del. (Hvem går med veienett oppi elva?)

Eller så blir laksen kakket, med en dårlig unnskyldning :-(

Noe helt annet blir det hvis man velger C&R før en kvote evt. er tatt. Da har man full kontroll på laksens ve og vel og kan vurdere om laksen tåler å slippes uti.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Direkte sakset fra skrivet:

"Sesongkvote: Samme sesongkvote for laks og sjøørret:

3 laks og 3 sjøørret

Gjenutsatt fisk, teller ikke, men skal registreres som gjenutsatt fisk."

......"Settes laksen eller sjøørreten ut kan fisket fortsette".......

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Starte med kystmeite

5. Samle artar tatt på stang

:)

Min artsamling er nok svært begrenset ja. Men jeg er nok ganske så fjern fra denne interessen

:) Men ut på tur, det har jeg sansen for.

Vakker natur kombinert med litt fiske og dyreopplevelser i villmarka er nok dypt forankret i min sjel.

Og det skal ikke være enkelt, jo lenger unna tjønna/vannet er og jo mindre folk man treffer, jo bedre.

Har jo vokst opp i Femundsmarka (heldigvis) og har en passe prosjon Monsen innabords.

Åhhh hvor jeg hater bylivet !

Direkte sakset fra skrivet:

"Sesongkvote: Samme sesongkvote for laks og sjøørret:

3 laks og 3 sjøørret

Gjenutsatt fisk, teller ikke, men skal registreres som gjenutsatt fisk."

......"Settes laksen eller sjøørreten ut kan fisket fortsette".......

Ja men her tror jeg ikke man kan fortsette etter at man har tatt kvoten (kakket laksen).

Gjenutsatt fisk teller ikke (såfremt man ikke har tatt kvoten) forstår jeg det.

Og at laksen skal registreres (C&R) er vanlig.

Gjett om det blir mange "misforståelser" ang. dette i elvene i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm. Denne er litt kjip om man treffer på et flak med tert første dagene man er kommet opp. Skal man ta tertèn og ta sjansen på å måtte slippe evt røkelaks, eller slippe terten uti igjen og risikere å komme tomhendte hjem.

Eller er laks ment som fisk over 3kg?

Er det viktigste med en fisketur at man har laks med seg hjem?

Får du en tert så slå den ihjel om du vil, gå til hytta og lag en flott middag til fiskekompisene så slapper du av resten av dagen med et godt måltid og gjerne en whisky med god samvittighet. Eller slipp den forsiktig ut igjen og fisk videre også da med god samvittighet (siste kommer litt ann på hvordan reglene blir stående).

Helt utrolig og fullstendig bak mål om dette skal gå igjennom spør du meg.

At C&R skal telle med på kvoten........

Det er Ola Dunk og nisselue og full pakke det!!!!!

Slå ihjel 10 storlakser i løpet av Juni, reis hjem med 90-120 kg laks, selg eller gi bort det du ikke greier å spise.

Dette kan du gjøre med ren samvittighet!

Slipp ut igjen 11 storlakser fordelt på den samme tidsperioden, og du blir lovbryter!

FY FLATE!!!!

Veldig enig med deg her.

Så lenge fisken blir sluppet uskaddet ut igjen bør den ikke telle i kvoten. Noe annet vil føre til at veldig mange slår ihjel all fisk uansett om det er en brun holaks eller blanklaks da en allikevel må avslutte fisket.

Endret av Oddbjørn Midbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men her tror jeg ikke man kan fortsette etter at man har tatt kvoten (kakket laksen).

Gjenutsatt fisk teller ikke (såfremt man ikke har tatt kvoten) forstår jeg det.

Og at laksen skal registreres (C&R) er vanlig.

Gjett om det blir mange "misforståelser" ang. dette i elvene i sommer.

ja...men da er det bare å ta de to første laksene på kvoten da, og så ukritisk hive tilbake laks resten av sesongen, (svelga mark, blødende eller ei, 18 graders elv osv) inntil man er lei eller sesongen er fersdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er uheldig eller synd at C&R skal inngå i kvoten (hvis det blir innført da).

Men da mener jeg kun sesongkvoten ! Og at man må få muligheten til å fiske hver dag, fiskerne har jo tross alt bestilt fiskekort/opphold i x antall dager.

Man må jo tenke litt på alle de som vil fiske også, og som i utg.punktet vil slippe uti laksen.

Men når man fisker første døgnet f.eks. og får 1 laks synes jeg det er greit at fisket må stoppe. Da har man jo fått dagskvoten (med eller uten C&R) og fått samme opplevelse som de som evt. vil kverke laksen. Da er det "urettferdig" at de som slipper uti laksen skal stå i elva hele dagen og evt. sope inn laks (C&R) mens de som velger å drepe den ene laksen må tilbringe resten av dagen en annen plass. Og det blir mere plass til de gjenværende fiskerne også.

Og jeg synes det er greit at man kan fiske hver eneste dag så lenge man ikke har kverket laks som tilsvarer kvoten (dag/uke/sesong).

La fiskerne få fiske, så lenge de tenker på laksen, men stoppe etter dagskvoten !

Da er det fremdeles mulig å utøve fisket de dagene man har til rådighet.

Med urettferdig mener jeg at man kan jo risikere at laksen ikke tåler å slippes ut og må kverkes også.

Man velger selv hva man vil gjøre med laksen, så urettferdig er vel et misvisende ord.

La folk få fiske hele sommeren, så lenge sesongkvoten ikke er kverket, og stopp når dagskvoten er oppnådd (med eller uten C&R).

Så enkelt kan det gjøres og fremdeles snakker man om en skikkelig begrensning her

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havner vi ikke raskt der da at "Jeg kan jo likegodt slå ihjel denne, for jeg får jo uansett ikke fiske mere i dag"

Jeg synes C&R bør gå helt utenom kvotene. Kvoten betegner det en fisker har lov til å ta livet av i løpet av døgn/uke/sesong.

Å bruke kvotene som argument for at flere skal slippe til blir vel litt feil........

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havner vi ikke raskt der da at "Jeg kan jo likegodt slå ihjel denne, for jeg får jo uansett ikke fiske mere i dag"

Jeg synes C&R bør gå helt utenom kvotene. Kvoten betegner det en fisker har lov til å ta livet av i løpet av døgn/uke/sesong.

Å bruke kvotene som argument for at flere skal slippe til blir vel litt feil........

Jeg tenker litt rettferdighet for de som reiser langt, har booket inn fiskedøgn for flere dager og opphold.

Eksempel: Kis har booket inn 7 dager på Singsås.

Han får en smålaks eller hva det nå er første døgnet. Dagsopplevelsen og nytelsen ved elva fikk han den dagen. Han slapp den uti. Samme skjer de neste 2 dagene. Blir utrolig kjedelig å sitte i hytta de neste 4 dagene

:lol:

La ham få fiske hver dag ! Så lenge dagskvoten er oppnådd og så lenge han holder seg innenfor sesongkvoten. Mange utlendinger (også norske) er her i 2-3 uker, la de fiske men kun få lov til å drepe eller slippe uti 1 laks pr. dag. Og flere fiskere kommer tilbake senere i sesongen, la de få fiske da også. Så lenge de ikke har kverket for mange laks og "ødelagt" for seg selv.

Men uansett så må man holde seg innenfor ukeskvoten hvis den er kverket !!!

Mitt poeng er bare: La fiskerne få fiske hver dag, hvis de innretter seg etter det.

Og ta bort ukes/sesongkvoter der akkurat C&R inngår. Mitt forslag til Fylkesmannen

:D

Er nok litt spesielt på valdet mitt med mye folk, og det har nok ikke blitt så populært hvis jeg trengte meg inn i køen og fisket opp 7-8 laks om dagene og slippet de uti. Hadde vært veldig greit for de andre at jeg stakk av. Men neste dag, nye muligheter. Men det er mange slike vald, der det er endel folk og litt køfiske enkelte plasser.

Enten driver man C&R eller så gjør man det ikke, så jeg tror ikke fiskerne blir påvirket av disse reglene om man skal kverke laksen eller ikke.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis KIS nå skulle få kjempetreff med uka si på Singsås da.

Laksen sitter på det første draget hver dag, da synes jeg han bør få fiske videre om han setter ut fisken. Det må jo være laksen som blir drept som er avgjørende. Blir vel litt mere respekt for reglene og på den måten. Synd om man skal begynne å gjømme seg bort i buskene for å sette ut fisk igjen

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.