Gå til innhold
Fiskersiden

Regler for elvefiske 2008


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Når det gjelder dette at C&R ikke skal brukes som et redskap i forvaltningen, så tolker jeg det slik:

-Kvoter kan ikke fastsettes på en slik måte at fiskere blir pålagt å sette ut fisk. dvs, frede hunnfisk,fisk over en viss størrelse,farget fisk osv.

Hva man eventuellt selv velger å gjøre på frivillig basis (selvfølgelig før kvoten er slått ihjel) er opp til hver enkelt fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Vedr. Nye fiskeregler

Denne prosessen har dessverre tatt noe lengre tid enn forventet. Fylkesmannen har fastsatt sin fiskeforskrift for de elvene som ikke har Flertallsvedtak.

Elvene med Flertallsvedtak (Skauga, Orkla og Gaula) fastsetter egne regler. Gaula Fiskeforvaltning har valgt å utsette fastsettelsen av fiskereglene til reglene i sjø er fastlagt. Dette pga at det har svært stor betydning for elvene hva som skjer i sjøen. Fiskereglene for sjø skulle være klare 1. mars... De lokale reglene for Gaula med sidevassdrag vil da bli endelig vedtatt på Årsmøtet 16. April.

Så sto det på (www.gaula.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Nye fiskeregler

Denne prosessen har dessverre tatt noe lengre tid enn forventet. Fylkesmannen har fastsatt sin fiskeforskrift for de elvene som ikke har Flertallsvedtak.

Elvene med Flertallsvedtak (Skauga, Orkla og Gaula) fastsetter egne regler. Gaula Fiskeforvaltning har valgt å utsette fastsettelsen av fiskereglene til reglene i sjø er fastlagt. Dette pga at det har svært stor betydning for elvene hva som skjer i sjøen. Fiskereglene for sjø skulle være klare 1. mars... De lokale reglene for Gaula med sidevassdrag vil da bli endelig vedtatt på Årsmøtet 16. April.

Så sto det på (www.gaula.no)

Är det klart hva som skjer i sjöen ännu? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är det klart hva som skjer i sjöen ännu? B)

Nei det er nok ikke helt klart enda. Snakket med en av grunneiere som sitter i elveeierlaget før påske. Og han sa ihvertfall at notfiskerne i sjøen "i verste fall" (for de) kan risikere å ikke få fisket med nøtene før et stykke ute i juli engang. Da er det nesten ingen vits for de å bruke nøtene i det hele tatt. De går ihvertfall glipp av storlaksen i juni. Og hovedgrunnen til de restriktive reglene i Gaula etc. er akkurat pga. at de ikke skal være noe dårligere enn notfiskerne. For har det ikke vært "strenge" regler i elv de neste 4 årene, hadde det nok blitt baluba og bråk fra sjøfiskerne. Det er jo typisk at det går tregt i Trøndelag. Treige trøndere: JA !

Kanskje vi skal dra til Dk å fiske laks for å korte ned ventetiden. Kjempebra fiske der har jeg fått meldinger om. 9-kilos på flua fikk en dansk kompis igår, og mistet storlaks i tillegg. Og den var feit og fin !

Og det begynner ikke for fullt før i september sier de

:)

Ja de har laaaaang sesong de. :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er nok ikke helt klart enda. Snakket med en av grunneiere som sitter i elveeierlaget før påske. Og han sa ihvertfall at notfiskerne i sjøen "i verste fall" (for de) kan risikere å ikke få fisket med nøtene før et stykke ute i juli engang. Da er det nesten ingen vits for de å bruke nøtene i det hele tatt. De går ihvertfall glipp av storlaksen i juni. Og hovedgrunnen til de restriktive reglene i Gaula etc. er akkurat pga. at de ikke skal være noe dårligere enn notfiskerne. For har det ikke vært "strenge" regler i elv de neste 4 årene, hadde det nok blitt baluba og bråk fra sjøfiskerne. Det er jo typisk at det går tregt i Trøndelag. Treige trøndere: JA !

Kanskje vi skal dra til Dk å fiske laks for å korte ned ventetiden. Kjempebra fiske der har jeg fått meldinger om. 9-kilos på flua fikk en dansk kompis igår, og mistet storlaks i tillegg. Og den var feit og fin !

Og det begynner ikke for fullt før i september sier de

:D

Ja de har laaaaang sesong de. B)

Tack för infon Sölvreven. Det blir intressant att se hur det blir i elva hvis det ikke fiskes med not på det hele tatt i juni... :) Jag tror det var Jan Grünwald, dansken, som menade att kortare och kortare säsonger på hösten gör att den genetiska stammen av laks förskjuts till sena uppgångar. Lite mindre fiske i juni borde ju balansera upp då....

Ja, det finns langre sesonger på många andra ställen, södra Sverige, danmark, de brittiska öarna (det är ju närmare från Bergen till Aberdeen än till från Bergen till Oslo...)... Samtidigt är det ju ingenting som känns starkare i hjärtat än de trönderske älvarna... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ser man det ja....og takk for linken 'pescador'

Er umiddlebart fristende å konkludere med at retningslinjene blir de samme for Gaula også da, men det er jo vitterlig litt merkelig at de høye herrer i elveeieradministrasjonen tilsynelatende er så lite koordinerte (?) at Orkla og Gaula velger å kommunisere dette med en ukes mellomrom....

Kanskje Sølvreven & Co med sine grunneierkontakter kan bringe dette på det rene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en lokal forvalter som innser alvoret i situasjonen. Dette gjøres også i en av de beste elvene i Norge. I andre og mer truede elver er desverre næringsinteresser og lokal grådighet det som veier tyngst. I sør har man, bortsett fra små puslete endringer, ikke innført begrensninger i elvefisket i det hele tatt. Døgnkvote på en laks og sesongkvote på 10 synes å være avpasset den alvorlige situasjonen bestanden er i. Lykke til med fisket i Orkla. Etter mange års fravær fra denne elva blir det snart et hyggelig gjensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å merke seg at de har gått bort fra ukeskvote, dvs. 1 laks/dag og max.7 laks/uke er tillatt.

Er vel mest interessant for de som skal fiske noen dager (1 uke) vil jeg tro. Så slipper man å pakke sakene etter 3 dager hvis man er heldig. Om man dreper 7 laks på 1 uke får være en helt annen diskusjon denne gangen, bare konstanterer at slik er reglene i år :-)

Også verdt å merke seg at det selvsagt ikke er tillatt å slippe tilbake skadd laks. Her kan det nok være noen tvilsomme definisjoner ute og går hva som er skadd laks. Får håpe fiskerne er fornuftig og tar hensyn til dette ! Og får man på en støing og den skades (har slukt agnet f.eks.) skal den ikke settes uti igjen, og da er den medberegnet i kvoten ! Ble som jeg hørte dette. C&R-reglene var et hett tema tidligere, men nå kom de fram til at dette ikke inngår i reglene. Tror også at Gaula blir lik Orklas regler.

En annen ting jeg har hørt fra flere fiskere er at de nå skal fiske i forskjellige elver pga. de "strenge" kvotene. (lurer enda på om kvotene gjelder for hele fylket ?). Det var nå snakk om det ihvertfall at kvoten skulle gjelde innen S-T.

Men uansett, hvis trenden skal bli at fiskerne skifter elv i større grad (med fremdeles bløtt utstyr) vil jeg bare rope et høyt varsko:

INFISERING !!!!!!!

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg har hørt fra flere fiskere er at de nå skal fiske i forskjellige elver pga. de "strenge" kvotene. (lurer enda på om kvotene gjelder for hele fylket ?). Det var nå snakk om det ihvertfall at kvoten skulle gjelde innen S-T.

Vel, ser ut som om man må være jurist i tillegg til fisker også her ;)

Ser man i Fylkesmannens paragraf 4 står det "Døgnkvoten defineres som det antall fisk en person samlet kan fiske i et vassdrag i løpet av 24 timer (fiskedøgnet)."

Altså ser det ut som om det er en åpning ift å fiske i andre vassdrag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg har hørt fra flere fiskere er at de nå skal fiske i forskjellige elver pga. de "strenge" kvotene. (lurer enda på om kvotene gjelder for hele fylket ?). Det var nå snakk om det ihvertfall at kvoten skulle gjelde innen S-T.

Men uansett, hvis trenden skal bli at fiskerne skifter elv i større grad (med fremdeles bløtt utstyr) vil jeg bare rope et høyt varsko:

INFISERING !!!!!!!

Selvsagt vil elvehopping bli en mer og mer utbredt sport dersom fiskere opplever at kvoter i elver blir satt slik at en risikerer å gå tiltaksløs deler av sesongen. Det blir spennende å se hvilke positive og negative utslag dette eksperimentet vil gi.

Jeg håper selvsagt at det blir dette gir positive utslag - men veien til helvete er brolagt av gode intensjoner (jfr. mysis i selbusjøen mv.). Det vil jo være tragisk dersom elvehopping og smitte pga. at laksefiskernes atferd endres (mange har nok hatt ei elv og et vald de forholdt seg til i sesongen).

Det er jo en mulighet for at laksen blir hardere rammet av eks. smitte, mindre ansvarsfølelse/eierforhold til elvene pga elvehopping, enn om kvotene hadde vært noe høyere..

..men slike ting får vi vel først vite etter noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man i Fylkesmannens paragraf 4 står det "Døgnkvoten defineres som det antall fisk en person samlet kan fiske i et vassdrag i løpet av 24 timer (fiskedøgnet)."

Altså ser det ut som om det er en åpning ift å fiske i andre vassdrag ?

Ja du har rett, lenge siden jeg så disse reglene (2008-2012) fra FM nå ;)

En ting som er veldig dumt med å fly fra ene elva til den andre, er at man må ta taxi, tog, buss, båt etc. !

Kan ikke kjøre selv, med brunvatn innabords

:lol: Så jeg tenker jeg holder meg kun til elva "mi" jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil elvehopping bli en mer og mer utbredt sport dersom fiskere opplever at kvoter i elver blir satt slik at en risikerer å gå tiltaksløs deler av sesongen. Det blir spennende å se hvilke positive og negative utslag dette eksperimentet vil gi.

Jeg håper selvsagt at det blir dette gir positive utslag - men veien til helvete er brolagt av gode intensjoner (jfr. mysis i selbusjøen mv.). Det vil jo være tragisk dersom elvehopping og smitte pga. at laksefiskernes atferd endres (mange har nok hatt ei elv og et vald de forholdt seg til i sesongen).

Det er jo en mulighet for at laksen blir hardere rammet av eks. smitte, mindre ansvarsfølelse/eierforhold til elvene pga elvehopping, enn om kvotene hadde vært noe høyere..

..men slike ting får vi vel først vite etter noen år.

Slik jeg leser reglene fra Orkla, §7, så bør jo ikke elvehopping være noe problem, flytter man fra en elv til Orkla, så skal desinfisering gjennomføres før man begynner fiske, det står klart og tydelig. Har man da sesongkort, så holder det kanskje ikke med attest fra 31 mai, når man kommer ut i sesongen.

Se også §9 i forskriften om straff. Håper alle elvene får tilsvarende tekster

Fra Orkla:

§ 7 Desinfisering av fiskeredskap

All fiskeredskap, håver, vadere, vadebukser, båter og lignende som er brukt i andre vassdrag i inneværende sesong skal desinfiseres før bruk i nytt vassdrag rundt Trondheimsfjorden. Ved innførsel av fiskeutstyr, håver, vadere, vadebukser, båter og annet utstyr til Norge skal alt være rengjort og desinfisert før det kan tas i bruk i elvene. Attest på at dette er utført skal vises fram ved leie av fiske eller kjøp av fiskekort. Attesten skal tas med og vises fram ved eventuelle kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å henge opp reglene i fangstbuene (begge sider) ett år på valdet jeg fisker på.

Der alt var spesifisert til nytte for fiskere som skulle være i tvil.

Men de ble revet ned samme dag av illsinte fiskere som ikke ville ha reglene om desinfisering, kvoter, redskap etc. "offentlig". Sier kanskje litt om holdningen til noen av fiskerne.

Får håpe at jeg besinner meg i sommer, når jeg ser (ikke at jeg evt. vil se) folk fisker ulovlig.

Og det er en eviglang "kamp" med grunneierne for at de skal forstå dette

;)

Alle vi som fisker er egentlig ansvarlig for at de andre følger the rules, så alle som vil fiske: Pass på, og orientèr fiskerne om dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og greia er den at vi som sportsfiskere ikke kan gjøre annet enn og opplyse våre "medfiskere" om regelverket dersom vi ser at det åpenbart utøves ulovligheter. Her er det vel også en viktig oppgave for oppsynet. Jeg har ikke hatt så mange turene til Gaula, men noen få har det blitt. Og jeg har sett fram til å bli kontrollert, men oppsynet har i aller høyeste grad glimret med sitt fravær. Jeg er sjøl oppsynsmann og besitter en PM, og er vant til litt andre former for utøvelsen av oppsynstjenesten enn det som foregår i Gaula. Når vi som stangsvingere er pålagt så pass mange regler som skal være til beste for laksen og vassdraget, burde oppsynstjenesten være mer synlig i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel. så da er det altså fritt fram for de svake sjeler som ikke er særlig opptatt av gjeldende regelverk da. Men om det er slik, så er jo regelverket mer eller mindre helt uten mening. Da er det ganske enkelt opp til den enkeltes holdninger og samvittighet.

Samtidig synes jeg det er litt pussig at Gaula Natursenter i fjorårets regelverk truet med bøter for manglende desinfisering i størrelsesorden kr. 3000,- og andre ulovligheter i størrelsesorden kr. 1000,-. Hvem skal håndheve dette? Nå har jeg forøvrig ingen tro på at verken Gaula Natursenter eller andre private foretak langs Gaula har myndighet til å utferdige bøter. Det er det faktisk påtalemyndighetene som gjør. Og da skal det først foreligge en anmeldelse med godt bevismateriale for at det faktisk har foregått ulovligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være for negativ her, men akkurat dette med kontroller i Gaula er nok en parodi ja.

Riktignok kommer påtalemyndighet (tror det er det iallefall) på et raid nedover elva, og da er de lynkjappe. Men jeg har fått besøk av de sånn hvert 4. eller 5. år max. Så det er litt tragisk. Og når de først tråler gjennom valdene i lynfart er det ingen nåde. Alle som står ut i elva, tvert inn og vis redskap (ikke misforstå :D ) og trygdekort/fiskekort. Litt sånn Swarzenegger-stil :lol:

Vi har egen kontrollør på vårt vald, han er litt aktiv (altfor lite egentlig) ett par dager i starten, så er han borte for det meste :)

Så for de som pønsker på lureri, så er det fritt fram egentlig. Men det er slik i fiske som alt annet, på ære og samvittighet :)

En treble for meget på woobler gir 4-5000,- i bot :D

Får håpe at flere leser fiskersiden, så kanskje flere fiskere er blitt opplyst om reglene. Positivt bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser reglene fra Orkla, §7, så bør jo ikke elvehopping være noe problem, flytter man fra en elv til Orkla, så skal desinfisering gjennomføres før man begynner fiske, det står klart og tydelig. Har man da sesongkort, så holder det kanskje ikke med attest fra 31 mai, når man kommer ut i sesongen.

Se også §9 i forskriften om straff. Håper alle elvene får tilsvarende tekster

Fra Orkla:

§ 7 Desinfisering av fiskeredskap

All fiskeredskap, håver, vadere, vadebukser, båter og lignende som er brukt i andre vassdrag i inneværende sesong skal desinfiseres før bruk i nytt vassdrag rundt Trondheimsfjorden. Ved innførsel av fiskeutstyr, håver, vadere, vadebukser, båter og annet utstyr til Norge skal alt være rengjort og desinfisert før det kan tas i bruk i elvene. Attest på at dette er utført skal vises fram ved leie av fiske eller kjøp av fiskekort. Attesten skal tas med og vises fram ved eventuelle kontroller.

Desinfisering ved behov er helt greit, men en påtvungen "dupping" av utstyr bare for å betale for da å få nødvendig dokumentasjon må vel være tull. Fra tid til annen kjøper en seg vel nye bukser og sko, samt at utstyr ikke har vært benyttet siden forrige sesong, hvorfor skal man da desinfisere nytt eller tørt utstyr? Bare for å få dokumentasjon? Dette med desinfisering tror jeg ialle fall seriøse sportsfiskere har et greit forhold til, litt annerledes for tilreisende og turister, som egentlig ikke har noe spesielt forhold til sportsfiske. Smittefaren er selvfølgelig tilstede i vått utstyr, eller i utslpp av vann fra andre vassdrag eksempelvis kano / kajakk. Men å forlange en attest / dokumentasjon uansett om utstyr er nytt eller var tørt, og ved mangel av denne ilegges et gebyr syntes jeg er tøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett, lenge siden jeg så disse reglene (2008-2012) fra FM nå :lol:

En ting som er veldig dumt med å fly fra ene elva til den andre, er at man må ta taxi, tog, buss, båt etc. !

Kan ikke kjøre selv, med brunvatn innabords

:blush: Så jeg tenker jeg holder meg kun til elva "mi" jeg :)

Kjerringen sitter selvsakt klar i bilen om du skulle lande en blanking. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det nå blir snakk om/spekulasjoner om elvehopping og døgnkort vs sesongkort : Nå har jeg vært ute av loopen i 20 år, og i min uvitenhet lurer jeg på hvordan ordningen for tildeling av sesongkort på f.eks B&L i Gaula fungerer ? Er tildeling allerede foretatt, dvs at fiskerne allerede har betalt før nye fiskeregler blir gjort kjent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det nå blir snakk om/spekulasjoner om elvehopping og døgnkort vs sesongkort : Nå har jeg vært ute av loopen i 20 år, og i min uvitenhet lurer jeg på hvordan ordningen for tildeling av sesongkort på f.eks B&L i Gaula fungerer ? Er tildeling allerede foretatt, dvs at fiskerne allerede har betalt før nye fiskeregler blir gjort kjent ?

Pleier å bli oppringt ca. 1mnd. før start, om vi fremdeles er interessert. Har ikke rotet meg til å ringe grunneier enda for info ang. pris. Eller i det hele tatt om de selger sesongkort i år (ikke sikkert det??).

Men at prisene blir billigere er nok som å tro på nissemannen

;)

De som har hatt sesongkort tidligere er de som har fortrinnsrett, slik har det alltid vært. Og de har solgt "kun" 15 eller 16 sesongkort. Men det er som regel noen som trekker seg hvert år.

Synes personlig at vi ikke betaler mye i forhold til galskapen som skjer på mange andre vald (ekslusive).

Baksiden av medaljen er riktignok mye folk, men det er vi så vant til. Laksen er i elva så det er alltids håp til både fiske og kos :D Prisstigning siden 1989 er på kun 1000,- så det klager ikke jeg på :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for opplysningen....fortsatt en noe "uformell" praksis mht tildeling mao. Siste gang jeg kjøpte sesongkort for fiske av laks var i forrige århundre, og da var praksisen at jeg skofta skolen, satte meg på bussen til byen og stilte meg i en milelang kø (først til mølla) foran en av byens sportsforretninger sammen med den harde kjerne og fikk mitt etterlengtede sesongkort i Nidelva. Moder'n gikk (som vanlig) opp i fistel når hun oppdaga at jeg hadde droppet skolen den dagen for å sikre meg årets fiskekort, mens fatter'n knegget godt bak avisa si borte i godstolen. :excl:

Du har nok helt rett i at det blir utopi å tro at det blir noe billigere kort i år, men det blir kanskje generelt en vridning mot mer ukeskort/døgnkort med mer "gjennomtrekk" i elvene i området ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.