Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er best å mate med på isen?


Jøran Nilsen
 Share

Recommended Posts

Både mais og ost/ostemasse stopper fordøyelsessystemet på laksefisk(ørret, røye, harr osv) og tar livet av fisken!

Så hvis du skal tynne ut i tusenbrødrebestander, så er det bare å fore på med mais og ost!

Utenom ambolt som Cato tipser om, så ville jeg ha foret med (strøbrød pluss) reke, mark, maggot og fjærmygg(dette ligner mest på det fisken vanligvis finner i vannet)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

Både mais og ost/ostemasse stopper fordøyelsessystemet på laksefisk(ørret, røye, harr osv) og tar livet av fisken!

Humm...!

Mener dere å si at mais og ost/ostemasse(kjuke) som har blitt brukt til å fore Røye i år tider er dødelig for fisken? Hvor får dere dette fra?

Bare lurer? Hva med maisforing av karpe fisk? Eller "bulle"(deig blanding)? Eller brød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av AAB

Både mais og ost/ostemasse stopper fordøyelsessystemet på laksefisk(ørret, røye, harr osv) og tar livet av fisken!

Humm...!

Mener dere å si at mais og ost/ostemasse(kjuke) som har blitt brukt til å fore Røye i år tider er dødelig for fisken? Hvor får dere dette fra?

Bare lurer? Hva med maisforing av karpe fisk? Eller "bulle"(deig blanding)? Eller brød?

Noe av problemet er at laksefisk ikke har samme muligheten til å kverne opp mais, ost, erter osv som karpefisk har, pga svelgtenne. Dermed kommer disse agntypene hele ned i magen på fisken og når det skal ut igjen kan det fort oppstå blokkering. Dette fører etterhvert til at fisken kan dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Humm...!

Mener dere å si at mais og ost/ostemasse(kjuke) som har blitt brukt til å fore Røye i år tider er dødelig for fisken? Hvor får dere dette fra?

Bare lurer? Hva med maisforing av karpe fisk? Eller "bulle"(deig blanding)? Eller brød?

Det er en forskjell på laksefisk og karpefisk når det gjelder fordøyelsessystemet og knusing/tygging av maten(svelgtenner hos karpefisk). Laksefisk svelger stort sett maten hel, og for eksempel vegetabilsk føde som mais vil blokkere tarmene til fisken og føre til død. Har merket dette selv på små ørret og harr i Glomma, og har lest noen undersøkelser på dette problemet fra Sverige. Mange karpefisk er vant til å spise vegetabilsk føde, og kan knuse og fordøye denne type mat. Ostemasse kan også bli for "tungt" og unaturlig for laksefisk å fordøye.

Jeg vet ikke hvor mye forskning det lå bak de svenske artiklene jeg har sett, så det kan hende "problemet" ikke er stort for voksne laksefisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å fisket etter røye/ørret i vinter, og tenkte at foring var tingen. Så jeg tømte en boks med mais i hullet. Litt senere fikk jeg ei lita røye, som jeg syntes var usannsynlig fet! Dette lovet bra, inntil jeg så at det rant mais ut av kjeften på røya. Etter nærmere undersøkelser viste det seg at røya hadde spist VELDIG mye av maisen, skjønner ikke hvordan røya hadde tenkt å fordøye alt dette, og enda gikk den på maggoten! Klin kokos spør du meg. Kan ikke tenke meg at den ville overlevd særlig lenge med hele buken sprengt av mais. Noen som har sett noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Som et alternativ til ambolt kan man prøve slegge!

Litt mer seriøst: kjør en kilo reker i foodprosessoren. Da har du et kanonfôr!

Agree! "Rekegraut" er suverent. Billig er det også.

Alternativt kan en jo kjøre ambolten i foodprosessoren blandet med harelår...eller icke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.