Gå til innhold
Fiskersiden

planlegging av fisketur til femund


myrgubben
 Share

Recommended Posts

er nå i gang med å planlegge guttetur med fisking som eneste tema.. det som er sikkert er at vi skal dra til femund i sommer, men bortsett fra det er vi helt tomme for info.

er det noen der som kan tipse om noen bra vann med muligheter for stor ørret og pen røye? fiskemetoder, type sluker/spinnere/ wobblere som funker bra osv...????

og det viktigste av alt, er NÅR er det best fiske der?? det blir en ukes tur med telt og kano..

send meg gjerne en pm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å søke på femundsmarka her på forumet så finner du en hel del.

Svartkjelen.com kan også være verdt et besøk.

Her finner du en liten megetamatørmessig filmsnutt fra Røa/Røvoltjønnaområdet:

filmsnutt fra femundsmarka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei,

Tenkte å gi deg noen råd etter min erfaring med Femunden. Må sies at selv har jeg ikke hatt den store lykken i femunden, men flott natur og frisk luft, samt god hygge i skogen kompenserte for dårlig fangst. jeg og mine kompiser har begynt med noen årlige turer til femunden for ca. 3 år siden. Vi har vært mye rundt Elgå for å begynne med. Rundt elgå er det mange fine vann, og ganske mange av dem. For å ikke nevne selve femunden som er rett ved. Det er også mulighet for overnatting på Elgå, med mulighet for dusj og frokost. Ganske greit dersom man vil koble av litt fra den vanlige telt og svett lukta. :P Du får kjøpt fiske kort som gjelder alle vann rundt Elgå. Vi har prøvd å fiske i de fleste av de vanna, men den som vekker minner best er faktisk Fjellgutulja i Gutulja nasjonal park. Stor vann, med fin ørret og harr. Kompisen min dro opp en fin harr på litt over en kg. Ørret ble noen, men ikke noe spesielt store. Ellers var det mye fin abbor også. En ting som er sikkert, dersom dere skal til femunden, sørg for kano. Uten kano eller robåt blir det meget begrenset med fiske plasser. Må også sies at en del av vannene er et lite stykke unna hoved veien gjennom nokså utfordrende terreng.

Legger ved link til min fiskerside med bilder fra femunden(Elgå) : http://fishing.catalinux.org/FEMUND_Juni_2006/index.html

http://fishing.catalinux.org/FEMUND_Sep_2006/index.html

Videre kan jeg tipse at jeg har spesielt lagt merke til Femunden i nord enden. De fleste snakker om nord delen av femunden som et meget spennende området og det må jeg si meg enig i. Igjen kan jeg ikke skryte av ørret. jeg anser meg selv som forbannet når det gjelder ørret. Har rett og slett ingen lykke på denne fisken, men som sagt for meg er det ikke bare selve fangsten. Anyway. Jeg tok en tur med fruen faktisk, et par dager på Langen Gjestegår. Det er så og si der femunden begynner. Ferjen stopper der også. Dette området synes jeg var mer spennende enn Elgå området fordi det byr på mange muligheter, og dersom du er villig til å legge litt på tur, så har du en haug av vann rundt der. Jeg ble tipset om et lite vann innover i skogen med bra ørret. Følte meg ikke høy i hatten alene kl 23.00 åp kvelden midt i den vilmarka der, men det lille vannet gav meg mye hodebry. Det vaka stort, og mye. Selv har jeg enda ikke lært å bruke fluestanga mi, så det ble mye kast med tasmanian devil, og dupp og mark. Flere ganger hadde jeg fisk, men fikk ikke kroket den riktig og mistet. Denne gangen hadde jeg verken kano eller robåt. kun fruen på slep :D , og det var begrenset på hvor langt unna jeg gikk. Jeg hold meg mye i området og vandret fra vann til vann. Så fort jeg ble sinna ;) på ørret måtte jeg bare koble av i de kjenta vanna med stor abbor og gjedde. Det er godt å vite at man kan bare hoppe over til noe annet og få resultat. Jeg traff ofte på folk som kom fra dagsturer på selve femunden med fine ørret , alt fra 1-2-3 kg. Og mange tipser at femunden er grei, men ønsker man mer spenning legg på tur innomver i selve Femund nasjonal park fra nordenden. Igjen , kano er tingen i femunden. Vi har investert i en Ally kano, den største av dem siden vi er 3 karer med full bagasje, og i år er det planlagt å ha den med. Røye kan jeg ikke si noe om. Skal være mye av det også, kanskje ikke stor, men på de forskjellige oversiktene over vann, så er det mange av dem som har røye bestander.

Periode for fiske må jeg si at jeg har vært der tidlig som juni og sent som august. Jeg husker godt turen vi hadde i Juni. Da traff vi en kjempe fin periode med sol. Det var fortsatt kjølig på kvelden og morningen, men ellers synes jeg fisken var veldig aktiv. August måned var også bra, men da virket det som om fisken ble mer kresen. Selv har jeg undersøkt mye om periode for fiske , Og tidlig Juni er det anbefalt av mange. Men det har en liten sammenheng med hvor sent våren kommer til Femunden. Ellers er det sent på høsten som gjeøder.

konklusjonen min er: femunden er kjempe fint området for fiskere. Mange muligheter både på øst og vest siden, men merkverdig er vel nordenden. Fluefiskere tror jeg setter stor pris på de mange mulighetene. Sluk , spinnere og mark er jo klassikere og for meg var det kun eneste muligheten. Både harr, ørret,abbor, gjedde har jeg fått, ingen røye :D . For best resultat kano eller robåt. Jeg vet at man kan leie kano helt nederst i sør. Tror du kan leie for en dag, helg eller en uke. God planlegging er også nøkkelord. Skal dere legge an til telt tur, så må dere forbere dere i god tid. Kart, rute planlegging, utstyr og annet redskap. Vi pleier å starte en 2-3 måneder i forveien med den planleggingen. Jeg kan tipse at jeg har brukt mye kart muligheten på Gulesider. Zommet meg inn på de områderne i femunden og studert vannene rundt omkring. Hvor langt unna de er fra hverandre, avnstander,vanskelighetsgraden for terreng, sånne detaljer hjelper mye dersom man ikke har all verdens tid.

Så alt i ett , planlegg godt :)

og skit fiske.

Hilsen Catalin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei,

Tenkte å gi deg noen råd etter min erfaring med Femunden. Må sies at selv har jeg ikke hatt den store lykken i femunden, men flott natur og frisk luft, samt god hygge i skogen kompenserte for dårlig fangst. jeg og mine kompiser har begynt med noen årlige turer til femunden for ca. 3 år siden. Vi har vært mye rundt Elgå for å begynne med. Rundt elgå er det mange fine vann, og ganske mange av dem. For å ikke nevne selve femunden som er rett ved. Det er også mulighet for overnatting på Elgå, med mulighet for dusj og frokost. Ganske greit dersom man vil koble av litt fra den vanlige telt og svett lukta. :D Du får kjøpt fiske kort som gjelder alle vann rundt Elgå. Vi har prøvd å fiske i de fleste av de vanna, men den som vekker minner best er faktisk Fjellgutulja i Gutulja nasjonal park. Stor vann, med fin ørret og harr. Kompisen min dro opp en fin harr på litt over en kg. Ørret ble noen, men ikke noe spesielt store. Ellers var det mye fin abbor også. En ting som er sikkert, dersom dere skal til femunden, sørg for kano. Uten kano eller robåt blir det meget begrenset med fiske plasser. Må også sies at en del av vannene er et lite stykke unna hoved veien gjennom nokså utfordrende terreng.

Legger ved link til min fiskerside med bilder fra femunden(Elgå) : http://fishing.catalinux.org/FEMUND_Juni_2006/index.html

http://fishing.catalinux.org/FEMUND_Sep_2006/index.html

Videre kan jeg tipse at jeg har spesielt lagt merke til Femunden i nord enden. De fleste snakker om nord delen av femunden som et meget spennende området og det må jeg si meg enig i. Igjen kan jeg ikke skryte av ørret. jeg anser meg selv som forbannet når det gjelder ørret. Har rett og slett ingen lykke på denne fisken, men som sagt for meg er det ikke bare selve fangsten. Anyway. Jeg tok en tur med fruen faktisk, et par dager på Langen Gjestegår. Det er så og si der femunden begynner. Ferjen stopper der også. Dette området synes jeg var mer spennende enn Elgå området fordi det byr på mange muligheter, og dersom du er villig til å legge litt på tur, så har du en haug av vann rundt der. Jeg ble tipset om et lite vann innover i skogen med bra ørret. Følte meg ikke høy i hatten alene kl 23.00 åp kvelden midt i den vilmarka der, men det lille vannet gav meg mye hodebry. Det vaka stort, og mye. Selv har jeg enda ikke lært å bruke fluestanga mi, så det ble mye kast med tasmanian devil, og dupp og mark. Flere ganger hadde jeg fisk, men fikk ikke kroket den riktig og mistet. Denne gangen hadde jeg verken kano eller robåt. kun fruen på slep :D , og det var begrenset på hvor langt unna jeg gikk. Jeg hold meg mye i området og vandret fra vann til vann. Så fort jeg ble sinna :) på ørret måtte jeg bare koble av i de kjenta vanna med stor abbor og gjedde. Det er godt å vite at man kan bare hoppe over til noe annet og få resultat. Jeg traff ofte på folk som kom fra dagsturer på selve femunden med fine ørret , alt fra 1-2-3 kg. Og mange tipser at femunden er grei, men ønsker man mer spenning legg på tur innomver i selve Femund nasjonal park fra nordenden. Igjen , kano er tingen i femunden. Vi har investert i en Ally kano, den største av dem siden vi er 3 karer med full bagasje, og i år er det planlagt å ha den med. Røye kan jeg ikke si noe om. Skal være mye av det også, kanskje ikke stor, men på de forskjellige oversiktene over vann, så er det mange av dem som har røye bestander.

Periode for fiske må jeg si at jeg har vært der tidlig som juni og sent som august. Jeg husker godt turen vi hadde i Juni. Da traff vi en kjempe fin periode med sol. Det var fortsatt kjølig på kvelden og morningen, men ellers synes jeg fisken var veldig aktiv. August måned var også bra, men da virket det som om fisken ble mer kresen. Selv har jeg undersøkt mye om periode for fiske , Og tidlig Juni er det anbefalt av mange. Men det har en liten sammenheng med hvor sent våren kommer til Femunden. Ellers er det sent på høsten som gjeøder.

konklusjonen min er: femunden er kjempe fint området for fiskere. Mange muligheter både på øst og vest siden, men merkverdig er vel nordenden. Fluefiskere tror jeg setter stor pris på de mange mulighetene. Sluk , spinnere og mark er jo klassikere og for meg var det kun eneste muligheten. Både harr, ørret,abbor, gjedde har jeg fått, ingen røye :) . For best resultat kano eller robåt. Jeg vet at man kan leie kano helt nederst i sør. Tror du kan leie for en dag, helg eller en uke. God planlegging er også nøkkelord. Skal dere legge an til telt tur, så må dere forbere dere i god tid. Kart, rute planlegging, utstyr og annet redskap. Vi pleier å starte en 2-3 måneder i forveien med den planleggingen. Jeg kan tipse at jeg har brukt mye kart muligheten på Gulesider. Zommet meg inn på de områderne i femunden og studert vannene rundt omkring. Hvor langt unna de er fra hverandre, avnstander,vanskelighetsgraden for terreng, sånne detaljer hjelper mye dersom man ikke har all verdens tid.

Så alt i ett , planlegg godt :)

og skit fiske.

Hilsen Catalin

Morro å se at du har begynt å benytte deg av fiskersiden.

Lenge leve Vansjø Havfiskeklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en knall tilbakemelding der du;) ga mye interessante tips;) turen blir nok lagt til uke 28/29 pga trassige sjefer på jobben som har sagt at skaln ha ferie må det være innafor våre rammer.. og da er ikke mulighetene mange..

men fiskemulighetene derimot, høres ut til å være alt for mange i femunden og skal man rekke over alt trenger jeg mer ferie;) så jeg tar den ifon jeg fikk og kjøper kart asap;) planlegging til beinet og satser på en lykketur.. håper jeg har mer flaks på ørreten enn det du har:P

igjen takk for infon'

nytt spm:

er det no muligheter for å fiske laks på vei hjem fra femund til oslotrakter i uke 28/29 eller no i nærheten?

Endret av myrgubben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig med laksefiske på den strekningen der. Hedmark og Oppland er de to eneste fylkene

i Norge uten kyst og heller ingen lakseførende elver. Før kunne du fiske laks i Trysilelva som kom fra

Vänern, men dette satte svenskene en effektiv stopper for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mors avdøde onkel var en ihuget sportsfisker og hadde hytte oppe i Femund omr.

Det var han som fortalte meg at han hadde fått laks i Trysilelva. Jeg har ikke noe problemer

med å tro på dette, men har aldri søkt etter dokumentasjon på det, men et lite googlesøk

førte til bekreftende treff.

Saken er at Trysilelva renner ut i Vänern som er et lakseførende vann, og at denne laksen trekker primært opp i Trysil/Klaraelven og Gullspågnelven for å gyte. I den forbindelse var det muligheter for laks å komme seg over Norges grense og oppover i Trysilelva. Hvor langt opp i elva den gikk rakk jeg aldri å spørre om da overraskelsen over at det hadde vært en lakseførende elv i Hedmark overgikk det meste andre i en ung pjokks minne fra den tiden. Men NÅR svenskene stengte elva tør jeg ikke svare på, men en gang på 60-70 tallet kanskje?

Østelendingen

Bekreftelse 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken der er ikke så forskjellig fra andre steder! Selv har jeg fått brukbart på kobber lillauren i 7g, panther martin spinner med gul kropp og sølv blad. I tillegg bør du ha noe med skarpe farger f.eks. knallrødt. Et utvalg sildesluker er også fine saker.

Mest fisk har jeg imidlertid fått på mark og flue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan lønner det seg å kjøre for å komme til de kjente tømmer-rennene a? er jo helt ukjent med det området der oppe, men hvis jeg har forstått det rett, så er det best å dra til rennene og padle ned til nasjonalparken og dra inn der?.. noen som har noen innspill på den ruta?

eller andre forslag tas i mot med åpne armer.. vi er jo ute etter å fiske mest mulig, padle litt mindre og gå minst mulig.. prøvde å finne ut litt avstander på gulesider.no, men er ikke helt inne på det der. hvor er det mulig å kjøpe kart over området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tømmerrennene går fra nordenden av Femund og ned i Feragsvassdraget. Herfra kan du fortsette ned Røros. Mye padling. lite gåing og ok fiske etter blant annet harr. Men du kommer ikke inn i nasjonalparken denne veien! Beste utgangspunktet er Synnervika lengst nord i Femunden.

Når det gjelder kart vil jeg anbefale inatur. Med et kartabbonement til 200 kroner året kan du laste ned 100 kart i a4 størrelse. Blir mye billigere enn å kjøpe. Dessuten får du de delene du vil ha!

Hvis dere vil gå minst mulig er det trolig en fordel å starte i Sverige hvis dere vil inn i nasjonalparken. Et alternativ er å droppe kanoen og gå inn fra Haugen. Da kommer dere til flere ok fiskevann ganske fort. Ellers finnes det nok andre områder enn femundsmarka hvis du vil ha kombinasjon av padling, fiske og lite gåing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født å oppvokst i en av kommunene som ligger inntil femunden, og farfaren min var en av de siste jakt/ fangstmenn i femundstraktene. Han har gitt ut ei bok som heter "liv og virke ved Femund" og som nok kan gi et og annet tips om gode fiskeplasser og andre "nice to know" greier for en tur til Femunden.

RH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. En ting som er sikkert, dersom dere skal til femunden, sørg for kano. Uten kano eller robåt blir det meget begrenset med fiske plasser.

Hvis du gidder å gå litt er kano langtfra en nødvendighet. Hvis man først skal være i Femundsmarka noen dager er det ikke noe problem å gå fra Elgå til Røa-vassdraget før man begynner fiskinga. Da er man midt i mekka,med mange fine vann og ikke minst elva mellom de. Har hørt av mange som er der i sommerferiene at det er mye småfisk å få (i tillegg til store mengder mygg og endel folk). Jeg har kun vært der i september,den siste uka med lovlig fiske,og vi hadde knapt kontakt med ørret under halvkiloen. Den største var 1,7 kg hvis jeg ikke husker feil. I tillegg er man omtrent helt alene,og myggirritasjonen er borte. Neste gang jeg skal dit tar jeg nok med Ally-kanoen,men det er bare for eventyrlystens skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.