Gå til innhold
Fiskersiden

KIS-Oppsummering 2004


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av limanda

sitat:Synes igrunn det er rart alle blir så imponert over hvittingen jeg, selv om den er pen.

Må si meg enig her KIS,skatene og lyren henger atskillig høyere.Selv her i Oslofjorden er jo ikke en kilos hvitting mer enn en ålereit fisk.

Kilos hvitting er bra fisk fra land på vestlandet! Akkurat som kilos ørret kan være kanonfisk i småtjern, og småfisk i Mjøsa. Kilos hvitting i Trønderlag er jo nesten under snitt...sjekk hvittingfangstene her:

http://www.fiskeklubb.com/div/161004/161004.htm

http://www.fiskeklubb.com/div/171004/171004.htm

Men skatene, SKATENE, misunner jeg deg kraftig! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen til, ikke alle fra 2004 riktignok

Taggmakrellen min

060120051842fjt9OiePa6TtKqscRa.jpg?92

Ørretbekk i november (var og kikket etter gytelek)

0601200518015ktUm35UFD9nNmxe9X.jpg?97

To glade gutter på sø fiske aug 2004. Gutten bak kameraet er Kolbeinsen, og siden han hadde en fisk midt imellom våre, var også han en glad gutt!(1.6-2.4-2.8)

0601200518201w1W1NwbGouRwHxtUt.jpg?96

Dette er min største torsk, 6.5kg tatt ca 1999 på Osterøy

060120051806Ly831rTVjrbKPpLLOD.JPG?27

Og her er det jammen en pen liten vederbuk fra Nitelva i sommer, tatt på flytebrød:-)

060120051851T9sJQTHVx2fF1Zxfpd.jpg?94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomra er en praktfull fisk,har fått en del småeksemplarer i tillegg til persen på 593 gr, som er den eneste med noe størrelse.Et av mine bitreste fiskeminner er da jeg mistet ei svær lomre under kaifiske i nord takket være uønsket hjelp av ivrig yrkesfisker med klepp.Dette var en fisk på riktige siden av kilos-streken, som den gang ville holdt til NR.Men lomra er nok den av flatfiskene jeg sliter mest med,skulle gjerne hatt en godplass på denne arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi dro jo en hel liten stim på ca 5kvm i sommer, men plutselig forsvant de (praktisete c&r på det aller aller meste), vi får se til sommeren. Ellers har jeg et par plasser det har blitt tatt lomre lixom, men det er MANGE timer mellom de. En annen ting er at en må bruke liten krok og små agn, noe som gir en helsikes masse mini sandflyndrer som bifangst på ene stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomre-hotspotten var bra helt til det ble skikkelig kaldt, den.

Jeg har selv tatt 6 eller 7 der i år med høydare på 860gr og 1000gr!

Tre av mine ble spist med stor glede og ThorEH tok vel en. Fantastisk matfisk!

Tenker jeg skal lage meg en 2004-tråd med bilder jeg også, men Lomre-bildet mitt er tatt noen timmer etter fangst og fisken er nok ikke på sitt peneste (når jeg tenker meg om har jeg jo lagt ut det bildet her på forumet noen ganger allerede, ja).

Samme plassen har også levert spette på over 2kg og sandflyndre på 750gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på viddene, og uansett vil det kanskje kun ha 'akademisk' interesse, men er du sikker på at bergkutlingen faktisk er en bergkutling og ikke en hornkvabbe? Synes både snuteprofilen og vedhengene foran virker 'mistenkelige' i så henseende. Kroppsformen likeså (for bred halerot). Ryggfinnen virker (for?) lang for å være bergkutling, men bildet viser ikke klart om den er sammenhengende som hos hornkvabbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bildet som lurer oss litt, jeg måtte tenke ekstra etter selv når jeg hentet frem bildet. Ryggfinnen er ikke sammenhengende, det er jeg sikker på. Det vedhenget er jeg usikker på, kan ike helt huske det fra fisken... men dybden på plassen var 0.5m det taler også mot hornkvabbe.

Det har dessuten MYE mer enn akademiskl interesse, ettersom jeg ikke har hornkvabbe på listen min:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune : nå surrer du :-)

Nå må keg rote litt i bildene mine og finne bilde av en hornkvabbe...

Så skal vi se hvor lett det er å se forksjell på hornkvabbe og kutling

07012005123225P6vfEIJaW64M.jpg?37

Hornkvabbe, funnet under ein stein i fjære (tro ikke alt du leser i bøkene KIS)

070120051232253Cdw7yo5J3ar.jpg?7

Samme kvabba i vann, her ser du "hornet" litt lettere, samt finnene.

De minna mye om tangsprell når de lå i 1 cm med vann og sprella, så det er heelt umulig å blande dem med kutlinger!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jeg har selv tatt 6 eller 7 der i år med høydare på 860gr og 1000gr!

Dette er virkelig seriøst flotte fisker,en slik plass er gull verdt!!

I likhet med KIS har jeg også opplevd småfisk som et problem når jeg har prøvd på lomre.Føles ikke helt bra å dypkroke masser av småtasser for kanskje å få ei lomre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Rune : nå surrer du :-)

Nå må keg rote litt i bildene mine og finne bilde av en hornkvabbe...

Så skal vi se hvor lett det er å se forksjell på hornkvabbe og kutling

...

Samme kvabba i vann, her ser du "hornet" litt lettere, samt finnene.

De minna mye om tangsprell når de lå i 1 cm med vann og sprella, så det er heelt umulig å blande dem med kutlinger!!!

Som jeg sa, det var en fare for at jeg var ute på viddene...! [ :) ]

Jeg ble i tvil av bildet av kutlingen til KIS, fordi den på dette så ut til å ha NOEN anatomiske trekk som KUNNE stemme overens med hornkvabbe (butt snute og 'horn'), og fordi den så nokså forskjellig ut fra illustrasjonen i boka fisken lå på. Siden den delte ryggfinnen ikke kom frem på bildet ble jeg enda mer i tvil. Men når jeg ser bildet ditt Thor, ser jeg at jeg har blingset på lengden på ryggfinnen, samt den åpenbart båndformete kroppen til hornkvabben (som ofte ikke kommer frem på illustrasjoner i bøker). Dette viser også hvor forskjellig fisk kan se ut i virkeligheten i forhold til det inntrykket som dannes når man ser dem beskrevet, avtegnet, eller endog fotografert. Moralen er altså: Fisk og fiske kan ikke læres ved å lese bøker ALENE. Man må ut å se dem, ta på dem og studere dem i virkeligheten og i deres levemiljø! [ ;) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange flotte bilder og fangster:-) Dette med flyndre på grunt vann vinterstid er jo stikk i strid med lærebøkene, ja. Etterhvert mange feil i "gamle lærebøker". Kan jo undres over hvordan informasjonen er innhentet... Noe kan kanskje forklares i endring i atferd i forhold til endring i havtemperatur, og kanskje også ulike bestander på ulike lokaliterer opptrer forskjellig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.