Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddemeite i elv


havtryta
 Share

Recommended Posts

Har finni meg en ok plass (håper jeg) i Bø-elva der det etter sigende skal være litt gjedde. Tidligere gjeddefangster på denna karen har vært med wobblers o.l., men nå skal det meitas! Jeg tror at gjeddene på stedet ikke er så store (1-3 kg), men detta veit jeg egentlig ikke noe om før jeg har prøvd.

Her er planen: Fange noen småørret på forhånd og agne med dem. Få gjedde. Smile og ta bilde. Legge ut rapport her på siden.

Så kommer spørsmåla:

1. Ørreten jeg fanger er 15-20 cm. Bør jeg skjære dem opp i fileter, eller er det best å bruke hele fisken?

2. Det er litt strøm/bakevje på plassen. Bør man satse på dobbemeite eller et klassisk paternoster-tackel på bånn? Eller noe helt annet? Hvis strømforholdene tilsier det (mye vann i elva nå) bruker jeg nok begge variantene, men kan noen si meg hva som er best?

Jeg tror det var det. Hvis ikke, opplys meg gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har i bakhodet ja. Tar en tur over helga og rekognoserer litt, så finner man vel ut noe. Ang. duppmeite: Bør ørreten festes opp slik at den blir hengende vannrett, eller kan den vel så gjerne henge loddrett?

Mine erfaringer fra bl.a SØ-fiske med sild og dobbe er jaffal at SØ gir beng, men det er kanskje noe annet når agnfisken er av litt størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall festet den slik at den henger vannrett. Med en treble i leppa og en ved ryggfinna så får du balansert den enkelt så den henger vannrett! Husk fortom! Du får kjøpt knytbar wire hos de fleste større nettbutikker, f.eks hos avkroken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.