Gå til innhold
Fiskersiden

Ny art og årets mål er i box


Recommended Posts

Var en tur i Øygarden i dag og sikret meg ny saltvannsart med kamera. Det begynner å bli vanskelig nå, men jeg vil tippe at denne er mye vanskeligere å få på stang :glare:

Den lyder navnet "dobbeltsuger".

50476_s.jpg

50477_s.jpg

Tok 102 bilder av den, så den ble vel rimelig sveiseblind til slutt........

Hadde mål om to nye saltvannsarter med kamera i år, og det har jeg klart, så nå må jeg vel begynne å fiske :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltsuger har vi selvsagt hørt om. Tror Grutle ble kåt bare av navnet...

Men neppe noen veldig vanlig krabat langs våre kyster.

Ja, navnet skjemmer som kjent ingen :) Ikke veldig vanlig nei, første gangen jeg har sett den på ca. 2700 dykk. Men, den er ganske vanlig i Øygarden og sikkert noen andre steder også. Ikke så mange som legger merke til en fisk som gjemmer seg inni skjell og sneglehus og er 3-4 cm lang.

Etter mange tips og mye leting fant jeg den på 26 meters dyp. I juni/juli gyter den og da kan den sikkert treffes fra 10-12 meter og nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig. Det mangler 100 bilder her btw. :)

Av en eller annen grunn, ble alle bildene ganske så like. En katt (kona sier jeg ikke får si katten siden det teoretisk sett kan være en annen katt enn vår) hadde laget 8 hull i låret på tørrdrakten min, så jeg var veldig fokusert på det kalde vannet som fylte opp venstrebeinet mitt ganske så raskt :lol:

Uansett her er noen bilder til.

Shit! Jeg tror jeg må prøve å komme meg vekk fra dette lyset.

50606_s.jpg

Hva med å gjemme seg oppå dette skjellet da?

50604_s.jpg

Shait, det funket ikke. Hva med under skjellet da?

50605_s.jpg

Nei, det funket ikke.........

50603_s.jpg

Og sånn gikk nå dykket da B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne fint tålt noenognitti bilder til. :)

Jeg synes bunnforholdene så svært spennende ut også. Det må være mye mat der eller? Så du andre fisker der i tillegg?

Nei, det var egentlig elendige forhold med mye drag i sjøen, strøm og dårlig sikt, men sist jeg var der og ikke så dobbeltsuger, traff jeg bl.a. lange, breiflabb og ulkekutling. Stedet er sikkert ganske hyppig besøkt av sportsfiskere siden jeg fant en hel del med sluker i bunnen av fjellveggen jeg dykket langs, men jeg så lite meitetackel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Nei, det var egentlig elendige forhold med mye drag i sjøen, strøm og dårlig sikt, men sist jeg var der og ikke så dobbeltsuger, traff jeg bl.a. lange, breiflabb og ulkekutling. Stedet er sikkert ganske hyppig besøkt av sportsfiskere siden jeg fant en hel del med sluker i bunnen av fjellveggen jeg dykket langs, men jeg så lite meitetackel :)

Det burde det la seg gjøre noe med. :)

Plassen høres jo særs spennende ut. Hvis det i tillegg er lite gylter og sypiker der, så begynner plassen å nærme seg et turmål. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltsuger har vi selvsagt hørt om. Tror Grutle ble kåt bare av navnet...

:lol:

fine bilder av en artig skapning, selv om den neppe er et aktuelt mål for oss sportsfiskere. Skjønner godt at det tok 2700 dykk før du støtte på denne Rudolf. Sjelden passer vel ordtaket å lete etter nåla i høystakken bedre enn her. Imponerende at du i det hele tatt oppdaget den... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

fine bilder av en artig skapning, selv om den neppe er et aktuelt mål for oss sportsfiskere. Skjønner godt at det tok 2700 dykk før du støtte på denne Rudolf. Sjelden passer vel ordtaket å lete etter nåla i høystakken bedre enn her. Imponerende at du i det hele tatt oppdaget den... ;)

Gudene skal vite at jeg har snudd noen hundre skjell under dykking alle andre steder enn akkurat Øygarden på jakt etter denne fisken uten særlig hell .

Da blir alt mye enklere og mer motiverende når andre har funnet ut at dobbeltsugeren faktisk finnes i bra antall i dette sundet i Øygarden. Tror vel det var Espen Rekdal som først fotograferte denne artige fisken der.

Så, for meg var det vel som å komme til dekket bord. Jeg var klar over at fisken var vanlig der og da var det jo bare å dykke og lete til jeg fant den :)

Ellers så er det jo artig og motiverende at andre også har interesse for små rare fisker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilete av ein artig fisk! Du skulle vel ikkje ha bilete av undersida på den òg...?

Piscator: Klart dette er eit mål for sportsfiskarar!

:)

Nei. den lå rimelig lavt i terrenget og kom aldri i en possisjon der jeg kunne ta et slikt bildet.

Skal ha det i bakhodet neste gang jeg treffer en :D selv om jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal kunne få et slikt bilde. Jeg kan ikke holde den så eneste måten må være å få den til å svømme opp på en glassplate og så ta bilde gjennom denne (trur eg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.