Gå til innhold
Fiskersiden

Narkotika og alkohol


toppknot
 Share

Recommended Posts

Så at Hoffa skrev litt om sitt syn på fyll og fanteri i en annen tråd.

Lurer litt på hvor de andre brukerne står.

Er det greit å drikke seg full?Burde alkohol forbys?

Er noen her positive til legalisering av cannabis?

og hvor fort blir denne tråden slettet? :P

(Jeg gjetter om cirka 5-6 min)

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er viktig for folk som føler at de "trenger det", og ta seg en solid kule en gang i blandt. Men man må selvfølgelig vurdere "publikum" og foreta denne avkoplinga i rette omgivelser.

Voksne folk som nyter en "djåint" i ny og ned må få lov til det uten å få stempelet som kriminell.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vel at all narkotika burde avkriminaliseres på brukersiden, og er litt i tenkeboksen på om cannabis burde legaliseres totalt, og selges på vinmonopolet.

Hasj er farlig og føkk off til alle som mener noe annet, men jeg tviler på at det nevneverdig farligere enn alkohol. Dette gjelder egentlig ganske mye narkotika.

Det er utvilsomt sunnere for sjela å røyke hasj hver dag enn å drikke alkohol hver dag, men ingen av delene er noe særlig triks. Det farligste med hasj er at du kan drive på ganske hardt og lenge før det får store konsekvenser (som du merker). Det er fullt mulig å bli avhengig, og få psykiske vansker av hasj selv om mange tror noe annet.

Jeg driver sjelden med flatfylla lenger, men jeg har så mye gode minner og gode blanke minner etter flatfylla at jeg ikke skal pese de som liker det. Men folk må fortsatt være ansvarlig sine handlinger selvsagt. Folk som i det hele tatt er berusa der det er unger har jeg veeeeeldig lite sans for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politic...30006.stm#drugs

Lyst på en røyk?

Jeg mener vel at all narkotika burde avkriminaliseres på brukersiden, og er litt i tenkeboksen på om cannabis burde legaliseres totalt, og selges på vinmonopolet.

Hasj er farlig og føkk off til alle som mener noe annet, men jeg tviler på at det nevneverdig farligere enn alkohol. Dette gjelder egentlig ganske mye narkotika.

Det er utvilsomt sunnere for sjela å røyke hasj hver dag enn å drikke alkohol hver dag, men ingen av delene er noe særlig triks. Det farligste med hasj er at du kan drive på ganske hardt og lenge før det får store konsekvenser (som du merker). Det er fullt mulig å bli avhengig, og få psykiske vansker av hasj selv om mange tror noe annet.

Jeg driver sjelden med flatfylla lenger, men jeg har så mye gode minner og gode blanke minner etter flatfylla at jeg ikke skal pese de som liker det. Men folk må fortsatt være ansvarlig sine handlinger selvsagt. Folk som i det hele tatt er berusa der det er unger har jeg veeeeeldig lite sans for.

Det er ikke mulig å bli FYSISK avhengig av cannabis.Bare for å presisere det.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål.

I norge har hasj i alle år vært tabu og fyfy, derfor har det ofte blitt slik at de som prøver hasj også prøver andre (og sterkere) stoffer, siden de allerede har trådd over fyfy-grensa (ikke svinesund, nei)

Selv er jeg daglig i Nederland, hvor hasj er like lovlig som alkohol. Det er sjelden du er på et utested uten at lukta er temmelig sterk. Til tross for dette så har jeg fått inntrykk av Nederlenderene ikke er så mye værre enn Nordmenn når det gjelder sterkere stoffer.

Derimot synes jeg ikke hasj burde lovliggjøres i Norge, da vi av en eller annen grunn på død og liv skal misbruke alle rusmidler, dessuten ville det ikke vært et direkte helsefremmende tiltak.

For the record så har jeg aldri og kommer ikke til å røyke jazztobakk..

Det er ikke mulig å bli FYSISK avhengig av cannabis.Bare for å presisere det

Det er muligens så, men som du legger opp til er det fullt mulig å bli psykisk avhengig av cannabis..

Fant forresten denne siden nå, hvor det bl.annet står:

Alkohol og cannabis går det lenger tid før man blir avhengig av. Har man brukt stoffene tidligere, klart å slutte, og så begynner å bruke dem igjen, blir man raskere avhengig på nytt.

Så kanskje blir man fysisk avhengig etter lengre tids bruk?

Endret av Svendinfiskervenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politic...30006.stm#drugs

Lyst på en røyk?

Det er ikke mulig å bli FYSISK avhengig av cannabis.Bare for å presisere det.

Joda, men de fysiske avhengighetssymptomene gir seg vistnok etter tre - fire døgn, og viser seg vel først og fremst ved at vedkommende får svært "kort lunte" (irritabel), nattesvetting og mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende store temaer dette her. Ikke minst så er det dette jeg jobber med til daglig.

Finnes ikke noen enkle svar, men som litt generelt så kan enn si at mye av dette dreier seg om verdisyn, og solidaritet. Og med det så mener jeg følgende..

I forhold til alkohol så er det et farlig, sterkt vanedannende rusmiddel som vi ikke klarer å administere på en god måte. Gidder ikke å ramse opp alle skadene vi påfører enkeltindivider og samfunn.

Igjen så handler det om solidaritet med alle de som har alkohol/alkoholrelaterte skader/traumer tett innpå seg (og det er mange).. Både ungdom og voksne drikker mye mer i dag enn før, og dette skyldes først og fremst de voksnes alkholvaner (god økonomi, stor tilgjengelighet, mote). Det finnes nesten ikke noen alkoholfrie arenaer igjen (negativt da signaleffekten blir at det ikke går an hygge seg uten alkohol, dette ser og oppfatter ungdommen).

Tidligere hadde vi nesten bare akuttrelaterte (vold, ulykker, drukning, sexualrelaterte, mm) skader av alkohol, nå har vi i tillegg til dette, også langtidsrelaterte skader (psykiske plager, forskjellige kreftformer, avhengighet, diabetes mm). Dette er økende og meget negativt. Antall pumpa ungdommer sterkt økende, jenters alkohol inntakt med typisk gutteatferd (slåssing) sterkt økende. Kunne sagt mye om dette, men her er tre forhold som virker spesielt preventivt; pris, tilgjengelighet og foreldre som forebyggere (de drikker mye mer enn før de også...)

konklusjonen er at vi ikke klarer å administere og kontrollere det totale inntaket av alkohol, og folks holdinger til alkohol er meget liberale....

I forhold til andre rusmidler så sier det seg selv, at vi ikke bør legalisere andre rusmidler sda ikke klarer å administre det ene vi har. Og igjen godtfolk, så er også rusen det som rammer de dårligst stilte fra før hardest. Dette ble en kortversjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av alkohol er såpass kulturellt nedfelt at det ikke kan endres nevneverdig, særlig har vi jo en sterk tradisjon med helgefyll. Det koster åpenbart samfunnet en del, og jeg syns vel det hadde vært rimelig om "varene" ble priset slik at de dekket en større del av kostnaden. Har hørt at en flaske pils vil ligge på rundt 100,- hvis følgeskader skal dekkes inn.

En annen endring vil være å slutte med maset om at vi trenger mer "kontinentale" drikkevaner, dvs drikke hver dag. Først og fremst har de landene med dette drikkemønsteret flere alkoholrelaterte skader enn Norge, for det andre vil det bare føre til at vi ender opp med begge deler, dvs er kontinentale i uka og går på fylla i helgene, ikke bra.

Når det gjelder cannabis så har konsentrasjonen av THC blitt så stor at stoffet som er på markedet i dag ikke kan sammenlignes med hva hippiene røykte i Slottsparken på 70 tallet. Det ligger mye nærmere "hardere stoffer", jeg er definitivt skeptisk til en legalisering. Med tanke på alle problemene alkoholen medfører så ser jeg ikke behovet for å innføre et nytt rusmiddel. Og når alt kommer til alt så har ikke selve "styrken" på rusmiddelet så mye å si, bare se på alle de sosiale problemene feks khat tygging fører med seg.

Allerede i dag, i Oslo, er dette noe som medfører sosiale problemer for større grupper mennesker. Enda værre er det i Syria, hvor standarden er firetimers pause midt på dagen for å tygge, og hvor mangelen på vann til dyrking av mat er prekær da det brukes til dyrking av Khat. Særlig rammes den fattige delen av befolkningen, hvor Khat til far fort går foran mat (til kone og barn).

Liberaleren i meg sier ja, egoisten i meg sier ja, fornuften sier nei og delen av meg som sier at samfunnet bør verne om "de svake" sier også nei. Vi ser jo hvem som rammes hardest av rusmisbruk i dag, og hvem som er dårligst i stand til å håndtere sitt misbruk. Det er nok til det beste for alle å være restriktive, selv om jeg, og mine, antagelig ville klart oss godt under ett mer liberalt regime. Ergo sum est: No, no, no. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For legalisering av cannabis og friere tøyler når det gjelder alkohol.

Det er litt snodig at du kan bli statsminister, kjøre bil og gifte deg når

du blir 18. Men skal du servere noe til middagen må du spørre mor og far

om de kan kjøpe det til deg...

Når det gjelder skadevirkninger er vel det meste farlig, men det farligste

av alt er forbudshysteriet i Norge. For mitt vedkommende kunne en gjerne

solgt heroin over disk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liberaleren i meg sier ja, egoisten i meg sier ja, fornuften sier nei og delen av meg som sier at samfunnet bør verne om "de svake" sier også nei. Vi ser jo hvem som rammes hardest av rusmisbruk i dag, og hvem som er dårligst i stand til å håndtere sitt misbruk. Det er nok til det beste for alle å være restriktive, selv om jeg, og mine, antagelig ville klart oss godt under ett mer liberalt regime. Ergo sum est: No, no, no. wink.gif

Det var en veldig fin beskrivelse av den sosialdemokratiske ideologi! Stiller meg bak denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting. Det må skje en korrigering i lov-verket ifht. forholdet mellom legale, og ikke legale rusmiddler. Feks så er skadene på barn med mødre som drikker mye alvorligere enn når de bruker narkotika. Til tross for dette står barnevernet på fødestua (pliktig varsling og oppmøte) og tar ungen når mor er narkoman. Men når mor er alkoholiker, og ungen har alvorlige skader på grunn av det, så gir det ingen konsekvenser utover videre hjelp

Det er galt, veldig galt. Det vipper mot en moraliserende bruk av barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannabis er ikke lett å slutte med, faktisk noe av det gutta sliter mest å slutte med.

Tror ikke jeg har en eneste klient som ikke har store psykiske plager som en følge av cannabis bruk.Det er alikevel få av de som prøver hasj som blir narkomane.... men igjen, joda det er de som som allerde har vært litt uheldig med de korta de fikk utlevert som sitter igjen som svarteper (ikke uten unntak seff)

Det finnes blant mange unge i dag en utbredt (og akk så feilaktig) forestilling om at cannabis ikke er farlig.

For legalisering av cannabis og friere tøyler når det gjelder alkohol.

Det er litt snodig at du kan bli statsminister, kjøre bil og gifte deg når

du blir 18. Men skal du servere noe til middagen må du spørre mor og far

om de kan kjøpe det til deg...

Når det gjelder skadevirkninger er vel det meste farlig, men det farligste

av alt er forbudshysteriet i Norge. For mitt vedkommende kunne en gjerne

solgt heroin over disk også.

Du bør ha gode argumenter for å mene dette.. Dette har liten eller ingen forankring i moderne rusmiddelforskning

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ha gode argumenter for å mene dette.. Dette har liten eller ingen forankring i moderne rusmiddelforskning

Pøh, hvem som helst kan da bruke FRP argumentet: "Vi stoler på våre velgere og at de vet hva som er best"

"Vi ønsker ikke, i motsetning til alle andre partier, å overstyre våre velgere"

"Folk må selv få lov til å bestemme hva..."

-------------------------------

Har hørt rykter om at FRP har en finsk rørlegger på lur som kan bevise at det er lurt med masse billig alkohol. Hvem trenger forskning?

(Hva! Er dette norges nest største parti sa du?).

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dikker meg brisen ganske sjeldent så alkohol forbruket er minimalt hos meg i de siste årene.

Ellers må eg si det at eg syns det er rart at cannabis skal være så ulovlig og "farlig"

Alkohol er jo langt verre enn det cannabis er. Som ungdom eksperimterte eg med både alkohol og hasj og husker eg ble veldig skuffet over kor kjedelig/tamt cannabis rusen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannabis er ikke lett å slutte med, faktisk noe av det gutta sliter mest å slutte med.

Tror ikke jeg har en eneste klient som ikke har store psykiske plager som en følge av cannabis bruk.Det er alikevel få av de som prøver hasj som blir narkomane.... men igjen, joda det er de som som allerde har vært litt uheldig med de korta de fikk utlevert som sitter igjen som svarteper (ikke uten unntak seff)

Det finnes blant mange unge i dag en utbredt (og akk så feilaktig) forestilling om at cannabis ikke er farlig.

Du bør ha gode argumenter for å mene dette.. Dette har liten eller ingen forankring i moderne rusmiddelforskning

Det hakke så gæærn forankring i liberalistisk tankegang :D . Tenk å få alle midlene politiet tuller bort på arrestasjoner til jobben din og til forebygging?

Bare å for å melde igjen og enda klarere. Det er fullt mulig å bli fysisk avhengig av hasj. Kaldsvetting og dårlig nattesøvn er det vanligste av abstinenser. I tillegg kommer ofte psykiske plager som angst i tillegg.

Det er ikke på nivå med heroin, men mer enn drøyt nok.

Jeg har kjent mang en snute som røyker 2-5 gram hasj om dagen, og har gjort det i tre år på rad. De fleste har hevda at hasj ikke er vanedannende de første åra de holder på, før det en dag demrer for de hva som skjer. Det er en rimelig tung vei tilbake for de som takler det, selv om sjansene er større enn ved alkohol og heroin.

Men det viktigste her er faktisk ikke lovverket, men det er hvordan venner og familie følger med på folk og hvordan man følger med på seg selv. Når begynner ting å bli farlig? 3 tegn er som følger:

-Tidlig debut med sigg, alk og hasj er en av de sikreste tegna på at noen sliter.

-Hvis rus må være en del av all feiring så sliter du. Et av de vanligste "hasj"problemene er at man etterhvert sliter med å oppleve noe som spennende hvis man ikke samtidig er rusa. En flott utsikt etter en skautur er ikke skikkelig før du har en joint samtidig.

-Rusing aleine. Hvis du gjentatte ganger drekker eller røyker hasj aleine, så er du på veien mot noe stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe legalisering av hasj tror jeg er umulig og gjenomføre. Hvem skal selge det? Skal polet handle hasj fra narkobaroner rundt om i verden? Tror ikke det hadde sett så bra ut. Men avkriminalisering blir noe annet. Politiet burde ha andre ting å fokusere på enn "ta" og bruke tid og resurser på folk som har ett g eller to.

Er man kriminel og en fare for samfundet om man tar seg en rev i ny og ne? Neppe. Men kan man være en fare for samfundet når man er full? Definitivt. Av alle de jeg kjenner som har sittet inne og sonet så er det pga dumme ting de har gjort i fylla, altså vold.

Hasj er ikke bra er ikke det jeg sier, men det lovlige og fult akseptable alternativet er vell ett mye større problem for samfundet...

Et av de større problemene med hasj er vell at man får vell tak i dette i de samme miljøene hvor man også får tak i hardere stoffer. Og har man først prøvd ett narkotisk stoff så kan man vell like gjerne prøve flere stoffer?

Man har jo alt krysset en grense...

For å være ærlig så var jeg full første gang jeg prøvde hasj og veit at jeg ikke er alene om det.

Derfor mener jeg at hvis hasj er narkotika så er også alkohol det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Rusing aleine. Hvis du gjentatte ganger drekker eller røyker hasj aleine, så er du på veien mot noe stort.

Enig i mye av det du sier, og antagelig har de som har utviklet et rusproblem ruset seg mer alene enn hva andre gjør, men det å ruse seg alene er i seg selv ikke noe problem. Litt som å ta en "mornings", jeg trodde det nesten var strake veien til undergang ut fra alle fordommene som eksisterer, men det er jo ikke det, det er god medesin mot bakfylla. Og det har man oftere bruk for dess oftere man ruser seg.

Jeg kan trygt anbefale alenedrikking og reparering om morningen for de som ellers har kontroll på sitt rusinntak.

Selv lider jeg under problemet at jeg ikke får tid/anledning til å skjenke meg ordentlig en gang i blandt, det er et savn, men man får vel bedre tid en annen gang i livet. Eksperimenterte litt med alenedrikking som student (drakk vel egentlig mer enn nok sammen med andre, men dog..), og det er kjempemessig. God musikk og drikke, helt topp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på alle problemene alkoholen medfører så ser jeg ikke behovet for å innføre et nytt rusmiddel.

Håper du mente noe annet en du skrev her :)

Personlig var jeg for en legalisering av cannabis i Norge, men har vel konkludert med at landet ikke er klar for det. Men jeg synes det er skremmende mange som setter likhetstegn mellom legalisering og fri flyt av cannabis. Tvert om så mener jeg det vil bli mer kontroll med distribusjon og bruk. I tillegg vil man styre inntektene bort fra kriminelle grupper og over til staten. Dernest vil man kunne komme med mer konstruktiv informasjon ovenfor ungdom enn bare fyfy og "fra hasj til helvete".

Avkriminalisering av cannabisbruk mener jeg er noe som bør kunne diskuteres.

Med ungdom og andre høye og happy vil volden garantert stupe. Som Bill Hicks sa det : Det er fysisk umulig å havne i bråk når man er skev :D

PS! Vet dere hvem som gir mest penger til de store No to Drugs-organisasjonene og kampanjene i USA? Jepp, det er alkohol og tobakksindustrien! De har sikret seg en unik posisjon ved å pushe lovlig dop og fighter hardt og dirty for å bekjempe all narkotika..

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du sier, og antagelig har de som har utviklet et rusproblem ruset seg mer alene enn hva andre gjør, men det å ruse seg alene er i seg selv ikke noe problem. Litt som å ta en "mornings", jeg trodde det nesten var strake veien til undergang ut fra alle fordommene som eksisterer, men det er jo ikke det, det er god medesin mot bakfylla. Og det har man oftere bruk for dess oftere man ruser seg.

Jeg kan trygt anbefale alenedrikking og reparering om morningen for de som ellers har kontroll på sitt rusinntak.

Selv lider jeg under problemet at jeg ikke får tid/anledning til å skjenke meg ordentlig en gang i blandt, det er et savn, men man får vel bedre tid en annen gang i livet. Eksperimenterte litt med alenedrikking som student (drakk vel egentlig mer enn nok sammen med andre, men dog..), og det er kjempemessig. God musikk og drikke, helt topp :-)

Enig i mye av dette ass. Har du kontroll er det greit, men de fleste tror de selv har kontroll mye lenger enn de faktisk har det.

Aleinerusing er er et faresignal ikke nødvendigvis farlig i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.