Gå til innhold
Fiskersiden

HI opprettholder orlyd i høringsutkast om sjølaksefiske


PerH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, flere av de nye modellene og fargene er nye "Norway-specials" - et resultat av masing om spesielle custom-lakkeringer fra vår side... :angry2:

Jorma Vaarala maler i dine favorittfarger om du spør pent. God gange på flere av modellene, vi fikk ham m.a. til å lage en ny, dyptgående 100 mm som vi forventer mye av i år. Hissig gange kombinert med sideveis "Bomber-rulling". Storlaksmat! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, flere av de nye modellene og fargene er nye "Norway-specials" - et resultat av masing om spesielle custom-lakkeringer fra vår side... ;)

Jorma Vaarala maler i dine favorittfarger om du spør pent. God gange på flere av modellene, vi fikk ham m.a. til å lage en ny, dyptgående 100 mm som vi forventer mye av i år. Hissig gange kombinert med sideveis "Bomber-rulling". Storlaksmat! ;)

Noen mulighet til å sende en til meg i oppkrav? :)

50 års presang til en av mine laksekompiser i år:

9 personer valgte sine favorittfarger/-kombinasjoner og så fikk vi Peson produkter i Overhalla til å lage til

9 håndmalte/håndlagde wobblere. Fikk også laget til et eget skrin med "navn på jubilanten" Namsen Edition - specially made for him by his fishing buddies.....

Ble godt mottatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mulighet til å sende en til meg i oppkrav? :)

50 års presang til en av mine laksekompiser i år:

9 personer valgte sine favorittfarger/-kombinasjoner og så fikk vi Peson produkter i Overhalla til å lage til

9 håndmalte/håndlagde wobblere. Fikk også laget til et eget skrin med "navn på jubilanten" Namsen Edition - specially made for him by his fishing buddies.....

Ble godt mottatt ;)

Bare gå på nettsidene til Vaarala, korrekt link over her et sted. Der finner du mailadresse. Mika, broren til Jorma, oversetter for deg. Bare referer til "the new 100 mm Norway big lohi models" så vet han hva du vil ha. Husker ikke helt, men tror vi betalte 15 Euro stykket, så du får høre pris av dem... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gå på nettsidene til Vaarala, korrekt link over her et sted. Der finner du mailadresse. Mika, broren til Jorma, oversetter for deg. Bare referer til "the new 100 mm Norway big lohi models" så vet han hva du vil ha. Husker ikke helt, men tror vi betalte 15 Euro stykket, så du får høre pris av dem... :)

Flere farger? eller har dere fått han til å lage en?

Vet godt hvilken farger som går i Namsen, bare lurte på om denne spesialversjonen har flere farger.

Gikk igjennom fargeutvalget kjapt og fant 7-8 stk jeg kunne tenkte meg, men har lovt meg litt selv og ikkkkeeeee kjøpe en haug med wobblere til. Har nok!!!

Regner med at dere har brukt flere av modellene hans?

Er det noen av de som går spesielt godt i Namsen/Bjøra?

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere farger? eller har dere fått han til å lage en?

Den 100 mm'eren jeg snakker om er ny av året og laget etter spesifikasjoner og farger fra oss (Modell B ). Ellers går den modifiserte Modell A bedre enn hans gamle modell A, etter at den fikk blyvinger på sidene, så den er også ny av året og super spesielt i litt tung strøm senere på sesongen når du trenger en litt mindre modell. Gå inn på fargene hans så ser du "våre" customfarger som nr 36, 42 og 43. Sistnevnte farge er en variant av klassiske Bomber BFT som alltid har fungert godt i Namsen. Supersterke kroker (VMC 9626 3x) og knallharde splittringer. Ellers noen mer spesielle som jeg har, men som ikke er tilgjengelige for almuen... :);)

Disse to ( A & B ) er de vi har vært med på utviklingen av, men siden de er kommet til verden fra Desember og utover har vi ikke fått testet dem på laksen ennå. Men de har mange av de kvaliteter du ofte leter lenge etter hos andre typer wobblere, så det er bare å bestille og prøve ut selv! ;)

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 og 42 hadde jeg plukket ut pluss 9, 11, 16, 19, 20 og 35...... kanskje et par til også :hailfs:

Ja her er det mye å ta av - 16 og 19 er killere m.a. i Tana fra hans "all time" standardutvalg, 11 er sexy i klar sommerelv mens 9 og 20 er standard finsk basisutvalg som alle hjemmespikkerne der borte lakkerer. Farge 35 er ny av året og den har jeg ikke holdt i hånda ennå, så den vet jeg ikke hvordan ser ut i virkeligheten - god sensommersak?

De fargene på lista di duger nok de, selv om jeg vil si at mens rett størrelse er Gud, så er gangen er kongen, mens fargen er dronninga! Got it..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hauger og lass med wobblere, men klarte ikke å dy meg.... :) får bare håpe at jeg får fiske nye 15 år i Namsen, hvis ikke får jeg begynne å selge unna noen jeg også.

Det er noe med tro og erting i laget (vennskaplig) med de andre som da ikke har disse..... :P

En på laget (en veldig ok kar) får bestandig fisk på "den døkk ikke har......".

Han fisker på St. Hans sammen med han som fikk 9 spesial lagede wobblere til 50 års dagen, så de har nå et batteri av wobblere som jeg ikke har - men nå får jeg noen som de ikke har:

Bestilte 3 stk av forskjellig farge str A

Bestilte 3 stk av forskjellig farge str B

Håper at A går godt i strømmende vann som du sa.... har et meget farlig sted i Namsen som de skal prøves :D

De fargene på lista di duger nok de, selv om jeg vil si at mens rett størrelse er Gud, så er gangen er kongen, mens fargen er dronninga! Got it..? ;)

Trua er nummer 1.

Kjennskap er nummer 2.

Gangen er nummer 3.

Rett størrelse er nummer 4.

Fargen er nummer 5.

:D

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hauger og lass med wobblere, men klarte ikke å dy meg.... :) får bare håpe at jeg får fiske nye 15 år i Namsen, hvis ikke får jeg begynne å selge unna noen jeg også.

Det er noe med tro og erting i laget (vennskaplig) med de andre som da ikke har disse..... :P

En på laget (en veldig ok kar) får bestandig fisk på "den døkk ikke har......".

Han fisker på St. Hans sammen med han som fikk 9 spesial lagede wobblere til 50 års dagen, så de har nå et batteri av wobblere som jeg ikke har - men nå får jeg noen som de ikke har:

Bestilte 3 stk av forskjellig farge str A

Bestilte 3 stk av forskjellig farge str B

Håper at A går godt i strømmende vann som du sa.... har et meget farlig sted i Namsen som de skal prøves :D

Trua er nummer 1.

Kjennskap er nummer 2.

Gangen er nummer 3.

Rett størrelse er nummer 4.

Fargen er nummer 5.

:D

Deiiilig å se at flere lider av samme galskap - Gammel-Erik, vi er ikke alene, hører du.?

;)

Tequila er jo tilsynelatende normal, kanskje AA-light ut fra navnet, så la oss heller kjøpe laksefiske for pengene vi skulle hyre (wobbler)psykolog for! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvilke farger jeg bestilte, ligger på jobben, skal få lagt det inn senere hvis interessant.

Vurderte faktisk å kjøpe flere på grunn av et par farger som jeg siklet veldig etter.... :)

Nå tror jeg faktisk at jeg skal ta en gjennomgang av wobblerne mine og selge unna en del. Har wobblere som helt sikkert er meget gode, men de får aldri den helt store sjansen.... stort sett det samme som går igjen i fargevalg og str.

Har blant annet en finsk wobbler som ikke er blitt prøvd. En bekjent fra Danmark tok de 3 største laksene sine et år (en uke) på akkurat denne wobbleren..... :D

Så hvis noen vil kjøpe wobblere for halv pris, så får de sende meg PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet merkelig uthvilt i morges. Ingen vår-kåte måker som hadde herjet nabolaget i løpet av natten, raidet bosset mitt, slåss på taket eller parret seg i vinduskarmen.. Var kommet vel ut av dusjen før jeg skjønte hva det var; 10 cm nysnø! Det hender jeg gleder meg over å bo i Tromsø, dette er ikke en av de dagene.

Godt å høre om flere som lider av samme sykdom, at de er hyggelige er også bra, men Per, det betyr bare at vi får noen andre å diskutere laks med når vi en gang blir tvangsinnlagt på sterk-avdelingen..

En gammel jævel (hører du Stig) som har rodd Bjøra lenger enn jeg har vært i live har en litt annen oppskrift på laksefiske: "Det skader ikke være kjent, men stort sett er det tilfeldigheter som bestemmer. Derfor blir det bare rett tid på rett sted. Har du forberedt deg skikkelig kommer den på land også."

På tidlig stor-fiske spiller nok liten rolle hva du har i enden av snøre og det gjør wobler-samle-manien vår til en enda mer alvorlig diagnose :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skulle fått en moderator til å kikka litt på denne tråden, og delt den i to: En forvaltningstråd, og en wobblertråd. Hva tror du PerH? Du er jo trådstarter. :D

God ide - her går vi jo fra "Save our last salmons" til å diskutere hva som er mest effektivt for å kverke dem med i et ikke-marint miljø. Kan noen dele tråden? Hvis jeg evt. kan gjøre det selv, vil jeg gjerne vite hvordan?

Erik - nysnø på denne tida, det er pinseria det! Helt normalt!

Var litt verre for en slukkøret tørrfluekar jeg traff i Troms innland et stykke over St. Hans for noen år siden. I uka var det noen og tyve grader, så gutten hev seg i bilen etter jobb på fredag med sin lille 3'er ertevisp og en rekke små, flytende dunnøster. Natt til lørdag kom det snø godt ned i skogbandet, samme morgen som jeg traff ham. Det var is-snerk i kaffekoppen min fra gårsdagen - altså definitivt ikke sommer og insektklekkinger var milevis unna. Verdens tristeste mann!

Lånte ham makkeutstyr og plass i teltet så noen flotte ørreter fikk han nå heldigvis likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat Helga P: "Vi har også holdt oss godt innenfor de internasjonale anbefalingene på laksebestand, selv om vi ikke har fulgt rådene fra Direktoratet for naturforvaltning til punkt og prikke."

De internasjonale anbefalingene går på avvikling av flerbestandsfiske til fordel for spesifikk beskatning av livskraftige, godt reproduserende bestander. Dette betyr at laksen skal beskattes i elv, hvis den lokale stammen da er på et bestandsnivå som tåler uttak, men ikke i sjø. Tror ikke Helga forstår argumentet, eller hun velger bevisst å se bort fra dette.

Hva hun egentlig mener med "å holde seg godt innenfor de internasjonale anbefalingene på laksebestand" er det nok bare hun selv som kan forklare, for dette er nok et fakta-tomt og usant argument typisk for politikere som har hørt etter i timene hos sine kommunikasjonsrådgivere. Dessverre hopper journalistene fra sak til sak og evner ikke å stagge munndiareen med konkrete oppfølgingsspørsmål, slik at slikt vis-vas liksom blir stående som siste ord i saken. Er det rart jeg plages av langt fremskreden politikerforakt og har lite til overs for stadig mer tabloide journalister som skraper for grunt faglig sett..? :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja den Helga :-)

Her er en annen morsom liten kommentar

http://www.sagat.no/?article=10545&cat=Hovedsiden

Dette er en sjøfisker som synes det er helt greit å ta sin del av byrden, men som synes vi heller burde fisket i mai, og kortet inn på slutten siden det likevel er så mange som ikke fisker på den tiden :angry2:

Hører han hva han selv sier? Inføre restriksjoner i den tid det allerede fiskes lite?

Vel, dette er jo bare en sjarmerende kuriositet når en fisker sier det, mens det er litt ekkelt at vi har en fiskeriminister som sannsynligvis mener det samme.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg kalrer dele tråden, men det vil ta litt tid så jeg tar det ikke i finværet nå :angry2:

Prøv å ikke hopp for mye mellom emnene foreløpig :D

De ler av meg fluefiskerne også når jeg kommer med min fluebokjs i elva... har vel ca 10 laksefluer, ink noen tuber :D

Men så åpner jeg Toby-boksen min så stivner smilet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja den Helga :-)

Her er en annen morsom liten kommentar

http://www.sagat.no/?article=10545&cat=Hovedsiden

Dette er en sjøfisker som synes det er helt greit å ta sin del av byrden, men synes vi heller burde fisket i mai, og kortet inn på slutten siden det likevel er så mange som ikke fisker på den tiden :)

Hører han hva han selv sier? Inføre restriksjoner i den tid det allerede fiskes lite?

Vel, dette er jo bare en sjarmerende kuriositet når en fisker sier det, men er det litt ekkelt når vi sannsynligvis har en fiskeriminister som også mener det samme.

Olav

Denne er jo bare helt på trynet!

Utrolig hva folk kan få seg til å si

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi ikke trodde det kunne bli verre….

Utdrag fra:

Hålogaland lagmannsrett – Kjennelse, 1998-08-17, lagmannsrett nr. LH-1997-874

”A erkjente at han i april 1996 hadde kilenøter stående som angitt i forelegget, men han fremholdt at hensikten var å drive fiske etter rognkjeks og at forholdet ikke var straffbart.”

”Han hadde tidligere vært under etterforskning for ulovlig fiske med ruseredskap i april 1992 og mai 1994, men disse forholdene omfattes ikke av den frifinnende dommen.”

Personen som er omtalt i denne dommen er altså siktet for tyvfiske 3 ganger. Den siste gangen ble vedkommende innbrakt for å ha satt ut ulovlig laksenot, men frifunnet fordi fisket foregikk seint i April, på en tid der det ikke kan påregnes større laksefangster. Men som vi alle vet, det er jo akkurat på den tiden den store og mest ettertraktede tidliglaksen stimer forbi langs kysten vår…

Hvem er så denne notoriske tjuvfiskeren? Personen det her dreier seg om er ingen ringere enn ...

Gammel-Erik gjengir navnet på en saksbehandler og kaller han en "notorisk tjuvfisker", med henvisning til en frifinnende dom fra 1997. Dette vil nok innebære at adminsistrator må identifisere "Gammel-Eriken" i Tromsø, og at uttalelsen vil få etterspill.

Til orientering gjaldt det omtalte rognkjeksfisket med kilenotredskap en flerårig sak, hvor Direktoratet for naturforvaltning utøvde særdeles ufin maktarroganse ved å få utøvende myndigheter til å sette foten ned for et fiskeri som etter loven viste seg å være helt legalt. DN og utøvende myndighet skjønte imidlertid hele tiden at saken ikke ville holde i retten, og henla hvert år sakene med nye og ulike begrunnelser - etter at nytt rognkjeksfiske var startet opp og blitt "sabotert". Til slutt (i 1996) lyktes det fiskeren å få saken opp for retten, slik at det angjeldende rognkjeksfisket endelig kunne "kvitteres" lovlig. Dog ga ikke DN seg før etter nederlag i både herredsrett og lagmannsrett. Her var det altså DN som gikk på en stor smell, mens fiskeren - eller "saksbehandleren" - verken da, tidligere eller senere noen gang er dømt for tjuvfiske. Kilenotfisket etter rognkjeks inngikk for øvrig i et forskningsprosjekt.

Kanskje "Gammel-Erik" som gjenkjente navnet på saksbehandleren i FKD har jobbet i Direktoratet for naturforvaltning - og at de således er "gamle kjente"...? Vel, link til denne siden er nå sendt til vedkommende.

EDIT: Navn på saksbehandler erstattet med "vedkommende" av admin. (Gjelder altså aller siste ord i ovenstående)

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel-Erik gjengir navnet på en saksbehandler og kaller han en "notorisk tjuvfisker", med henvisning til en frifinnende dom fra 1997. Dette vil nok innebære at adminsistrator må identifisere "Gammel-Eriken" i Tromsø, og at uttalelsen vil få etterspill.

Til orientering gjaldt det omtalte rognkjeksfisket med kilenotredskap en flerårig sak, hvor Direktoratet for naturforvaltning utøvde særdeles ufin maktarroganse ved å få utøvende myndigheter til å sette foten ned for et fiskeri som etter loven viste seg å være helt legalt. DN og utøvende myndighet skjønte imidlertid hele tiden at saken ikke ville holde i retten, og henla hvert år sakene med nye og ulike begrunnelser - etter at nytt rognkjeksfiske var startet opp og blitt "sabotert". Til slutt (i 1996) lyktes det fiskeren å få saken opp for retten, slik at det angjeldende rognkjeksfisket endelig kunne "kvitteres" lovlig. Dog ga ikke DN seg før etter nederlag i både herredsrett og lagmannsrett. Her var det altså DN som gikk på en stor smell, mens fiskeren - eller "saksbehandleren" - verken da, tidligere eller senere noen gang er dømt for tjuvfiske. Kilenotfisket etter rognkjeks inngikk for øvrig i et forskningsprosjekt.

Kanskje "Gammel-Erik" som gjenkjente navnet på saksbehandleren i FKD har jobbet i Direktoratet for naturforvaltning - og at de således er "gamle kjente"...? Vel, link til denne siden er nå sendt til vedkommende.

EDIT: Navn på saksbehandler erstattet med "vedkommende" av admin. (Gjelder altså aller siste ord i ovenstående)

At DN forfølger en sak så iherdig er ikke uten grunn. At domsfellelse ikke skjer er mer rettssystemets enn sakens feil. Alle som har hatt befatning med Senja og laks vet at det i det tidspunktet Saksbehandler fisket etter rognkjeks også brukte å være mye stor laks som selvsagt også gikk i nøtene.

Saksbehandlerens tidligere studiekamerater er av en helt annen oppfatning enn Saksbehandler selv og rettssystemet i denne saken. Vedkommende skrøt uhemmet av laksefisket sitt i rognkjeksas navn til disse på fester og ellers, så du kan sende så mange linker du vil til xxxxxxxxx (aka fjellrypa?) og what not: dette er offentlig tilgjengelig i en rekke papiraviser som fulgte saken og på Lovdata. Vi har ikke gjort annet enn å viderebringe tips og lese tilsendt materiale fra saksbehandlers tidligere studiekamerater her, så tråden blir stående uendret uansett. Siden vi også har mer enn en muntlig kilde som uavhengig av hverandre kan fortelle oss helt en annen historie enn den saksbehandleren vil fremme, så ville historien også for de fleste tabloidavisers del vært vanntett nok!

EDIT: Navn erstattet med xxxxxxxxav admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At DN forfølger en sak så iherdig er ikke uten grunn. At domsfellelse ikke skjer er mer rettssystemets enn sakens feil...

.... Siden vi også har mer enn en muntlig kilde som uavhengig av hverandre kan fortelle oss helt en annen historie enn den saksbehandleren vil fremme, så ville historien også for de fleste tabloidavisers del vært vanntett nok!

Da er vel saken endelig oppklart - ære være Gammel-Erik og PerH! Med slike karer + litt ondsinnede rykter, egne betraktninger, internett og tabloidaviser burde det absolutt være grunnlag for å avskaffe det offentlige rettssystemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.