Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Jaggu er det ikke en måned siden jeg har skrevet i tråden sist........

Det sier jo sitt om laksefisket i Gaula den siste måneden. Grå elv, lita elv, stor elv, brun elv, konjakkelv, storflom. Vi har hatt det meste, men laksen så ut til å ha gått ifra seg i juni.

Den laksen som kom opp i juni har flyttet seg gradvis oppover i elva for hver tordenskur og den lille rest av action som har vært i Gaula i de siste ukene har vært i de aller øverste delene av vassdraget.

Jeg hadde et håp om at 1000 kubikksflommen i starten av uka skulle lokke ny fisk på elva. Første forsøk på den rask fallende elva ble onsdag formiddag. Ikke på meg, men på guttungen på 9, som ivrig hadde spurt om vi ikke kunne dra opp i elva og fiske. Barnestenger egner seg dårlig i ei flomstor Gaula så jeg utstyrte guttungen med min 12 fots Mustadstang. Etter litt instrukser behersket han faktisk den lange stanga rimelig godt, og wobbleren gikk i fristende bue over strømkanten nede i raset.....

87263_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34939/87263.jpg

Her begynner vi å få dreisen på kastinga.

87264_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34939/87264.jpg

Utfiskinga av kastet foregår med det lange håndtaket under armen.

Nå på den fallende flommen skulle elva egentlig ha hatt en nydelig cognacfarge. Så er dessverre ikke tilfelle. Elva er gjørmefarget så det holder.

På grunn av fargen på elva knytte jeg på en Vaarala kasteplugg, modell O for de invidde, i min egen knallorange customfarge.

Når jeg så at guttungen hadde kontroll på kasting og fisking, satte jeg meg selv oppe på benken med en kopp kaffe. Ikke før hadde jeg fått tatt en sup av kaffen, før det brøles nede fra elva: Pappaaaaaaaaaaaa............

Med et sprang er jeg framme på brinken, akkurat tidsnok til å se stanga rette seg opp i det laksen slipper. Fader så synd! Jeg skulle gladelig ha byttet bort alle mine lakser i år for at guttungen skulle fått denne......

Han er ikke til å rikke fra elva etter, så vidt, å ha fått måle krefter med Gaulas sølv. Han kaster uavbrutt i over to timer uten å vise det minste tegn til å ville gi opp. Til slutt må jeg bare skjære igjennom for å få ham med hjem til middagsbordet, og med høytidelig løfte om at vi skal fiske mere seinere en dag blir han omsider med hjem.

Neste gang er den din Magnus!

Ny tur i elva torsdag ettermiddag......

Elva, som i går var på over 200kbm/s er nå nesten nede på 100. Valdet er totalt forandret etter flommen, her må man lære seg det meste på nytt.

Fargen på vannet er heller ikke god. Jeg frykter at nedre Gaula er mer eller mindre rasert som flueelv.

Jeg starter i Raset i dag også, med den samme wobbleren som guttungen hadde hugg på i går. Halveis nede på strekket smeller det til. Fast fisk!

Det virker som en smålaks på 2-3kg den går dypt i hølen. Så får jeg kjenne ei ekkel lugging i snøret. Laksen går og drar snøret over noen skarpe steiner som flommen har tatt med seg fra muren lenger oppe. Jeg legger meg hardt på stanga for å løfte laksen fra bunnen. Da blir det fart på "smålaksen" gitt! Det bærer rett i mot stryket og fortapelsen. Jeg legger pekefingeren på spolen på haspelsnella for å bremse laksen før brekket. Ingen reaksjon.

Jeg presser på litt til, og med ett er snøret slakt. Laksen har gått sin kos med wobbleren. Snøret viser er rent brudd. Typisk skarp stein........

Utover ettrmiddagen er det faktisk en del laks å se. Stort sett mellomlaks. Jeg fisker et par drag til, men uten kontakt med fisk.

I kveldinga ankommer Jan Eirik, og vi bestemmer oss raskt for å ro et slag oppe i muren. Wobblervalget faller på en Vaarala "killer" i min orange custom, samt en herlig raring fra Lullahden Luukko:

87269_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34939/87269.jpg

87270_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34939/87270.jpg

Denne snåle padda har den riktige skarpe orangefargen til den møkkete elva, i tillegg har den en svært god silluett.

At PerH påstår at laksen ikke sitter på disse gir meg enda mere lyst til å ta en laks på den.

Vi hadde vel knapt vært på elva i fem minutter før venstrestanga, med padda selvsagt, lå langflat.

87265_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34939/87265.jpg

Vi ble raskt enige om å sette den ut igjen om det var en pent kroket hunnfisk. Mustadstanga sørget for en skikkelig effektiv kjøring av fisken. Og etter noen få minutter og litt hopp og sprett var den klar for håven.

Jeg håvet den på forholdsvis dypt vann for å holde den unna de skarpe steinene på bredden. Jeg holdt håven ute i vannet mens Jan Eirik tok tanga og løsnet kroken som satt perfekt i snasken. Klapp på ryggen og ca 4kg hunnlaks på vei mot gyteplassen.

Med mørket i anmarsj hadde vi ingen tid å miste. En kjapp sjekk av fortommen og rett på elva igjen. Denne gangen rakk vi knapt å komme utpå før padda nok en gang forsvant i en laksekjeft. Denne var litt større og alldeles vill, slik mellomlaksen ofte er. Først en praktfull dobbel salto ute på elva. Den skulle jeg gitt mye for å ha hatt på video.....

87266_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34939/87266.jpg

Selvfølgelig for sein med kameraet.

87267_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34939/87267.jpg

Deretter drar laksen på nedover elva med luftige sprang, før den finner ut at den skal på land. Den kommer rett inn mot elvebredden og kaster seg en meter inn på de skarpe steinene, der utgikk iallefall cath and release på denne, føre den med en akrobatisk øvelse i særklasse kaster seg på elva igjen, framdeles fast på kroken.

Jeg tenker på å håve, men den borrer seg slik mot bunnen at det er håpløst å få håven under fisken. Så finner den ut at nok er nok og setter kursen rett oppover langs land, hopper elegant over den andre stanga som stikker ut bak den ilandtrukkne båten og fortsetter ufortrødent oppover.....

87268_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34939/87268.jpg

Her hoppa laksen elegant over den utstikkende stanga.

Litt lengre oppe renner den seg nok en gang inn på bredden, før den gjør kolbøtte ut i elva mens wobbleren flyr opp i buskene bak oss. Laksen var nok ikke stort over 5kg, men for en kraftpakke av en fisk.........

Herlig med litt action i elva igjen.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dessverre ut til at den lille smule action vi fikk i nedre Gaula er over for denne gangen.

Var oppover en tur nå i formiddag. Elva nede på 80-90kubikk og den, etterhvert så kjente, begredelige suppefargen var på full fart tilbake........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en snartur i kveld også gitt.

Skikkelig lakseoppgang var det også. Svært mye fisk fra 2-5kg som tok seg oppover ertesuppa. De kan nok få noen morsome dager oppe i den "friske" elva nå.

Det er jaggu ikke lett å få laksen til å ta nede hos oss. Når man vanligvis kan trigge laksen innenfor en radius på 4-5m, må man jo nå sikkert 30-40cm innpå den for å fange oppmerksomheten. Det ble med en pen laks som tok wobbleren, trakk en meter av snella og slapp igjen.......

Noen gjester av Oras som var på valdet, klarte det kunststykket å få en på 10kg. Krøket i halen på mark... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Master,

Hvor fisker du?

Jeg fisket mellom Søberg og Kvål i kveld. Antydning til ertesuppe i ettermiddag, men betraktelig bedre utover kvelden. Ingen synlig aktivitet i elva, men hadde et napp fra en smålaks.

Skyteklumpen

Jeg fisker ovenfor brua på Kvål. Der elva tar retningen bort fra E6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at endel av denne laksen rett og slett står i området, og de tar det ganske så piano. Noen slappfisker har forflyttet seg etter flommen, men det er ikke snakk om laks som har det travelt og rusher fra vald til vald. Da skulle de på Lundamo ha merket dette forlengst. Unntaket er noen smålaks og noen få litt slankere mellomlaks som går histen og pisten som har det litt mere travelt. Det står faktisk endel s-ø på elva også, har sett flere de siste dagene og en søyg seg på min svære oransjetube igår på inntrekket helt inne på grunna, ca. 1kg. og sluppet ut :) Har sett endel av disse. Typisk på denne tiden at laks i litt større utgave (8-kiloser som nå er 7-7,5-kiloser og 5-6-kiloser som nå er 4,5-kiloser og en og annen større laks) bare roer ned i nedre deler og blir der.

De har stått på elva en god stund disse laksene og begynner å bli matte i fargen og er litt slankere enn de som gikk i juni. Typisk sånn augustlaks.

Og jeg har sett det i mange år, det står flere lakser enn vi tror på grønnvannet og sjelden viser seg, men når elva blir slik som nå ser vi de ruller seg såvidt oppi overflata på flere plasser. Og de står jaggu stand by i ukesvis, tror jamen endel av disse skal gyte i området. Ofte ser vi "mye" laks etter flom når elva går ned. Bare prøv å fisk med mark på gode frimerkeplasser (der vi tok`n i juni), men det er så og si heldødt i dagesvis. Laksen rører ikke på seg, eller bare en og annen laks kan forflytte seg.

Jeg har sett en god del laks de siste dagene, de står nesten helt inne på dødvannet og de er oppe og "leker" seg såvidt i vannskorpa hver dag, spesielt blir det aktivitet etter at en har gått over med noe redskap. Ikke snakk om at de vil ta det som serveres ! En sjelden gang er det en som får snuten sin borti angelen, og det blir som regel en kort seanse der laksen løsner :P Er en plass oppe på mitt vald også der jeg så flere fine lakser for mange uker siden. Jeg trodde de var på vei opp, men de står der jaggu enda, og de har stått der på lita og grønn elv også. Nå er de brune. At ny fresh laks med størrelse på fra sjøen rusher opp elva på denne årstiden er jo meget sjeldent vil jeg si, det er for det meste gammelfisk som enten står på valdet (eller nede ved Melhus), eller kan forflytte seg litt. Men de går ikke opp til Haltdalen, det er nok bare de som går på flybensin i juni det :P

Ville de dit, hadde de gått dit forlengst tror nå jeg da. Husker du hvor mange ganger du rapporterte om mange laks på ditt vald Master ifjor ?

Det vrimlet med laks rundt deg, og de ville ikke ta. Jeg stod parat 1km. lenger opp og så ikke en eneste laks i dagesvis/ukesvis ;) Og ingen laks ble tatt heller like ovenfor. Men, men, hvis elva klarner og det begynner og lakker og lir langt uti august, da blir det nok mye mere aggressivitet på disse laksene, og da er det typisk at de kan begynne å forflytte seg litt også. Og da tar de flua/tuben så det kviner, hvis elva er "kald" og fin. Et stort flak med vranglaks kan faktisk forflytte seg ett par hakk lenger opp i elva etter en flom eller høy vannstand sent i sesongen, slik som de nå har gjort nede på Kvål (tror jeg). Gjett om de har sett endel redskap da, he he.

Hvor mange ganger/år har det sett ut som Dødehavet der jeg fisker, på tross av at de er der. Store beist av noen kroklakser også, noen fiskere ser de av og til også.

Og de har drevet meg til vannvidd mang en gang der de bare legger den feite vomma si over fluelina og gjør narr av fiskeren :lol:

Har hørt mange ganger både i juni og starten på juli at de har sett storlaks og mellomlaks på flere plasser. De er der enda, jeg er bombesikker !

Og mye av disse igjen har nok vært bortpå redskap under sin ferd opp elva tidligere i sommer.

Tenk om disse laksene hadde vært like villige til å ta som de laksene man tar tidlig i juni, hadde ikke vært mye laks igjen i elva da på slutten av august :)

Så de som fisker langt opp i elva et stykke utpå sommeren, det er svært liten vits å bruke energi på om det går laks i nedre deler. Det har nesten ingen innvirkning på deres fiske i ukesvis fremover, de bare fisker på laksen i området som er mer eller mindre bitevillig, akkurat som oss lenger nede. På laks som evt. kan flytte seg opp til neste høl, de er litt mere lette å hanskes med. Dette er ihvertfall mine erfaringer ang. denne mystiske laksen.

Så etter en flom, så kan det godt hende at mye stor og fin laks har kommet opp til valdet, pluss de som står der fra før. Og det kan ta meget lang tid før de er på Lundamo faktisk, hvis de i det hele tatt går opp dit før sesongen er ferdig.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Beklager så mye at det har vært dårlig med oppdateringer her utover sommeren. Det skyldes ikke at jeg ikke har fisket. Snarere tvert i mot.

I år har jeg latt Gaula være Gaula, og gjort det jeg har tenkt på i mange, mange år...... Drevet utstrakt research på en mengde småelver. Her har jeg funnet noen skikkelige perler innimellom all gråsteinen og dette er årsaken til at jeg har gått "undercover"

Jeg har hatt mye moro med enhånds fluestang på grov og tildels meget grov laks.

88563_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35391/88563.jpg

Muskelkjøring av storlaks på enhånds flue.

88564_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35391/88564.jpg

Denne gangen gikk det skitt. Utfor brekket og takk og farvel...........

Noen skår i gleden har det dessverre vært i disse små perlene av noen lakseelver. I min naivitet trodde jeg egentlig at tilsiktet krøking av fisk ikke var noe problem i lakseelvene. Vel. så feil kan man altså ta.

Jeg har vært vitne til mange stygge episoder og sett høler fulle av laks, der over to tredjedeler av fiskene har stygge skader etter krøkingsforsøk.

En av de styggeste episodene fant sted i denne nydelige,lille hølen:

88566_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35391/88566.jpg

88567_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35391/88567.jpg

Da jeg ankom hølen utpå ettermiddagen sto det en fisker der med laks på kroken. Laksen sto pal oppe i den lille hvitskummende renna under fossen, Etter at jeg hadde bivånet kampen en stund, ærklærer fiskeren, som tydeligvis hadde forstått at jeg kom til å være til stede helt til fisken var landet, at "jeg tror den sitter i siden"

Ja takke ***** for det....... Hva annet kan man vente når man dryler en 30 grams sluk motstrøms opp i ei renne som er under meteren bred, der flere lakser står og vifter med halefinnen over vannet?

Jeg fikk lyst til å si som vår alles kjære Bjarneul, så fortreffelig ordla seg: "Sportsfisker my ass!"

Slike episoder er altså noe av grunnen til at jeg velger å ligge lavt med disse små elvene/bekkene. Ikke det at jeg mistenker noen her inne for å drive med slik "sport", men det er utrolig hvor stor fristelsen kan bli for voksne mennesker når de ser laksen på kort hold og den slettes ikke vil bite.

Tenkte jeg skulle avslutte denne minirapporten med et par bilder fra en av de flotteste plassene jeg noen gang har fisket laks.

Laksefiske er i sannhet mer enn Gaula.

88569_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35393/88569.jpg

88570_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35393/88570.jpg

Om noen skulle kjenne seg igjen på noen av stedene, ber jeg dem ydmykt om å holde det for seg selv.

Takk!

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo at området rundt deg huset mer enn Gaula og Orkla, ja! Jeg forbanner meg på at var det ei bru vi kjørte over, ja så var det nesten bankers at det var laks i den. For eksempel den veigrøfta med "minilaks", var det "Fættenelva" den het? Aldri sett noe så utrolig smått til anadrom elv å være, det var ikke en gang en bekk. Nettopp derfor får man jo lyst til å prøve f. eks. den elva bare for å se hvordan laksen ser ut der..!

Har du påbegynt "kryssingen" din (som det heter på ornithologspråket) - vi snakket jo om å få minst en laks i fra hver lakseelv i Norge, ta bilde og krysse av for "mission accomplished", for så å besøke neste elv? Dette er vel et "Quest" vi fortest mulig må i gang med hvis vi skal rekke å realisere det før lusa tar knekken på laksen eller vi havner på gamlehjemmet?

Vadere og rullator hører ikke sammen, vet du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du påbegynt "kryssingen" din (som det heter på ornithologspråket) - vi snakket jo om å få minst en laks i fra hver lakseelv i Norge, ta bilde og krysse av for "mission accomplished", for så å besøke neste elv? Dette er vel et "Quest" vi fortest mulig må i gang med hvis vi skal rekke å realisere det før lusa tar knekken på laksen eller vi havner på gamlehjemmet?

Vadere og rullator hører ikke sammen, vet du...

Har nok ikke påbegynt noe "kryssing" enda nei........

Har et par nye plasser på blokka, som skal testes i helga. Jeg har nok fått et aldri så lite kick på å oppdage "nytt" laksefiske. Det finnes utrolig mange lokale "hemmeligheter" rundt om kring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke påbegynt noe "kryssing" enda nei........

Har et par nye plasser på blokka, som skal testes i helga. Jeg har nok fått et aldri så lite kick på å oppdage "nytt" laksefiske. Det finnes utrolig mange lokale "hemmeligheter" rundt om kring.

Hah, du får nok ikke være alene med dette prosjektet.....har selv blinket ut tre prosjekt for i år og neste år :P

Jeg ser for meg fiskere i inkognito..frakk, solbriller..fiskeutstyr kamuflert i golftraller..for ikke å bli igjenkjent, som tråler hvileløst alle bekkene i nærområdet, på jakt etter sølv og gode opplevelser.

Det gir jo greia en ny dimensjon da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småelver er stor moro synes nå jeg, hvis man bare lar utstyret for stor elv ligge hjemme. Ingen stas å kjøre smålaks på stive stokker og tjukk sene beregnet for større elver. Lett fiske med små wobblere montert på stenger med kastevekter for dette, litt indianerlek langs bredden og vips så er du der. Fighten er ikke all verden, kanskje, men smålaksen kan være like vriden å få til å hugge som storlaksen, selv om mange later til å tro det motsatte...

Har satt vekkeklokka på fem, til og med pakka enhåndsen, så hvis skuldra viser seg å tåle annet enn rullekast blir det gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

97322_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/38966/97322.jpg

Tok en liten tur opp på valdet i mellomjula. Satt i gapahuken og drakk kaffe og filosoferte.

Ikke mye som minner om sommer og laksefiske her nei.....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.