Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

....og nå har nedbørfelt tatt en helomvending, og kommer tilbake med full styrke skal vi tolke radaren til YR riktig. Denne gangen trolig litt lenger mot Trondheim og kanskje mer mot nedre deler av Gaula. Ser ut som det vokser litt på veien fra Nord-trøndelag også. Hvis Klæbu og alle småbekkene der får monsternedbør, så blir det enda mer baluba i Nidelva også.

Nidelva går jo for samtlige mugger akkurat nå (385 kubikk iht Rathe), og jeg har ikke sett elva så stor de siste 10-15 årene i hvertfall. Dette blir interessant...

Pappa som har bodd her i alle sine år har ikke sett elva så stor før heller. Hvertfall ikke som han kan huske..

Da blir den sikkert ikke fiskeklar til torsdag heller da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelige fiskeforhold en stund ja. De må kjøre åpne sluser helt til flomfaren i Selbusjøen er over, og jeg vet ikke hvor lenge det varer. Men elva kan fort renske seg nok om noen dager, så da kan du lure med marken innimellom trær og gapahuker :-). "Storlaks tatt på det nye fiskevaldet Nidelvstien" hadde vært ei artig overskrift.

Jeg er spent på hva dette gjør med Nidelva. Nye laksetak åpenbarer seg, og vald blir endret. Nidelva har jo aldri disse storflommene som endrer elva, slik som Gaula, så hvert vald er alltid som det har vært i nyere tid. Spesieltt store forventninger har jeg til sideløpet oppstrøms Kroppanbrua, som har blitt tørrlagt ved minstevannsføring, og fungert som en felle for yngel-/ungfisk gjennom hele året, men spesielt når de sjokkkjører elva om vinteren. Jeg håper at elva har gravd endel av løsmassene som lå foran innløpet, slik at mer vann renner gjennom der når elva er lita, og den ikke tørrlegges lenger. Dermed har vi fått en ny, velfungerende "bekk" i elva, som kan produsere masse sjøørret :-)...

Alternativet er motsatt; at er deponert enda mer masse der, slik at den stenges helt.

Det blir spennende å se!

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, I Stjørdalselva blir det flom igjen ! Fytte rakkern hvor det regner i Meråker og Tydalsfjellene ! Håper ikke denne skiten kommer lenger sør nåda. Nok vann for en stund i Gauldalen nå. Gaula er allerede bikket under 300 kbm, men det er suppe de luxe hører jeg. Kommer mye svineri nedover elva en stund fremover nå. Og folk lærer nå aldri. Nå har det vært en forholdsvis tørr og fin sommer egentlig nord for Ålen. Det er bare i Rørosområdet de har hatt mye nedbør i sommer. Og når elva går på 50-60 kubikk, det er sol og fint da er det igang med å sette opp fine gapahuker igjen. Noen i laftet tømmer, riktig fine gapahuker :shifty:

Men så altfor nære elva, kommer Gaula på 5-600kbm får de allerede problemer og sliter seg fra betongdekket som bare blir en vits med disse kreftene. Neste sommer er jeg sikker på at hytter, vogner og gapahuker parkeres altfor nære elva igjen hehe. Man glemmer raskt :shifty:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Statkraft har Selbusjøen stabilisert seg nå, men skrekk senarioet vis regnet fortsetter som i går ( 111mm nedbør rundt røros) da så de for seg en topp på rundt 700kubik i løpet av neste 24 timer!! Kroppanfiskerne i dag ankra opp inne i bakevja utfor hytta, og marken er i elva:-) var der nede i dag, og det sto enormt mye fisk og "vaka" inne i skogkanten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Da tikker det ubønnhørlig mot sesongstart igjen. (om man ser bort fra min lille 3 dagers tjuvstart i Bjøra)

I kveld har jeg vært og tatt imot årets første gjester på Nedre Kåsen, den trivelige gjengen fra Os. Jeg har tro på at disse gutta lander fisk i løpet av åpningshelga.

Når det gjelder mine egne fiskeplaner for sesongen så blir det vel å tusle rundt litt på Kåsen i starten. Ei og anna roøkt blir det vel etterhvert om det er noen som har behov for mine tjenester. Regner med å få tatt meg såpass med kast i Gaula i løpet av sesongen at det skal bli en røykalaks til jul i år også..........

Etterhvert så blir det vel et litt mer aktivt fiske på meg i småelvene. En tur til Loen er også planlagt i august.

Drar nok opp i Gaula i morgen kveld for å bivåne åpningen. Fiskeutstyret blir hjemme. Får se om det går an å få lurt seg til noen kast på fredag ettermiddag.

Skitt fiske til alle i 2012!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott start på Nedre Kåsen, med to laks på land før kl 0200. 7,5 og 7,2 kg. Begge fiskene hadde stått noen dager på elva og hadde nok antageligvis gått opp før vårflommen kom.

Skal prøve å oppdatere med litt bilder fra åpningsnatta i morgen.

Får vel prøve å få tatt noen få kast selv i løpet av dagen også.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Med snart halve sesongen unnagjort er det vel på sin plass med en liten oppdatering av denne tråden………..

Sesongen startet, som vanlig de siste årene, i Bjøra for min del. Hva skal man si? Det var nok i tidligste laget i år ja….

Vi ble faktisk møtt av en snøhaug på gårdsplassen.

IMG_0540.jpg

upload pictures

Uansett fisk eller ikke, vi fikk noen fine dager og følelsen av at sesongen var I gang.

IMG_0561.jpg

upload pictures

Når selv ikke den obligatoriske brenninga av vadebukser hjelper….. Da er det ikke mye fisk på elva.

IMG_0557.jpg

photo hosting

Her er en liten snutt fra Bjøra, i det jeg er i ferd med å ro båten opp på toppen av valdet for ei ny økt nedover:

Vel, kort fortalt, vi ble fiskeløse i Bjøra i år og måtte bare se fram mot den kommende åpningen i Gaula for kontakt med de sølvblanke.

Omsider var årets store kveld der. Grunneier hadde rigget den rene «perleporten» ned mot elva, med fakler på hver side av stien. Her var ingenting overlatt til tilfeldighetene.

IMG_0587.jpg

upload pictures

Litt spesiellt var det også i år, med livesending på TV fra Borten og Losen noen hundremetre lenger oppe i elva. Jaggu har teknologien kommet langt når man kan sitte litt lenger nede i elva og følge tvsendingen via mobiltelefonen mens man venter på startskuddet……

IMG_0591.jpg

picture hosting

Så smeller det omsider langs elvebreddene I Gauldalen

IMG_0595.jpg

free image hosting

Deretter tar det ikke mange minuttene før det blinker I sølv på elvebredden på Nedre Kåsen

IMG_0605.jpg

upload photo

Livet langs elva I juninatta er herlig!

IMG_0603.jpg

upload picture

Med mye gjester på valdet så begrenser det seg litt hvor mye vi får fisket selv, men på ettermiddagen den 1. greier Vassfis og jeg å få oss ei lita økt som raskt resulterer i to lakser.

IMG_0611.jpg

image host

IMG_0625.jpg

photo upload

Den første, og største til alt overmål på egenspikka wobbler.

IMG_0629.jpg

upload pictures

Sannelig om det ikke var litt laks på lusa også……….

IMG_0618.jpg

upload pictures

IMG_0619.jpg

image hosting

IMG_0622.jpg

upload photo

Den 2. juni får vi klemt inn ei lita økt også, noe som resulterer i et par mistete fisker, samt en på land.

Her er en liten videosnutt fra den seansen. Fisken hogger vel 7 minutter ut i filmen:

Etterhver gikk det mye tid til å ro på gjester slik at det ikke ble allverdens eget fiske.

Heldigvis fikk jeg puttet inn ei lita økt med yngstemann Magnus, noe som resulterte i følgende seanse:

IMG_0644.jpg

image upload

IMG_0645.jpg

free picture hosting

IMG_0646.jpg

photo upload

IMG_0649.jpg

image hosting

IMG_0652.jpg

image host

IMG_0653.jpg

image upload

IMG_0656.jpg

free image hosting

Junilys I Gauldalen:

IMG_0248.jpg

image upload

Så fulgte en lengre periode med roing og guiding av gjester igjen. Mange av dem var helt uerfarne på laksefiske og det er alltid morsomt når man kan hjelpe folk til å få laks…..

IMG_0719.jpg

image upload

IMG_0725.jpg

photo hosting

IMG_0730.jpg

photo upload

IMG_0732.jpg

upload images

IMG_0737.jpg

photo upload

IMG_0740.jpg

photo upload

IMG_0749.jpg

upload picture

Etter å ha rodd på mellom 15 og 20 laks for andre, så begynnte jeg å kjenne på at det var min tur igjen….. Langt ute i juni og jeg hadde ikke kjørt annen laks enn et par jeg hadde mistet og en jeg hadde merket og satt ut igjen. OK at det er gøy å hjelpe andre til å få fisk, men noe moro må man jo ha selv også.

En sein kveld fikk jeg med meg makker Vassfis utpå elva med det mål for øye å skaffe meg en laks for å kjøre selv og putte i min egen fryseboks……..

Det tok sin tid… Det skulle altså ikke være like enkelt når man fisket til eget bruk?

Det var like før jeg så nederlaget i øynene, men bestemte meg for et sveip over grunnryggen i raset først. Vassfis fikk beskjed om å bytte side på wobblerne og korte inn snørene til 10 og 12 drag. På det første sveipet over grunnryggen hogger det hardt og brutalt. 5-6 meter snøre raser av snella og så er laksen av…. Fader også! Vi drar over ryggen nok en gang og på ny hogger det. Denne gangen tyngre men mindre eksplosivt.

Vi kommer oss raskt i land siden vi ikke ligger mer enn 4-5 meter ute og jeg får, som avtalt, stanga fra Vassfis.

IMG_0707.jpg

IMG_0707.jpg

upload images

upload images

Fisken er oppe og viser sego g vi anslår den til en “hverdagsfisk” på 8-12kg.

Med dette i tankene blir fisken kjørt steinhardt. Heldigvis ante jeg på dette tidspunktet ikke hvor stor fisken var. Da hadde jeg aldri våget å presse den så rått som jeg gjorde.

IMG_0708.jpg

img upload

IMG_0709.jpg

img upload

Jeg snur fisken med rå makt ute på det steinharde brekket. Det knaker i stang og uler i snøre, men fisken lar seg faktisk vende. I det den kommer inn mot land og begynner å gå dypt nede i kanten er det steinhardt press hele veien. «Denne må i håven på første forsøk, ellers går det galt» sier jeg til Vassfis. Han løser oppgaven utmerket, jeg presser fisken opp og han vaffler den i håven.

Stor er min forbauselse når jeg ser fisken brette seg dobbelt i den svære laksehåven.

I svarte Fa….!!!!

IMG_0710.jpg

upload pictures

IMG_0711.jpg

upload photo

17,42 kg skikkelig kroklaks! For en fisk!

Den falt for en stor Murto NRS

IMG_0713.jpg

img upload

Noen ganger har man mer flaks enn man kan forvente….

Dette hadde ikke holdt særlig mye lengre:

IMG_0716.jpg

img upload

Vel, nå var skuldrene lave og sesongen berget. Det gjorde jo heller ingen ting at jeg noen dager senere fikk tatt med meg junior igjen og festet hele seansen til filmen.

Denne gangen hogger laksen ca 14 minutter ute i filmen:

IMG_0316.jpg

upload picture

Nå går turen til hytta på Nerskogen for noen dager. Der blir det sikkert et lite forsøk eller to etter fjellørreten.

Jeg skal prøve å oppdatere denne laksetråden litt hyppigere etter hvert også……….

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det endelig tiden for litt fiske i småelvene........

Noen av disse elvene kan være rimelig rock&roll på høy vannstand. Jeg valgte å la Helloween og låta I want out være soundtrack til denne videosnutten. Ikke helt uten grunn.......... :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med knall-laks, Nils Master. Og synd du mistet fisken under håving.

Men jeg får også takke deg, Grunnet videoen din, fikk jeg nytt pågangsmot for å teste ut woblerne mine igjen i dag på et sted som ser litt likt ut som det stedet du fisket på. Og som sagt, så gjort. Det gikk fisk lenger ned på vei opp, og jeg tok turen opp til strømmen som jeg tenkte på. Satte på en Riko 55 mm, gjorde 8 kast, og bang, der satt den. 4,5 kg. Har gått mange timer med wobbler tidligere her i Surna, men aldri lyktes, så hadde nesten lagt dem på hylla og vurderte å selge dem igjen.

Så igjen, Takk for inspirasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.