Gå til innhold
Fiskersiden

Nils Masters Laksefiske 2008-2014, Nå oppdatert med en videosnutt fra 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Som sagt - etter middag er det sprengte vommer og fredelig på valdet. På lang sikt blir det vel enda mer ro etter hvert som blodårene til hele bunchen tettes igjen av kolesterol-bombene til Olav samt alt annet snacks, om da ikke "Vår Frelser JoDo" får gjennomslag i gjengen for "gress-er-også-mat-filosofien" sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt - etter middag er det sprengte vommer og fredelig på valdet. På lang sikt blir det vel enda mer ro etter hvert som blodårene til hele bunchen tettes igjen av kolesterol-bombene til Olav samt alt annet snacks, om da ikke "Vår Frelser JoDo" får gjennomslag i gjengen for "gress-er-også-mat-filosofien" sin!

Vi er jo alle enige om at vegetarmat er nødvendig som følge til ordentlig mat.

Vi holder fett, salt og protein, og Jodo slår gresset :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha....... Det ble en underlig 1. juni. Sitte på jobb og ta imot telefoner og meldinger om lakser som er tatt og mistet i hytt og pine.....

Bandøving i kveld. Hadde egentlig tenkt meg en tur i elva etterpå, men forkjølelsen har spist seg godt innpå meg i løpet av dagen. Jeg står over.

Vi får håp det bli likar i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha....... Det ble en underlig 1. juni. Sitte på jobb og ta imot telefoner og meldinger om lakser som er tatt og mistet i hytt og pine.....

Bandøving i kveld. Hadde egentlig tenkt meg en tur i elva etterpå, men forkjølelsen har spist seg godt innpå meg i løpet av dagen. Jeg står over.

Vi får håp det bli likar i morra!

Hehe, du sitter ihvertfall på jobb i nærheten av ei elv :)

I morgen tidlig kl 7 setter jeg og PerH oss i bilen, med pølser i baksetet, og reiser til Gaula for å grille en kveld, før vi reiser hjem igjen i tide til å få en fredagspils i Bergen igjen. Hva gjør man ikke for å snuse inn lufta av tidlig Junielv ?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syk eller ikke....... I dag måtte jeg en tur i elva uansett. Jeg og makker Vassfis la utpå brekket med "Flying Dutchman"

Vassfis halvveis invalid etter all Bjøraroingen og jeg med en anbefalt dagsdose og vel så det med Ibux innabords.....

Svetten silte etterhvert som Ibuxvirkningen kom og det første sveipet ble rimelig kort.

Vi ble enige om ett sveip til over brekket før vi ga oss. Sjakktrekk!

Akkurat nede på steinene gikk venstrestanga ned. Trodde først vi hadde mista fisken, men den gikk for full maskin oppover elva og vi fikk raskt gjennopprettet kontakten.

Etterhvert gikk alt oppskriftsmessig.

2qa3cw6.jpg

1555sow.jpg

9jdeuq.jpg

Etter en udramatisk fight kunne jeg etterhvert taile en fin junilaks på 9,4kg

2lwp40l.jpg

Så er man i gang.....

Ekstra morsomt er det jo når laksen blir tatt på årets produksjon av egenspikket LN-Wobbler.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har helt bevisst vært litt knipen på rapportene i år. Det har blitt ganske lite fiske på meg i Gaula, men det har vært svært trivelig, med nye folk på valdet og guiding. Har drevet en del fiske i småperlene mine, men derifra får dere ingen rapporter før etter endt sesong........

I dag var det skifte av fiskegrupper på valdet og jeg og makker Vassfis benyttet anledningen mellom puljene. Vi hadde knapt fått ut bruket, før venstrestanga nesten umerkelig ble spent opp og snella begynte å tikke. Slike tak vitner ofte om stor fisk og denne gangen var intet unntak.

Fisken hadde steget fra en 4-6m dyp høl for å ta wobbleren som fisket i overflata og var nok godt kroket i det den vendte ned med redskapen.

Vi kom oss greit i land og Vassfis taklet den strie hannlaksen på best tenkelig måte. Vi ante etterhvert at krokholdet måtte begynne å bli svekket etter en stri kamp på over 30min og var enige om at denne skulle på land ved første mulighet. Endelig lå den riktig, med hodet mot land, og jeg kunne med et jubelrop skyve den nydelige fisken inn på øra.

v4714g.jpg

15,5 kg og ny pers med knapp margin.

2iapt38.jpg

Fisken ble tatt på en gammel Leppardwobbler. Disse wobblerne er noen av de aller første wobblerne Leo Pakkanen lagde. Selv liker han dem ikke og sier de ikke går skikkelig. Jeg er totalt uenig. Denne wobbleren er en av mine desiderte favoritter.

Det er forresten alltid like gøy å se hvor villig en grov laks kan være til å stige og ta en liten wobbler.

Legg merke til det gamle kroksåret i øverkjeften. Er dette en av de laksene Gammel-Eirik eller Rune hadde på?

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

De har visst berget båten godt inn på land. Verre med andre vald lenger opp i elva, det kom noen båter, hytter campingvogner og gapahuk forbi Lundamo igår. Over 800kbm lenger opp i den trange dalen er alvorlige greier ja. Mange skader på eiendom langs elva der ! Skal bli interessant å se hvordan flommen har forandret på elveørene nå når den synker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og nå har nedbørfelt tatt en helomvending, og kommer tilbake med full styrke skal vi tolke radaren til YR riktig. Denne gangen trolig litt lenger mot Trondheim og kanskje mer mot nedre deler av Gaula. Ser ut som det vokser litt på veien fra Nord-trøndelag også. Hvis Klæbu og alle småbekkene der får monsternedbør, så blir det enda mer baluba i Nidelva også.

Nidelva går jo for samtlige mugger akkurat nå (385 kubikk iht Rathe), og jeg har ikke sett elva så stor de siste 10-15 årene i hvertfall. Dette blir interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.