Gå til innhold
Fiskersiden

Tre menn, tre fisker, ny art på alle mann!


ChristerGj
 Share

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid gått og surra med en plan om å prøve den eneste flytebrygga i saltvann her i byen en stund. Håpet var/er at det kan finnes steinbit der, og jeg syntes igrunn det var for dumt å la den ene brygga i byen forbli uutforsket.. Planen hadde blitt lagt til side en stund, men siden planen i dag egentlig var å dra en annen plass og fiske etter steinbiten, noe jeg heldigvis ikke fikk tid til likevel, møttes Simon, Arve og jeg møttes ved bryggene i 18.30-tida. Jeg hadde plukka blåskjell, men det mangla fortsatt litt på trua. Det ble et halvhjerta forsøk fra alle mann, og etter 112 småtorsk ble det foreslått å flytte på oss.

So we did... :angry2:

Siden størsteparten av oss ikke hadde med annet utstyr enn stenger som var egnet for "rett-ned-fiske", dro vi til ei brygge ikke langt unna. Simon var kjapt ute på den faste spoten, mens Arve prøvde etter den berømte fløyfisken. Småtorsk konstaterte jeg at det også var her rimelig kjapt, noe Arve også straks var enig i. Simon dro den minste lyren i manns minne, før noe vesentlig kulere - og ikke minst sjeldnere - bestemte seg for å smake på rekebiten hans...

53527_s.jpg

117g paddetorsk!! En utrolig rå fangst, til og med fra denne plassen. Dette letta plutselig litt på torskestemninga...

Ikke det at jeg hadde veldig stor tru på at det kom til å blitt nok et eksemplar av arten her i kveld, men fiskinga fortsatte. Hadde noen napp jeg missa, "typisk paddetorsk" sa jeg klysete. Like etter klarte jeg kroke fisken, og opp til overflata kom paddetorsk nr 2 for kvelden, og ny art for min del også!

53536_s.jpg

Art 75 for min del, 10 igjen for å nå årsmålet nå :) 320g var den.

Nå som det hadde blitt tatt to, var det jo ikke usannsynlig at det også kunne finnes en til av denne ensomme arten der nede..? Stengene ble overtatt av Arve, og ikke lenge etter....

53526_s.jpg

135g paddetorsk!! Utrolig... Om vi var fornøyde?!

Takk til Arve og Simon for en super tur, og takk til Simon som nappa opp det første eksemplaret :D

53528_s.jpg

..og jeg som trodde paddetorsken var nærmest trill rund, den var jo bare flat og brei jo.....

____________________________

070508

Bestemte meg for å fiske litt i kveld også... Slutta kl 21 på jobb, og 21.30 var jeg framme på "klubbrygga". Der møtte jeg Simon som hadde stått der i tre timer eller noe. Han kunne ikke fortelle om noen padder så langt, men årets første ulker på plassen hadde kommet opp. Jeg fisket i en time i kveld, og kveldens første fisk var ei lita ulke på knappe 100g. Dagens andre fisk virket kjent....

53637_s.jpg

Med sine 135g virket denne fisken veldig kjent, og er nok mest sannsynlig det samme eksemplaret som Arve tok i går kveld. Morsomt!!

Kveldens tredje og siste fisk, var denne

53636_s.jpg

Ei ulke på 153g, ny beskjeden pers.

_____________________________

120508

Det ble en tur på meg i dag også. Etter Simon nappa opp den frekke flatfisken på sist tur har ikke akkurat motivasjonen for å dra hit igjen sunket! Fiska med to stenger, en etter padda og en etter varen...

Raska raskt opp denne....

54143_s.jpg

..også denne....

54144_s.jpg

Et sikkert sommertegn...

54145_s.jpg

54146_s.jpg

Ny art for året, om ikke annet. Nappet opp en 4-5stk av disse, største på 54,7g og jeg fikk iallefall notert en pers.

54147_s.jpg

Ulke ble det i dag også..

Paddetorsk er og blir en agntyv under hårvar-fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemte meg for å fiske litt i kveld også... Slutta kl 21 på jobb, og 21.30 var jeg framme på "klubbrygga". Der møtte jeg Simon som hadde stått der i tre timer eller noe. Han kunne ikke fortelle om noen padder så langt, men årets første ulker på plassen hadde kommet opp. Jeg fisket i en time i kveld, og kveldens første fisk var ei lita ulke på knappe 100g. Dagens andre fisk virket kjent....

53637_s.jpg

Med sine 135g virket denne fisken veldig kjent, og er nok mest sannsynlig det samme eksemplaret som Arve tok i går kveld. Morsomt!!

Kveldens tredje og siste fisk, var denne

53636_s.jpg

Ei ulke på 153g, ny beskjeden pers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende berettet, fine bilder av tøffe og vakkre padder, og gratulerer så mye med med ny art (til dere alle tre). Det ble jo et voldsomt rush også da du først skulle få den. Det er vel ikke mange andre av de 75 artene du har fått så mange av, tenker jeg ? :blush:

Og til sist, ikke bry deg om de gjennomsyra sjalue kommentarene til mange av folka her du. De er bare dypt frustrerte for at unggutta kommer og flagger med antall de fleste artsjegere fremdeles drømmer om da de runder tida for uttak av AFP. ( I fare for at noen skal gå glipp av "glimte i øye" så slenger jeg på en sånn; :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si "klubbrygga" leverer Padder, og Ulke er jo alltid en hyggelig bonus fisk :) Kan sikkert dukke opp mer interresant der av småfisk. Stå på!

Den har levert kveite, steinbit, havmus, stooore hvittinger, store grønngylt, berggylter (forholdsvis sjeldne her oppe), fløyfisk (også sjeldent her oppe), kolmule og alle de vanlige "kjedlige" artene sååå langt, og det skal visstnok være tatt rødknurr og glassvar bl.a. innen rekkevidde - for ikke å snakke om kveita på 42kg som ble tatt for et par år siden. En veldig spennende og variert plass, men desverre bruker det å gå et par dusin turer på hver "kule" fangst.

Venter bare på at skolesten og tangbrosmene skal du dukke opp der nå snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.