Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor blir ikke frosken spist?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Nå i disse tider svømmer det frosk rundt overalt hvor det er vann - til stor glede for barn og andre som synes det er moro å se på. Når jeg ser frosken svømme bortover i overflaten tenker jeg på at det må da være veldig fristende for fisken å bare svømme opp og glefse den i seg. Men selv om jeg fisker på plasser hvor jeg vet det står gjedde (f.eks) og hvor jeg innimellom ser rovfisk jage småfisk, og enda mer innimellom biter på flua mi, så ser jeg ingen frosker bli spist

Vet at småfrosk var et populært ørretagn i gamle dager, og noen mener jo at harving skal imitere frosk som svømmer bortover i overflaten. For ørreten i Oslomarka er kanskje de froskene som svømmer rundt nå litt i største laget, men gjedda burde da forskyne seg? Kanskje den gjør det - bare når jeg ikke ser. Og kanskje de større ørretene også gjør det - mens jeg ligger hjemme og sover.

Har dere sett noen av de store froskene bli spist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var jeg og noen kompiser i Barduelva, der spotta vi en en ørret på 5-6hg med en kjempefrosk i kjeften, tror vi studerte han i tre kvarter og han prøvde enda frebilsk å få slukt frosken.

Tror faktisk en kompis har det video også,

Det må jo inneholde store mengder næring i frosk,så her er det mye energi å spare om man er så heldig å fange en frosk.

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du nevner det men i ett nytt GOD ørret vann meg og svogeren har funnet er det mye frosk i vannet. Dette vannet har mye ørret av bra størrelse og vi spurte oss om de faktisk spiste på froskene som det var så mye av der. Anyways svogeren fikk fisk på nærmere kiloen der på flue og da den kom opp gulpet fisken opp et nesten helt fordøyd froskekadaver. :)

Eg skal bestille meg noen froskeimitasjons fluer og så om ikke de tar. De blir hvertfall fra seg når eg striper store fluer i vannet og tar konstant.

Endret av FishingBUDDY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om den er livredd jeg, der den svømmer rundt. Eller om den er progget til å være glad fordi den svømmer rundt. Glad jeg ikke er frosk forresten. Men heller frosk enn padde tror jeg.

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det det er :)

Problemet er at det er ulovlig.

Det er da tydelig at mange ikke lar seg stoppe av det ;)

Hvordan er det forresten egentlig å ta livet av amfibier, smågnagere til agn? Er det lovlig? UTEN at jeg har tenkt til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk spiser i aller høyeste grad frosk, og regner med 98 % sikkerhet også med at dette gjelder gjedda. Med en viss bitterhet og fornærmelse i tastetrykkene må jeg opplyse om at undertegnede skrev en rapport for få uker siden hvor mageinnholdet av en halvkilois ørret .......... (OK; 480 gr. da!) ble fotografert og dette måtte være beina av frosk. :D:)

Her er det jo også snakk om det enorme frafallet det er av frosk de første par årene; En stor del blir smatta i seg av ender allerede som rompetroll, og utover så er jo dette for for de fleste. Jeg mener og ha lest at det er ca 1 av 2 000 000 rompetroll som blir frosk eldre enn tre år.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk spiser i aller høyeste grad frosk, og regner med 98 % sikkerhet også med at dette gjelder gjedda. Med en viss bitterhet og fornærmelse i tastetrykkene må jeg opplyse om at undertegnede skrev en rapport for få uker siden hvor mageinnholdet av en halvkilois ørret .......... (OK; 480 gr. da!) ble fotografert og dette måtte være beina av frosk. :):(

Her er det jo også snakk om det enorme frafallet det er av frosk de første par årene; En stor del blir smatta i seg av ender allerede som rompetroll, og utover så er jo dette for for de fleste. Jeg mener og ha lest at det er ca 1 av 2 000 000 rompetroll som blir frosk eldre enn tre år.

Jeg sanser en froskeentusiastisk undertone i innlegget ditt?

Pass på så ikke Ingar Heum får ferten av det og får deg bannet fra samtlige fiskeforum.

Edit: Hele posten er forøvrig ganske froskentusiastisk...

Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en viss bitterhet og fornærmelse i tastetrykkene må jeg opplyse om at undertegnede skrev en rapport for få uker siden hvor mageinnholdet av en halvkilois ørret .......... (OK; 480 gr. da!) ble fotografert og dette måtte være beina av frosk. :(:(

Denne rapporten ja. Du må ikke bli bitter for at jeg ikke husket det :)

Jeg husker rapporten i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rapporten ja. Du må ikke bli bitter for at jeg ikke husket det :)

Jeg husker rapporten i hvert fall :(

Hehe. Neida, er ikke så fornærmet som jeg ga uttrykk for, og bitterheten sitter i i svært kort periode. Jeg ser jo i etterkant at du også spesifikt spurte om stor frosk, så det er nok der det ligger.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om den er livredd jeg, der den svømmer rundt. Eller om den er progget til å være glad fordi den svømmer rundt. Glad jeg ikke er frosk forresten. Men heller frosk enn padde tror jeg.

Jeg ville heller vært padde, spesielt i vann med fisk. Padda er giftig, noe mange predatorer vet om. I tillegg har rumpetrollene dens stimadferd for å redusere dødeligheten fra fisk. Frosker er nok høyt opp på ønskelista til de fleste rovfisker.

Det er da tydelig at mange ikke lar seg stoppe av det ;)

Hvordan er det forresten egentlig å ta livet av amfibier, smågnagere til agn? Er det lovlig? UTEN at jeg har tenkt til å gjøre det.

Amfibier er hvertfall fredet, så nei :)

Jeg sanser en froskeentusiastisk undertone i innlegget ditt?

Pass på så ikke Ingar Heum får ferten av det og får deg bannet fra samtlige fiskeforum.

Edit: Hele posten er forøvrig ganske froskentusiastisk...

Hehe, for å være litt seriøs så tror jeg nok ikke Heum har noe personlig imot verken frosk eller froskeforskere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.