Gå til innhold
Fiskersiden

Ferskvannsfiske i lofoten?


kristianrk
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg er en søring som aldri har satt mine ben i lofoten, men i sommer skal jeg der. Har hørt om mye havfiske etter lofot-skreien, men er heller interresert i ferskvannsmuligheter?

Jeg skal kjøre lofoten på langs og starter i Moskenes kommune.

Er det noen som har noen gode tips om fiskeplasser i ferskvann langs denne ruta.

Takker og bukker så meget!

Mvh

Kristian :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannene nært Svolvær heter Kongsvannet, Store Kongsvann og Svolværvannet. Alle har fin bestand av ørret og litt annet.

Mellom Kongsvannene er en stor kulp der det går store rugger.

På Gimsøy ligger det et vann med fin ørretbestand, men vet ikke noe om srørrelsen.

Innerst i Brenna ligger to vann med 2-300 meters høydeforskjell, og fin ørretbestand

Svarttjern nær svolvær har gode fiskeforhold (der trenger du lokalkunnskap for å finne frem)

Lengre utover i Lofoten er det ikke så mange vann, men de fleste av dem har ørret.

Men det er som du sier, de fleste drar til Lofoten for å fiske på havet, og selv lokalbefolkningen har lite oversikt over ferskvannsfiske.

Var selv der for noen år siden, og fant ikke mange vann.

Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å skaffe et rimelig detaljert kart over området og prøve deg frem.

Ikke glem at det også er mange fine steder å fiske fra land i sjøen.

Det tar ikke mange timene å kjøre Lofoten på langs, ta avstikkere. Disse kunstverkene som er slengt utover er verdt en titt, Kulturlandskap Nordnorge tror jeg det het.

Regn med å ligge bak en tysk bobil mesteparten av tida på veien.

Jeg vet ikke hvor lang tid du har til rådighet, hvis det er kort tid er vannene rundt Svolvær det beste kortet jeg vet om. Og tåler stanga di saltvann er det en flott fiskeplass ytterst på moloen utfor Svolvær.

Håper det hjelper noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er en søring som aldri har satt mine ben i lofoten, men i sommer skal jeg der. Har hørt om mye havfiske etter lofot-skreien, men er heller interresert i ferskvannsmuligheter?

Jeg skal kjøre lofoten på langs og starter i Moskenes kommune.

Er det noen som har noen gode tips om fiskeplasser i ferskvann langs denne ruta.

Takker og bukker så meget!

Mvh

Kristian :)

Ferskvannsfiske i Lofoten er helt fantastisk! Flott natur og garantert gode turopplevelser. Du kan finne mange gode plasser rett ved veien og ta fisk opp i flere-kilos-klassen (Laks, ørret og røye). Fiske i Vest-Lofoten har jeg lite erfaring med, men i Aust-Lofoten vil du finne fisk i alle vann og i alle størrelser. Ta for deg et kart og fisk i vei!

Selv satser jeg på mye fiske i Lofoten i år, om bare forsvaret kan gi slipp på meg :@

Endret av zindrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.