Gå til innhold
Fiskersiden

Svær mort i garnet


Recommended Posts

No har eg brukt ein time eller to på å lese dette dokumentet: http://www.svt.ntnu.no/geo/Doklager/Acta/S...apport_2002.pdf . Dette er nyttig lesestoff for alle som er interessert i morten i Trøndelag. Saksframgang, argument og andre ting.

Ei artig opplysing er at siken blei innført i 1930 i Haukvatnet, medan morten kom allereie i 1880!

Kilde: http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf...ng/2002/724.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt av en kubbe. Sa*** at de ikke slapp den ut igjen..... :(

Tja, jeg veit ikke jeg!

Skulle 10% av de fundamentalistiske specimenmeitere som finnes bare på dette forumet farta til Trondheim på jakt etter den der, ville vel denne fisken aleine blitt ansvarlig for noen millioner kilo med nye Co2, tenker jeg. :)

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg veit ikke jeg!

Skulle 10% av de fundamentalistiske specimenmeitere som finnes bare på dette forumet farta til Trondheim på jakt etter den der, ville vel denne fisken aleine blitt ansvarlig for noen millioner kilo med nye Co2, tenker jeg. :blush:

Tog til Trondheim, og trikken stoppar jo like ved Lian :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig jeg bæsjer på leggen her,men jeg er positiv til tynningsfisket.

Hvorfor?

Jeg har forsøkt å tynne ut bestanden av sørv i ett nærliggende vann.

Ga opp når jeg passerte 10000småfisker.

Vannkvaliteten blir elendig,fiskene smaker myr,bunnen blir dekket av fiskebæsj og vannene gror igjen.

Som dere ser på bildet så er det vel 10x så mye mort i bøtta som de få fiskene som ligger på pressenningen.

I gjellumvannet står det flere hundre som mort som skal gyte hver vår.

Snittstørrelsen på disse er vel 5-8cm.

Her har dere kartlink om dere har lyst å garne dem opp,eller kjenner en matglad østeuropeer.

http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps=4&...llX=0&scrollY=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvsagt ikke kjennskap til hvor stort antall små karpefisk det er i det aktuelle vannet.

Her på østlandet(Vestfold) er det sørven som er en pest og plage.

Finnes ikke tusenbrødre her,bare millionbrødre type xxxxs...

Fikk nesten 1000 småsørv i 60m garn. All fisken fikk plass oppi 2 plastbøtter.

Det sier vel en del om problemet.

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinge er annerledes her oppe. Uten at jeg skal avsløre for mye. Se på bildet jeg la ut tidligere i tråden. Det er faktisk et reelt bilde av størrelsesfordelinga i vanna. Slik ser det icke ut i østlandsvann (såvidt jeg vet). Det er andelen av stor fisk, over 6-700 gram som er så uproporsjonalt stor iforhold til resten av bestanden, og samtidig så eventyrlig spennende å fiske på. Bestandsmessig er det ikke vits å ta ut småfisk for å bedre forholdene for de store - de store er såpass overlegne at de stort sett får den maten de vil ha (hvertfall i disse vanna). Vannkvalitetsmessig er det også annerledes, da dette er langt mindre næringsrike vann en østlandsvann. Både pga mindre avrenning og noe fattigere jordsmonn. Humøse vann. Morten roter i sedimenta og frigjør fosfor som bedrer kåra til alger og makrovegetasjon. Beboerne ved Lianvatnet - det i reportasjen, har inntill nylig sluppet kloakken rett ut i vannet, men morten blir utpekt som synderen. Det som forundrer meg er at, motstanderne til mort klager på redusert siktedyp, men etter det jeg har sett er det ikke noe forskjell fra disse tre vannene og andre ørretvann i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra bilde på størrelsesfordelingen.

54313_s.jpg

Du og du!!!! Her var det mye gromt, bare så utrolig synd at de er kverka. :D

Dette er en fordeling så laaaaangt man kan komme fra mortevannene her sør.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den store fisken nederst på bildet egentlig? KAn da ikke være mort???

Alle "nederst" på bildet er gjedder, KIS.

De øverste er derimot MORT. :)

Bare trist at de kværker drømmefiskene....... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig jeg bæsjer på leggen her,men jeg er positiv til tynningsfisket.

Hvorfor?

Jeg har forsøkt å tynne ut bestanden av sørv i ett nærliggende vann.

Ga opp når jeg passerte 10000småfisker.

Vannkvaliteten blir elendig,fiskene smaker myr,bunnen blir dekket av fiskebæsj og vannene gror igjen.

Som dere ser på bildet så er det vel 10x så mye mort i bøtta som de få fiskene som ligger på pressenningen.

I gjellumvannet står det flere hundre som mort som skal gyte hver vår.

Snittstørrelsen på disse er vel 5-8cm.

Her har dere kartlink om dere har lyst å garne dem opp,eller kjenner en matglad østeuropeer.

http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps=4&...llX=0&scrollY=0

Sørvvanna ute ved kysten her produserer spesielt store, men småvokste sørvbestander.

Tynningsfiske i vann som det er noe helt annet enn det vannet det er snakk om i denne tråden.

"Tynningsfiske" i det vannet vil jo si massakre av DUSINVIS med kilosmort, noe som er synd siden det virker som et vann som hadde hatt et stort potensiale som et sportsfiskevann.

Uten å ha satt meg noe særlig inn i denne tråden vil jeg uansett tippe at resultatet av "tynningsfiske" i det vannet blir et kjempefint sportsfiskevann med muligheter for ørret på hvertfall 200gram!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spennende å lese i denne tråden. Likte spesielt artikkelen om kulturlandskap og forståelse av naturverdier...utsøkt og reflektert.

Når det gjelder mort og konsekvenser ved spredning så kan det IKKE skjules at konsekvensene ER potensialt store. Pedersens fremtidsvisjon i rapporten fra 2004 kan man nå beskue i Steinsfjorden. La oss si det slik, han fikk rett. Mengden mort har blitt astronomisk. Det som dog er litt forunderlig er at ingen forskere kjenner sin besøkelsestid og analyserer hva som egentlig er i ferd med å skje. Her har de muligheten til å observere utviklingen, mens den skjer. Abboren har ihvertfall begynt å bli litt større.

Fiskebestandene vil jo etterhvert finne en ballanse som vil pendle litt hit og litt dit. Jeg har fisket en del relativt jomfruelige mortevann her nede i sør, og en typisk størrelsessammensetning synes å være mange små med en del store innimellom. Dette synes å være typisk for tjern og mellomstore vann med gjedde og abbor. I store sjøer synes en mer typisk sammensetnnig å være mange mellomstore fisker og få veldig store eller veldig små. Jeg vil på det grunnlaget si at garnfangsten er ganske typisk, med unntak av maksstørrelsen som må sies å være unormalt høy. Gjellumvannet (Tryta) er typisk. Mange små og en hel del brukbart store mort. En greit ballansert bestand som det overhodet ikke er nødvendig med noen polakker til å ødelegge. Polakker liker stor mort til middag......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.