Gå til innhold
Fiskersiden

Svær mort i garnet


Recommended Posts

Viser nok engang hvilket unikt potensial det er for arten i Bymarka. Merker at jeg ikke er like negativt innstilt til tynningsfisket lenger som jeg har vært før, hensikten er tross alt fornuftig sett fra de flestes perspektiv. Regner det også som usannsynlig at de klarer å garne opp absolutt alle store mort, slik at de store som overlever får bedre matforhold. Misforstå meg rett, skulle gjerne sett at man brukte ruser som selektivt fisket opp småmort og sparte de over halvkiloen, i en ideell verden (slik jeg ser det). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt tynning er bare positivt, både for badere og specimenmeitere, men det er alltid en fare for at de aller fleste tas opp også. Krysser fingra for at de tar opp mange små og få store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J**** idioter mener nå jeg.... :)

Som de sier selv, 1.1kg er eksepsjonelt stor mort og unik for området, men kverke den, det skal de... Jadda.

Hadde vært et flott initiativ om de bare hadde kverka småmorten og i alle fall forsøkt å sluppet tilbake stormorten, men å aktivt gå inn for å kverke mort på 1.1kg er håpløst... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det med trøndere som ikke vet at det finnes andre fisker enn ørret og laks, dvs. ingen andre fisker med verdi. Nesten like bakvendt som enkelte trollere med andre ord. Det å få overtalt disse folka til å se verdien i stor mort - er og blir en umulig oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er grunnen til hvorfor mort er hatet:

Mort: Konsekvenser på fiske og planktonsamfunn.

Artig artikkel, der skriv Pedersen at mort reduserer makrovegetasjon. Hmm, var ikkje eitt av problema i Lianvatnet at plantene tok over og borna vikla seg inn med påfølgande drukning?

Etter denne sida å dømme, så gjekk mykje kloakk ureinsa i vatnet tidlegare. Kva gjorde dette med vasskvaliteten? Eg funderar også over uttalen i videoklippet om at "vannkvaliteten ser ut til å ha blitt bedre". Er dette synsing eller konkrete målingar?

Her er kommunen sine betraktingar om arten: http://www.ceroi.net/kommuner/trondheim/te...n_i_bymarka.htm

Stor mort predaterar mindre mort, men påverknaden totalt sett er nok liten på grunn av dette. Men kva med den store morten si beslaglegging av ressursar? Dette spørsmålet kunne eg tenkt meg eit svar på. Kanskje er det slik at dei store mortane "pressar ut" 70-80 mort på 8 cm ved å hevde "revir" eller liknande. Dette er jo aktuelt sidan det ikkje er snakk om utrydding av arten, men uttynning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig artikkel, der skriv Pedersen at mort reduserer makrovegetasjon. Hmm, var ikkje eitt av problema i Lianvatnet at plantene tok over og borna vikla seg inn med påfølgande drukning?

Etter denne sida å dømme, så gjekk mykje kloakk ureinsa i vatnet tidlegare. Kva gjorde dette med vasskvaliteten? Eg funderar også over uttalen i videoklippet om at "vannkvaliteten ser ut til å ha blitt bedre". Er dette synsing eller konkrete målingar?

Her er kommunen sine betraktingar om arten: http://www.ceroi.net/kommuner/trondheim/te...n_i_bymarka.htm

Stor mort predaterar mindre mort, men påverknaden totalt sett er nok liten på grunn av dette. Men kva med den store morten si beslaglegging av ressursar? Dette spørsmålet kunne eg tenkt meg eit svar på. Kanskje er det slik at dei store mortane "pressar ut" 70-80 mort på 8 cm ved å hevde "revir" eller liknande. Dette er jo aktuelt sidan det ikkje er snakk om utrydding av arten, men uttynning.

Omtrent samme problemet som med gjeddene dette, men ikke helt likevel. Det kommer an på hvor stor morten blir før de blir gytemodne. 95 % av all morten i Lianvannet er vel rundt 50 gram, er den da gytemoden? Dersom den er det, vil det være svært ufordelaktig å ta ut de største mortene fordi da vil antall gytende mort gå i taket som følge av manglende ressursbeslagleggelse av større individer, samt at totalt antall egg gytt vil "by far" overgå det antallet dersom det fantes en viss mengde stor mort i vannet som tok opp plass og ressurs som ellers vill gått til en stor mengde småmort. Det er jo sant at store mort produserer mer egg enn små mort, men uansprett hvordan du vender på det: 10 millioner småmort legger fler egg enn 100 stormort - langt fler.

Dersom det er slik at 95% (anslagsvis) av morten i Lian IKKE er rukket å bli gytemodne vil uttak av stormort ha en annen effekt. Da vil sannsynligvis aldersstrukturen bli temmelig flat, med liten variasjon i størrelse. Det vil være enorme mengder småmort som kjemper om ressursene, og de sterkeste av dem, som klarer å kommer seg over gytemoden alder vil få liten ressurskonkurranse og sannsynligvis vokse raskere enn resten. Altså, så fort du har "fått et forsprang" på resten vil du ha så store konkurransemessige fordeler at vekstkurven din er brattere enn de som er mindre enn deg.

Uansett, målet til Lian Vel er å minke antall mort, slik at ikke vannet gror igjen og folk kan bade der. Det må da være innlysende at det er en kjempefordel å beholde så mange stormort som mulig? 100 mort over halvkiloen vil være så konkurransemessig overlegne at de legger beslag på enorme ressurser, som ellers ville kommet småmorten til gode. Dette betyr at småmorten får det vanskeligere og færre yngel vil overleve. Argumentet deres er at de store mortene har flest egg og må derfor opp. Argumentet mitt (som trengs litt finpussing) er at 10 millioner småmort gyter totalt med en stormorten klarer, så for å minke antall mort i et vann bør man heller prøve å bruke stormorten som en manipulator på småmorten. Lian Vel har tenkt at gjedde skal ha denne effekten, men de innser ikke at dette er en umulig oppgave. Det bli hvert år fanget kun en håndfull gjedder, de fleste ganske små. Gjedde, som spiser såpass sjelden vil med en såpass liten bestand som det er i Lianvannert ikke klare å gjøre noe fra eller til på mortebestanden.

Jeg har tenkt lenge på å ta opp denne saken til debatt i en instans her i Trondheim, men trenger som sagt litt finpussing på argumentene før jeg stiller slagkraftig nok. Tar gjerne i mot tips. F.eks. hvor stor er morten når den blir gytemoden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon som jeg ikke skal ta del i....

Har fått mort nede i ca 14-15 cm i bymarka med gytevorter. Hva alderen er på disse har jeg aldri sjekket.

Jeg har alltid vært tilhenger av (stor-)morten i bymarka, og gir den "skylden" for at jeg har et så bra fiskeliv som jeg har idag.

Det å ta bussen hjem som fjortis med en mort på 40 cm og 700 gram hengende i en kjepp til alles påsyn en maidag i 1988 overgår det meste.

Eller håving av en enda større mort rundt kiloen uka før...den må ha vært nærmere kiloen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og går det som det planlegges i NKML, så ryker kilosgrensa i år! Tror nesten man må svi mens jernet er varmt, tviler på vi har den nåværende størrelsessammensetningen i mange år til.

Dere blir ikke alene om satsingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere specimenjegere lagt noe innsats i Haukvannet?

Jeg har sikre observasjoner av mort (garantert ikke sik) opp mot kiloen der fra tidlig 90 årene. Jeg mesket inn en stim av digre mort der ei sommernatt, og hadde på en av dem på brød-deig. Monster!

Haukvannet hang litt etter Lian og Kyvannet med mortstammen sin, og fikk ikke oppblomstring før på slutten av 80-tallet. Vi satte masse garn der i -88 (lovlig), diverse maskevidder, og fikk bare 1 stk mort på ca 300 gr.

Siken derimot var meget fin, med individer på 1,5 kg som de største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom halvhjerta forsøk gjeld, så har eg forsøkt i Haukvatnet. Men veit du Rigor om nedtappinga for to-tre år tilbake gjorde noko med fisken? Blei det tynna i samme slengen der òg?

Elles må du gjerne slenge deg med på mortesats ein kveld du har tid :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom halvhjerta forsøk gjeld, så har eg forsøkt i Haukvatnet. Men veit du Rigor om nedtappinga for to-tre år tilbake gjorde noko med fisken? Blei det tynna i samme slengen der òg?

Elles må du gjerne slenge deg med på mortesats ein kveld du har tid :) .

Jeg tror det ble satt noe sporadiske garn, men er litt usikker. Tror uansett ikke innsatsen var på linje med Kyvannet eller Lian.

Hva nedtappinga gjorde med fisken vet ikke jeg, men tror ikke stormorten gikk heden av den grunn. Har vært endel nedtapping av Kyvannet opp gjennom årene uten at den forduftet.

Garnfiskinga derimot må det settes spørsmålstegn ved..

Si fra hvis dere er på mortegutsing, så kan jeg stikke innom. bor 5 minutter unna.

Haukvannet er på tapeten. MEN, finnes det spor av sik igjen der idag?

Jeg er 93 % sikker på at siken er utryddet fra Haukvannet. Prøvefisket der har ikke registrert sik på maaange år.

Kan det være en ørliten restbestand av sik enda mon tro.....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes morten naturlig i vannet/vassdraget?

Hvis den er der naturlig; hvorfor i ****** prater han da om å bevare genpooler, naturlige biotoper og bestander når det er akkurat det han driver og ødelegger?

Satt ut på 1880-tallet i området, til det aktuelle vannet kom den rundt 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.