Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til Jan Mayen-området


Chironomus
 Share

Recommended Posts

Hei!

Dette er ein gledens dag, eg har nettopp fått vite at fiskeutstyr er tillatt på toktet til Jan Mayen i sommar. Eg reknar ikkje med at så mange har erfaring med fisking i desse områda, men ein veit aldri.

Eg treng hjelp til eit par ting:

Stang. Eg må ha ei travel-stang, og har sett på denne: http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=1275 . Funkar denne bra til meite? 30-50 pund reknar eg med er best, då skater på 20-30 kilo er sannsynlig. Er eg "uheldig" kan det slå på ei håkjerring. Tanken var å bruke TLD-snella, med 0,28 powerpro (ca 8-900 meter). Det er nokså skralt med finanser for tida, så eg må unngå store investeringar.

Er det idioti å reise med så lett utstyr? Det blir stort sett berre meite, med ulike rarietetar frå trålen som agn. Båten er nokså stor, så eit tau med lodd og kraftige krokar har eg tenkt å bruke som klepp. Toktet er i hovudsak sel-relatert, og me skal ligge ved iskanten og hanke inn sel. Då skulle det i teorien vera gode moglegheiter for fisking. Mikrokrokar blir sjølvsagt også med.

Set pris på tips både når det gjeld utstyr og eventuelle artige artar. På norgesrekordlista manglar jo både kloskate, rundskate, gråskate og isskate, så her er det moglegheiter :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes vel ikke du skal görsatse på tyngre utstyr - da det fort kan bli kjedelig å hale litt mindre fisk på skikkelig tungt utstyr - og det er jo litt mindre fisk du absoutt kommer til å dra mest av ? (med litt mindre fisk snakker vi da selvsagt om fiske under håkjerringstørrelse :) )

Kanskje en veldig lett havfiskestang i tilleg ? For lett meite på bunnen etter diverse arktiske ulker.. en 6-12 med en ambiss 7000 e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan jo ikkje ha ubegrensa mengder utstyr med, difor prøver eg med ei "allround"-stang. Etter å ha sjekka sjøkartet, har optimismen roa seg litt. Det går jo ned til under 3000 meter i området, med snitt på ca 1500 meter. Enkelte toppar er det med dybder frå 500 til 50 meter. Tippar det er bra fiske på 55 meterstoppen, med 1640, 1040, 1120 meter rundt! Skipperen tar nok ikkje hensyn til dei fiskeinteresserte om bord, så eg kan jo risikere å ikkje få fiska i det heile. Satsar på kun 500-1000 grams søkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmetur om det hadde vært ren fisketur!

Ser på kartet at det er forholdsvis normale fiskedyp på vestsida mot Grønland. Derimot i nord og øst er det litt dypere med noen spennende topper nede på 1200 til 1600 meter, for ikke å snakke om skråningene ned mot 2000 til 3000 meter :)

Regner med at dere skal avgårde midt på sommeren, kunne godt lånt Exage STC eller BM standup og TLD 50II min om ikke. Hadde "bare" vært å fylle opp med et par storspoler PP da.

Håper du lykkes og kommer hjem med noe nytt, både stort og smått.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge dette iskartet, datert i går, http://iup.physik.uni-bremen.de:8084/amsr/...dSea_visual.png , ser det ut til at iskanten nærmar seg kontinentalsokkelen på Grønland. Det hadde vore eit bra område. Dersom det blir lenger nord, har ikkje BlueChart data i desse områda. Håpar eg får meir info om posisjonar snart. Sidan det sannsynligvis ikkje vert fisking meir enn korte økter, er det nok uaktuelt å fiske djupare enn 6-700 meter. Strøm er det sikkert rikelig av òg, hehe.

Her er båten:

FF-Jan-Mayen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på blant annet denne stanga i dag. Den virket mer følsom enn Exage STC som jeg har. I tilleg virket det som den hadde rygg til å takle det meste, med unntak av håkjerring. Så også på PowerJiggeren. Jeg hadde ikke tatt den istedenfor BM.

Hadde jeg vært i markedet for noe slikt, hadde jeg ikke tenkt meg om to ganger. Og så er den nesten en tusning billigere enn mi.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fin sjark det der :blush:

Fra spøk til alvor, du har noe å se fram til, Jan Mayen er en båt i superklassen. Det å oppleve iskanten er også noe for seg selv, ikke tenk på å forestille deg det. Det vil allikevel ta pusten fra deg. Jeg har ikke vært i vestisen dog, bare i østisen nørdøst for Svalbard. Noe du bør tenke på (hvis du ikke har gjort det allerede da) er at det er fisk oppe under isen også. Litt lett utstyr her og du kan kanskje plusse på artslista di litt. F ex polartorsk og ismort. Du bør også sjekke ut om det er muligheter for at båten blir liggende ved Jan Mayen (øya) i tilfelle f.ex dårlig vær. Det er det mye av i dette havområdet, også om sommeren. Oppe på dette grunne platået yrer det av liv. Store arter er det lite av, men mange slags småfisk og mye krepseåte. Jeg har ikke fisket der, men vært der på annen fangst på sommeren, og det var mengder av kval og sjøfugl som så ut som de levde herrens glade dager.

God tur

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Det er to forskjellige arter slik som jeg kjenner dem fra reketråling. Ismorten er mindre enn polartorsken, og har utseende som kan minne om en karpefisk. Den finnes også i skagerak, og det er denne arten som ofte gir inntrykk av masse yngel i reketrålene når man ser film eller bilder fra dette fisket. Polartorsken er mer langstrakt med tynn spord, og er større, omtrent på størrelse med ei sypike. men dette vet mannskapet på Jan Mayen om, de fleste har bakgrunn fra fiske. Hvis du spør gutta på dekk så ordner de helt sikkert ei hylle til deg for fiskeutstyr også så du slipper å ha det på lugaren. Hvis fly er et problem så kan du jo handle lokalt, f. ex ei billig bruk og kast stang. Svein Anton (Andresen), innehaveren av Andresens Våpenforretning kan sikkert fikse noe til deg og evt komme ombord med det. Han kjenner de fleste av mannskapet på båten, og er vanligvis lett å be.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Då er det berre timar att til Tromsøflyet går. 900 + 1650 meter powerpro fordelt på to sneller, 30-50 lb stang, lite haspelsett til lodde, istorsk og polartorsk og ein del bly er pakka ned i kassen. Håpar det er internett ombord, slik at eg kan oppdatere litt undervegs :blush: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.