Gå til innhold
Fiskersiden

Kunnskapsløft om norske innsjøer


oracel
 Share

Recommended Posts

Nå som innsjødatabasen er i noenlunde drift så mottar jeg en økende strøm av eposter og telefoner fra personer som lurer på mye forskjellig om innsjøer rundt om i Norge. Jeg prøver å svare etter beste evne, og henviser dem hit til fiskersiden samt til en diskusjonsgruppe jeg har satt opp på googlegroups. Så langt idag har jeg fått to eposter, og en telefon -- igår fikk jeg to telefoner.

I den anledning så vil jeg appellere til alle som har lokalkunnskap til å bidra med noen dråper informasjon til innsjødatabasen. Det være seg fiskebestander, fiskemetoder, beliggenhet, fiskekort, bilder -- samme hva egentlig. Det er utrolig mange som er på leting etter informasjon om lokale fiskeforhold, så kunnskapen er ettertraktet og blir satt stor pris på.

Jeg tenker å begynne å tilby belønninger i bytte mot informasjon, kanskje i form av bedre bildekvalitet (mindre/ingen kompresjon) på fototjenesten? Eller i form av noe annet interessant så langt jeg har midler eller evner til det.

Hvis du vil gjøre en innsats, så begynn her: http://fiskevatn.no -- velge fylke, kommune, og se gjennom innsjøene om det er noe der du kan bidra med. Når du er ferdig, så skryt gjerne av det i denne tråden (:

Hvis noen har spørsmål (eller oppdager feil), så still dem i denne tråden, eller send en PM, eller send epost til andreas@fiskevatn.no

Takk for oppmerksomheten, og tusen takk til alle de som har bidratt så langt!

Endret av oracel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom nå. Fikk ikke registrert halvparten av bestandene jeg prøvde på. Ingen feilmeldinger. Dukka bare ikke opp noe etter jeg lagra...

Ouch! Har fikset den feilen nå :) En glipp gjorde at bestander uten kommentar ikke ble lagret. Pinlig! Men det funker nå :)

Fungerer fint hos meg. Hvis et vann har feil navn, skal jeg da sende epost til deg eller??

Hm, ja der sa du noe. Bare send en epost til meg med en link til innsjøen, eller post i denne tråden. Så skal jeg se om jeg får fikset et system for å foreslå nye navn imens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke opp noen innsjøer i Rogaland. Fungerer fint i dei andre fylkene eg har testet.

Hm, vet ikke om jeg forstår hva du mener. Mener du at det er noen innsjøer som mangler i Rogaland? Eller mangler *alle* innsjøene i Rogaland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var en kvikk tur innom siden nå. Hvordan gjør du det med vann som strekker seg over flere kommuner/ fylker? Vil disse da dukke under oversikten for alle kommunene det gjelder, eller må man legge inn infoen på nytt? Tenker spesielt på Vansjø i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt inn info om Borrevannet i Horten. Fiskeslag +++

Flott! (:

Hei!

Var en kvikk tur innom siden nå. Hvordan gjør du det med vann som strekker seg over flere kommuner/ fylker? Vil disse da dukke under oversikten for alle kommunene det gjelder, eller må man legge inn infoen på nytt? Tenker spesielt på Vansjø i Østfold.

Jeg har disse mange-til-mange-relasjonene, men ikke rukket å få inn støtte for det (ennå)

Lager du en "HAll of fame" for de mest aktive bidragsyterne eller?

God idé, det skal jeg ordne :blink:

Var en tur innom i går. Utrolig fett prosjekt. Jeg savna et ukjentalternativ under gyteforhold. Antar dette er vanskelig info for de fleste å sitte på.

Hm ja det er sant, det skal jeg få på plass! Takk for tipset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut fortløpende når tida strekker til. Men jeg har et par spørsmål/kommentarer.

- Ville det være mulig å få en "hjem"-link som tar deg tilbake til Fylke/Kommune-oversikten når du har gått inn på oversikten over en kommune? (mulig at det finnes men at jeg er dårlig til å lete....)

- Langen i Østfold, like nord for Bergsjø eksisterer ikke i noen av kommunene.

Foreløpig oppdatert:

Halden:

-Rokkevannet

-Ramntjern

-Trolldalsvannet

-Folkevannet

Rakkestad:

-Gulltjern

-Nattjern

Sarpsborg:

-N. Murtjern

-Børtevann

-Oppsjø

Røros:

-Vedtjørna

Endret av sweetspot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den hjem-funksjonen. Tungvint å komme seg hjem når man har vært på tur....

Vil også ha mulighet for å legge inn nye vann. Det var vel 20-30 vann i området her som ikke lå inne.

To av vannene inneholder ørret på 6+ så..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur innom i går. Utrolig fett prosjekt. Jeg savna et ukjentalternativ under gyteforhold. Antar dette er vanskelig info for de fleste å sitte på.

Dette er fikset nå :)

Legger ut fortløpende når tida strekker til. Men jeg har et par spørsmål/kommentarer.

- Ville det være mulig å få en "hjem"-link som tar deg tilbake til Fylke/Kommune-oversikten når du har gått inn på oversikten over en kommune? (mulig at det finnes men at jeg er dårlig til å lete....)

- Langen i Østfold, like nord for Bergsjø eksisterer ikke i noen av kommunene.

Hjem-link skal ordnes, samt oversiktssider for hele fylker og landsdeler.

Foreløpig oppdatert:

Halden:

-Rokkevannet

-Ramntjern

-Trolldalsvannet

-Folkevannet

Rakkestad:

-Gulltjern

-Nattjern

Sarpsborg:

-N. Murtjern

-Børtevann

-Oppsjø

Røros:

-Vedtjørna

Rått!

Støtter den hjem-funksjonen. Tungvint å komme seg hjem når man har vært på tur....

Vil også ha mulighet for å legge inn nye vann. Det var vel 20-30 vann i området her som ikke lå inne.

To av vannene inneholder ørret på 6+ så..... :)

Hm ja, det med å legge inn nye vann er ikke helt trivielt -- da må jeg nesten ha data som løpenummer og vassdragsnummer.

Men, i skrivende stund så er det ca. 4000 innsjøer (tror jeg det var) som ennå mangler å bli mappet til kommuner. Dette var en "rest" som ble hengende igjen fordi jeg ikke fikk noen treff på dem da jeg koblet innsjøer og kommuner ved å slå opp i N50. Planen er å få på plass en liten applikasjon hvor man kan angi kommunen til disse hjemløse innsjøene på en enkel måte.

Det er sikkert god sjanse for at mange av vannene du savner er blant disse hjemløse innsjøene :)

Tusen takk til alle som har bidratt så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har fått anledning til å jobbe litt på databasen de siste dagene, og har fått på plass en ny fremside som viser de siste landsdekkende oppdateringene. Ellers så er det nå også et lite korttidsvarsel for hver enkelt innsjø (hentet fra Yr.no, for hva det er verdt). Etterhvert kommer det også støtte for å hente bilder fra Google Picasa.

Utover dette så blir innholdet i databasen oppdatert med ny info ganske ofte nå, og det er en jevn strøm av nye brukere. Bare idag har hele tre personer registrert seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner mulighet for å søke etter et vann i Norge på navn. Det er flere vann jeg lurer på hvor de er.

Slik det er nå må man ha fulgt littegrann med i geografitimene for å finne noe...

Nå er søkefunksjonen på plass! -> http://www.fiskevatn.no/search/index Kom gjerne med ideer og forslag til forbedringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at basen heter innsjøbasen.Betyr det at det bare er innsjøer som skal legges inn ?

Eller hører dammer og tjern også inn under begrepet "innsjøer" ?

Databasen er basert på NVE's innsjødatabase: "NVEs innsjødatabase inneholder informasjon om alle innsjøer i landet større enn 2500 m2/2,5 dekar. Alle innsjøene har fått tildelt et unikt nasjonalt løpenummer. Til sammen inneholder basen ca 243 000 innsjøer". Mer info.

Så begrepet "innsjø" er brukt i ganske vid forstand her. Ellers så er jobben stort sett gjort når det gjelder å "legge inn" innsjøer. Det som gjenstår er å dokumentere dem med bilder, fiskebestander, navn til navnløse innsjøer, osv.

Endret av oracel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 4 weeks later...

Bumper denne igjen... Er det noe fart for tiden Oracel?

La inn litt info om et par vann på Radøy og tenkte å fortsette med det lille jeg kjenner til nord for Bergen.

Sitter også på en del info om div vann i Valdres som jeg tenkte å dele så det får bli pri nr 2.

Hei Rønsingen!

Det er en stund siden jeg har jobbet med innsjødatabasen nå med unntak av å fikse mindre bugs etterhvert som de har blitt oppdaget. Det er en del ting jeg har lyst til å implementere, f.eks posting av Youtube og Youfish-videoer, og innlogging med Facebook/Twitter/Disqus, og bedre håndtering av bildeopplasting. Og generell oppfrisking av brukergrensesnittet. Og så har jeg fryktelig lyst til å gjøre mye mer med fiskedagboka.

Edit: og bedre kartfunksjon. Her er det masse kult jeg kunne gjort.

Det mangler ikke på ideer, bare tid :thumbsup:

Her er noen generelle tall per idag:

Antall registrerte fiskebestander: 773

Antall kommentarer: 231

Antall bilder: 707

Antall brukere: 754

Antall tekstlige beskrivelser: 157

Og aktiviteten ser ut til å være jevn.

Edit: og så vet jeg at det er noen som jobber med mobilapplikasjoner som bruker databasen -- det minner meg på at jeg har lovt å implementere et API for å gjøre oppslag og noe greier.

Endret av oracel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.