havbrasme Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 Hei! I morgen setter jeg kursen ned mot noen vann i sør-norge hvor jeg kjenner grunneiere og slikt. Tenkte å fiske med ruser i et vann der nede. Vet at dette er på kanten av sportsfiskemetoder, men vannet jeg skal "fiske" i har en bestand som grenser mot overbefolkning, så her skader et ikke med et lite uttak.¨Fordelen med ruser vs garn er at slipper å drepe eventuele storørret som er verdifulle for vannet. Men hva slags agn skal jeg ha i rusene? Hvis det i det hele tatt er mulig å få ørret i ruser. Takker på forhånd for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonT Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 (edited) Bra initiativ! Fint å kunne spare de store. Er jo alltids en liten andel av de og som setter seg i finmaska og da er sjansene for tilbakesetting mindre. Rogn av et eller annet slag blir mye brukt ihvertfall. Rusefiske er nok ikke det mest effektive på ørret, men det blir nok noe skal du se. Er det andre arter der forresten? Edited May 31, 2008 by JonT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAN Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 Kokt torskerogn frosset i blokk er ganske effektivt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted May 31, 2008 Report Share Posted May 31, 2008 Et godt tiltakt, men jeg tror neppe det blir noen suksess, desverre. For å si det på en enkel måte - rusefiske etter teineprinsippet er veldig lite effektivt etter ørret. Det du er ute etter, er ei storruse. Dette består av ei oppbevaringsruse med et ledegarn. Ledegarnet festes i eller kloss inntil land. Jeg har jobba litt med foredling av ørret, røye og sik med storruser, og det er særdeles effektivt. Søk på nettet etter storruse, så ser du prinsippet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
havbrasme Posted June 1, 2008 Author Report Share Posted June 1, 2008 Takker for alle tilbakemeldinger Da får jeg prøve med litt rogn og se da. Noen tusenbrødreabbor finner sikkert veien til rusene uansett men de nytter det ikke å tynne ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ruse Posted September 27 Report Share Posted September 27 Jeg har storruse og har kansje en og selge, på bestilling. Jeg driver også med ruse i overfylte fiskevann Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts