Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første suter


havtryta
 Share

Recommended Posts

For nesten nøyaktig ett år siden debuterte undertegnede som suterfisker, se denne tråden. (Bilder av alle fiskene fra den turen finnes forøvrig her.)

Jaja, nok av det.

Poenget må vel være at når man først har kroket, fightet og landet en suter, så går man nærmest i en kontinuerlig rus, ventende på neste gang man får sjansen. Det blei flere turer og mye fisk i fjor, men når august gikk mot slutten ble det stille. Abstinensene ga seg så smått når vi nærmet oss jul, men når varmen kom og flommen la seg i slutten av mai var rykningene i kroppen på plass igjen. Mens man satt på skolen og prøvde å konsentrere seg om innspurten av masteroppgaven var det stadig vekk noen små stemmer som hvisket i bakhodet: "Suuuter....suuuter...suuuter...", og bedre blei det ikke når jeg svingte innom denne siden og så stadig nye suterrapporter, kanskje spesielt Audun og Oz sine.

Siden jeg skulle få besøk av en kamerat og kona hans på lørdag, stakk jeg ut torsdag ettermiddag for å sjekke forholda, dog uten stang, men med etpar maisbokser som jeg fôra opp plassen med. Det så perfekt ut! Men var vannet litt kaldt? Tvilen ga ett lite stikk, men stemmene i hodet overkjørte det helt. "Suuuter...suuuter...suuuter..."

Lørdag kveld kom endelig, og kameraten og kona og jeg og kjæresten dro ut på en grille/fisketur. Grillen var treg, så fisket fikk ikke starta før 21.30 og da vi kom ned til plassen skremte vi en fisk som stod helt inne ved land. Jaja, men da var i det minste suteren på plass. Vi rigga opp tre stenger, og la ut våre overblya dobber med mais og mais/mark som agn rett på utsida av vegetasjonen. Festen kunne starte!

dobba.jpg

Det tok ikke lang tid før en av dobbene såvidt begynte å røre på seg. Kroppen var raskt i full beredskap, men dobbedansen stoppet like plutselig som den hadde starta. Dette gjentok seg etpar ganger, men så blei det fast fisk. Det var kameraten som fikk den, en flott dame på 2.39kg. Vakkert! Bildene viser konsentrasjonen når dobba såvidt begynner å røre på seg, stanga ut av bankstikken og det nydelige reslutatet:

dobbagar1.jpg

dobbagar2.jpg

2390.jpg

Det var stadig mer smånapping, men suteren var i det forsiktige humøret, helt ulikt mine tidligere erfaringer med Østeråasuteren. Og så, da kameraten og kona var på fotojakt i skauen etter en rådyrbukk som sto og hylte gikk dobba til kona. Gentlemann som jeg er kjørte, landet og poserte jeg med fisken, men den er altså ikke min. Gleden over å fighte suter igjen var uansett like stor! Men moralen er jo: Ikke la et rådyr lure deg unna plassen!

Fisken var forøvrig en hannfisk på 1,95kg, den største hannen jeg har sett i Østeråa.

1950.jpg

Nå er sesongen i gang og allerede onsdag kveld bærer det ut igjen, for som jeg skrev tidligere: når man først har kroket, fightet og landet en suter, så går man nærmest i en kontinuerlig rus, ventende på neste gang man får sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det leverer ja! Nå er det naturlige målet å runde 2,5kg og 2kg hannfisk. Møtte en kar som sa at det var tatt noen svære fisk i garn, oppimot 3kg mumlet han om. Ikke veit jeg, men snittvekta der borte er jo okkesom finfin da.

Snittvekta var rundt 1.2 kg når jeg dreiv på. Største min er snaut 2.1 kg.

Morsom plass og fine fisker dog. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fisker dere ikke i Nomevann, kun i Østeråa?

Flere grunner:

-Plassen(e) i Østeråa leverer særs bra

-Mycket kort fra parkering til fiskeplass (kjenner at meitinga har gjort meg lat gitt!)

-Siden vi kjører fra Bø er det kortere

-Er ikke helt sikker på hvor i Nomevann jeg ville satt meg, har du evt noen tips? Vi har ikke båt.

Snittvekta var rundt 1.2 kg når jeg dreiv på. Største min er snaut 2.1 kg.

Morsom plass og fine fisker dog. :)

Snittet fra fjorårets to første turer var 1,95 (19 fisk), med største på 2,4. Så det går tydeligvis oppover!

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se at snittet går oppover ja, og grattis med fine fangster!

Vi fisket veldig mye i Østeråa 90-92 og toppene den gang lå rett over 2kg. Tror den største var på 2125g. Snittet tipper jeg lå på 1,2-1,3kg, så det øker sakte men sikkert.

Vi gjorde også noen forsøk i Nomevann. Mye suter, men snittet lå langt under Østeråa den gang. Skal dere forsøke der, vil jeg anbefale vikene i nord-vestre del av vannet. Ikke alt for langt å gå fra bilen...

Lykke til!

Endret av karpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.