Gå til innhold
Fiskersiden

laks i mandal audna og lygna


kenbring
 Share

Recommended Posts

30 kubikk er ofte bra det. Spesielt om det kommer mye regn for da blir sidebekkenes flommer med å farge elva uten at den behøver å gå i 200m3

Var en tur i kveld, et par timer-ingenting. Ikke et skikkelig vak engang, det var bedre sjøørretfiske på slutten av 90 tallet.

Sett lite laks i munningen, ikke en faktisk. Kommer ikke det første flaket innen et par uker-maks tre så er jeg redd jeg blir deppa.....

Det er ennå litt tidlig, men det er ikke en kanonåpning i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var å kikka litt i elva i går, lite fisk og har nesten aldri opplevd å se mindre smålaks ved piren (ikke et eneste hopp). Lite smolt også som hoppet, men de er vel gått lengre ut....Rart fordi det pleier å koke i srømmen der ute.

Skal til Lygna i kveld og håper jeg kan lure en laks eller en sjøørret, normalt skal det være sjøørret der nå-om ikke mange så ihverfall nok til å kunne kjenne en eller to i flua.

Nå må det snart skje noe!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i lygna i sist uke. Perfekt vannstand, men ingen fisk. var tatt en på 8 kg den dagen. Etter helgen har elva falt dramatisk. Igår var den fin for sjøørret, men for liten for laks. iallefall der jeg fisker.

lykke til ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fisk å få i lygna........noen rare folk vi traff hadde landet en 1,8 kilos i stuestøl på mark, og så en som hadde fått en sjøørret. Litt for lite og klart vann........Må ha regn nå.

Men har på følelsen at det er gått en del kas i lygna, men at de står å hviler i dype hølene som de pleier, og da er de nesten umulige å få. Litt vann og de beveger seg samt ny fisk som girer opp stemmninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket sone 2 4 dager i strekk nå, og elva virker nærmest utryddet. Har aldri sett så lite fisk i elva på denne tiden. Noen slengere av smålaks rapporteres inn, men ellers synes fangstene å være fisk som har stått på elva en liten stund. Til nå er det innrapportert 40 laks, i 2006 ble det i uke 27 meldt inn over 200. I otra som åpnet bra har det også stilnet betraktelig. Dette er skummelt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket sone 2 4 dager i strekk nå, og elva virker nærmest utryddet. Har aldri sett så lite fisk i elva på denne tiden. Noen slengere av smålaks rapporteres inn, men ellers synes fangstene å være fisk som har stått på elva en liten stund. Til nå er det innrapportert 40 laks, i 2006 ble det i uke 27 meldt inn over 200. I otra som åpnet bra har det også stilnet betraktelig. Dette er skummelt!!

Som du sikkert har fått med deg så ha jeg vært en av de som har vært mest negativ til årets sesong på sørlandet. I sjøen har de blitt observert lite laks og i kilenøtene er fangstene labre, liten anndel av smålaks i fangstene.

Nå er snart uke 27 omme kommer ikke smålaksen i neste uke kan vi basert på historiske data konkludere med at smålaksen ikke kommer i år. Da er det krise her sør etter min mening, og de ser svært mørkt ut for de neste 2 årene.

mvh

Ole

Endret av ole14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en notfisker utenfor Kristiansand som hadde tatt 7 flotte på samme dag, med 7 kg på topp rundt forrige helg. En sø på 4.3. Har ikke vært ute på sjøen pga. vind i det siste, men tenker en tur ut søndag. Har uansett ikke vært mye å se.

De gangene jeg har fisket i elva har vi sett en del fisk, men det har vært enten sent eller tidlig. Skal opp og svi oss litt på holmesland A neste døgn, blir vel en varm og trøstesløs affære:) Får håpe på noe gang i fisken når sola går ned, men tror vel helst det er myggen vi vil merke som vanlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligere innsig skal man tilbake til de dårlige årene på 90 tallet for å oppleve!!!!

Det har aldri hoppet så lite fisk i munningen som i år og jeg er bekymret..........Siden jeg var liten så har juli alltid bydd på underholdene laksesprett, nå blir det jo bare fisket hardt på de marginale som går opp-burde stenge elva nesten.........

Tror det er matmangel for laksen i havet, de tar jo tonnevis med mat for å fore oppdrettslaksen.

Husker på 90 tallet før alle begynte å fiske i elva..da kunne jeg få mye fisk i sone1. Nattfiske med flue var enormt bra, nå er det bare en skygge igjen. Hadde like mange fisket i elva på 90 tallet så hadde også fangstene vært relativt høye på laks........

Jeg tror jeg må komme meg til finnmark i år også! :)

Kommer til å konsentrere meg om havabbor en periode nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur dei voldsomme variasjonane av vannføringa er årsaka. Me har sett enorme mengder yngel bli drept når elva synker fort. :)

Jaja, da ryker det vel med nokre titalls tusen yngel igjen da. :D Siden dei begynte med den voldsomme variasjonen i vannføring for 3-4 år siden er det enorme mengder yngel som er blitt drept. Kanske det er hovedårsaka til at Mandaselva var så mykje dårligare i fjor enn andre elver i nærheten. Det kan stemme med når dei starta med "forsøka" på å få fisk opp i sone 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur dei voldsomme variasjonane av vannføringa er årsaka. Me har sett enorme mengder yngel bli drept når elva synker fort. :)

Agder Energi har gjennom sin søken etter størst mulig profitt gitt blanke i fiskere, laks og yngel i alle år. Den varslede reduksjonen i vannføring forrige helg må jeg derimot si gikk for seg på eksemplarisk vis. Lørdag ettermiddag startet en forsiktig og langsom reduksjon fra ca 80 til ca 35 kubikk mandag ettermiddag, for deretter å øke den like sent. Jeg fryktet det værste da jeg leste meldingen på nettsiden til mandalselva der man informerte om risiko for raske og store endringer. Kanskje de begynner å forstå alvoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noe med de døde yngelene fra bjelland i fjor å gjøre.........Smålaksen sviktet jo otra, audna

, lygna(!) og som vi vet mange elver sør for målselv omtrent.....

Snakker ikkje om Bjelland men heile elva. Når vannstanden synker strander tusenvis av yngel i dammer som blir tørrlagt. På Holmesland A har me sett dette mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er deprimert av dette som skjer, så svele som hoppet ved broa i Mandal i dag når jeg gikk tur med dama og hunden.....Ble litt glad igjen.

Ta en titt på mandalselva.no og sammenlign svelefangstene så ser man en enorm kollaps dessverre.

Er fremdeles bittegrann optimist selv om det tærer nå :)

Noen som ser noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.