Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddefiske i Tyrifjorden


Morten Opsahl
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke gitt opp gjeddefisket helt i år selv om det kanskje virker sånn (lenge siden sist rapport)

De siste ukene har det vært helt dødt i Steinsfjorden. Vanntemperaturen har vel mye av skylden for det. På mandag flyttet jeg båten min fra Steinsfjorden til Storelva og båtplassen min der. Planene var og er å fiske der i ett par uker før jeg legger jerkestanga på hylla.

Jeg ankom elva i halv 3 tia, og rigget 3 stenger. 2 med agnfisk og en med Wobbler! Da jeg kom ut i Tyrifj, begynte jeg å dorge, og etter ca 20 sekunder, hugg det til. Jeg fikk presset fisken inn uten problemer. Gjedde på 4 - 5 kg var det første som slo meg, men da jeg fikk øye på fisken, ble jeg mildt sagt sjokkert!

56813_s.jpg

ØRRET! Svær ørret! I hvertfall i mine øyne!

56811_s.jpg

5720 gram :):D

56812_s.jpg

56891_s.jpg

85 cm.

56814_s.jpg

Slapp den ut igjen. Mye god mat, men fryseren er full av fjellørret, så da ble det slik :)

Den gamle persen på 710 gram kan bare gå å henge seg! Dette var utrolig morsomt!! :D Har nesten ikke ord. Må jo hatt gullhår i r*va som fikk den etter 20 sek. Men sånn er det med fiske! Verdens beste hobby!

56815_s.jpg

56820_s.jpg

Etter en stund, ankret jeg opp for å bunnmeite litt nordfjorden. Det virka temmelig meningsløst etter en times tid, så jeg tok turen opp i elva igjen.

Gjedda var i siget, men de var små!

56819_s.jpg

Men moro lell! De små er som regel de sprekeste :lol:

56818_s.jpg

Mot slutten av dagen, fikk jeg ei gjedde på Buster, og akkurat i deg jeg skulle løfte den i gjellene, begynte den å vrenge på seg. `

56816_s.jpg

Slik endte det. Hadde ikke så mye å stille opp med her gitt! Etter mye plunder, fikk jeg løsnet kroken fra gjedda. Og godt var det, for den var ganske vilter av seg!! Men heldigvis tok jeg meg tid til ett bilde. Er jo ganske komisk :D

56817_s.jpg

Definitivt årets største på Buster! :D

For en dag! Jeg noterer ny Ørretpers, Mort(en) på 70 kg, Og ikke minst enda en herlig fiskeopplevelse jeg kan tenke tilbake på :lol:

Men gjedde på 10 kg får jeg ikke, noe som burde være langt mer overkommelig enn bifangster som både sik på 1800g og Ørret på 5720g! :D Menmen. Den kommer vel med tia!

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøyt ! Har opplevd å få ørret på 2,8 kilo som bifangst etter gjedde selv, i et vann som absolutt ikke huser ørret faktisk(hadde rømt fra en kunstig dam i nærheten) :lol: Det som er litt trist er at den ikke er tatt etter målrettet innsats, for det smaker så mye bedre... Blir jo vanskelig å slå den persen der den dagen du satser på ørreten. Men helt sheriffnydelig ørret :)

Du skriver at du pressa den lett inn? Jeg fikk en mjøsørret på 4,8 kilo forrige helg, og den var absolutt ikke bare å presse inn, hadde masse krefter og hoppa rundt som en gal! Var den du fikk i dårlig forfatning på noen måte(så knallbra ut), eller rakk du å presse den så fort inn at den ikke skjønte helt hva som skjedde?

Hvilken gjeddewobbler var det der? Kan jo fort bli en hit blandt ørret-trollerne :D

Og 10+ kilosgjedda kommer nok snart tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøyt ! Har opplevd å få ørret på 2,8 kilo som bifangst etter gjedde selv, i et vann som absolutt ikke huser ørret faktisk(hadde rømt fra en kunstig dam i nærheten) :lol: Det som er litt trist er at den ikke er tatt etter målrettet innsats, for det smaker så mye bedre... Blir jo vanskelig å slå den persen der den dagen du satser på ørreten. Men helt sheriffnydelig ørret :)

Du skriver at du pressa den lett inn? Jeg fikk en mjøsørret på 4,8 kilo forrige helg, og den var absolutt ikke bare å presse inn, hadde masse krefter og hoppa rundt som en gal! Var den du fikk i dårlig forfatning på noen måte(så knallbra ut), eller rakk du å presse den så fort inn at den ikke skjønte helt hva som skjedde?

Hvilken gjeddewobbler var det der? Kan jo fort bli en hit blandt ørret-trollerne :D

Og 10+ kilosgjedda kommer nok snart tenker jeg ;)

hehe, var en strike pro wobbler av no slag. 20 cm lang, grønn og orange! Ikke akkurat den jeg ville brukt etter ørret men :P Jeg pressa den ganske hardt inn ja. det var ikke rare kreftene i den. 0 utras. menmen. Moro lell ;)

Aiaiai. Det var en vakker ørret gitt. Grattis med skikkelig grusing av ørretpers.

Så jo litt vondt ut det derre greien med kroken da..Hvorfor gjorde du det slik da? Så liksom litt upraktisk ut ;)

Er litt klønete av meg serru :P Men på en dag som denne, er en buster i fingern bare gøy! hehehe

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kanonfangst.

Må si du går i fotsporene til læremesteren både når det gjelder kroking og avkronking av gjedde. E.W er vel kjent for å huse veldig mange gjedder, men vi husker også han uheldige avkrokingsepisode i fjor, og nå var det din tur. *lærer for*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kanonfangst.

Må si du går i fotsporene til læremesteren både når det gjelder kroking og avkronking av gjedde. E.W er vel kjent for å huse veldig mange gjedder, men vi husker også han uheldige avkrokingsepisode i fjor, og nå var det din tur. *lærer for*

hehe. Ikke bra! Erik jerker med gips for tia han. Samme skade som i fjor. Men fisk drar han jo i hytt og pine for det :lol: Guttebassen sin det!

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig bifangst ja! det får'n si.. Grattis!

Du får komma deg til bergsjø i Vikersund/Geithus for å jerke! Gjedda beit no så J.... forrige helg! Gleder meg til å komma meg hjem og uttpå imorra! Får bare håpe den fortsatt er i siget!

btw: har du fjernet mothakene på krokene på jerksa dine? Det hadde vel vært en fordel ser det ut som... bra det gikk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig bifangst ja! det får'n si.. Grattis!

Du får komma deg til bergsjø i Vikersund/Geithus for å jerke! Gjedda beit no så J.... forrige helg! Gleder meg til å komma meg hjem og uttpå imorra! Får bare håpe den fortsatt er i siget!

btw: har du fjernet mothakene på krokene på jerksa dine? Det hadde vel vært en fordel ser det ut som... bra det gikk bra!

Det skulle la seg ordne det. Hvordan var vanntempen da? I nordfjorden var det nærmere 20 grader nå, og gjedda var helt fraværende. Betydelig kaldere i elva.

Jøss! Kjemperapport. Shvær fisk, dramatikk og greier! :lol:

Gratulerer så mye med flott ørret!

Takk!

Skjedde mye på den turen ja. Sånn det skal være det. Selv om jeg ikke akkurat hadde det helt bra med meg selv der jeg satt med gjedda i den ene enden av bustern og meg i den andre. Men visste at dette kom til å bli moro å se tilbake til, så jeg fikk da tatt noen bilder. Flaks at kroken gikk tvers igjennom og ikke ble sittende fast inni! Har vært hos legen pga det før :lol:

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og se den fisken bli satt ut igjen. den er på tur ut i fjorden etter gyting. se den kroppen kjempe hode og tynn i kroppen. den fisken er etter lengden burde vært rundt 8 kg min fisk på 10,6 var (kun 5 cm lenger) så det sier seg selv at det er en støing. den hadde ikke katten vilt spise engang. men for alldel flott ørret og full applaus for utsettelsen av fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var fisken kroket i både under og overleppa? Uten vann gjennom gjellene blir det ikke mye fight. En ørret av dette kaliberet burde ha gitt god skriking i snella

Satt en krok litt langt inn i overleppa og en på siden av kjeften.

Ja, rare greier. Den rista på seg ett par ganger, men det var ikke rare fighten. Varte ikke stort lenger enn 1 min

Endret av Morten Opsahl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig öring och morsom rapport!

Det där med kroken känner jag igen... ajajaj. Lönar sig att ha en fet avbitare nära till hands.

Det är som du skriver Morten, tror inte jag kommer satsa på den wobblern som öring wobbler men coolt att se hur glupska dom är!

Återigen, ett hattlyft för fisken och rapporten!

Mvh

Wiberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.