Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Veier så godt som ingenting, så dette er ikke langtkastende greier med ambis nei............

Vel, øyensynlig så kaster du "langt nok" siden du plukker laks, og Ambassadeur'en er jo bedre å kjøre fisk på....men du har ikke vurdert haspel, lang stang og fireline for å få de ekstra meterene når det skulle være behov for det ?

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, øyensynlig så kaster du "langt nok" siden du plukker laks, og Ambassadeur'en er jo bedre å kjøre fisk på....men du har ikke vurdert haspel, lang stang og fireline for å få de ekstra meterene når det skulle være behov for det ?

Blir nok haspel og ny stang til neste år ja, men ambissen blir nok førstevalget da også.

Fireline, not! Trenger elastikken som er i mono under kjøring av stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Per; jeg sender dine i morgen. Den sølv/rosa homotigeren så forresten enda bedre ut "live"

Da var "Homotigeren" og hans "Gaymate" (i flg. Lars sin trønderterminologi..!) fra MTO ankommet og anbragt i pasende omgivelser:

64947_s.jpg

:lol:

Var en annen tråd der noen kalte wobblere femi. Dette er ultrafemie klarelvsfarger; rosa, blått og sølv samt perlemor, pastellblått og veik rød. Nå er jeg blitt en alle tiders femiklump... :unsure:

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk!

Har prøvd endel slike småtasser før og 50% av dem har det med å legge seg på siden. Ikke denne nei!

Skal prøve denne etter treg laks til sommeren. Bak en fluedupp, med en Kamasan tubekrok i enden.

Ja, en passelig liten, gjennomsiktig, intermediate/synk ørretbombe med minimum 1,5 meter fortom er gode greier. Skjønner ennå ikke hvorfor dupp er lov mens bly ikke er det - hva er forskjellen under praktisk fiske? :)

Wobbleren passer til duppfiske, den graver seg jo dypt ned under duppen uansett, så den fisker nede hvor laksen er og laksen skremmes heller ikke så lett hvis det da ikke er glassklart og lav elv. Det eneste dumme med metoden er at du mister all "feelingen" med hvordan wobbleren jobber i elva, så fisket blir ikke like ultrafølsomt og effektivt som når du fisker uvektet..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Et eksemplar av Vaaralas nye modell M dumpa ned i postkassa i går.

Testa den litt i dag.

66186_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26116/66186.jpg

En meget spesiell sak på 100mm.

Den ekstra leppa under kroppen gir den en svært tight og høyfrekvent svømmestil.

I tillegg tror jeg den gjør at denne dypdykkeren går flatt i vannet, ikke med nesa mot bunn slik mange dyptgående wobblere gjør.

Kan nok være en godbit for trollingfolket også dette.

Et lite spørsmål er vel hvordan det går med ekstraleppa om en skikkelig hissig fisk gyver løs på wobbleren.

Spennende og uortodoks sak iallefall.

Samlinga av finske godbiter øker også sakte men sikkert.

66185_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26116/66185.jpg

Jeg må nok fylle opp et par slike tavler i løpet av vinteren. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra utlandet - der lå sannelig den samme sære Vaaralaen som du fikk i postkassa mi, men i hot oransje med sølvflake på sidene. Aldri sett noe lignende på elvewobblere, kun på jerk/gjeddewobblere med styrefinner bak. Et eksperiment - men han hadde nok ikke sendt oss disse for testing om han ikke var fornøyd med gangen sjøl..!

Lurer også på hvordan krokingen vil bli med en skje nr 2 såpass nært den bakre kroken. Skjea er nesten like bred som originalkroken, noe som skulle hemme kroking? Kan jo teste ut dette i elva ved å sette på en større, kortstammet men noe lettere krok der bak og se om det påvirker gangen. Disse 100 mm'erne er uansett så store og tunge at krokstørrelsen ikke har så stor betydning som på mindre, mer sensitive saker...

Det blåser og regner ute, men jeg må nok ned til testespotten i morra, for dette var spennende saker! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mail til Vaarala i går, for å spørre om hensikten med den ekstra leppa.

Ganske riktig som jeg tenkte, det er en stabilisator, for å holde wobbleren vannrett i vannet. Ikke "nose down" som dypdykkere ofte svømmer.

Ideen med denne har han , som han skriver, fått fra "aeroplanes"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra utlandet - der lå sannelig den samme sære Vaaralaen som du fikk i postkassa mi, men i hot oransje med sølvflake på sidene. Aldri sett noe lignende på elvewobblere, kun på jerk/gjeddewobblere med styrefinner bak. Et eksperiment - men han hadde nok ikke sendt oss disse for testing om han ikke var fornøyd med gangen sjøl..!

Lurer også på hvordan krokingen vil bli med en skje nr 2 såpass nært den bakre kroken. Skjea er nesten like bred som originalkroken, noe som skulle hemme kroking? Kan jo teste ut dette i elva ved å sette på en større, kortstammet men noe lettere krok der bak og se om det påvirker gangen. Disse 100 mm'erne er uansett så store og tunge at krokstørrelsen ikke har så stor betydning som på mindre, mer sensitive saker...

Det blåser og regner ute, men jeg må nok ned til testespotten i morra, for dette var spennende saker! :P

Hot orange med flake....

Høres spennende ut. Legg ut et bilde da vel......

Har du prøvd den enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot orange med flake....

Høres spennende ut. Legg ut et bilde da vel......

Har du prøvd den enda?

66396_s.jpg

Aldri sett noe lignende? To svømmelepper, eller heller svømmeleppe pluss flaps!

Har ikke fått tid til å teste den ennå; det er kjøring av unger på håndball, fotball, fekting, dansing og fuglene vet hva. Henger i strikken. Når pappapliktene er over er det stup mørkt ute, så jeg satser på helga for testing av MTO og Vaarala! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

66396_s.jpg

Aldri sett noe lignende? To svømmelepper, eller heller svømmeleppe pluss flaps!

Har ikke fått tid til å teste den ennå; det er kjøring av unger på håndball, fotball, fekting, dansing og fuglene vet hva. Henger i strikken. Når pappapliktene er over er det stup mørkt ute, så jeg satser på helga for testing av MTO og Vaarala! :blush:

Aj aj, den der så giftig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff farge da.

Tror nok at din er en senere produksjon enn min. Hvis du titter på fullversjonen av bildet mitt, ser du at det først er laget et spor litt lengre bak for "flapsen"

Tydelig at det har vært litt prøving og feiling her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende ja.

Den flattstillte frontleppa sørger for at wobbleren dykker dypt, mens den bakre leppa lager et sug som presser bakkroppen ned, slik at denne går tilnærmet vannrett i vannet, mens slike dykkere vanligvis går med hodet dønn nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende ja.

Den flattstillte frontleppa sørger for at wobbleren dykker dypt, mens den bakre leppa lager et sug som presser bakkroppen ned, slik at denne går tilnærmet vannrett i vannet, mens slike dykkere vanligvis går med hodet dønn nedover.

Så....hvor dypt går den sånn omtrent i litt strøm da ? Er det slik at man må ha en skikkelig høl for å fiske med denne i elv, dvs at den subber ned i bunnen til stadighet på alle andre plasser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dypt er relativt. Avhengig av strømhastighet, snørelengde og stangvinkel.

Jeg rodde denne på et brekk med glattstrøm, dybden der var ca 1-1,5m opplevde ikke mye lugging i bunnen.

Men det er nok ikke en wobbler du står i joggesko og fisker med fra en langgrunn strand nei...........

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flattstillte frontleppa sørger for at wobbleren dykker dypt, mens den bakre leppa lager et sug som presser bakkroppen ned, slik at denne går tilnærmet vannrett i vannet, mens slike dykkere vanligvis går med hodet dønn nedover.

Nå er jeg så langt fra noen wobbler-ekspert som noen overhodet kan komme :lol: .....men her kanskje ekspertisen kunne hjelpe meg litt : Konkret for denne wobbleren, vil ikke bakre leppe virke helt motsatt av hva som indikeres ovenfor, nemlig presse bakkropp opp, altså blir denne enda mer dyptdykkende (bakkropp opp vil da gi hode ned) i og med at du da får enda mere vannpress på en i utgangspunktet flat frontleppe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så langt fra noen wobbler-ekspert som noen overhodet kan komme :) .....men her kanskje ekspertisen kunne hjelpe meg litt : Konkret for denne wobbleren, vil ikke bakre leppe virke helt motsatt av hva som indikeres ovenfor, nemlig presse bakkropp opp, altså blir denne enda mer dyptdykkende (bakkropp opp vil da gi hode ned) i og med at du da får enda mere vannpress på en i utgangspunktet flat frontleppe ?

Var også min første tanke. Har ikke kommet meg til elva for testing av svømmen på den ennå, det har jo tepperegnet og det jaktes. Kanskje i dag eller i morgen. Er elva klarnet kan jeg prøve meg på litt video, men da skal det være tørt i været og klar elv!

Kan nok være mye forlangt her i Bergen nå om dagen... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny spennende pakke fra Finland i posten i dag. Denne gang fra Leo Juntunen, eller LJ-Vaappu, som varemerket hans heter.

66580_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26277/66580.jpg

100mm

66581_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26277/66581.jpg

Spennende uregelmessig kroppsfasong på disse.

66582_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26277/66582.jpg

75mm Kojamo, som Leo selv anbefaler som allround og høyvannswobbler. De bruker stort sett mindre saker enn oss disse finnene.

66583_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26277/66583.jpg

Dette er en spennende sak. 55mm Leksa. Denne anbefaler Leo på lav vannstand og treg fisk. Jeg har ikke fått testet dem enda, men han skriver at de skal kunne justeres fra rolig gange til vill turing ved å bøye på leppe og snørefeste.

66584_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26277/66584.jpg

Spesiell fasong på disse.

66585_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26277/66585.jpg

Undersiden. Det vises tydelig at dette er håndarbeid, da de er langt i fra regelmessige i fasongen.

66586_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26277/66586.jpg

Det lå også en prøve på den nye modellen, Pattika, i sendingen. Denne må jeg si jeg likte!

LJ-Vaapput finner dere her: http://www.lj-vaappu.com/category/1/vaaput/

Ikke akkurat billige saker dette da, med en pris på 16 Euro pr stk. De ser flotte ut, men jeg tør ikke å komme med anbefalinger før jeg har fått testet dem.

Interesserte kan sende mail på engelsk til : leo.juntunen@LJ-vaappu.com

Det kan ta litt tid før dere får svar, i og med at det er en kompis som oversetter og svarer for ham......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

66586_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26277/66586.jpg

Det lå også en prøve på den nye modellen, Pattika, i sendingen. Denne må jeg si jeg likte!

He he, du liker de små tykkasene, ser jeg :) Flotte fargekombinasjoner på denne må jeg si !

Mye spennende og utradisjonelt i den pakken din ja...men får du tid til å prøve alt neste sesong ? Tja, si det... :)

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.